اخبار داغ

پژوهشگر حوزوی:

پژوهش لازمه تطبیق باید و نبایدهای دینی با نیازهای روز است/ هنوز ساختار مناسبی برای پژوهش حوزوی شکل نگرفته است

پژوهش لازمه تطبیق باید و نبایدهای دینی با نیازهای روز است/ هنوز ساختار مناسبی برای پژوهش حوزوی شکل نگرفته است
طلبه سطح چهارم حوزه علمیه امام مهدی (عج) گفت: قرآن ظرفیتی به نام تطبیق دارد یعنی تطبیق بایدها و نبایدهای دینی با نیازهای روز جامعه که با چیزی جز پژوهش نمی توان به این امر رسید و متاسفانه بسیاری از کارهایی که باید این قدرت تطبیق را ایجاد کند، انجام نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید حسن جهادی در گفتگو با پایگاه خبری ناب نیوز درخصوص اهمیت پژوهش و تحقیق با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین (ع) گفت: امام علی (ع) می فرماید خدا رحمت کند بنده ای که بتواند چند سوال را در زندگیش جواب دهد از جمله اینکه از کجاآمده، به کجا می رود و چرا می رود؟ خوشبختی و سعادت در دنیا وآخرت در این است که بتوانیم به این سوالات به نحو کامل وصحیح پاسخ دهیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری ناب نیوز,

طلبه سطح چهارم حوزه علمیه امام مهدی (عج) تصریح کرد: یکی از مواردی که اهمیت پژوهش را نشان می دهد، برای پاسخگویی به این سوالات است که این قدرت را درون ما به وجود بیاورد تا پاسخ صحیح این سوالات را پیدا کنیم و در ادامه بتوانیم به سوالات فرعی واجتماعی برسیم.

,

وی با اشاره به بحث ارتباطات موجود در عالم شامل ارتباط با خدا، عالم هستی و ارتباط با خود عنوان کرد: وجود نازنین رسول خدا (ص) در سایه برقراری ارتباط مردم با خدا، جامعه منحط عرب جاهلیت را به مدینه فاضله تبدیل کردند که این توان ایشان را درپاسخ به این سوالات و برقراری ارتباط مردم با خدا نشان می دهد و وجود نازنین ائمه اطهار نیز ادامه دهنده این راه است.

,

استخراج مبانی قرآن و عترت مهم ترین منبع پاسخگویی سوالات است/ پژوهش لازمه تطبیق باید و نبایدهای دینی با نیازهای روز است

, استخراج مبانی قرآن و عترت مهم ترین منبع پاسخگویی سوالات است/ پژوهش لازمه تطبیق باید و نبایدهای دینی با نیازهای روز است, استخراج مبانی قرآن و عترت مهم ترین منبع پاسخگویی سوالات است/ پژوهش لازمه تطبیق باید و نبایدهای دینی با نیازهای روز است,

این پژوهشگر حوزوی تاکید کرد: برای شکل گیری صحیح این ارتباطات و رساندن انسان به نقطه کمال، سوالات فراوانی مطرح می شود که بهترین منبع برای پاسخگویی به این سوالات، ابتدا قرآن و سپس عترت است تا بتوانیم که ازاین طریق مبانی فرهنگی، سیاسی، اقتصاد، تربیتی و .. را برای هدایت و تعال جامعه استخراج کنیم.

,

جهادی با اشاره به اینکه پژوهش توان استخراج را ایجاد می کند، اظهار داشت: قرآن ظرفیتی به نام تطبیق دارد یعنی تطبیق بایدها و نبایدهای دینی با نیازهای روز جامعه که با چیزی جز پژوهش نمی توان به این امر رسید و متاسفانه بسیاری از کارهایی که باید این قدرت تطبیق را ایجاد کند، انجام نشده است.

,

وی خاطرنشان کرد: باید این قدرت تطبیق ایجاد شود تا نسخه مناسبی تهیه شود؛ نسخه ای که با کمک ابزارهای علوم انسانی مانند روانشناسی، مردم شناسی، اقتصاد، علوم سیاسی و... این توان را به ما می دهد تا نیازهای روز جامعه را براساس پژوهش از قرآن استخراج کنیم.

,

فقه شیعه در تمام مسائل جامعه حرفی برای گفتن دارد/ فقیه جز با پژوهش پویا نمی شود

, فقه شیعه در تمام مسائل جامعه حرفی برای گفتن دارد/ فقیه جز با پژوهش پویا نمی شود, فقه شیعه در تمام مسائل جامعه حرفی برای گفتن دارد/ فقیه جز با پژوهش پویا نمی شود,

طلبه سطح چهارم حوزه علمیه امام مهدی (عج) با اشاره به تلاش دشمنان در القای دین حداکثری ابراز کرد: آنچه ما به عنوان دین حداکثری ادعا داریم این است که دین باید در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی حاکم باشد و خط دهی تمام این مسیرها با دین باشد.

,

وی تشریح کرد: تمام مسائلی که درعلم پزشکی، سیاست، اقتصاد و ... مطرح می شود، فقه شیعه برای همه آنها حرفی برای گفتن دارد چرا که این فقهی پویا است و فقه جز به واسطه پژوهش پویا نمی شود.

,

تاثیر آموزش مهارت های پژوهشی و جشنواره علامه حلی در استعدادیابی طلاب پژوهشگر

, تاثیر آموزش مهارت های پژوهشی و جشنواره علامه حلی در استعدادیابی طلاب پژوهشگر, تاثیر آموزش مهارت های پژوهشی و جشنواره علامه حلی در استعدادیابی طلاب پژوهشگر,

جهادی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای استعدادیابی طلاب پژوهشگر بیان کرد: اولین چیزی که اتفاق افتاد، مطرح شدن اسم پژوهش و پررنگ شدن هفته ای با این نام بود که مدتی است این امر رنگ و بوی خود را بیشتر در جوامع علمی نشان می دهد.

,

وی افزود: مسئله دیگر یادگیری مهارت های پژوهشی بود که در قالب کلاس های مختلف برای طلاب بیان شد؛ همچنین یکی از کارهای اساسی برگزاری جشنواره علامه حلی بود که کرمان خوب درخشید و درکنار تشویق هایی که اتفاق افتاد، طلاب مقالات زیادی ارسال کردند.

,

, ,

این پژوهشگر حوزوی اذعان داشت: همچنین همکاری و ارتباط بیشتر مدارس با معاونت پژوهش های حوزه در این مسیر موثر بود؛ اقدام دیگر نیز اختصاص دادن بخشی از دروس حوزوی به امر پژوهش بود که طلاب را وادار به ارائه پژوهش کردند تا از این طریق استعدادهای پژوهشی طلاب را شناسایی کنند و البته کارهای زیاد دیگری در این مسیر باید انجام شود.

,

هنوز ساختاری برای پژوهش حوزوی شکل نگرفته است

, هنوز ساختاری برای پژوهش حوزوی شکل نگرفته است, هنوز ساختاری برای پژوهش حوزوی شکل نگرفته است,

جهادی با اشاره به موانع و آسیب های موجود بر سرراه پژوهشگران اذعان داشت: قسمتی از موانع به این برمی گردد که هنوز ساختارهایی برای امر پژوهش شکل نداده ایم؛ البته این ساختار کم و بیش در محیط دانشگاهی بوده اما در محیط حوزوی هنوز شکل نگرفته است.

,

وی در ادامه با انتقاد از اینکه هنوز این باور در مسئولین جا نیفتاده که حوزه هم حرفی برای گفتن دارد، یادآور شد: باید مسئولین از حوزه ها برای انجام کارهایی در زمینه مسائل مختلف به ویژه فرهنگی تقاضا کنند.

,

بودجه مستقلی برای پژوهش های حوزوی وجود ندارد/ ضرورت رسیدن پژوهش ها به سطح جامعه و تبدیل آنها به فرهنگ

, بودجه مستقلی برای پژوهش های حوزوی وجود ندارد/ ضرورت رسیدن پژوهش ها به سطح جامعه و تبدیل آنها به فرهنگ, بودجه مستقلی برای پژوهش های حوزوی وجود ندارد/ ضرورت رسیدن پژوهش ها به سطح جامعه و تبدیل آنها به فرهنگ,

این طلبه حوزه علمیه امام مهدی (عج) تصریح کرد: متاسفانه برخی از بودجه هایی که ممکن است حتی برای حوزه تصویب شود ،روانه دانشگاه می شود؛ بودجه مستقلی برای پژوهش های حوزوی وجود ندارد و حمایت شایسته مالی، محتوایی و پژوهشی در این زمینه صورت نمی گیرد لذا اکثر پژوهش های ما به صورت فردی انجام می شود.

,

جهادی مطرح کرد: یکی از بزرگترین موانع این است که به دلیل بی اطلاعی از نیازهای روز، پژوهش های انجام شده به سطح جامعه نمی رسد؛ یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام دهیم این است پژوهش های حوزوی ما در سطح جامعه خود را نشان داده و تبدیل به فرهنگ شود؛ گاهی پژوهشی انجام می شود اما تبدیل به فرهنگ نمی شود که این یکی از موانع و آسیب هاست.

,

پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: یکی از راهکارها این است که هم اساتید و هم طلاب استعداد یابی شوند چرا که بسیاری از این افراد استعداد پژوهشی دارند اما فعال نمی شوند؛ یکی ازراهکارهایی که مطرح شده این است که باید کانونی تحت عنوان کانون پرورش پژوهشگری طلاب تشکیل دهیم که بتوانیم درآن انجمن های علمی برای اساتید قرار دهیم و به دنبال آن کانون های علمی برای طلاب شکل گیرد تا براساس علاقه و نیازهای روز جامعه به امر خطیر ومهم پژوهش بپردازند.

,

 

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه