اخبار داغ

یادداشت؛

بررسی تغییر پایتخت رژیم صهیونیستی از منظر حقوق بین الملل

بررسی تغییر پایتخت رژیم صهیونیستی از منظر حقوق بین الملل
تصمیم ترامپ مبنی بر تغییر پایتخت رژیم صهیونیستی، مجوزی برای اسرائیل نیز صادر شد تا بعد از این تصمیم مجوز 14 هزار شهرک جدید در قدس اشغالی را تصویب کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یار خراسانی، رئیس جمهور ایالت متحده آمریکا دونالد ترامپ اخیراً در اقدامی بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام نمود و دستور اجرایی برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را امضا کرد و به دنبال آن دستور داد تا اقدامات لازم مبنی بر انتقال سفارت از تل‌آویو به بیت المقدس انجام گیرد و حال به بررسی این اقدام از منظر حقوق بین الملل می پردازیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یار خراسانی,

 

,

اولاً نقض قطعنامه‌های مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد:

, اولاً نقض قطعنامه‌های مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد:,

 

,

این اقدام ترامپ نقض چندین قطعنامه سازمان ملل را به دنبال دارد از جمله مهم ترین قطعنامه هایی که با این تصمیم نقض می شوند می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

,

 

,

1-قطعنامه 242، سال 1967 شورای امنیت: مطابق این قطعنامه که در 22 نوامبر 1967 و با اتفاق آرا تصویب شد، جولان سوریه، باریکه غزه و کرانه باختری رود اردن که قدس (قدس شرقی) را هم در بر می گیرد اشغالی محسوب شده و رژیم اسرائیل باید از این مناطق عقب نشینی کند. جدای از رژیم اسرائیل که با گذشت بیش از نیم قرن از تصویب این قطعنامه الزام آور شورا امنیت آن را نقض نموده، حال کشور آمریکا نیز صراحتاً اقدام به نقض آن کرده و قدس را که باید اسرائیل از آن عقب نشینی کند جزو این کشور و به عنوان پایتخت آن می داند.

, -قطعنامه 242، سال 1967 شورای امنیت:,

 

,

2-قطعنامه 2334، سال 2016 شورای امنیت: این قطعنامه که در دسامبر 2016 تصویب شد، شهرک سازی اسرائیلی ها و گسترش آن بالاخص در مناطق متعلق به فلسطینی ها منع شده است و تداوم شهرک سازی توسط رژیم صهیونیستی را اصلی ترین مانع صلح می داند.

, قطعنامه 2334، سال 2016 شورای امنیت,

 

,

3-شش قطعنامه مجمع عمومی در سال 2015: مجمع عمومی با اکثریت آراء در این قطعنامه ها شهرک سازی اسرائیل و هرگونه اقدام در این زمینه را فاقد اعتبار می داند و همه اقدامات اسرائیل درباره بیت المقدس را غیرقانونی دانسته است.

, شش قطعنامه مجمع عمومی در سال 2015:,

 

,

همان‌طور که مشاهده می شود اقدام آمریکا نه تنها بر خلاف قطعنامه های فوق الذکر است، بلکه با این تصمیم ترامپ، مجوزی برای رئیس جمهور اسرائیل نیز صادر شد تا بعد از این تصمیم مجوز 14 هزار شهرک جدید در قدس اشغالی را تصویب کند.

,

 

,

دوماً بر هم خوردن نظم جهانی کنونی

, دوماً بر هم خوردن نظم جهانی کنونی,

 

,

علاوه بر نقض قطعنامه های الزام آور شورای امنیت و مجمع عمومی از سوی آمریکا و اسرائیل که بیان شد؛ می توان این تصمیم گرفته شده را به عنوان مسئله بر هم خوردن نظم جهانی کنونی نیز دانست؛ چراکه خود کشور آمریکا در شکل گیری این نظم که مبدأ آن را می توان تقریباً بعد از تصویب قطعنامه 181 نوامبر 1947 مجمع عمومی دانست نقش مؤثر داشته و حال با دستور اجرای این قانون (انتقال سفارت به قدس) که قبلاً هم وجود داشته؛ اما معمولاً روسای جمهور آمریکا هر شش ماه یک بار تعویق اجرای حکم کنگره آمریکا در انتقال سفارت آمریکا به قدس را تمدید می کردند، این نظم جهانی تا حدودی خود ساخته را زیر پا گذاشته است.

, مسئله بر هم خوردن نظم جهانی کنونی , تعویق,

 

,

نویسنده: سعیده زراعتکار مغانی (دکترای حقوق بین الملل، مدرس دانشگاه)

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه