اخبار داغ

نگاهی متفاوت به گندآب های شهری؛

نمایش ابعاد ویرانگر فقر در دل خورهای متعفن/ هیچ ،دستاورد دورهمی های مسئولان هرمزگانی

نمایش ابعاد ویرانگر فقر در دل خورهای متعفن/ هیچ ،دستاورد دورهمی های مسئولان هرمزگانی
با وجود کنترل و پیشگیرهای مجدانه ارگان های دولتی همچنان نرخ بالای اعتیاد ، فروش و حمل مواد مخدر در هرمزگان به مردم مظلوم و کم توان بندرعباس دهن کجی می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛زمستان سال گذشته بود که انتشار زوایای پیدا و پنهان فقر که به شکل گورخوابی در پایتخت و بسیاری از شهرها کشور در حال گسترش بود، مسئولان را مجبور به واکنش کرد تا در برابر گسترش این معضل اجتماعی عکس العمل نشان دهند؛ در روزهای سرد زمستان که مردم نوع دوست نگران افراد بی سرپرست،بی بضاعت و معتادی بودند که روزشان را گورهای خالی شب می کردند اظهارات بسیاری را همراه داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

هنوز چندین ماه از این معضل اجتماعی نگذشته بود که رسانه ای شدن تصاویر و گزارشاتی مبنی بر خورخوابی در استان هرمزگان به عنوان کانون فعالیت های اقتصادی کشور داغ گورخوابان در تن نحیف و رنجور خورخوابان قطب اقتصاد کشور تازه شود.

,

خورخوابی موضوعی است که سال ها  پیش دور از چشم مسئولان و مردم در حال گسترش است و  با ایجاد ضد فرهنگ در جامعه باعث گسترش معضلاتی همچون اعتیاد، فساد و فحشا می شود.

,

, ,

قریب به اتقاف خورخوابان معتادان بی خانمان و یا مجرمان فراری هستند که از زور بی جایی دل به بستر خورهای کثیف و متعفن زده اند و در سایه پل ها و روگذرها بساط خود را گسترانده اند.

,

خور ها به عنوان رگهای حیات مناطق ساحلی که نقش بسزایی در توازن جزر و مد و بستر مناسبی برای حیات موجودات و آبزیان بودند این روزها علاوه بر جای داده فاضلاب و زباله های متعفن شهری بساط فساد و جرم را گسترده است.

,

همسایگان خورها و محلات منتهی به این رودهای متعفن که تا دیروز نگزان سلامت جسمی و روحی خود و اعضای خانواده شان بودند اکنون با نگرانی مضاعف سربر بالش می گذارند و ترس از آینده سیاه و تباه شدن زندگی تک تک اعضای خانواده شان در دل خورها دغدغه مردم کم توان محلات پایین شهر است.

,

, ,

با وجود کنترل و پیشگیرهای مجدانه نیروی انتظامی و سایرارگان ها همچنان نرخ بالای اعتیاد در هرمزگان، فروش و حمل مواد مخدر در استان به مردم مظلوم و کم توان بندرعباس دهن کجی می کند تا علاوه بر درگیری خانواده ها با این معضلات بر جمعیت زنان و کودکان معتاد و ساقی افزوده شود.

,

مهاجر پذیر بودن شهر اقتصادی و توریسی بندرعباس نیز بر بسیاری از معضلات اجتماعی دامن زده و به راحتی می توان در بین معتادان و کارتون خواب ها که کابوس روز و شب استان شده اند، افرادغیربومی و با قومیت های متفاوتی را مشاهده کرد.

,

هنوز خاطره دپوی معتادان استان فارس در بندرعباس از ذهن مردم این شهر پاک نشده که این سوغات شهر را جولانگاه ساقیان ، خورده فروشان و معتادان تزریق کرده و جرات قدم زدن در کوچه و خیابان ها را مردم گرفته بودند که در نهایت با ورود فرمانداری و جمع آوری آنان به شهرشان پس فرستاده شدند.

,

افزایش جمعیت زنان کارتون خواب و معتاد در بندرعباس زنگ خطری دیگری بود که مدتهاست توسط رسانه ها و مردم به صدا در آمده و مسئولان در همایش ها وکارگروههای خود به بیان آن می پردازند اما تاکنون اقدام درخوری را به خود ندیده است.

,

حضور زنان بی سرپناه خور خواب و پرسه زدن های وقت و بی وقتشان در محلات منتهی به خور خود زمینه بروز بحران اجتماعی و فساد است که تاوان آن را مردم باید بپردازند.

,

, ,

 

,

فریدون همتی، استاندار تازه نفس هرمزگان  با تاکید بر لزوم تدوین برنامه‌ای جامع در عرصه‌های پیشگیری از اعتیاد، درمان معتادان به مواد مخدر و همچنین مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر در هرمزگان گفت: باید برنامه‌ای کامل در هرمزگان تدوین و اجرایی شود تا در یک دوره زمانی مشخص دیگر معتاد متجاهر در استان نداشته باشیم.

,

وی ادامه داد: باید مکان مناسبی جهت ساماندهی و درمان معتادان متجاهر در هرمزگان در نظر گرفته شود و ضمن درمان آنها با ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای لازم برای آنها مهارت‌آموزی و ایجاد اشتغال نیز داشته باشیم تا دیگر به مشکل اعتیاد به مواد مخدر دچار نشوند.

,

استاندار هرمزگان بر لزوم آگاهی‌بخشی به جامعه از عمق پدیده خانمان‌سوز اعتیاد به مواد مخدر تاکید کرد و بیان داشت: دستگاه‌های فرهنگی از جمله صداوسیما، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها باید در این خصوص اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی مناسب را به مردم داشته باشند و پیشگیری از اعتیاد در دستور کار باشد.

,

همتی بر لزوم جدیت نهادهای مسئول در امر مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر نیز تاکید کرد و گفت: در بخش مقابله نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و سایر نهادهای مسئول براساس تجاربی که تاکنون در هرمزگان داشته‌اند، برنامه‌ای شفاف با اهداف مشخص را طراحی کنند و امکانات مورد نیاز جهت مقابله همه‌جانبه احصا شود تا امکانات در این راستا بسیج شود.

,

وی خاطرنشان کرد: اگر طبق برنامه مشخص در راستای مبارزه با مواد مخدر در تمامی ابعاد کار کنیم، می‌توانیم ارزیابی دقیقی از اقدامات انجام شده داشته باشیم.

,

استاندار هرمزگان همچنین خواستار فعال‌سازی کارگروه‌های فرهنگی، درمان و مسائل اجتماعی در ذیل شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان هرمزگان جهت اثربخشی بیشتر اقدامات در این عرصه شد.

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه