اخبار داغ

در پاسخ به سخنان صادق زیباکلام در بیرجند/

آنهایی که خواب آمریکا می بینند، خدا بیدارشان کند

آنهایی که خواب آمریکا می بینند، خدا بیدارشان کند
مواضع امام خمینی در خصوص آمریکا، قبل و بعد از انقلاب تا زمان فوت ایشان کاملا آشکار، قاطع و مشابه یکدیگر می باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، هفته گذشته، صادق زیبا کلام یکی از باسابقه ترین اساتید علوم سیاسی کشور، میهمان شهر بیرجند بودند. ایشان در سخنرانی خود در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به طرح دیدگاه ها و نظرات خود پیرامون رابطه ج.ا.ا با آمریکا پرداختند. ضمن احترام به دیدگاه ها و نظرات این استاد ارجمند و تاکید بر لزوم حاکمیت فضای بحث و نقد علمی در دانشگاههای کشور، در این مقاله سعی شده تا یکی از مهمترین دیدگاه های ایشان (دکتر صادق زیبا کلام) در باب علل استکبار ستیزی و دشمنی ج.ا.ا با ایالات متحده، اندکی بررسی و نقد گردد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان، , خاورستان،, خاورستان،,  ,
 
,
 
,
 
,
مدتی است که استاد زیباکلام پیرامون ریشه ها و روند شکل گیری گفتمان استکبارستیزی در ج.ا.ا دیدگاه جدیدی را مطرح می نمایند، دیدگاهی که سابقا به اشکال دیگری در بین برخی ملی - مذهبی ها و اعضای نهضت آزادی وجود داشته و لذا بهتر است بگوییم که برخی مفروضات این دیدگاه دوباره بازآرایی و بازتعریف شده و ایشان دانشگاه به دانشگاه و مقاله به مقاله بدنبال تئوریزه کردن آن می باشد.
,
 
,
 
,
 
,
مطابق این دیدگاه، استکبارستیزی و دشمنی با آمریکا و انگلیس از ابتدا در گفتمان و اندیشه امام خمینی (ره) و آرمان های انقلاب اسلامی وجود نداشته و پس از پیروزی انقلاب، تحت تاثیر جریانات چپ مارکسیستی، وارد گفتمان انقلاب و ادبیات و مواضع رهبران ج.ا.ا شده است. در این نظریه، موضع   بنیانگذار کبیر انقلاب در خصوص استکبار و در راس آن آمریکا، به دو دوره متفاوت و متضاد تقسیم بندی می شود. دوره اول، مربوط به قبل از تسخیر سفارت آمریکاست که ادعا می گردد در آن دوران، هیچگونه موضع استکبارستیزانه در امام (ره) و  سایر رهبران و رهروان نهضت وجود نداشته است؛ اما پس از تسخیر سفارت آمریکا بر اثر موج بوجود آمده توسط جریانات چپ مارکسیستی ( سازمان مجاهدین و چریک های فدایی خلق، حزب توده و ...)، یکباره برخی رهبران انقلاب و توده های مذهبی پیرو مشی امام به استکبارستیزی و دشمنی با آمریکا علاقه مند و تمایل می شوند.
,
 
,
 
,
 
,
 ضمنا در طرح این نظریه، به صورت مقطع به برخی  مواضع و سخنرانی های امام خمینی (ره) قبل از پیروزی انقلاب و آرمان های متجلی در شعارهای انقلابیون استناد می شود و مثلا ادعا می شود که امام تا قبل از پیروزی انقلاب و تسخیر سفارت آمریکا،  مواضع ضد استکباری نداشته و شعارهای انقلابیون نیز از مفاهیم ضد استکباری تهی بوده است.
,
 
,
 
,
 
,
 از زوایای مختلف می توان به تحلیل و نقد دیدگاه مذکور پرداخت؛
,
 
,
 
,
 
,
1- اولا؛ بر اساس اسناد و نقل های تاریخی، تصرف سفارت آمریکا بوسیله دانشجویان مکتبی و پیرو خط امام (اصطلاحا بچه مذهبی های مسلمان) صورت گرفته؛ بنابراین از جهت عقلانی، "مبادرت به فعل تسخیر و حمله"، بدون علت و عامل محرک، اقدامی بیهوده و غیر ممکن است، در نتیجه یقینا عاملی وجود داشته که نقش محرک تسخیرکنندگان را ایفا کرده و لذا تسخیر سفارت - هر چند که از ابتدا با نیت گروگان گیری و پایان دادن به روابط دیپلماتیک با آمریکا صورت نگرفته باشد - نیاز به علت و عاملی مبنایی دارد که فی الواقع همان گفتمان ضد استکباری برآمده از بغض و نفرت نسبت به مستکبرین است، بغضی که نسبت به آمریکا و انگلیس از همان اولین روزهای مبارزه در بین مبارزان و انقلابیون پیرو خط امام وجود داشته و حتی می توان گفت که ریشه آن به برخی حوادث و روندهای تاریخی قبل از دهه چهل برمی گردد.
,
 
,
 
,
 
,
 حمایت بی دریغ از حکومت و مشارکت در جنایات رژیم توتالیتر پهلوی، کودتای 28 مرداد و هزاران موضوع ریز و درشت دیگر در دوران پهلوی هر روز بر نفرت مردم نسبت به مستکبرین جهان و در راس آنها انگلیس و آمریکا می افزود تا اینکه نهایتا به گفتمان غالب در بین انقلابیون و مبارزان علیه رژیم طاغوت تبدیل شد.
,
 
,
 
,
 
,
2- ثانیا؛ مخالفت مبارزان چپ و مارکسیست ها با آمریکا به عنوان نماد لیبرالیسم، بحثی تماما ایدئولوژیک است که ریشه در تضاد مبنایی ایدئولوژی چپ (سوسیالیستی و مارکسیستی) با گفتمان لیبرالیستی غرب دارد. آمریکاستیزی بدین معنا در ایران قدمت بیشتری دارد و به مشی فکری و عملی حزب توده در دهه 20 بر می گردد، اما باید توجه نمود که این گفتمان هیچ گاه در جامعه ایران غالب نبوده و پس از سرکوب شدید طرفداران حزب توده و انهدام سازمان نظامی حزب، بکلی  از فضای گفتمانی کشور محو شده است. لذا استکبارستیزی  انقلابیون پیرو خط امام با جنس استکبارستیزی مارکسیست ها، تضاد مبنایی و تفاوت ماهوی دارد، بدین معنا که نگاه انقلابیون مسلمان به مقوله استکبارستیزی و مخالفت با آمریکا علی رغم وجود ابعاد ایدئولوژیک مذهبی؛ بحثی کاملا عینی، پراگماتیستی و عملگرایانه می باشد، یعنی نوع  رفتار و کارنامه خود آمریکایی ها آن را بوجود آورده و نه صرفا تضادهای ایدئولوژیک و دوقطبی نظام بین الملل....
,
 
,
 
,
 
,
3-ثالثا؛ سخنرانی ها و بیانات  متعددی از امام خمینی (ره) موجود می باشد که موید مواضع ضدآمریکایی و استکبارستیزانه ایشان در سالهای قبل از انقلاب و دوران تبعید می باشد. ایشان متعدد آمریکا را به عنوان عامل اصلی مشکلات مردم ایران معرفی می نمایند و بر دست نشاندگی حکومت پهلوی و حمایت آمریکا از این رژیم تاکید می کنند. در ذیل به تعدادی از جملات و مواضع مهم بنیانگذار کبیر انقلاب درباره آمریکا که مربوط به قبل از فتح لانه جاسوسی آمریکاست اشاره شده است:
,
 
,
 
,
 
,
1- آمریکا دشمن شماره یک محرومین و مستضعفین جهان است.
,
 
,
 
,
 
,
2- همه گرفتاری های ما از دست آمریکاست.
,
 
,
 
,
 
,
3- آنهایی که خواب آمریکا می بینند، خدا بیدارشان کند.
,
 
,
 
,
 
,
4-انتقاد شدید حضرت امام از آمریکا و شاه در سخنرانی معروف آبان ماه 1343- پیرامون موضوع کاپیتولاسیون.
,
 
,
 
,
 
,
5- ایشان همچنین به دنبال اعتصاب کارکنان شرکت نفت، از نوفل لوشاتو پیام می دهند که: کارگران به اعتصاب خود ادامه بدهند و آمریکا بداند که من به او نفت نخواهم فروخت ....
,
 
,
 
,
 
,
نتیجه: مواضع امام خمینی در خصوص آمریکا، قبل و بعد از انقلاب تا زمان فوت ایشان کاملا آشکار، قاطع و مشابه یکدیگر می باشد و نمی توان کلامی را از ایشان یافت که نوع نگاه و موضع ایشان نسبت به آمریکا در آن  متفاوت با دیگری باشد و لذا طرح این قبیل نظریات ضعیف توسط برخی لیبرال ها و عشاق سرزمین آمریکا فاقد اعتبار علمی و تاریخی بوده و به راحتی می توان آن را به وادی نقد و رد کشاند.
,
 
,
 
,
 
,
 به امید بیداری آن هایی که خواب آمریکا می بینند...
,
 
,
 
,
 
,
نویسنده: سروش صدرا
,
 
,
انتهای پیام/ 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه