اخبار داغ

تلگرام «صحنه گردان» آشوب های خیابانی/ آقای وزیر؛ بحث توییتری با مسئول تلگرام راهکار اساسی نیست

تلگرام «صحنه گردان» آشوب های خیابانی/ آقای وزیر؛ بحث توییتری با مسئول تلگرام راهکار اساسی نیست
تلگرام به عنوان مهم ترین محور مدیریت آشوب های روز گذشته در کشور، نقش اساسی در پخش فیلم های تهیه شده از اغتشاش ها، فراخوان تجمع ها و نیز هدایت این اعتراض ها، به سمت جنگ خیابانی داشت، اما با این وجود وزیر ارتباطات به اخطار در مورد یک کانال از این شبکه اکتفا کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز-عارف نصر/ شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از راه های ارتباطی بین عموم جامعه به شمار می رود که هدف اولیه تشکیل آن ها ایجاد بستر ارتباطی مناسب، در سطح جوامع است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

این شبکه ها مانند هر فناوری دیگری در کشور ما نیز از سال های گذشته مخاطبانی جذب کرده است و سطح استفاده از آن ها به قدری در کشور افزایش یافته است که به گفته مسئولان بالغ بر 40 میلیون نفر در سطح کشور دارای آیکون تلگرام به عنوان بزرگ ترین شبکه اجتماعی، هستند.

,

این آمار نشان دهنده این است که اکثریت قریب به اتفاق جمعیت فعال ایران دارای تلگرام بوده و از آن استفاده می کنند که نشان دهنده اهمیت و سطح تاثیرگذاری بالای این نرم افزا پیام رسان است.

,

نکته قابل تامل دیگر در رابطه با تلگرام این است که بیشترین آمار مخاطبان این شبکه را در سطح جهان ایرانیان تشکیل می دهند، که به عبارت دیگر این شبکه به شدت به مخاطبان ایرانی خود وابسته است و در صورت خروج ایرانیان از این شبکه، عملا سطح تاثیرگذاری این نرم افزار به نصف می رسد.

,

با وجود اهمیت مخاطبان ایرانی برای این نرم افزار پیام رسان، اما هیچ یک از سرورهای این شبکه در کشور ما نصب نبوده ند و تمام اطلاعات مخاطبان ایرانی این شبکه اجتماعی در خارج از کشور نگهداری می شود که از لحاظ اصول اولیه امنیت ملی، نیز بحث برانگیز است و بسیاری از کارشناسان از آن به عنوان یک خطر بالقوه یاد می کنند.

,

اما مشکل به همین جا ختم نمی شود و این در خارج بودن سرورها و مدیریت خارج از کشور این شبکه اجتماعی موجب سواستفاده برخی از عناصر ضدانقلاب و سرویس های اطلاعاتی خارجی از این شبکه شده است.

,

قاضی عبدالصمد خرم آبادی، در حدود شش ماه پیش در رابطه با برخی از کانال های تلگرامی هشدار داده بود که با واکنش منفی وزیر وقت ارتباطات مواجه شده بود.

,

وی در رابطه با تلگرام و برخی از کانال های فعال ضد انقلاب در آن گفته بود: کانال مربوط به گروهک تروریستی منافقین و آمد نیوز دو نمونه بازر از کانال های مجرمانه تلگرامی هستند، که مجرمانه بودن آنها برای همه محرز است و دستور قضایی هم برای مسدودسازی آنها صادر شده است ولی مسدود نشده اند.

,

آیا آقای وزیر با فعالیت مجرمانه کانال گروهک تروریستی منافقین در کشور موافقند؟ چرا وزیر ارتباطات، مدیر تلگرام را ملزم به اجرای دستور فیلتر کانال منافقین وامثال آن نمی‌کند؟ چرا از اقدام تلگرام در خصوص فیلتر نکردن این کانال ها دفاع می‌کند؟

,

با این وجود اما از آن تاریخ تاکنون هیچ گونه اقدامی علیه این کانال های تلگرامی صورت نگرفت و دولت مدعی رایزنی ها با مدیرعامل این شبکه اجتماعی برای همکاری با ایران بودند و در این زمینه حتی اقدام به تهدیدهای لفظی در سطح فضای مجازی نیز کردند.

,

اما با شروع برخی از اغتشاش ها در سطح کشور در روزهای گذشته، و حمایت برخی از کانال های تلگرامی از جمله آمدنیوز از اغتشاشات و تحریک مردم به استفاده از بمب های دست ساز و حمله به ارگان های دولتی کردند که با واکنش وزیر ارتباطات به مدیر تلگرام همراه بود.

,

کمتر از نصف روز از این اخطار وزیر ارتباطات کانال آمدنیوز از دسترس خارج شد و مدیر تلگرام اعلام کرد که با کانال هایی که اقدام به تحریک برای آشوب می کنند برخورد می کند؛ این اقدام در حالی صورت گرفت که دولت پیش از این نیز اقدام به اخطار به مدیر تلگرام کرده بود که مدیر تلگرام واکنش منفی به آن نشان داده بود.

,

اما صاحب این کانال تلگرامی اقدام به راه اندازی  کانال جدیدی کرد که در طول مدت نصفه روز، بار دیگر اغتشاشات را در سطح وسیع پوشش داد.

,

این اتفاق درحالی صورت گرفت که در صورت تکرار اقدام مشابه مجدد این مدیر تلگرامی کانال جدیدی را راه اندازی خواهد کرد و وضع به همین صورت ادامه خواهد داشت.

,

حال با توجه به اینکه تلگرام نقش اصلی را در مدیریت آشوب های روز گذشته کشور بازی کرده است و عامل مهمی در تهییج افکار عمومی و مدیریت اغتشاشات داشته است، آیا این سبک مدیریت فضای مجازی و اکتفا کردن به توییت بازی بین وزیر ارتباطات و مدیر تلگرام مدیریت صحیحی است؟

,

آیا وقت آن نرسیده که مسئولان خطر وجود شبکه های پیام رسان خارجی در ایران، با این سطح از گستردگی را متوجه شوند و یک با برای همیشه تکلیف این رسانه ها و شبکه های خارجی را، مشخص کنند؟

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه