اخبار داغ

یادداشت دانشجویی

بازخوانی فتنه88؛ تدبیر علیه تشویش

بازخوانی فتنه88؛ تدبیر علیه تشویش
امروز جریان مخالف به دنبال تطهیر سران فتنه و عادی­ سازی وجهه آنان است، در حالی­که بازخوانی فتنه 88 نشان می­ دهد که سران فتنه، با اصرار بر رفتارهای غیرقانونی خود چگونه امنیت ملی کشور را در معرض تهدید قرار دادند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  ابصارخبر، محمد فیضی فعال دانشجویی اردبیل در تازه ترین یادداشت خود به تبیین ابعاد پیدا و پنهان فتنه 88 پرداخت و نوشت:حضور میلیونی و زمان شناسانه مردم مسلمان ایران در تظاهرات 9 دی سال 1388 که در طول سه دهه تاریخ انقلاب بی‌نظیر بود، برای همیشه خود را به عنوان حماسه‌ای ماندگار در تاریخ کشورمان به ثبت رساند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , ابصارخبر،, ابصارخبر،, ,

همان‌طور که مقام معظّم رهبری یک سال بعد در باره این حماسه فرمودند؛ حماسه ماندگار 9 دی، کاری نبود که با اراده انسانی انجام‌پذیر باشد بلکه دست قدرت خدای متعال، روح ولایت و روح حسین‌بن علی (ع) در لحظه لحظه این حماسه ماندگار دیده می‌شد. این ماندگاری در گرو گره خوردن به عمق آگاهی و باور مردم است که بدون تردید در سایه تبیین واقعیت حادثه در زمینه های محیطی شکل گیری آن حاصل می شود.

,

بر همین اساس رهبر معظم انقلاب در دیداری که در سال1390 با اعضای ستاد بزرگداشت 9دی داشتند، در تبیین حقیقت حماسه نهم دی به دو عنصر حضور گسترده مردمی و ایمان دینی مردم اشاره و خاطرنشان فرمودند: نهم دی 88، حادثه کوچکی نیست؛بلکه آن حرکت عظیم و ماندگار مردمی، شبیه حرکت بزرگ ملت در روزهای اول انقلاب است و باید تلاش شود در سالگرد این حماسه، حرف اصلی ملت ایران، یعنی حرکت در سایه دین و تحقق وعده‌های الهی تبیین شود.

,

آنچه بیش از هر چیزی فتنه 88 را از سطح یک تهدید ملی خارج کرد و آن را در یک مهندسی معکوس به ابزار تأمین امنیت کشور تبدیل کرد، بیانات روشنگرانه مقام معظم رهبری بود که به­دنبال خود بسیج ملی را جهت دفاع از آرمان‌های نظام برانگیخت.

,

رهبر معظم انقلاب از روزهای آغاز فتنه 88 تا کنون در سخنرانی­های متعددی به روشنگری در این زمینه پرداخته­ اند و با وجود گذشت چهار سال از این موضوع همچنان ابعاد و زوایای فتنه 88 را بازخوانی کرده و درس­های آن را به مخاطبان یادآور می­ شوند.

,

ایشان در بیانات اخیر خود در اجتماع پنجاه هزار نفری بسیجیان از زاویه نقش آمریکا در فتنه 88، این موضوع را یادآوری کردند. معظم­ له در طول سال جاری از سخنرانی مفصلی که تاکنون داشته ­اند، در 9 سخنرانی به فتنه 88 پرداخته و ابعاد مختلفی از آن را تشریح کرده ­اند.

,

نمودار ذیل تعداد دفعاتی را که رهبر معظم انقلاب از زمان وقوع این حادثه، به فتنه 88 اشاره کرده ­اند نشان می­ دهد:

,

مؤلفه های شکل دهنده فتنه88 :

,

1-  همبستگی جریان قدرت طلب و هنجارشکن با نظام سلطه بود که فتنه سال 88 را شکل داد.

,

2- دومین مؤلفه این فتنه ، حرکت عناصر قدرت طلب در چارچوب طراحی دشمن برای براندازی نظام به شیوه نرم بود با عنوان انقلاب مخملی

,

3- اردوکشی خیابانی و دست زدن به آشوب و تخریب

,

4- هنجارشکنی و ایستادگی در برابر حاکمیت (چند لایه بودن فتنه)

,

 از جمله راهکارهایی برون رفت از فتنه می توان به موارد زیر اشاره کرد :

,

1-  اتکا به رهبری و توجه به هدایت های معظم له

,

2- وضعیت شناسی (همواره باید بدانیم اوضاع به چه سمتی می چرخد و اگر نظام تا اینجا رسیده در سایه ایستادگی و مقاومت مردم بوده است.)

,

مؤلفه های مشترک فتنه جمل با فتنه 88 :

,

امیرمؤمنان علیه السلام در خطبه 13 نهج البلاغه، روز جمعه سال 36 هجری پس از پایان جنگ جمل در مسجد جامع شهر بصره در نکوهش مردم بصره فرمود:
کُنْتُمْ جُنْدَ الْمَرْأَةِ وَ أَتْبَاعَ الْبَهِیمَةِ رَغَا فَأَجَبْتُمْ وَ عُقِرَ فَهَرَبْتُمْ أَخْلَاقُکُمْ دِقَاقٌ وَ عَهْدُکُمْ شِقَاقٌ وَ دِینُکُمْ نِفَاقٌ وَ مَاؤُکُمْ زُعَاقٌ وَ الْمُقِیمُ بَیْنَ أَظْهُرِکُمْ مُرْتَهَنٌ بِذَنْبِهِ وَ الشَّاخِصُ عَنْکُمْ مُتَدَارَکٌ بِرَحْمَةٍ مِنْ رَبِّهِ کَأَنِّی بِمَسْجِدِکُمْ کَجُؤْجُؤِ سَفِینَةٍ قَدْ بَعَثَ اللَّهُ عَلَیْهَا الْعَذَابَ مِنْ فَوْقِهَا وَ مِنْ تَحْتِهَا وَ غَرِقَ مَنْ فِی ضِمْنِهَا.
شما سپاه یک زن، و پیروان حیوان «شتر عایشه» بودید، تا شتر صدا می‏کرد می‏جنگیدید، و تا دست و پای آن قطع گردید فرار کردید.اخلاق شما پست، و پیمان شما از هم گسسته، دین شما دو رویی، و آب آشامیدنی شما شور و ناگوار است.
کسیکه میان شما زندگی کندبه کیفر گناهش گرفتار می‏شود، و آن کس که از شما دوری گزیند مشمول آمرزش پروردگار می‏گردد.
گویا مسجد شما را می‏بینم که چون سینه کشتی غرق شده است، که عذاب خدا از بالا و پایین او را احاطه می‏کند، و سرنشینان آن، همه غرق می‏شوند. و در روایتی است: سوگند به خدا، سرزمین شما را آب غرق می‏کند، گویا مسجد شما را می‏نگرم که چون سینه کشتی یا چونان شتر مرغی که بر سینه خوابیده باشد بر روی آب مانده است.
در این روایت، امیرمؤمنان علیه السلام صراحتا مردم بصره را لشکریان عائشه و پیروان شتر او معرفی می‌کند.
همچنین در صحیح بخاری به نقل از ابو بکره آمده است که عدم پیوستن به لشکر بصره را فرماندهی عائشه دانسته است:
حدثنا عُثْمَانُ بن الْهَیْثَمِ حدثنا عَوْفٌ عن الْحَسَنِ عن أبی بَکْرَةَ قال لقد نَفَعَنِی الله بِکَلِمَةٍ أَیَّامَ الْجَمَلِ لَمَّا بَلَغَ النبی صلی الله علیه وسلم أَنَّ فَارِسًا مَلَّکُوا ابْنَةَ کِسْرَی قال لَنْ یُفْلِحَ قَوْمٌ وَلَّوْا أَمْرَهُمْ امْرَأَةً.
از ابوبکره نقل شده است که خداوند به من نفع رساند، آن زمان که در ایام جمل به یاد سخن رسول خدا (ص) افتادم. هنگامی که به رسول خدا خبر رسید که مردم فارس دختر کسری را به پادشاهی برگزیده‌اند، آن حضرت فرمود: هیچ گاه قومی که فرمانده آن‌ها یک زن باشد، رستگار نخواهند شد.
صحیح البخاری، ج6، ص2600، ح6686، کِتَاب الْفِتَنِ، بَاب الْفِتْنَةِ التی تَمُوجُ کَمَوْجِ الْبَحْرِ.
طبق این روایات،أبابکره که ازاصحاب رسول خدا(ص)،دلیل عدم پیوستن خودرابه یاران جمل رافرماندهی عائشه دانسته است.
بنابراین عائشه فرمانده جنگ جمل بوده و همان‌طور که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرموده، آن‌ها هرگز رستگار نشدند و امروزه نیز طرفداران جمل و آن‌هایی که از اهل جمل و پیروان آن‌ها طرفدارای می‌کنند، هرگز رستگار نخواهند شد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

فتنه گران دررویای بازگشت به قدرت
تجدیدنظرطلبان مدعی اصلاحات، از این رو به فتنه گر شهرت یافته اندکه دو غائله و فتنه سال های 78 و 88 را در پرونده خود به ثبت رسانده و نشان داده اند که با ادعای حق، ولی مراد باطل، از هر شیوه و ابزاری برای دستیابی به قدرت استفاده می کنند. همان گونه که فتنه سال 78 در سایه تئوری فتح سنگر به سنگر و سیاست فشار از پایین - چانه زنی از بالا به وقوع پیوست، در سال 88 هم به بهانه حمایت ازرأی مردم و قانون و با هدف باج گیری از نظام، با اردوکشی های خیابانی و ظلم بزرگ علیه نظام و مردم، آن را دنبال کردند به گونه ای که تجدیدنظرطلبان تحت تأثیر آموزههای نظریه پردازان جنگ نرم و طراحان انقلاب های رنگی امثال جورج سوروس، جین شارپ،روتی و... در پیوند با بیگانگان و ضدانقلاب، جنبشی رنگین کمانی به راه انداختند که هشت ماه فتنه را به کشور تحمیل کرد. این فتنه با چند عامل علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی، نقاب از چهره تجدیدنظرطلبان که در دوران حاکمیت دوم خرداد نفاق جدید نامیده می شدند، کنار زد:
1- شعارهای ضدانقلابی مثل «نه غزه، نه لبنان»، «جمهوریایرانی» و «مرگ بر اصل...»؛
2- پیوندواتحادفتنه گران بامنافقین،بهائیان،سلطنت طلبان،کمونیست هاوجلب حمایت گروهکهای تروریستی مثل پژاک و ریگی؛
3- گرفتن پول از سران ضدایرانی کشورهای عربی مثل ملک عبدالله سعودی؛
4- جلب حمایت سران کشورهای بدسابقه ای مثل آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی که دستگیری 9 عامل سفارت انگلیس و شرکت دبیرسوم سفارت انگلیس بالباس سبزدراردوکشی خیابانی فتنه گران،پدیده ای تاریخی برای اصلاح طلبان به حساب میاید؛
5- اهانت به تصاویر حضرت امام در روز 16 آذر؛
6- آتش زدن مساجد و حرمت شکنی در روزعاشورا؛
7- حمله به ساختمان های دولتی و آسیب زدن به اموال مردم؛
8- حمله به مراکز نظامی و دست زدن به خشونت سازمان یافته که موجب کشته و زخمی شدن عده ای ازفریب خوردگان و یا شهید کردن تعدادی از مدافعان نظام شد.
دست زدن به چنین اقداماتی و یا میدان داری برای پدید آمدن چنین وقایعی کافی بود تا پرونده فتنه گران را در عرصه سیاست و قدرت بسته و مختومه سازد؛ اما تحرکات ماه های گذشته حاکی ازتلاش فتنه گران برای بازگشت به قدرت، آن هم بدون عذرخواهی از مردم و نظام است. پس از فرو نشستن غائله فتنه 88، لشکر آنها به سه گروه تقسیم شد: 1- کشورهای خارجی حامی فتنه گران؛ 2- ضدانقلاب و فتنه گرانی که از ایران گریختند و به آنها ملحق شدند؛ 3-  فتنه گرانی که در داخل ماندند. گروه اول و دوم به سبب دور بودن از فضای داخل کشورنمی توانستند کار چندانی انجام دهند. حداکثر تلاش آنها نوشتن چند تحلیل و مقاله ویا مصاحبه با شبکه های بدنام ضدانقلاب و یا خارجی بود که بازتاب چندانی در داخل پیدا نمی کرد و بعضاً به دلیل دور بودن از کشور و احساس آزادی برای گفتن برخی مطالب، نکاتی را می گفتند که در نزد افکار عمومی داخل برای خود آنها مشکل ایجاد می کرد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

در این بین، وضعیت گروه سوم با دو گروه اول کاملاً متفاوت بود. اینها کسانی بودند که قصد داشتند در این کشور زندگی و کار سیاسی کنند، بنابراین به عنوان افرادیکه زمانی بیشترین قدرت را در کشور داشتند، نمی توانستند ساکت و نظاره گر باشند، ازطرفی هم به سبب همراهی و حمایت از فتنه گران، مورد غضب مردم و نظام واقع شدند. درنگاه اول، راه پیش و پس آنها بسته است و تحرک خاصی برای آنها متصور نیست.

,

با اینحال چون آنها سکوت و بی تحرکی را برای خود مرگ تدریجی می دانسته و می دانند، برخلاف بخش افراطی در بند که همه چیز را از دست رفته می داند، علاقه اش به بازگشت به عرصه قدرت را با از سرگیری نشست های تشکیلاتی و آشکار کردن دیدگاه های شان با همراهی رسانه های همسو آغاز کردند و پس از مدتی توانستند دوباره خود را مطرح کنند؛ اما فقط در بین اهل سیاست و گروه های سیاسی؛ و بدون اینکه نظام درباره آنها نظر مثبتی پیداکرده باشد.

,

تحمل این وضعیت برای آنها بسیار سخت و بی فرجام بود و برخی به گمان خودبرای تغییر بنیادی این وضعیت، حرکت جدیدی را آغاز کرد. حرکتی که از رأی باطله وی درانتخابات مجلس نهم شروع شد و امروز هم التماس برای پذیرش، جای خود را به شرط گذاری و حتی تهدید به قهر و تحریم از سوی افراطیون داده است به گونه ای که بدلیل  نامیدن اصلاح طلبانی که آماده ورود به عرصه انتخابات هستند، از سوی حزب منحله مشارکت و سازمان غیرقانونی مجاهدین، حمایت دوباره امثال موسوی خوئینی ها از فریب خوردگانی چون کروبی و میرحسین و نامیده شدن چهره هایی مثل نجفی، جهانگیری و عارف به عنوان نیروهای دست دوم و سوم از سوی خاتمی... خط جدیدی برای مطالبه گری و یا فشار بر نظام است که با اهداف ذیل دنبال می شود:
1- فشار بر نهادهای قانونی مثل شورای نگهبان برای سوابق و صلاحیت ها و اخذ تأیید؛
2- بهره برداری از راهبرد تحریم - تهدیددشمن و واداشتن نظام به پذیرش این جریان برای ورود به عرصه رقابت به نفع مشارکت؛
3- جلوگیری از ریزش آرای خاکستری و عدم همراهی طیف ضدانقلابی مشهور به جنبش سبز؛
4- فرار از پاسخگویی به فریب خوردگانی که هزینه فتنه گران را با رفتن به زندان ها،محکومیت و یا فراربه خارج ازکشور پرداخته اند و امروز شاهد بازگشت به قدرت از سوی فتنه گران هستند.

,
,
,
,
,

در شرایطی که یک آقازاده فتنه گر با وثیقه 10 میلیاردی می تواند از بازداشت بگریزد و نفس گذاشتن این وثیقه در نزد افکار عمومی به معنای پیوند بین ثروت و قدرت است، به نظرمی رسد عملکرد فتنه گران مستلزم پرداخت هزینه است و لذا دوران دلخوشی به فشار ازبیرون برای دستیابی به قدرت سپری شده و مسیر بازگشت به قدرت تنها با فاصله گرفتن ازتجدیدنظرطلبان فتنه گر و اعلام موضع نسبت به فتنه گران برای برخی از اصلاح طلبان باز خواهد بود. هرگونه افراطی گری، طوفانی تولید می کند که نقاب نفاق را به ضررآنها جابه جا خواهد کرد. حماسه 9 دی نشان داد که دیگر نمی توان مردم را با نفاق وفتنه از میدان دفاع از انقلاب و ارزش ها عقب راند.

,

چرا معظم ­له در بیشتر بیانات خویش به تکرار فتنه88 پرداخته­ اند؟

,

1- همچنان­که گذشت فتنه 88 برنامه پیچیده دشمنان و ماحصل10 تا 15 سال برنامه ­ریزی آنان برای براندازی نظام با کمک عواملی در داخل و افرادی که سابقه انقلابی داشتنتد، بود. از این منظر فتنه88، یکی از پیشرفته­ ترین طرح­ های دشمن برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی بود.

,

به عبارت دیگر، فتنه 88 الگوی نسبتا جامعی از چگونگی ترکیب آخرین ایده­ ها، برنامه­ ها و شیوه ­های دشمن جهت اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران بود که بازخوانی مکرر آن و بررسی عناصر و عوامل دخیل در آن، می­ تواند بصیرت مردم و نخبگان را برای مواجهه با آخرین شیوه ­های براندازی نظام افزایش ­دهد.

,

2- فتنه 88 تهدیدی علیه ساختار­های بنیادین جمهوری اسلامی، یعنی قانون اساسی، نهادهای نظام و آراء مردم بود. وقوع این حادثه در عین حال که سبب آشفتگی کشور و امیدواری دشمن شد، ارزش و اهمیت قانون و احترام به رأی مردم را در فرهنگ سیاسی کشور بیش از پیش نهادینه کرد. بازخوانی مکرر این رخداد به این معناست که جمهوری اسلامی هیچ­گاه از  اصول بنیادین خود کوتاه نمی­ آید. اصول بنیادین نظام ریشه در اعتقادات مردم و هویت ملی آنان دارد و بنابراین فتنه­ گرانی که قصد دارند با هوادارانی اندک و شورشی گسترده، این اصول را تغییر دهند، موفق نخواهند شد.

,

فتنه 88 این آموزه را بیش از هر زمانی در افکار عمومی جامعه ایران برجسته کرد. در واقع، تهاجم جبهه مخالف به اصول انقلاب و نظام در فتنه 88، سبب شد تا افکار عمومی جامعه بیشتر از قبل با بُعد عینی هویت این اصول همچون شورای نگهبان و جایگاه آن، قانون اساسی،آراء مردم و ولایت فقیه ارتباط برقرارکرده وضرورت آن­ها را برای غلبه بربحران­های سیاسی درک کنند.

,

از سوی دیگر فتنه 88 سبب شد تا اصول انقلاب و نظام از دایره تفسیرهای شخصی فتنه­ گران و هواداران آن­ها خارج شود و بار دیگر تفسیر حقیقی آن در بیانات رهبر معظم انقلاب همواره تکرار شود. مقام معظم رهبری در روزهای اوج فتنه در تشریح اصول انقلاب فرمودند:« اصول انقلاب امور سلیقه‌‌‌‌‌اى نیست که هر که از یک گوشه‌‌‌‌‌اى در بیاید، سنگ اصول را به سینه بزند؛ بعد که سراغ این اصول می­رویم، مى‌‌‌‌‌بینیم بیگانه‌‌‌‌‌ از انقلاب است.

,

اصول انقلاب، اسلام است؛ قانون اساسى است؛ رهنمودهاى امام است؛ وصیت‌‌‌‌‌نامه‌‌‌‌‌ امام است؛ سیاست­هاى کلى نظام است که در قانون اساسى معین شده است که این سیاست­هاى کلى بایست تدوین بشود. در این چهارچوب، اختلاف نظر، اختلاف سلیقه عیب نیست، که حسن است؛ مضر نیست، که مفید و نافع است.

,

این یک مطلب است که در میدان معارضات این چنینى، نظام با هیچ کس برخورد نمی­ کند. آنجائى که افراد در چهارچوب اصول رفتار کنند، دنبال خشونت نروند، درصدد بر هم زدن امنیت جامعه نباشند، آسایش جامعه را نخواهند به هم بزنند. از این کارهاى خلافى که انجام می گیرد؛ دروغ‌‌‌‌‌پراکنى و شایعه - نظام هیچگونه مسئله‌‌‌‌‌اى ندارد.

,

بناى نظام در اینجا، جذب حداکثرى و دفع حداقلى است. این، روش نظام است؛آن کسانى هم که نظر مخالف دارند، نظرات مخالف با نظرات رسمى دارند، در این چهارچوب میتوانند خودشان را مقایسه کنند. اگر کسى با مبانى نظام معارضه کند، با امنیت مردم مخالفت کند، نظام مجبور است در مقابل او بایستد.»(20/6/1388)

,

 بنابراین بازخوانی بیانات رهبری معظم انقلاب در دوران فتنه، علاوه بر این­که شاخص­های نظام و مکتب امام خمینی(ره) را بیشتر بیان می­کند، راه را برای اندیشه­ ورزی و تعمق فکری در این مکتب نیز می­ گشاید. در حقیقت بازخوانی مکرر فتنه 88، علاوه بر افزایش شناخت از دشمن، شاخص­های نظام جمهوری اسلامی و تفسیر حقیقی آن­ها را نیز متذکر می­شود.

,

3- نگاهی به مواضع مخالفان جمهوری اسلامی نشان می­دهد که جریان مخالف همچنان از آموزه­ها، برنامه­ ها و شیوه­ های فتنه88 درصدد اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران است. در واقع فتنه 88 همچنان که برای نیروهای انقلابی درس­ های بزرگی دارد، جریان مخالف نیز آن را همچنان سرمشق اقدامات خود می­داند. نگاهی گذرا به رسانه­ های مخالف نظام، به ­ویژه رسانه­ های مجازی آنان در اینترنت نشان می­ دهد که جریان مخالف مترصد است از هر فرصتی برای زنده ­کردن فتنه استفاده کند و حتی رفع حصر سران فتنه را تبدیل به مطالبه­ای در بین افکار عمومی کشور نماید.

,

در واقع جریان مخالف به دنبال تطهیر سران فتنه و عادی­ سازی وجهه آنان است. در حالی­که بازخوانی فتنه 88 نشان می­ دهد که سران فتنه، با اصرار بر رفتارهای غیرقانونی خود چگونه امنیت ملی کشور را در معرض تهدید قرار دادند و در شرایطی که نظام حرکت تندی را به ­سوی تعالی و پیشرفت تجربه می­ کرد، برای مدتی در این حرکت اخلال ایجاد کردند.

,

رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیرشان در جمع دانشجویان(92/5/6) از اصرار سران فتنه بر مواضع غلط خود در حالی که در اجتماعات خصوصی خود این مواضع را قبول نداشتند،سخن گفتند و تصریح کردند که سران فتنه با وجود چنین اشتباهاتی حاضر نشدند که حتی در موقعیتی که امکان­پذیر بود به سؤالاتی که درباره آنان وجود داشت پاسخ دهند.

,

بنابراین با عادی­ شدن رفتار فتنه­ گران و تطهیر وجهه آنان، راه برای اقدامات دوباره دشمن در این حوزه باز می ­شود و فتنه­ های دیگری که ویژگی آن­ها یارگیری دشمن از نخبگان سیاسی داخل برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران است، بذر خود را در زمین بی­ خبری نیروهای انقلاب می­ کارند.

,

برخی از خسارات و تبعات و پیامدهای فتنه 88 هنوز هم برای کشور ادامه دارد :

,

1- تشویش اذهان عمومی و ایجاد شکاف در بین مردم؛

, 1- تشویش اذهان عمومی و ایجاد شکاف در بین مردم؛,

2- امیدواری دشمنان نظام به برخی جریانات داخلی؛

, 2- امیدواری دشمنان نظام به برخی جریانات داخلی؛,

3- خسارات مالی و مادی فتنه؛

, 3- خسارات مالی و مادی فتنه؛,

4- تخریب چهره نهادها، شخصیت‌ها و مراکز قانونی نظام؛

, 4- تخریب چهره نهادها، شخصیت‌ها و مراکز قانونی نظام؛,

5- بازی با حیثیت نظام در خارج از کشور؛

, 5- بازی با حیثیت نظام در خارج از کشور؛,

6- افزایش امید دشمن به بی ثبات سازی سیاسی و براندازی در ایران

, 6- افزایش امید دشمن به بی ثبات سازی سیاسی و براندازی در ایران,

7- افزایش فشارها و تشدید تحریم ها

, 7- افزایش فشارها و تشدید تحریم ها,

8- باج‌خواهی در پرونده هسته‌ای ایران

, 8- باج‌خواهی در پرونده هسته‌ای ایران,

اینها تنهابخش کوچکی ازخسارات و زیان‌های وارده به نظام درفتنه88 است که بصورت خلاصه آمده است. حال آن که، خسارات و زیان‌های به سبب فتنه ۸۸به سبب گستردگی و حجم بالا و وجوه پنهان در آن در حال حاضر هم قابل اندازه‌گیری نیست

,

تدبیر علیه تشویش

,

رهبر انقلاب در نمازجمعه تاریخی 29 خرداد، بدون در نظر گرفتن یک هفته اغتشاشگری و اقدامات غیرقانونی از سوی سران اصلاحات و تحریک مردم به حضور در خیابان، در سخنانی کریمانه، این افراد را «عناصر نظام» خواندند و بر پیگیری «قانونی» اعتراضات و نه اردوکشی خیابانی، تاکید کردند. ایشان فرمودند: «این که دشمنان سعی می کنند در رسانه های گوناگون - که غالباً هم این رسانه ها مال این صهیونیست های خبیث و رذل است - اینجور وانمود کنند که دعوا بین طرفداران نظام و مخالفان نظام است، نخیر، این جوری نبود؛ آنها غلط می کنند این حرف را می زنند؛ این واقعیت ندارد... این چهار نفری که وارد عرصه این انتخابات جدی شدند، همه شان جزو عناصر نظام و متعلق به نظام بودند و هستند.

,

9  دی  1388 یکی از مهم ترین فرازهای تاریخی دوران انقلاب بشمار می آید؛ چراکه در آن روز مردم با قاطعیت خواهان مجازات فتنه گران و خانه نشین شدن خواص بی بصیرت شدند.
یکی از شعارهای اصلی ملّت به خشم آمده از فتنه گران و فتنه آفرینان و ساکتین فتنه عبارت بود از« خواص بی بصیرت ؛ مایه ی ننگ ملّت »، که عمده ی خواسته مردم در همین شعار همگانی خلاصه می شد

,
,

وظیفه ما پس از 9 دی
در فتنه سال 88،اکثریت مردم قبول شدند و بعضی ازخواص مردود. اما از طرفی باید مراقب بودکه فتنه‌ها به پایان نرسیده و با فتنه‌های جدیدی مواجه هستیم و ازطرفی هم مواظب باشیم که پس ازحماسه 9دی وظایف به گردن ماست که باید به آنهاعمل کنیم:
 

,
,
,

وظایف آحاد ملت
یک نکته را هم به جوانان عزیز انقلابى، به فرزندان عزیز انقلابى خودم، به فرزندان بسیجى - از زن و مرد - عرض بکنم: جوانان از اطراف و اکناف کشور، از آنچه که تهتّک بیگانگان از ایمان دینى به گوششان میخورد یا با چشمشان مى‌‌‌‌بینند، عصبانى هستند؛ وقتى میبینند روزعاشوراچگونه یک عده‌‌‌‌اى حرمت عاشورا را هتک میکنند، حرمت امام حسین را هتک میکنند، حرمت عزاداران حسینى را هتک میکنند، دلهاشان به درد مى‌‌‌‌‌آید، سینه‌‌‌‌‌هاشان پر میشود از خشم؛ البته خوب، طبیعى هم هست، حق هم دارند؛ ولى میخواهم عرض بکنم جوانهاى عزیز مراقب باشند، مواظب باشند که هرگونه کار بى رویه‌‌‌اى، کمک به دشمن است. اینجا جوانها تلفن میکنند- میفهمم من، میخوانم، غالباً تلفنها و نامه ها را خلاصه میکنند، هر روز مى آورند، من نگاه میکنم - مى بینم همین طور جوانها گله‌‌‌‌‌مند، ناراحت و عصبانى؛ گاهى هم از بنده گله میکنند که چرا فلانى صبر میکند؟ چرا فلانى ملاحظه میکند؟من عرض میکنم؛ درشرائطى که دشمن باهمه‌‌‌ وجود، با همه‌‌‌‌ى امکاناتِ خود درصدد طراحى یک فتنه است و میخواهد یک بازى خطرناکى را شروع کند، باید مراقبت کرد او را در آن بازى کمک نکرد. خیلى باید با احتیاط و تدبیر و در وقت خودش با قاطعیت وارد شد. دستگاه‌‌‌‌هاى مسئولى وجود دارند، قانون وجود دارد؛ بر طبق قانون، بدون هیچگونه تخطى از قانون، بایستى مُرّ قانون به صورت قاطع انجام بگیرد؛ اما ورود افرادى که شأن قانونى و سمت قانونى و وظیفه ى قانونى و مسئولیت قانونى ندارند، قضایا را خراب میکند.خداى متعال به مادستورداده است:«و لایجرمنّکم شنئان قوم على ان لاتعدلوا اعدلوا هو اقرب للتّقوى».(1) بله، یک عده‌‌‌‌اى دشمنى میکنند،یک عده‌‌‌‌اى خباثت به خرج میدهند،یک عده اى ازخباثت‌‌‌کنندگان پشتیبانى میکنند- اینها هست - اما باید مراقب بود. اگر بدون دقت، بدون حزم، انسان وارد برخى از قضایا بشود، بى‌‌‌‌گناهانى که از آنها بیزار هم هستند، لگدمال میشوند؛ این نباید اتفاق بیفتد. من برحذر میدارم جوانهاى عزیز را، فرزندان عزیز انقلابىِ خودم را از اینکه یک حرکتى را خودسرانه انجام بدهند؛ نه، همه چیز بر روال قانون.
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم قم در سالگرد قیام نوزدهم دى ماه 88/10/19

,
,
,

وظیفه مسئولین:
1- مسئولین کشور بحمداللَّه چشمشان هم باز است، مى‌‌‌‌بینند؛ مى‌‌‌‌بینند مردم در چه جهتى دارند حرکت میکنند. حجت بر همه تمام شده است. حرکت عظیم روزچهارشنبه نهم دى ماه حجت را بر همه تمام کرد. مسئولین قوه‌‌‌‌‌ى مجریه، مسئولین قوه‌‌‌ى مقننه، مسئولین قوه‌‌‌‌ى قضائیه،دستگاه‌‌‌هاى گوناگون،همه میدانندکه مردم درصحنه‌‌‌اند و چه میخواهند. دستگاه‌‌‌‌‌‌ها باید وظائفشان را انجام بدهند؛ هم وظائفشان در مقابل آدم مفسد و اغتشاشگر و ضدانقلاب و ضدامنیت و اینها،هم وظائفشان در زمینه‌‌‌ى اداره‌‌‌‌‌‌ى کشور
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم قم در سالگرد قیام نوزدهم دى ماه 88/10/19
2- هر سالى از سالهائى که دوران انقلاب گذرانده است، و در هر سالى هر ماهى، و در هر ماهى هر روزى، وزن و مقدارى دارد، ارزشى دارد؛ نباید این را از دست داد. ممکن است در هشت ماه از سال 88 که اشتغالات فتنه‌انگیزان بعضى از ذهنها را به خود مشغول کرد، برخى از کارها نیمه‌کاره مانده باشد؛ باید جبران بشود. باید حرکت، یک حرکت سریعى باشد.»
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مردم قم در سالگرد قیام نوزدهم دى ماه  88/10/19
شعار ها و خواسته های ملت ایران در حماسه تاریخی جمعه  88/10/9
مردم در راهپیمایی نهم دی ، انگار درس "جمل شناسی" پاس کرده بودند:

,
,
,
,
,
,
,

* آنان که مدعیند روزانه با امام کار می کردند بدانند که حضرتش فرمود : منافقین از کفار هم بدترند !* ایران که باغ پسته بابات نیست - مملکت حسینی بی صاحاب نیست

,

چرایی بازخوانی عمق شعارهای مردم در حماسه 9 دی 88

,

بهانه خروش مردمی نهم دی، حرمت شکنی فتنه گران در عاشورای سال ۱۳۸۸ بود.

,

گستاخی هدفمند عده ای در اهانت و جسارت به قرآن، مساجد، حسینیه‌ها و تکیه‌ها، نذورات، عزاداران و مراسم حسینی، تخریب اموال عمومی، به بازی گرفتن مقدسات مردم و شعار علیه اصل ولایت‌فقیه آن هم در مراسم عزای سید سالار شهیدان امام حسین(ع) در روز عاشورا آحاد ملت ایران را متالم و خشمگین کرد. این خشم مقدس آغازی بر پایان فتنه و پلکانی برای حرکت توفنده کشور در مسیر تعالی و پیشرفت بود. مردم بر عبور جریان فتنه از اصول نظام شوریدند. فتنه گران در روز قدس سال ۸۸ با سر دادن شعار نه غزه نه لبنان شعار سی ساله صهیونیسم ستیزی ملت ایران را زیر سئوال برده بودند. آنها در ۱۳ آبان همان سال با اعلام همپیمانی با آمریکا از مرزهای استکبارستیزی ملت عبور کرده بودند و در ۱۶آذر ۱۳۸۸ با اهانت به ساحت مقدس حضرت امام و جسارت به تصویر ایشان ثابت کردند که تمامی ادعاهای گذشته مبنی بر پیروی از خط امام(ره) گزافه بوده است در روز عاشورا آخرین تکه های پازل براندازی را کنار هم گذاشتند و با اهانت به مقدسات مردم در ایام عزاداری امام حسین(ع) و شعار علیه اصل ولایت فقیه ماهیت دین ستیزانه خود را به نمایش گذاشتند. این در حالی بود که سران این جریان کوچکترین اظهار تاسف و یا موضع گیری در محکومیت فتنه‌گران از خود بروز ندادند و حتی به کسانی که در روز عاشورا کف و سوت زده بودند و به هیئت های مذهبی حمله کرده بودند لقب “مردم خداجوی” دادند. اما حماسه تاریخی نهم دی نشان داد جامعه ایران یک جامعه مذهبی، انقلابی، معتقد به خط امام خمینی(ره)، وفادار به ولایت فقیه و دارای سلایق و علایق مختلف است.

,

اما در اصول و محکمات خود که همان اسلام، انقلاب، ولایت فقیه،شعارهای استکبارستیزانه وصهیونیسم ستیزانه است یک صداومستحکم است. این شعارنیست بلکه واقعیتیست که حماسه نهم دی درکوران تبلیغات رسانه های بیگانه وفضاسازی سران فتنه به همه جهان ثابت کرد.

,

حماسه تاریخی نهم دی برخاسته از عوامل مختلفی چون بصیرت، دشمن‌شناسی، وقت شناسی و حضور مجاهدانه ملت بصیر ایران در برهه‌های حساس و تعیین کننده بود که باعث شد این روز تاریخ ساز به عنوان نقطه عطفی در معادلات انقلاب اسلامی در داخل و خارج از کشور ثبت شود. حرمت شکنی بی محابای ارزشهای مقدس مردم در عاشورای سال ۱۳۸۸ توسط فتنه گران علاوه بر نشان دادن ماهیت انحرافی این جریان باعث شد خشم مقدس مردم به جوش بیاید تا حماسه تاریخی ملت ایران در نهم دی سرمنشا بسیاری از تحولات بعدی قرار بگیرد.

,

امروز به جرات می توان ادعا کرد حماسه تاریخی نهم دی به عنوان تکیه گاه تصمیمات بزرگ در داخل کشور و همچنین در خارج از کشور شناخته می شود و راقم بسیاری از معادلات فراروی ملت ایران در حوزه های مختلف سیاسی، بین المللی، اقتصادی، فرهنگی و…تلقی میگردد.

,

راه انقلاب این است
بدخواهانى که سى سال است علیه این انقلاب و علیه این مردم هر کارى توانستند، کردند، اینها هم فرصت را مغتنم شمردند و با تبلیغاتِ خودشان وارد میدان شدند. بیش از این، کارى نمیتوانستند بکنند. اگر آمریکائى‌ها و انگلیسى‌ها و صهیونیستها میتوانستند نیرو وارد خیابانهاى تهران بکنند، یقین بدانید میکردند.

,
,

اگر برایشان امکان داشت که با حضور وابستگان و مزدوران خودشان از خارج،عرصه راآنچنان که میخواهند،هدایت کنند،می کردند.منتها می دانستند که اینکار به ضررشان تمام می شود. تنها کارى که می توانستند بکنند،این بود که در صحنه‌ى تبلیغات، در صحنه‌ى سیاست جهانى، از آشوبگر، از اغتشاشگر حمایت کنند. رؤساى جمهور کشورهاى مستکبر در این قضیه وارد میدان شدند؛ اغتشاشگران خیابانى و خرابکارانى را که با آتش زدن میخواهند موجودیت خودشان را نشان بدهند، ملت ایران نامیدند؛ شاید بتوانند اوضاع را آنچنان که طبق میل خودشان است، در افکار عمومى دنیا و کشورمان تصویر و ترسیم کنند؛ اما شکست خوردند.
قوى‌ترین و آخرین ضربه راملت در روز نهم دى و بیست و دوى بهمن وارد کرد. کار ملت ایران در بیست و دوم بهمن، کار عظیمى بود؛نُه دى هم همین جور. یکپارچگى ملت آشکار شد.همه‌ى کسانى که در عرصه‌ى سیاسى به هر نامزدى رأى داده بودند، وقتى دیدند دشمن در صحنه است، وقتى فهمیدند اهداف پلید دشمن چیست، نسبت به آن کسانى که قبلاً به آنها خوشبین هم بودند، تجدید نظر کردند؛ فهمیدند که راه انقلاب این است، صراط مستقیم این است.

,
,

در بیست و دوى بهمن، ملت همه با یک شعار وارد میدان شدند.خیلى تلاش کردند، شاید بتوانند بین ملت دو دستگى ایجاد کنند؛ اما نتوانستند. و ملت ایستاد؛ این پیروزى ملت بود. از بیست و دوم خرداد تا بیست و دوم بهمن - هشت ماه - یک فصل پرافتخار و پرعبرتى براى ملت ایران بود؛ این یک درس شد. آگاهى جدیدى بوجود آمد. فصل تازه‌اى در بصیرت ملت ایران گشوده شد. این یک زمینه‌ى بسیار مهمى است. باید بر اساس این زمینه، حرکت کنیم.
بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی 89/01/01

,
,

یک حرکت بدون فراخوان
راز ماندگارى این انقلاب، اتکاى به ایمانهاست؛ اتکاى به خداست. لذا شما مى‌بینید آن روزى که توده‌ى عظیم مردم در سرتاسر کشور احساس کنند که دشمنى‌اى متوجه انقلاب است، احساس کنند که دشمنىِ جدى‌اى وجود دارد، بدون فراخوان حرکت میکنند مى‌آیند. روز نهم دى شما دیدید در این کشور چه اتفاقى افتاد و چه حادثه‌اى پیش آمد. دشمنان انقلاب که همیشه سعى میکنند راهپیمائى‌هاى میلیونى را بگویند چند هزار نفر آمده‌اند - تحقیر کنند، کوچک کنند - اعتراف کردند و گفتند در طول این بیست سال، هیچ حرکت مردمى‌اى به این عظمت در ایران اتفاق نیفتاده است؛ این را نوشتند و گفتند. آن کسانى که سعى در کتمان حقائق درباره‌ى جمهورى اسلامى دارند، این را گفتند. علت چیست؟

,
,

علت این است که مردم وقتى احساس میکنند دشمن در مقابل نظام اسلامى ایستاده است، مى‌آیند توى میدان. این حرکتِ ایمانى است، این حرکتِ قلبى است؛ این چیزى است که انگیزه‌ى خدائى در آن وجود دارد؛ دست قدرت خداست، دست اراده‌ى الهى است؛ این چیزها دست من و امثال من نیست. دلها دست خداست. اراده‌ها مقهور اراده‌ى پروردگار است. وقتى حرکت خدائى شد، براى خدا شد، اخلاص در کار بود، خداى متعال اینجور دفاع میکند.لذامیفرماید: «انّ اللَّه یدافع عن الّذین امنوا».این را دشمنان نظام اسلامى نمی فهمند، تا امروز هم نفهمیدند؛ لذا تهدید می کنند، حرف میزنند،روشهاى گوناگون را به کار میگیرند، به خیال خودشان میگردند نقطه ضعف براى جمهورى اسلامى پیدا کنند؛ گاهى اسم حقوق بشر را مى‌آورند، گاهى اسم دموکراسى را مى‌آورند؛ ترفندهائى که امروز براى مردم دنیا حقیقتاً ترفندهاى مسخره است.

,

می گویند افکار عمومى؛ اما افکار عمومى اگر این حرفها را از آمریکا و صهیونیسم باور می کرد، اینجور در دنیا، درکشورهاى مختلف،ملتهاى مختلف، در مواقع گوناگون، نفرت خودشان را از این سران مستکبر نشان نمیدادند، که مى‌بینید نشان میدهند.هر جا سفر می کنند، گروهى از مردم علیه‌شان شعار می دهند. پیداست که افکار عمومى دنیا فریب ترفندهاى اینها را نخورده است.
بیانات در دیدار فرمانده و پرسنل نیروى هوائى ارتش جمهوری اسلامی ایران 88/11/19

,
,

 

,

منابع و مآخذ

,

بیانات مقام معظم رهبری  

,

واقعة صفین، ص 115

,

نهج البلاغه، خطبه‌ى 173

,

سوره مبارکه زمر آیه 9

,

واقعه جمل

,

خطبه 13 نهج البلاغه

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه