اخبار داغ

وزش نسیم فراموشی در حاشیه شهرها/ عمل‌گرایی مسئولین؛ شاید وقتی دیگر!

وزش نسیم فراموشی در حاشیه شهرها/ عمل‌گرایی مسئولین؛ شاید وقتی دیگر!
آسیب های اجتماعی هرروزه در محله های حاشیه نشین شهر در حال افزایش است و تنها اقدامات مسئولان در این زمینه اقداماتی شعاری و بدور از عمل است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، اجتماعی بودن انسان امری است که تمامی جامعه شناسان بر آن اتفاق نظر دارند. زندگی اجتماعی دیروز، تبدیل به شهرنشینی های امروزی شده و در این بین کلانشهرهایی با جمعیت های بسیار زیاد ایجاد و زندگی مردم دچار تحول های اساسی نسبت به گذشته شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

خوب یا بد بودن شهرنشینی موضوع مورد بحث در این گزارش نیست اما یکی از معضلات موجود شهرنشینی، زندگی در حاشیه شهرها و یا همان «حاشیه نشینی» است، پدیده ای که مردم ارومیه نیز همچون دیگر مردم حاشیه نشین با آن دست و پنجه نرم می کنند.

,

ارومیه به عنوان مرکز آذربایجان غربی یکی از کلانشهرهای کشور محسوب می شود که با توجه به موقعیت جفرافیای و اقتصادی خاص و همجوار بودن با ۳ کشور مهاجران زیادی را از شهرستان های مختلف در دل خود جای داده است.

,

اما در این شرایط افرادی که به دلیل توانایی مالی کم تر قادر به حضور در شهرها نیستند به اطراف شهر رفته و در محله هایی نظیر حسین آباد، محمد آباد، حاجی پیرلو و محله های همجوار مستقر شده با زندگی در شرایطی که مولفه های استاندارد زندگی را ندارد حاشیه نشینی را رقم زده اند.

,

برخی از محققان رشد معضلات و آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد، جرائم و بیماری ها در حاشیه نشینی را بیش از حد معمول می دانند و معتقدند این آسیب ها گاهی آن قدر زیاد است که خود شهرها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، در مقابل برخی دیگر اعتقادی به تعاریف سنتی حاشیه نشینی نداشته و معتقدند سکونتگاه های غیررسمی، در فقدان آموزش و فرهنگ سازی شکل گرفته و آسیب های اجتماعی را رقم می زند.

,

, ,

* ۴۱۷ هکتار بافت فرسوده با جمعیتی بیش از ۳۸ هزار نفر در ارومیه

, * ۴۱۷ هکتار بافت فرسوده با جمعیتی بیش از ۳۸ هزار نفر در ارومیه,

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، گفت: بافت فرسوده استان ۳ هزار هکتار است که ۲۳۴ هزار نفر در آن سکونت دارند و از این میزان ۴۱۷ هکتار با جمعیتی بیش از ۳۸ هزار نفر متعلق به شهر ارومیه است.

,

امیرعباس جعفری، همچنین در خصوص نشانه های بارز بافت های فرسوده و غیرمقاوم بودن در مقابل زلزله استان افزود: مشخصه بارز بافت های فرسوده نامقاوم در برابر زلزله عبارتند از ناپایداری و نداشتن استحکام لازم، نفوذ ناپذیری و فراهم نبودن امکان خدمات رسانی مناسب امدادی و زیرساختی در شرایط بحرانی، ریزدانگی کوچک بودن قطعات و ابعاد املاک که متاسفانه به دلیل موضوعات فوق میزان آسیب پذیری این بافت ها در برابر زلزله های احتمالی بالا است.

,

* مسئولان قصد شنیدن صدای حاشیه نشینان را ندارند!

, * مسئولان قصد شنیدن صدای حاشیه نشینان را ندارند!,

بارها به طرق مختلف پای درد دل های مردم حاشیه نشین شهر نشسته ایم و از درد ها و مشکلات آنان را جویا شده ایم و بارها به صورت های مختلف تصویری و مکتوب دردهای این مردم را به اشتراک گذاشته ایم اما غافل از تکان های مسئولان و انجام اموراتی لازم و کارساز در این زمینه!

,

نبود خدمات رسانی بهینه نظیر ضعف در برق رسانی، نقص زیرسازی و نبود آسفالت معابر، نبود مدرسه در محل و نیز سرازیر شدن فاضلاب منازل در کوچه ها از جمله مشکلاتی است از جمله کمترن مشکلاتی است که مردم مناطق حاشیه نشین ارومیه در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستند.

,

, ,

در خصوص جویا شدن احوالات مردم محله های حاشیه نشین شهر به سراغ چند تن از آنان رفته ایم که درد دل های آنان در پی می آید:

,

«رضا» یکی از مردم حاشیه نشین محله حاجی پیرلو ارومیه است او اینگونه از مشکلات خود و همه محله هایش به خبرنگار اروم نیوزمی گوید: مهم ترین ارکان هر محله و هر مردمی بی شک آموزش است اما اینجا آموزش زیر صفر قرار دارد و مردم این محله از هیچ مرکز آموزشی برخوردار نیستند.

,

علاوه بر این ها اینجا بهداشت نیز به صورت بسیار اسفناک است مردم محله از هیچ فضای سبز یا زیبای ظاهری برخوردار نیستند بلکه تاچشم کار می کند زشتی ها و کریحی هستند که سراغمان می آید و میزبانمان می شوند.

,

این شهروند در این خصوص زیر گفت: کودکانمان بجای بازی در پارک ها و فضای سبز همچون دیگر کودکان شهری باید در جوار بوی تعفن فاصلاب های غیر استاندارد و در بین گل لای . خاک ها و کثیفی ها روزسان را بگذرانند چه بسا که سلامت انان نیز به خطر می افتد.

,

رضا می گوید: ماه ها پیش از انتخابات های متفاوت تمامی کاندیدا ها جهت حضور در این محل ها از یکی پس از دیگری حاضر می شدند و هر کدام با وعده ای از نوسازی و کمک رسانی در این محل به سخنرانی و وعد دهی می پرداختند اما سالهاست دیگر از فردای انتخابات مسئولی را تا انتخابات دیگر در این محل ندیده ایم.

,

, ,

* آقای مسئول! زمان پوشاندن جامه عمل به وعده هایت رسیده

, * آقای مسئول! زمان پوشاندن جامه عمل به وعده هایت رسیده,

مردم این محله ها با مشکلات اقتصادی متعددی دست و پنجه نرم می کنند و صد البته توان مالی آنان از خرید لوازم غیر ضروری یا تکراری خارج است اما با ین وجود نه تنها مردم این محله موارد برقی استاندارد نیز ندارند بلکه برهنه بودن سیم های برق و دکل های استقراری در معرض باران و برف دچار نوسانات شده و صدمات و خسارات بسیاری را به بار می آورد که صد البته هیچ مسئولی پاسخ گوی این قضایا نیست چراکه این محل یک محله حاشیه نشین و خارج از محدوده است و گویا مردم این محل از حق زندگی سالم بی بهره اند.

,

اما اگر در زمان انتخابات سری به همین محله ها از اسلام آباد تا محمد آباد و حسین آباد یا حاجی پیرلو بزنید شاهد پوسترهای فراوان و برگه های تیلیغاتی بسیار از افراد مختلف می شوید که اکنون نیز جای این برگه ها و تبلیغات در این محل به وضوح دیده می شود حتی همین کاندیداهای مختلف روز انتخابات نیز صندوق های محله های حاشیه نشین را برای رای دادن و تبلیغات خود استفاده می کنندو محبوبترین زمان این محله هاهمان چند روزه تبلیغات انتخاباتی است و بعد ها کرسی سکاندای مسئولان نسیم فراموشی بر روزهای گذشته انان می کشد.

,

آقای مسئول! تقاضای رسدیگی به وضعیت کنونی این شهروندان حاشیه نشین از توانت خارج است؟ حداقل چهره این محله هارو که به زشتی کشانده اید پاک کنید!

,

بیایید کمی بنشنید و با خود به روزهایی که در مساجد نیمه کاره همین محل ها خبر از اختصاص بودجه و کمک ها جهت شنیده شدن نجوای اذان می دادید باز گردید یا بهتر است این گونه بگویم بیاید به یاد روزهای که کفش هایتان را در لابلای گل و لای این کوچه ها خاکی وگلی می کردید و دم خاکی و مردمی بودن خود میزدید در این محل ها قدمی بردارید و چند ثانیه ای از مجلل گاه های خود کنار بیایید به راستی اینان همان مردم صادق هستند که به عهدشان وفا کردند حال به عهدتان وفا کنید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه