اخبار داغ

پژوهشگر سرخه ای:

بازدید از خانه پرفسور حسابی زندگیم را متحول کرد

بازدید از خانه پرفسور حسابی زندگیم را متحول کرد
جوان پژوهشگر و نخبه سرخه ای گفت: همه اتفاقات هستی نیاز به جرقه ای و عاملی برای آغاز حرکت و جهش فکری نو دارد و این اتفاق برای من با دیدن خانه پرفسور حسابی و شنیدن حرفهای فرزندش و همچنین قدم گذاشتن در دانشگاه تهران رخ داد و انگار آنجا همانجایی بودم که مسیر زندگی مرا تغییر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای سرخه، روح الله کلامی متولد سال 1362، اهل و زاده سرخه، کارشناس ارشد اتئوموزیکولوژی، آهنگساز و مدرس (سلفژ، ذهن موزیکال نی و ...)، مدیر موسسه فرهنگی هنری عقل سرخ، عضو دائمی کانال پژوهشگران خانه موسیقی ایران، عضو شبکه جهانی آکادمی ها، عضو بنیاد نخبگان استان تهران و از پژوهشگران علمی در حوزه موسیقی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای سرخه, .,

وی در گفت و گو با خبرنگار ندای سرخه گفت: علاقه به هنر در وجود من سابقه ای چندین و چند ساله دارد و در حقیقت بنده از همان کودکی گرایش به این حوزه داشتم از بازی های دوران کودکی تا دلمشغولی ها و فعالیت های هنری دوران تحصیلی در مقاطع مختلف ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان.

, .,

کلامی گفت: با وجود اینکه هنر در خانواده ما به ویژه خانواده مادری ام ریشه ای عمیق داشت؛ اما تا قبل از آغاز تحصیلات دانشگاهی نه تنها تشویق و ترغیبی از جانب خانواده نداشتم بلکه با مخالفت آنها نیز مواجه بودم و تنها و تنها علاقه شخصی ام بود که این راه را ادامه دادم تا وارد دانشگاه شدم.

, .,

وی بیان کرد: در دوران تحصیلم بارها و بارها در جشنواره های مختلف جوایز و لوح تقدیر به دلیل فعالیت هنری در رشته تئاتر کسب کردم و در آن سالها درس خواندن برایم در اولویت بعدی قرار داشت و یادم هست که ذهنیتم در خصوص کنکور تا سال سوم دبیرستان صرفا یک مسابقه علمی بود.

, .,

قدم گذاشتن در دانشگاه تهران مسیر زندگی مرا تغییر داد

, قدم گذاشتن در دانشگاه تهران مسیر زندگی مرا تغییر داد,

این جوان نخبه گفت: همه اتفاقات هستی انگار نیاز به جرقه ای و عاملی برای آغاز حرکت و جهش فکری نو دارد و این اتفاق برای من در سال سوم دبیرستان با یک اردوی علمی از طرف مدرسه و دیدن خانه پرفسور حسابی و شنیدن حرفهای فرزندش و همچنین قدم گذاشتن در دانشگاه تهران رخ داد و انگار آنجا همانجایی بودم که مسیر زندگی مرا تغییر داد.

, .,

کلامی با اشاره به اخذ مدارک دانشگاهی در رشته های مختلف از جمله گیاه پزشکی در دانشگاه مشهد، شیمی دانشگاه بوعلی همدان و  پرستاری گفت: موسیقی در کنار جراحی قلب و عروق و فضانوردی از آرزوهای دوران کودکی ام بودند و بالاخره توانستم در سال 85 در رشته تئاتر و موسیقی ایران قبول و وارد دانشکده موسیقی دانشگاه تهران شوم و پژوهش های میدانی من در مورد موسیقی از همینجا کلید خورد.

, .,

عشق و علاقه به موسیقی از فاکتورهای موفقیتم  در این رشته بود

, عشق و علاقه به موسیقی از فاکتورهای موفقیتم  در این رشته بود,

وی افزود: وقتی وارد فضای دانشگاه شدم با دانشجویانی همکلاسی بودم که 15 الی 20 سال سابقه کار تجربی داشتند و علاوه بر این بنیه مالی قوی نیز داشتند که من نه این سابقه و نه آن بنیه را داشتم؛ اما آن چیزی که عامل موفقیتم در ادامه مسیر شد؛ فاکتور عشق و علاقه من به موسیقی بود.

, .,

آغاز پژوهشم از سفر به روستاهای استان سمنان کلید خورد

, آغاز پژوهشم از سفر به روستاهای استان سمنان کلید خورد,

این پژوهشگر جوان بیان کرد: کار تحقیقاتی ام در دوران دانشگاه از چاپ یک کتابچه با سفر به روستاهای استان سمنان آغاز کردم و البته پیش از آن در خصوص موسیقی سیستان و بلوچستان، خراسان و کرمانشاه پژوهش های کتابخانه ای داشتم؛ اما کار پژوهشی به صورت میدانی من با موضوع ضبط میدانی موسیقی اقوام استان سمنان بود.

, .,

کلامی گفت: مجبور بودم به یکایک روستاهای استان سفر کنم چون متد پژوهشی آن هم به صورت میدانی در کشور در این خصوص وجود نداشت و این کار را کمی سخت می کرد؛ اما اینها هیچیک مانع تلاش و سدی راه من نبودند و به صورت متمرکز روی موسیقی اقوام استان سمنان کار کردم و نام حدود 80 نوازنده در استان سمنان با این تحقیق ثبت شدند و باید بگویم پژوهش های جدی من از همیجا آغاز شد که منتنج به انتشار آثار نیز شد.

, .,

وی به برگزاری ورکشاپ و چاپ چندین مقاله و ارائه سخنرانی در خصوص موسیقی اشاره کرد و ضبط 100 مستند، 9 آلبوم موسیقی با عنوان " موسیقی کومش " که شش آلبوم آن منتشر شده است؛ چاپ سه کتابچه انگلیسی فارسی ، نگارش دایره المعارف موسیقی اقوام که کار آن در سال 91 به پایان رسید؛ اما هنوز چاپ نشده است و چهار هزار مجموعه اطلس عکس که بخشی از آن منتشر شده است و  بخشی دیگر آن به دلایلی منتشر نشده است را از جمله آثار پژوهشی خود عنوان کرد.

, .,

بی مهری بعضی ها باعث شد تا سال 92 هیچکدام از آثارم را منتشر نکنم

, بی مهری بعضی ها باعث شد تا سال 92 هیچکدام از آثارم را منتشر نکنم,

این نخبه جوان سرخه ای با بیان اینکه تلاش در حوزه فرهنگ در سطح کلان بسیار سخت است، اظهار کرد: طرح های زیادی را نیز به انجام رسانده ام که بسیاری از آنها به چاپ نرسیده اند  از جمله طرح موسیقی کودکانه اقوام که ملی بود که در فرهنگستان هنر مصوب و در شورای پژوهشی دفاع شد؛ اما این طرح نیز به دلایلی چاپ نشد و یا تئاترهای موزیکال و طرح "فستیوال بین المللی کشورهای آسیای میانه" به همین دلیل تصمیم گرفتم از سال 92 تا یکی دو سال گذشته هیچ آثاری را منتشر نکنم.

, . ,

موسسه عقل سرخ را با رویکرد پژوهشی در سرخه دایر کردم

, موسسه عقل سرخ را با رویکرد پژوهشی در سرخه دایر کردم,

کلامی عنوان کرد: از سال 92 که سی دی هایم منتشر شد پیگیری کردم و تصمیم گرفتم موسسه عقل سرخ که رویکرد اصلی آن پژوهشی است را راه اندازی کنم؛ بنابراین همین امر سبب شد روابط پژوهشی ام را با دانشگاه های برتر ایران و برخی از دانشگاه های خارج از جمله در کانادا و تاجیکستان گسترش دهم.

, .,

وی به برگزاری همایش ذهن برتر، شب های موسیقی، چندین ورکشاپ و سخنرانی در موزه موسیقی تهران اشاره کرد و گفت: مقالاتی با عنوان "موسیقی مغولستان"، " موسیقی و تروریسم در خاورمیانه " به رشته تحریر در آورده ام و از حدود یک سال و نیم پیش طرح مطالعاتی را در حوزه موسیقی و توسعه را دنبال کردم خیلی برایم جذاب بودم و با نمایندگی یونیدو وارد همکاری شدم در موضوع موسیقی و توسعه که چطور موسیقی می تواند باعث توسعه اقتصادی، فرهنگی، گردشگری، سیاسی و ... شود.

,

دبیرخانه دائمی موسیقی شرق ایران با تلاشهای فراون در سرخه  ثبت شد

, دبیرخانه دائمی موسیقی شرق ایران با تلاشهای فراون در سرخه  ثبت شد,

این جوان موفق و پژوهشگر نمونه به تلاش ها و پیگیری های دو ساله و کار اجرایی 4 ماهه اش برای برگزاری فستیوالی در شهرش با محوریت فرهنگ با  عنوان " جشنواره اقوام شرق ایران" اشاره کرد و اظهار کرد: این جشنواره در سرخه برگزار شد؛ بنده در آن دبیر جشنواره بودم و موسسه عقل سرخ نیز به عنوان دبیرخانه دائمی موسیقی شرق ایران شناخته و به ثبت رسید.

,

کلامی در پایان  این گفت و گو با بیان اینکه هر چه بیشتر ببخشید بیشتر به دست می آورید و من در زندگی هر چه فرا گرفتم و دانستم را تا کنون به دیگران هدیه کرده ام؛  در خصوص بزرگترین آرزویش می گوید: از طبیعت و خداوند متعال می خواهم مردم رنگ زندگی را ببینند و  خوب زندگی کنند.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه