اخبار داغ

یادداشت/

تناقض وعده های رییس جمهور در لایحه بودجه سال 97 / مردم مسئول کسری بودجه دولت نیستند

تناقض وعده های رییس جمهور در لایحه بودجه سال 97 / مردم مسئول کسری بودجه دولت نیستند
متاسفانه در تدوین لایحه بودجه سال 97 می بینیم که دولتمردان ما چشم بر حقایق جامعه و زندگی مردم بسته اند و تنها به دنبال جبران کسری های بودجه خود با تحمیل فشار بر مردم می باشند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سراب خبر ، در حالی که رییس جمهور در روزهای باقی مانده به انتخابات سال جاری باز هم همانند گذشته خبر از رونق اقتصادی و اشتغال زایی پایدار می داد اما هم اکنون با ارائه لایحه بودجه سال 97 به مجلس شورای اسلامی نشان داده است که نه تنها هیچ برنامه ای در این راستا ندارد بلکه شرایط را نیز از پیش سخت تر خواهد کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سراب خبر ,

متاسفانه بی تدبیری در تدوین لایحه بودجه سال 97 باعث شده است تا هم اکنون مردم در نگرانی از تصویب این لایحه به سر ببرند که هم اکنون به بررسی برخی از ضعف ها و تناقضات انتخاباتی رییس جمهور در این لایحه می پردازیم.

,

وعده کاهش تورم

, وعده کاهش تورم,

یکی از وعده های اصلی انتخاباتی رییس جمهور که در سال های گذشته نیز مانور زیادی روی آن داده می شد ( هرچند که در سفره های مردم احساس نمی گردید) کاهش نرخ تورم بود اما هم اکنون با لایحه بودجه سال 97 باید منتظر افزایش میزان تورم حتی در حساب و کتاب های دولتی ها باشیم؛ جرا که بدون شک افزایش بودجه های جاری زمینه افزایش نرخ تورم را ایجاد خواهد نمود .

,

از طرفی در لایحه سال 97 با کاهش 10 هزار میلیارد تومانی اعتبارات عمرانی نسبت به سال 96 روبرو هستیم ؛ حال سوال اساسی اینجاست که آیا یکی از برنامه های آقای روحانی عمران و آبادانی کشور و افزایش بودجه های عمرانی نبود؟

,

در کنار هم قرار گرفتن افزایش بودجه های جاری دولت و کاهش بودجه عمرانی بدون شک با تلاطمی باورنکردنی در نرخ تورم همراه می شود که وجود آن در سال های گذشته بی سابقه بوده است.

,

تسهیل ازدواج و اشتغال جوانان

, تسهیل ازدواج و اشتغال جوانان,

گویا رییس جمهور کشور یکی از اصلی ترین وعده های انتخاباتی خود را در راستای تسهیل ازدواج جوانان و افزایش اشتغال فراموش کرده است چرا که در لایحه بودجه سال 97 هیچ برنامه ای برای تسهیل ازدواج جوانان اعم از ارائه وام ازدواج مناسب وجود ندارد و از سویی دیگر افزایش هزینه های مالیاتی، ناکافی بودن اعتبارات حوزه مسکن ( یکی دیگر از وعده های رییس جمهور خروج از رکود در بازار مسکن و ساخت و ساز بود)، افزایش قیمت حامل های انرژی و نیز حذف یارانه 30 میلیون نفر از مردم تاثیر مستقیم در افزایش بیکاری و کاهش اشتغال و درآمد پایدار برای مردم خواهد داشت.

,

آیا 30 میلیون نفر از مردم ایران در آمد ماهیانه 35 میلیون ریالی دارند؟

, آیا 30 میلیون نفر از مردم ایران در آمد ماهیانه 35 میلیون ریالی دارند؟,

شاخص دولت در حذف یارانه های 30 میلیون نفر از مردم کشور بر اساس درآمد ماهیانه 35 میلیون ریالی ( 3 میلیون و 500 هزار تومانی ) بسته شده است و حال سوال اساسی اینجاست که به راستی آیا 30 میلیون نفر از مردم کشور دارای چنین درآمدی هستند؟

,

متاسفانه در تدوین لایحه بودجه سال 97 می بینیم که دولتمردان ما چشم بر حقایق جامعه و زندگی مردم بسته اند و تنها به دنبال جبران کسری های بودجه خود با تحمیل فشار بر مردم می باشند که در این میان این مردم کم درآمد و فقیر جامعه هستند که تحت فشار قرار می گیرند و باید گفت با تصویب چنین لایحه ای شاهد افزایش فاصله طبقاتی در سال آینده خواهیم بود.

,

سه برابر شدن عوارض خروج از کشور

, سه برابر شدن عوارض خروج از کشور ,

یکی دیگر از بخش های لایحه بودجه سال 97 در سه برابر شدن عوارض خروج از کشور تدوین شده است که با تصویب آن شاهد افزایش شکاف طبقاتی خواهیم بود چرا که تقسیم بندی مناسبی در خصوص دلایل خروج از کشور لحاظ نشده است.

,

به عنوان مثال افرادی که در مناطق مرزنشین کشور زندگی می کنند و بیشتر درآمدهای خود را بر اساس تردد در محورهای مرزی کسب می کنند با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند به گونه ای که باید بیش از گذشته برای خروج از کشور هزینه بپردازند و در آمد انها بر اساس همان نرخ قبلی قرار بگیرد که به این ترتیب میزان هزینه 3 برابر خواهد بود و درآمد تغییری نخواهد داشت که چنین عملکردی باعث فلج شدن اقتصاد مناطق آزاد تجاری و مناطق مرزی کشور خواهد بود.

,

از طرفی بیشتر افرادی که برای خروج از کشور اقدام می کنند ( جز عده معدودی که برای تفریح و سیاحت از کشور خارج می شوند ) قصد زیارت عتبات عالیات را دارند و باید گفت که اکثر این افراد از اقشار متوسط و کم درآمد جامعه هستند که به سختی شرایط خروج از کشور را برای خود و خانواده خود ایجاد کرده اند و هم اکنون با 3 برابر شدن این هزینه ها قطعا توان خروج از کشور را نیز نخواهند داشت.

,

نبود حمایت مشخص از واحدهای تولیدی

, نبود حمایت مشخص از واحدهای تولیدی,

در شرایطی که در سال های گذشته شاهد افزایش رکود در بازار واحدهای تولیدی بودیم هم اکنون با کاهش بودجه عمرانی باید شاهد افزایش بیش از پیش میزان رکود در واحدهای تولیدی باشیم؛ واحدهایی که هم اکنون نیز بیشتر آنها غیرفعال شده اند و تعداد اندکی نیز به صورت نیمه فعال کار می کنند در بودجه سال 97 دولت هیچ جایگاهی ندارند و برنامه مشخصی برای انها تدوین نشده است.

,

این در حالی صورت می گیرد که وعده اشتغال زایی دولت با تعطیلی اشتغال های کنونی روبرو شده است و سوال اساسی اینجاست که تکلیف جوانانی که در این واحدها فعالیت می کنند و به سختی امرار معاش دارند چه خواهد بود؟

,

نبود برنامه مشخص برای اتمام طرح های نیمه تمام دولت

, نبود برنامه مشخص برای اتمام طرح های نیمه تمام دولت,

در لایحه بودجه سال 97 در کنار نبود برنامه مناسب برای اشتغال و ازدواج جوانان جای خالی برنامه مشخص برای اتمام طرح های نیمه تمام دولت نیز دیده می شود که وقتی آن را در کنار نبود سازوکار مشخص برای تقسیم عادلانه بودجه قرار می دهیم باید منتظر غنی شدن ثروتمندان جامعه در کلان شهرها و فقیر تر شدن بی بضاعت ها در شهرهای حاشیه ای بود.

,

متاسفانه وجود این بی تدبیری ها در تدوین لایحه بودجه نشان می دهد که حسن روحانی نه تنها وعده های انتخاباتی خود را به کلی فراموش کرده است بلکه برنامه ای برای اصلاح امور جامعه نیز ندارد و باید منتظر بود تا نقش نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را سنجید.

,

هم اکنون انتظار می رود نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی دقیق لایحه بودجه سال 97 و با درنظر گرفتن شرایط مردم در عملکرد خود کوتاهی نداشته باشند و مانع از افزایش فاصله طبقاتی در جامعه شوند.

,

 

,

یادداشت از : مجید حسن بیگی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه