اخبار داغ

وجود 11 کارخانه تولید لبنیات در خراسان جنوبی و خروج 80 درصد شیر دامداری‌ها به سایر استان‌ها

وجود 11 کارخانه تولید لبنیات در خراسان جنوبی و خروج 80 درصد شیر دامداری‌ها به سایر استان‌ها
متاسفانه با وجود 11 کارخانه فرآورده های لبنی در خراسان جنوبی، 80 درصد شیرتولیدی دامداری ها از استان برای فرآوری به سایر کارخانجات کشور می رود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، 21 آذر ماه سال جاری در کمیسیون تنظیم بازار خراسان جنوبی خبرهایی از گرانی شیر و فرآورده های لبنی شنیده شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،,

 

,

بعد از مصوب شدن افزایش قیمت شیر توسط کمسیون تنظیم بازار، تعدادی از شهروندان خراسان جنوبی از این افزایش ابراز نگرانی کردند.

,

 

,

یکی ازشهروندان به  خاورستان، گفت: با توجه به اینکه مصرف لبنیات به نوعی یکی از ضروریات سبد خانوار مصرفی مردم است این افزایش سبد مصرفی مردم را کوچک کرده و به نوعی سفره مردم کوچک می شود.

, خاورستان،,

 

,

وی افزود: از مسئولان می‌خواهیم به جای افزایش قیمت لبنیات، کیفیت فرآورده های لبنی افزایش یابد.

,

 

,

هم چنین از سویی دیگر، عده ای از دامداران نسبت به اینکه کارخانجات داخل استان، شیر را ارزان خریداری میکنند گلایه داشتند.

,

 

,

تعدادی از دامداران می گویند: متاسفانه سود علی رغم افزایش قیمت نهاده های دامی، سود افزایش قیمت لبنیات به جیب کارخانجات می رود تا دامدار.

,

 

,

وی گفت: افزایش قیمت لبنیات باید مشروط به خرید بالای قیمت شیر از دامدار باشد نه افزایش قیمت فرآورده های لبنی برای مصرف کننده و سودی که عاید کارخانجات شود.

,

 

,

محمد علی بیجاری، مدیر توسعه بازرگانی جهادکشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با  خاورستان،، اظهارکرد: مصوبه ای که در ستاد تنظیم بازار هم به دستگاه های اجرایی و هم به فرمانداران ابلاغ شده است تا نظارت کافی بر این داشته باشند.

, خاورستان،,

 

,

وی از افزایش 10 درصدی قیمت شیر در خراسان‌جنوبی خبرداد و گفت: از فردا این میزان افزایش قیمت بر محصولات لبنی اعمال می شود.

,

 

,

مدیر توسعه بازرگانی جهادکشاورزی خراسان جنوبی افزود: همان میزانی که قیمت شیر خام افزایش یابد؛ قیمت فرآورده های لبنی افزایش خواهد یافت.

,

 

,

بیجاری خاطرنشان کرد: پیرو جلسه تنظیم بازاری که در 21 آذرماه سال جاری برگزار شد و هم چنین جلسه ای که با رئیس کارخانجات لبنی و اتحادیه دامداران در جهاد کشاورزی خراسان جنوبی برگزار شد؛ باید شیر با قیمت بالاتر از دامداران خریداری شود.

,

 

,

وی افزود: براساس مصوبه شورای اقتصاد و کمیسیون تظنیم بازار کشور، امکان اینکه شیر خام تا یک هزار و 440 از دامداران خریداری شود از نظر قانون مشکلی ندارد.

,

 

,

مدیر توسعه بازرگانی جهادکشاورزی خراسان جنوبی یادآورشد: در استان ما تا اردیبهشت ماه قیمت شیر خریداری شده از دامدار یک هزار و 50 بوده است از خرداد ماه کارخانجات سایر استان شیر را از دامداران خراسان جنوبی از یک هزار تا یک هزار و 200 تومان خریداری می کردند.

,

 

,

بیجاری با بیان اینکه در استان‌های دیگر چند بار افزایش قیمت صورت گرفت اما در خراسان جنوبی از سال 93 افزایش قیمت صورت نگرفته بود، گفت: این در حالی است که در خراسان جنوبی نیز دستمزد کارگر، اجاره محل، هزینه حمل و نقل و نهاده های دامی افزایش قیمت پیدا کرد است.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: 80 درصد شیر تولیدی استان ما به صورت فله توسط تانکرهای حمل فرآورده های لبنی استان های دیگر خریداری شده و از استان خارج می شود.

,

 

,

مدیر توسعه بازرگانی جهادکشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: از سوی دیگر 20 درصد دیگر شیر تولیدی استان نیز به صورت فله ای عرضه می شود که ادامه این روند سبب تعطیلی کارخانجات و متضرر شدن دامداران می شد.

,

 

,

بیجاری اضافه کرد: روند افزایش قیمت در کمیسیون تنظیم بازار خراسان جنوبی مطرح شد کمیته ای برگزار شود و در خواست ها برای افزایش قیمت به میزان قیمت شیر در سایر استان ها بود اما کشش افزایش قیمت به این میزان در استان ما وجود ندارد؛ از این رو ممکن است مردم با این گرانی مصرف خود را کاهش بدهند.

,

 

,

وی افزود: متاسفانه مردم خراسان‌جنوبی کالاهای دیگر استان‌ها را بر کالاهای داخل استان خود ترجیح می‌دهند.

,

 

,

مدیر توسعه بازرگانی جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: کارخانجات خراسان‌جنوبی از فردا، شیر را از دامداران به جای کیلویی یک هزار و 200، یک هزار و 300 به ازای هر لیتر خریداری می کنند.

,

 

,

بیجاری ادامه داد: هم چنین قیمت پاکت شیر پاستوریزه از یک هزارو 450 تومانی به یک هزار و 600 افزایش قیمت خواهد داشت.

,

 

,

وی گفت: هم چنین به همان میزان افزایش قیمت شیر خام باید سایر فرآورده های لبنی نیز افزایش یابد.

,

 

,

مدیر توسعه بازرگانی جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: تولید خراسان‌جنوبی در کشور جزئی است؛ استان ما از سال 93 افزایش قیمت نداشته است و 80 درصد شیر ما از استان خارج  شده و کارخانجات ما بیکار بوده‌اند.

,

 

,

بیجاری گفت: کارخانجات خراسان جنوبی ما با ظرفیتی که برای آنها تعریف شده بخواهند کار کنند نه تنها کل شیر استان را می توانیم توسط کارخانجات جذب کنیم بلکه 150 تن شیر از استان‌های دیگر باید شیر وارد استان کنیم.

,

 

,

وی خاطرنشان‌کرد: با توجه به اینکه کارخانجات استان ما نمی‌توانند از میزان شیر تولید استان بهره وری کافی را داشته باشند بیکاری پنهانی در کارخانجات وجود دارد.

,

 

,

مدیر توسعه بازرگانی جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی یادآورشد: با افزایش قیمت نهاده ها هم کمکی به دامداران و هم کمک به کارخانجات می‌شود تا با راندمان بالاتری کار کنند.

,

 

,

بیجاری افزود: از طرفی مردم خراسان‌جنوبی ما فرآورده های لبنی عمده استان های دیگر را مصرف می کنند اما کارخانجات ما چهارفرآورده شیر پاستوریزه، ماست، دوغ و کره را تولید می کنند.

,

 

,

وی اظهارکرد: طبق این افزایش قیمت، مجوزی به کارخانجات داده می شود تا با قیمت بالاتری شیر را خریداری کرده و بتوان از خروج 80 درصد فرآورده‌های لبنی از استان جلوگیری کرد.

,

 

,

مدیر توسعه بازرگانی جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: تثبیت اشتغال، افزایش راندمان تولید کارخانجات، جلوگیری از زیان دامدار و کارخانجات، کاهش عرضه شیر فله در بازار، کاهش خروج شیر از استان، افزایش انگیزه دامداران برای نگه داشت واحد دامداری است از مزایای افزایش قیمت فرآورده های لبنی در استان است.

,

 

,

بیجاری ضمن بیان اینکه کارخانجات ما زیر راندمان ذخیره سازی کار می کنند، گفت: متاسفانه کارخانجات شیر استان بر مبنای تولید چهار فراورده هستند در حالی که می توانند 27 نوع فرآورده تولید کنند.

,

وی افزود:

,

 

,

وی یادآورشد: در خراسان جنوبی با وجود11 کارخانه لبنیات اما تولید سایر فرآورده های لبنی نداریم که نیاز است کارخانه ها خط تکمیلی خود را راه اندازی کرده و بتوانند سایر فرآورده های لبنی را تولید کنند؛ جهاد کشاورزی از نظر پرداخت تسهیلات به کارخانجات کمک خواهد کرد.

,

 

,

وی گفت: کارخانه آنا و نیمبلوک در قاین، فراز لبن قهستان، ستره و پویا در بیرجند، شیر سرایان، گلزار فردوس، کوهستان خوسف، بعثت بشرویه، سیروس فشار سربیشه و یوسف زاده طبس کارخانه های تولید فرآورده های لبنی در خراسان‌جنوبی است.

,

 

,

با توجه به فعالیت 11 کارخانه فرآورده های لبنی در خراسان جنوبی و فعالیت این کارخانجات زیر ظرفیت تولید خود نیاز استان تا تمهیداتی برای افزایش تولید و تنوع فراورده های لبنی در این استان فراهم شود تا دیگر شاهد خروج شیر دامداری ها از استان و ورود به کارخانجات سایر استان ها برای فرآوری نباشیم.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه