اخبار داغ

یادداشت/ الهام غروی آشتیانی

اثرات روانشناختی زلزله و راه‌های بهبود آن

اثرات روانشناختی زلزله و راه‌های بهبود آن
زلزله میتواند باعث به وجود آمدن پیامدهای روانشناختی پایداری مانند اختلالات شدید و مزمن روانی که در طول عمر باقی می ماند و فورا پایان نمی پذیرد، در افراد شود، آنچه در ادامه به آن اشاره می شود 5 پیامد شایع روانشناختی و راه های بهبود این پیامدها در افرادی است که در معرض زلزله قرار می گیرند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ الهام غروی آشتیانی جامعه شناس و روانشناس بالینی طی یادداشتی نوشت: بلایای طبیعی مانند زلزله ، سیل، طوفان و غیره آسیب هایی را برای افرادی که آنها را تجربه می کنند به وجود می اورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

اثرات روانشناختی و خطرات ناشی از زلزله چیست؟

, اثرات روانشناختی و خطرات ناشی از زلزله چیست؟,

زلزله میتواند باعث پیامدهای روانشناختی پایداری در افراد شود . مانند اختلالات شدید و مزمن روانی که در طول عمر افراد باقی می ماند و فورا پایان نمی پذیرد. همچنین در معرض زلزله قرار گرفتن می تواند باعث تغییرات فیزیولوژیک مانند تغییرات سطح هورمون ها ، اختلالات خواب ، تغییرات ضربان قلب و افزایش فشار خون شود .

,

افرادی که در معرض زلزله قرا می گیرند چه احساسات و هیجاناتی را تجربه می کنند؟

, افرادی که در معرض زلزله قرا می گیرند چه احساسات و هیجاناتی را تجربه می کنند؟,

زلزله میتواند باعث برانگیختن هیجانات شدید در افرادی شود که درمعرض آن بوده اند از شایع ترین این هیجانات  می توان اضطراب، ترس و حملات وحشت را نام برد. اضطراب هیجانی است که می تواند برای انسان کارکرد و پیامد مثبت و منفی داشته باشد.از یک سو می تواند با کاربرد فرآیندهای عصبی، فیزیولوژیک، رفتاری و شناختی به افراد کمک کند تا از حداکثر توانمندی‌شان برای سازگاری با شرایط استفاده کنند. از سوی دیگر با ایجاد تغییرات عصبی، فیزیولوژیک، رفتاری و شناختی فرد را در برابر ابتلا به اختلالات روانی، از جمله افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه، آسیب پذیر کند.

,

5 پیامد شایع روانشناختی در افرادی که در معرض زلزله قرار میگیرند

, 5, 5, پیامد شایع روانشناختی در افرادی که در معرض زلزله قرار میگیرند,

1- گوش بزنگی

, - گوش بزنگی,

افرادی که در معرض زلزله قرار می گیرند اغلب دچار احساس گوش بزنگی.می شوند و در برابر نشانه های خطر حساسیت بالایی پیدا می کنند و هر سر و صدایی باعث می شود تا برای پنهان شدن اقدام کنند.

,

2 -اضطراب و افسردگی

, -, -, اضطراب و افسردگی,

افرادی که در معرض زلزله قرار می گیرند به دلیل تهدید زندگی شان عموما دچار نشانه های اضطراب و افسردگی می شوند. این دو اختلال علائم مشابهی از جمله خستگی،اختلال خواب، کاهش علاقه به فعالیت های روزمره، تحریک پذیری و عدم توانایی در تمرکز دارند. در بسیاری از موارد این علایم با گذشت زمان از بین می روند اما اگر بصورت پایدار بمانند نیاز به درمان می باشد.

,

3- اشتغال ذهنی با رویداد زلزله

, - اشتغال ذهنی با رویداد زلزله,

افرادی که در معرض زلزله قرار گرفته اند به طور مداوم اتفاق زلزله را در ذهنشان مرور می کنند و با آن، فکر می کنند؛ لازم است که درمانگران در زمان مناسب مداخله کنند و در صورت امکان بتوانند به آنها کمک کنند تا به عملکرد طبیعی و فعالیت های روزانه بازگردند.

,

4- هراس از زلزله

, - هراس از زلزله,

افرادی که در معرض زلزله قرار می گیرند ،دچار ترس و وحشت، از تکرار زلزله می شوند. در این حالت فرد عدم کنترل بر شرایط و آسیب پذیری را تجربه می کند.

,

5)استرس پس از سانحهPTSD

, )استرس پس از سانحه, PTSD, PTSD,

افراد مبتلا به PTSD عموما تمایل دارند که رویداد آسیب زا را "دوباره و دوباره"  در ذهنشان، تکرار کنند، به طور ناگهانی ارتباط با واقعیت را از دست می دهند و احساس ناراحتی و ترس بسیار شدیدی را تجربه می کنند. گاهی اوقات حتی ممکن است رویداد آسیب زا را فراموش کنند. و آن را به یاد نیاورند.

, PTSD,

 

,

پیشنهاد هایی برای بهبود

, پیشنهاد هایی برای بهبود ,

 

,

یک وقفه خبری

, یک وقفه خبری,

اگر چه افرادی که در معرض  زلزله بودند علاقه به مرور خبرها و اطلاعات و بالا رفتن آگاهی در مورد زلزله دارند اما تماشای مکرر اخبار و فیلم می تواند تنش را تشدیدکند.

,

زندگی ادامه دارد

, زندگی ادامه دارد ,

روال زندگی درافراد وجود دارد که می توانند ادامه دهند مانند رفتن به سر کار یا مدرسه و غذا خوردن. مفید است که این روال ها و برنامه ها را حفظ کنند تا به طور مداوم در مورد زمین لرزه فکر نکنند.

,

انجام رفتارهای سالم

, انجام رفتارهای سالم,

خوردن وعده های غذایی متعادل، ورزش منظم مانند رفتن به یک پیاده روی طولانی و داشتن استراحت کافی. ،مراقبت از سلامت جسمانی که برای سازگاری مناسب است و می تواند توانایی افراد در معرض زلزله را برای مقابله افزایش دهد.

,

افکار مثبت را در دسترس نگه دارید

, افکار مثبت را در دسترس نگه دارید,

در حالی که یک زلزله می تواند مشکلات و ضرر های زیادی را به بار آورد، افراد در معرض زلزله سعی کنند چیزی مثبت پیدا کنند و بر آن تمرکز کنند.

,

 پیدا کردن راه سازنده برای کمک به دیگران

,  پیدا کردن راه سازنده برای کمک به دیگران,

 سازمان ها ی زیادی برای ارائه انواع مختلف کمک به بازماندگان ایجاد شده اند. مشارکت داوطلبانه  در فعالیتهای چنین سازمانهایی عمل مثبتی است که می تواند به افرادی که در معرض زلزله قرار گرفته اند کمک کند تا کار مثبتی برای اسیب دیدگان انجامدهند و هم خودشان احساس کارامدی داشته باشند..

,

حفظ امید و پیگیری درمان

, حفظ امید و پیگیری درمان,

بسیاری از افرادی که فاجعه ای را تجربه کرده اند بعلت مشکلات ناشی از ان دچار ناتوانی هایی میشوند و نیاز به کمک .دارند، اینافراد با گذشت زمان می توانند نقاط قوت خود را بیابند و توان بیشتری برایادامه زندگی داشته باشند. برای کمک ،مداخله ای انتخاب شود که به بهترین وجه مشکل انان را حل کند و به شکلی که متناسب با ویژگی ها و ترجیحات شخصی انان است بتواند نیازهای انها را برآورده کند.

,

گستره ای از مداخلات درمانی برای افرادی که در معرض زلزله بودند بکار میرود ازجمله درمان شناختی، رفتاری، شناختی-رفتاری، بین فردی، انسانگرا، هیپنوتیزمیا ترکیبی از چند سبک درمان. این درمانها میتواندبه شکل فردی ، زوج، خانواده یا گروه درمانیانجام شود.در برخی از موارد ترکیب دارو درمانی به همراه رواندرمانی بهترین نتیجه را در پی خواهد داشت .

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه