اخبار داغ

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی:

افزایش صرفه اقتصادی زندگی در مناطق روستایی از وظایف دولت است

افزایش صرفه اقتصادی زندگی در مناطق روستایی از وظایف دولت است
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه افزایش صرفه اقتصادی زندگی در مناطق روستایی از وظایف دولت است، گفت: کاهش هزینه زندگی و افزایش درآمد مردم روستایی نیز از سیاست‌هایی است که دولت آن را دنبال می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وحید قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار یار خراسانی، با اشاره به جایگاه اعضای شوراهای اسلامی، اظهار داشت: به مرور از جایگاهی که بر اساس قانون اساسی برای نظام شورایی قائل هستیم دور شدیم و فلسفه نهاد شورایی را گم کرده‌ایم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یار خراسانی,

 

,

نظام شورایی با کلی هزینه ریالی، اقتصادی، اداری و اجتماعی شکل گرفته است

, نظام شورایی با کلی هزینه ریالی، اقتصادی، اداری و اجتماعی شکل گرفته است,

 

,

وی با اشاره به عواقب گم کردن جایگاه نظام شورایی، خاطرنشان کرد: گم کردن این فلسفه و جابجا شدن نظام شورایی در نظام مدیریت کشور نیز آسیب‌ها، خلأها و کمبودهایی را ایجاد کرده است که در بسیاری مواقع، موانع توسعه از همین نقطه آغاز می شود.

,

 

,

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی با تأکید بر اینکه نظام شورایی با کلی هزینه های ریالی، اقتصادی، اداری و اجتماعی شکل گرفته است، تصریح کرد: چنانچه با تمام این هزینه ها نتوانیم به وظایف نظام شورایی به صورت دقیق بپردازیم همان کمبودها نیز پا برجا خواهند ماند.

,

 

,

شوراها باید در قبال عملکرد خود پاسخگو باشند

, شوراها باید در قبال عملکرد خود پاسخگو باشند,

 

,

وی با بیان اینکه کار شورا تنها به پیگیری آب، برق، گاز و تلفن روستاها یا انتخاب دهیار نیست، اذعان کرد: وظیفه نظام شورایی ایجاد نشاط اجتماعی، آرامش اجتماعی، امید به مردم، انسجام جامعه محلی، اقتصاد خود بنیاد محلی، اقتصاد با نشاط و مبتنی بر ظرفیت‌های محلی است و اگر در کنار آن حفظ محیط طبیعی و حاصل خیزی خاک، بهره برداری مناسب از معادن و منابع آبی را داشته باشیم یک توسعه کامل رخ داده است.

,

 

,

قربانی مهم‌ترین نقش شوراهای اسلامی را نقش اجتماعی دانست و عنوان کرد: شورا در نظام مدیریتی کشور یک شخصیت حقوقی دارد و اگر این افراد نیز در انجام وظایف خود بد عمل کنند به مانند دیگر مدیران باید مورد انتقاد قرار گیرند.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه اگر روابط اجتماعی یک روستا و شهر شرایط مناسبی نداشته باشد باید شورا نسبت به آن پاسخگو باشد و برای بهبود آن برنامه ریزی و چاره جویی کند، تشریح کرد: سیاست شورای اسلامی در طول دوره مدیریت خود این است که تمام عناصر اجتماعی داخل روستای خود را اعم از زن، مرد، جوان، پیر، خارج از روستا، داخل روستا، علاقه‌مند به روستا، تاریخچه روستا و غیره را رصد کند.

,

 

,

این مقام مسئول با بیان اینکه ظرفیت توسعه در یک منطقه، یک ظرفیت ایجادی یا دولت ساخت نیست و باید به صورت خود بنیاد و بر اساس ظرفیت ها و شرایط محلی توسعه صورت گیرد، تأکید کرد: مردم روستا باید به اندازه کافی از خود روستا درآمد کسب کنند و در کنار آن ارتباطات اجتماعی قوی داشته باشند.

,

 

,

عدم انسجام اجتماعی باعث مهاجرت از روستا می‌شود

, عدم انسجام اجتماعی باعث مهاجرت از روستا می‌شود,

 

,

وی با تأکید بر اینکه روابط اجتماعی و اقتصادی سالم در کنار ظرفیت‌های زیرساختی یک روستای آباد و توسعه یافته را به نمایش می گذارد، بیان کرد: به مباحث اجتماعی در شهر و روستا از ابتدای انقلاب کمتر پرداخته شده است.

,

 

,

قربانی با اشاره به اینکه روستاهای بسیاری از ظرفیت‌های زیرساختی مناسبی برخوردار هستند، ابراز کرد: ولی انسجام اجتماعی در این روستا شکل نگرفته است و مردم به مهاجرت از روستا روی آورده اند.

,

 

,

وی با بیان اینکه کمک به حفظ و نگهداشت جامعه روستایی از طریق افزایش سطح تعاملات اجتماعی، ارتقاء سطح نشاط اجتماعی و ارتقاء سطح امیدواری مردم به زندگی صورت می گیرد که از جمله نقش شورای اسلامی است، اظهار کرد: شوراها باید هفته ای، یک جلسه به صورت علنی برگزار کنند و در خصوص دغدغه های مردم روستا هم همفکری و هم اندیشی داشته باشند و تا مردم نیز در این مشورت و جلسات شریک داده شوند.

,

 

,

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی با تأکید بر اینکه غفلت شوراها در مقام مقایسه نیز بسیار مهلک‌تر و مؤثرتر بر ضد توسعه منطقه خود خواهد بود، تصریح کرد: اگر قرار است روستایی توسعه پیدا کند یک ضلع ارزشمند و وسیع بخش توسعه عملکرد مناسب نظام شورایی است و یک بخش آن نیز همراهی دولت است.

,

 

,

توسعه روستایی بدون نظام شورایی شکل نمی‌گیرد

, توسعه روستایی بدون نظام شورایی شکل نمی‌گیرد,

 

,

وی با بیان اینکه توسعه مبتنی بر خود، توسعه خود بنیاد، توسعه مبتنی بر داشته های ظرفیت‌های محلی و در کنار آن کمک های دولت نیز حائز اهمیت است، اذعان کرد: توسعه گاز رسانی را دولت به شدت پیگیری می کند و تا پایان برنامه پنجم نیز گازرسانی نقاط روستایی استان به صد در صد می رسد.

,

 

,

قربانی با اشاره به اینکه گاز رسانی راه سرمایه گذاری افراد روستایی که در حاضر به سرمایه گذاری در روستای خود می شوند را هموار می کند، عنوان کرد: اگر نظام شورایی نباشد توسعه روستایی مطلقاً شکل نخواهد گرفت و اگر شورایی عملکرد مناسبی در این نظام داشته باشد سایر بخش ها نیز مجبور به همراهی با آن روستا خواهند بود.

,

 

,

افزایش صرفه اقتصادی زندگی در مناطق روستایی، از وظایف دولت است

, افزایش صرفه اقتصادی زندگی در مناطق روستایی، از وظایف دولت است,

 

,

وی با تأکید بر اینکه در روستا باید از همه سرمایه های اجتماعی، مالی و طبیعی روستا استفاده شود، تشریح کرد: امروز روند توسعه در مناطق روستایی منوط به کار درست نظام شورایی و کمک های ویژه دولت است که می توان به این طریق روند مهاجرت را کُند کرد و به سمت تثبیت این جمعیت پیش رفت.

,

 

,

این مقام مسئول افزایش صرفه اقتصادی زندگی در مناطق روستایی را از وظایف دولت دانست و بیان کرد: تراز منفی میزان درآمد و هزینه افراد روستایی نیز از دلایل اصلی مهاجرت از مناطق روستایی است و باید این تراز مثبت شود و بعد از آن باید افزایش پیدا کند.

,

 

,

کاهش هزینه زندگی و افزایش درآمد مردم روستایی از سیاست‌های دولت است

, کاهش هزینه زندگی و افزایش درآمد مردم روستایی از سیاست‌های دولت است,

 

,

وی با بیان اینکه کاهش هزینه زندگی و افزایش درآمد مردم روستایی نیز از سیاست‌هایی است که دولت آن را دنبال می کند، تأکید کرد: کاهش هزینه های زندگی مردم روستایی یکی از وظایف دهیاران است و دهیاران بر اساس این وظیفه باید شرایطی را فراهم کنند که هزینه های زندگی مردم روستا کاهش پیدا کند.

,

 

,

قربانی همچنین در ادامه گفت: افزایش درآمد مردم در روستاها نیز بر عهده سازمان های اقتصادی دولت نظیر جهاد کشاورزی، صنعت معدن و تجارت، گردشگری و غیره است و با صدور مجوزها، آموزش ها و راهنمایی های لازم و کمک های بلاعوض نیز این افزایش درآمد باید شکل بگیرد.

,

 

,

ایده‌های افراد خلاق همانند چاه‌های نفتی هستند که باید در هر روستا کشف شود

, ایده‌های افراد خلاق همانند چاه‌های نفتی هستند که باید در هر روستا کشف شود,

 

,

وی با بیان اینکه نظام شورایی باید بتواند ظرفیت‌های اجتماعی و کار آفرین های روستایی را شناسایی کند تا این ظرفیت ها قابل بهره برداری برای یک روستا باشند، ابراز کرد: تنوع بخشیدن به اقتصاد روستایی و خلاقیت در این زمینه نیز بسیار حائز اهمیت است.

,

 

,

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی با تأکید بر اینکه زیرساخت اقتصادی می تواند در افزایش درآمد مردم روستا کمک های شایانی داشته باشند، اظهار کرد: ایده های افراد خلاق نیز همانند چاه های نفتی هستند که در هر روستا وجود دارد و شوراها باید بتوانند این چاه های نفت را کشف کنند و مطمئناً این کار بهتر می تواند کمک های دولت را برای روستا جذب کند.

,

 

,

ارتباطات اجتماعی در روستاها روز به‌روز در حال کاهش است

, ارتباطات اجتماعی در روستاها روز به‌روز در حال کاهش است,

 

,

وی با تأکید بر اینکه ترکیب کار ویژه نظام شورایی و کار ویژه نظام دولتی شرایط را برای توسعه روستا فراهم می کند، اظهار کرد: با انسجام بخشی به نظام اجتماعی روستا و افزایش سطح اعتماد عمومی مردم روستا زمینه تشکیل شرکت ها، نهادها و گروه های مختلف اقتصادی به وجود می آید.

,

 

,

قربانی در پایان با بیان اینکه جوشش اجتماعی می تواند دو روستای هم‌جوار را با یکدیگر متمایز کند، خاطرنشان کرد: ارتباطات اجتماعی در روستاها نیز روز به‌روز در حال کاهش است و شوراها نیز می توانند به روش های مختلف این ارتباطات اجتماعی را تقویت کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه