اخبار داغ

بارش برف پاییزی سرزمین برف و آفتاب در آخرین روزهای آذرماه + تصاویر

بارش برف پاییزی سرزمین برف و آفتاب در آخرین روزهای آذرماه + تصاویر
بارش برف پاییزی در آخرین روزهای آذرماه، کوه دنا این عروس قد کشیده زاگرس را سپید پوش کردتا نوید بخش سالی پرخیر و برکت برای مردمان جنوب باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل ازسفیر دنا؛ از صبح روز گذشته با ورود سامانه جدید بارشی ابرهای پر پشت و پرسخاوت هرجا که رسیدند غریدند و چون دم اسب باریدند از گرمسیر تا سردسیر هیچ جا را بی نصیب از برکت باران نگذاشتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر دنا,

قاش مستان، حجال،"بیژن دو و سه، قزل قله،برج آسمانی، حوض دال و قله های دیگر سر به فلک کشیده زاگرس و دنا از امروز برفها را در دل خود نگه می دارند تا لب مردمان این دیار در گرمای تابستانهای جنوب خشکیده نشود.

,

, ,

, ,

این میهمانان پر برکت، بر تن دنا این کوه سر بلند و پرصلابت هم که چند ماهی آفتاب سوزان رخت سفید از تنش کنده بود، جامه ای سفید پوشاند و عروسش کرد و چهره ای زیبا را برای آن نقاشی کردند.

,

دنا این مظهر پاکی و پاک سرشتی، همیشه در پاییز جامه سپید بر تن می کند و گاهی تا پاییز سال بعد تکه ای از این رخت سفید را با خود به یادگار می گذارد.کهنسالان این دیار سپیدی دنا را نشانه ای از بهار و تابستانی پرآب و سالی پر برکت می دانند که کشت کشاورزان و باغ باغداران و دام دامداران فزونی می یابد.

,

حالا دنا دامن سفیدش را بر کوهها و دامنه های خود پهن کرده تا چشمه ها بجوشند و رودها بخروشند و دشتهای تشنه جنوب را سیراب کنند و تکه نانی بر سر سفره مردمان دیار آفتاب بگذارند.

,

, ,

, ,

کوهی که سر چشمه بسیاری از رودخانه های پر آب جنوب ایران است و به عنوان ذخیره گاه منابع آب، نقش بی بدیلی در زندگی مردمان این دیار دارد. رودخانه هایی همچون بشار، خرسان، کارون، مارون و ... ریشه در دل این کوه ها دارند.

,

دنا" با ۸۰ کیلومتر طول، طولانی ترین بخش رشته کوه زاگرس است که ۴۷ قله با ارتفاع بیش از چهار هزار متر دارد و هر کدام از آنها دل آسمان را شکافته و دست زمین را به خورشید رسانده اند.

,

, ,

دنا بلندترین قله رشته‌کوه‌های زاگرس در باختر مرکز فلات ایران است ،ارتفاع این قله ۴۴۴۸ متر است و در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج در شهر سی سخت جای گرفته‌ است.

,

رشته کوه دنا با 4448 متر، 28 قله با ارتفاع بالای 4 هزار متر دارد که از جمله آن به "قاش مستان" یا بیژن 3 با ارتفاع 4435 متر" قزل قله" با ارتفاع 4378 مترو "برج آسمانی" یا بیژن 2 با ارتفاع 4350 متر می توان اشاره کرد که به ترتیب بلند ترین قلل این رشته کوه به حساب می آید.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه