اخبار داغ

نگاهی کوتاه به همه ماجرای فیتلر شدن تلگرام

نگاهی کوتاه به همه ماجرای فیتلر شدن تلگرام
دولت برای رفع فیلتر تلگرام به دنبال یک قدرت نمایی است، تا رفع فیلتر تلگرامی که خودشان فیلتر کردند را به عنوان یک عملکرد و دستاورد بزرگ دولت معرفی کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزد رسا؛ موضوع فیلترینگ تلگرام برای اولین بار در انتخابات 96 مطرح شد، زمانی که شائبه استفاده دولت با این شبکه پیام رسان به عنوان یک ابزار تبلیغاتی عنوان بود اما بر خلاف باور عموم مردم تلگرام فیلتر نشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزد رسا,

بعد از بروز اتفافات اخیر کشور و بر هم خوردن نظم عمومی در برخی شهرها، این بار بر خلاف باور عمومی مردم تلگرام فیلتر شد! و دلیلی که برای فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام اعلام شد رخنه کانالها و صفحات معاندین نظام جمهوری اسلامی برای ایجاد آشوب در این کشور بود که از یک منظر این دلیل درست است.

,

بروز و ظهور شبکه های معاند نظام مانند «آمدنیوز» شاید با هدف ایجاد اغتشاش در ایران راه اندازی شد اما مربوط به اتفاقات اخیر کشور نیست و این شبکه ها حتی در روزهای حساس انتخابات هم بر علیه ملت و نظام اسلامی با کذب ترین اخبار اقدام به نشر مطلب می کردند و مشخص بود حامی کدام جریان هستند اما چرا این کانال ها به ادعای خود رسانه های حامی دولت با یک توئیت وزیر ارتباطات بسته نشد؟پاسخش روشن است.

,

سوای از اینکه این کانال ها در روزهای اخیر علنی و با تمام توان برای ایجاد کشاندن مردم به خیابان و سو استفاده از آن تلاش می کردند اما دولت خوب می دانست بسته شدن یا فیلتر شدن این کانال ها نتیجه ای جز راه اندازی و ایجاد کانال های متعدد دیگر ندارد  و باعث ریشه دار شدن این جریان می شود.

,

همانطور که یکی از کانال های معاند نظام بسته شد و شماره 1 و 2 و کانال های مجاور آن ها راه اندازی شد که با این حساب نهایتا نه تنها دولت بلکه خود تلگرام هم شاید از اینکه این کانال ها را مدیریت کند عاجز می شود.

,

گویا دولت از فیلترینگ تلگرام سوای از بحث امنیت اهداف دیگری را هم دنبال می کند که وقتی جریانات و اخبار در خصوص تلگرام در این مدت اخیر بررسی می شود به این مهم می توان رسید.

,

اول اینکه دولت از فضای مجازی به ویژه اینستاگرام و تلگرام با توجه به حجم اینترنتی که اپراتورهای تلفن همراه به فروش می گذارند سود می برد یا به عبارت دیگر مصرف بالای اینترنت برای  اینستاگرام و تلگرام برای دولت درآمدزایی دارد پس دولت تا جایی که مجبور نباشد دست به فیلتر اینستاگرام و تلگرام نمی زند.

,

اما دو نکته قبل از فیلتر شدن این شبکه ها قابل تأمل است اول اینکه دولت برای بزرگنمایی در فیلترینگ تلگرام و اینکه این اقدام را یک حرکت عجیب جلوه دهد به استناد بر رسانه ها و کانال های حامی دولت یک موج خبری در خصوص فیلتر شدن تلگرام بر روی این رسانه ها قرار گرفت و فیلتر شدن تلگرام با هشتگ «#من_مخالف_فیلترینگ_تلگرامم» به عنوان یک اقدام به اصطلاح ساختارشکنانه و نفی حقوق مردم جلوه داده شد.

,

حتی برخی کانالها حامی دولت با طرح این موضوع که «درصورت فیلتر شدن تلگرام به فلان آدرس در فلان برنامه مراجعه کنید» سعی در القای این داشتند که تلگرام فیلتر نشدنی! فیلتر می شود وآن را یک رخداد عجیب به مردم معرفی کردند در صورتی که  تلگرام تنها یک شبکه پیام رسان است  و با وجود شبکه های پیام رسان مختلف قرار نیست  مثلا حق شهروندی یا آزادی بیان زیر سؤال برود همانطور که پیش از این هم برنامه هایی چون وایبر فیلتر شد.

,

بعد از فیلتر تلگرام و اینستاگرام همین رسانه های حامی دولت بوددن که بیشتر از دیگر رسانه ها این اقدام را نفی کردند و حتی آن را باعث افزایش بیکاری! عنوان کردند و وانمود کردند نان مردم با فیلترینگ تلگرام آجر شده است!

,

برای ایجاد اغتشاش در کشور و اعلام تجمعات اگر از اینستاگرام بیشتر از تلگرام استفاده نشد اما کمتر هم استفاده نشد و اینستاگرام با توجه به اینکه یک شبکه اجتماعی است نه یک پیام رسان، مطمئنا اثر بخشی بیشتر برای ایجاد توطئه دارد اما چرا اینستاگرام زودتر از تلگرام رفع فیلتر شد جای سوال است.

,

سوال دیگر اینکه اگر این دو شبکه به دلیل خطر توطئه بر علیه امنیت ملی کشور بسته شده است چرا اینستاگرام رفع فیلتر شد؟مگر تلگرام چه ارجحیت نسبت به اینستاگرام برای بر هم زدن امنیت دارد که  بدون توضیح از اینستاگرام این برنامه رفع فیلتر می شود  که شاید بتوان پاسخ این را در مطالبی که همان اول عنوان شد یعنی « درامدزایی» جستجو کرد.

,

اما فارغ از همه این مطالب گویا دولت برای رفع فیلتر تلگرام به دنبال یک قدرت نمایی است، تا رفع فیلتر تلگرامی که خودشان فیلتر کردند به عنوان یک عملکرد و دستاورد بزرگ دولت معرفی کنند پس دور از انتظار نیست که رسانه های حامی دولت قبل از فیلتر تلگرام،  به برزگنمایی این رخداد بپردازند.

,

مطمئنا دولتی که برای عملکرد خود دفاعی ندارد، استفاده از هر سیاستی را برای بزرگنمایی خدمات کوچک در دستور کار قرار می دهد.

,

اما بازی یا موج سواری بر روی موضوع فیلترینگ تلگرام برای قدرت نمایی! در اوج آشوب و بلوا کشور که 20 تن از هموطنانمان در آن جان خود را از دست داده اند  جز جفا به مردم نیست، دقیقا مانند رفتاری و سوبرداشتی که معاون رییس جمهور در روزهای اول زلزله کشور  در خصوص مسکن مهر داشت و دل بسیاری از هموطنانمان را  آزرد.

,

امید آنکه فارغ از سیاسی بازی و عملکرد سازی، دولت با در نظر گرفتن همه جوانب، در خصوص فیلتر تلگرام تصمیم گیری کند  و مردم باور کنند فیلترینگ تلگرام حافظ امنیت آن هاست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه