اخبار داغ

حجت الاسلام عالی مطرح کرد؛

قم به واسطه حضرت معصومه(س) پایگاه معارف اهل بیت شد/ زیارت نامه کریمه اهل بیت خاص است

قم به واسطه حضرت معصومه(س) پایگاه معارف اهل بیت شد/ زیارت نامه کریمه اهل بیت خاص است
کارشناس علوم دینی گفت: بدون شک حضرت معصومه(س) در رأس همه امام زادگان هستند ؛ ایشان در بین فرزندان امام موسی بن جعفر(ع) بعد از امام رضا(ع) ممتاز بودند و شهر قم بعد از رحلت حضرت فاطمه معصومه(س) پایگاه معارف و علوم اهل بیت(ع) شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی در رابطه با ویژگی های شخصیتی حضرت فاطمه معصومه (س) در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  ضمن بیان این که ایشان از جهت شخصیت به مقامی از توحید و ولایت رسیده بودند، اظهار داشت: همانطور که در زیارت نامه حضرت معصومه(س) اشاره می شود ایشان شأنی از شئون اهل بیت و مرتبه ای از مراتب ولایت کلیه اهل بیت(ع)  را پیدا کرده بودند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا، , قم فردا،, قم فردا, قم فردا,

وی افزود: حضرت معصومه (س) از جهت اجتماعی و تاریخی نیز از شخصیت های تأثیر گذار بر تاریخ شیعه و مکمل کار امام رضا(ع) بودند.

,

استاد سطح عالی حوزه علمیّه با بیان این که اهداف مأموریت های اهل بیت(ع) در زمان خودشان با هم تفاوت داشت و هدف امام رضا(ع) از سفر به ایران تبدیل این کشور به پایگاه شیعه بود ، افزود: در ایران حدود 7 هزار امام زاده شناخته شده به عنوان پایگاهی برای توسل، اظهار ارادت و چراغی برای اهل بیت (ع) وجود دارد که در ادامه هدف امام رضا(ع) کار آن حضرت را انجام دادند.

,

قم بعد از رحلت حضرت معصومه(س) پایگاه معارف اهل بیت شد

, قم بعد از رحلت حضرت معصومه(س) پایگاه معارف اهل بیت شد,

وی با اشاره به این که حضرت معصومه(س) در سال 201 هجری یعنی دو سال قبل از امام رضا(ع) رحلت کرد، ادامه داد: بدون شک حضرت معصومه(س) در رأس همه امام زادگان هستند ؛ایشان در بین فرزندان امام موسی بن جعفر(ع) بعد از امام رضا(ع) ممتاز بودند و شهر قم بعد از رحلت حضرت فاطمه معصومه(س) پایگاه معارف و علوم اهل بیت(ع) شد.

,

حجت الاسلام عالی ضمن بیان این که حوزه های بزرگ شیعه در هر جایی تشکیل نمی شوند، اضافه کرد: این امکان که در هرجایی هزاران نفر از اولیای خدا و مراجع تربیت شوند وجود ندارد؛ مگر این که در جاهایی مثل نجف، مشهد و قم که یکی از اولیای الهی و فرزندان پیامبر(ص) آنجا باشند و از جهت معنوی و روحی پشتوانه ای برای آن بزرگان وجود داشته باشد.

,

وی یادآور شد حضرت معصومه(س) در قم پایگاه شیعه آخرالزمان پشتوانه معنوی و معرفتی است و افزود: امام صادق(ع) در روایات فرموده اند : " وَ لَنا حَرَماً و هُو قُمُّ "«حرم همه اهل بیت در قم است» و در ادامه بلافاصله فرمودند " و سَتُدْفَنُ فیها اِمْرَأَهٌ مِنْ وُلْدی تُسمَّی فاطِمَهَ " «به زودی زنی از فرزندان من در قم دفن می شود که اسمش فاطمه است» " مَنْ زارَها وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّهُ " «تمام شیعیان ما به شفاعت فاطمه معصومه به بهشت می روند» و این سخن ایشان به خاطر وجود حضرت معصومه(س) در قم است.

,

کارشناس علوم دینی در پاسخ به این که چرا حرم اهل بیت(ع) در قم است، گفت: اعتقاد داریم خداوند در همه جا حاضر و ناظر است، اهل بیت(ع) هم به اذن خدا بر همه جا اشراف دارند و از همه دل ها و عالم و آدم باخبر هستند متتها خدا و اولیای الهی به برخی جاها نظر و عنایت خاص دارند.

,

عنایت ویژه در زیارت اهل بیت(ع) از نزدیک حاصل می شود

, عنایت ویژه در زیارت اهل بیت(ع) از نزدیک حاصل می شود,

وی با اشاره به سخن امام صادق (ع) مبنی بر این که فرمودند «خدا حرمی دارد که مکه است» یعنی عنایت و رحمت خاص خداوند به این مکان است، افزود: اهل بیت(ع) به جایی که جسمشان در آنجا باشد عنایت بیشتری دارند به عنوان مثال حرم رسول خدا(مدینه) حرم امیرالمومنین(کوفه) حرم امام حسین(کربلا) و ...به این مکان ها عنایت خاص دارند.

,

استاد سطح عالی حوزه علمیّه اضافه کرد: با این که می توان از راه دور هم به اهل بیت(ع) سلام داد اما زیارت از نزدیک و در جوار حرم اهل بیت(ع) خاص است همانطور که در روایات آمده است شب های جمعه 124 هزار پیغمبر به کربلا می آیند، زیرا به مکان هایی که جسم اهل بیت (ع)وجود دارد عنایتی می شود که جای دیگری اتفاق نمی افتد حتی انبیاء از عالم بالا به آن مکان می روند و از عنایت بهره مند شوند.

,

وی با بیان این که زیارت حضرت معصومه(س) زیارت نامه ممتازی است که توسط امام رضا(ع) گفته شده، اضافه کرد: به غیر از شهدای کربلا حضرت علی اکبر(ع) و حضرت عباس(ع)، در بین امام زاده ها زیارت نامه ای نداریم که متن زیارت نامه را معصوم گفته باشد.

,

زیارت نامه حضرت معصومه(س) ممتاز است

, زیارت نامه حضرت معصومه(س) ممتاز است,

حجت الاسلام عالی ادامه داد: وقتی در ابتدای زیارت نامه حضرت معصومه(س) به انبیاء سلام می دهیم به طور مثال سلام بر حضرت آدم، حضرت نوح و ...به صورت غائب است اما در این زیارتنامه وقتی به سلام بر پیغمبر و آل او می رسیم لحن کلام عوض می شود و می گوییم " السلام علیکَ یا رسول الله"، "سلام بر شما ای رسول خدا که اینجا حضور دارید" و...اینگونه سلام دادن یعنی همه اهل بیت(ع) در آنجا حضور دارند.

,

وی در پاسخ به این که چرا قم حرم اهل بیت(ع) و حضرت معصومه(س) است آیا به خاطر عصمت یا علم حضرت معصومه(س) بود، گفت: لقب معصومه را امام رضا(ع) به خواهرشان داده اند وگرنه اسم ایشان فاطمه است، من گمان می کنم حضرت معصومه(س) که حرم همه معصومین شد به این دلیل است که واسطه نوری حضرت زهرا(س) می باشند و حضرت صدیقه طاهره(س) محور همه 14 معصوم است.

,

کارشناس علوم دینی در خاتمه با یادآوری این که حضرت زهرا "ام الائمه " یعنی ریشه نوری اهل بیت(ع) است، افزود: همانطور که قرار است طبق وصیت حضرت زهرا(س) قبر ایشان تا زمان ظهور امام عصر(عج) پنهان و مخفی بماند بنابراین فیوضات حضرت زهرا(س) را باید از حرم حضرت معصومه(س) در قم بگیریم زیرا ایشان واسطه فاطمه زهرا(س) و حضرت زهرا(س) محور همه اهل بیت(ع) است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه