اخبار داغ

تفرش؛ خاستگاه تعزیه در کشور؛

لزوم حفظ سبک سنتی هنر «تعزیه» برای مقابله با تحریفات/موزه تعزیه در تکیه زاغرم تاسیس می‌شود

لزوم حفظ سبک سنتی هنر «تعزیه» برای مقابله با تحریفات/موزه تعزیه در تکیه زاغرم تاسیس می‌شود
تاسیس موزه تعزیه در تکیه تاریخی زاغرم تفرش برای حفظ سبک سنتی تعزیه در حال پیگیری است،در این موزه نسخه‌های قدیمی، سپر، کلاه‌خود و هرآنچه که با فرهنگ تعزیه ارتباط دارد، به نمایش درمی‌آید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به  نقل از ندای تفرش، تعزیه از جمله آداب و رسوم قدیمی تفرش است که در این شهرستان این هنر تنها اختصاص به روزهای محرم و صفر ندارد بلکه آیینی است که در طول ایام سال در تکایای تفرش رواج دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش, ندای تفرش,

مردم تفرش به هر مناسبتی از جمله شهادت ائمه و یا فوت عزیزانشان در تکیه تاریخی این شهر تعزیه برپا می کنند. توجه ویژه مردم تفرش به این هنر از دیرباز، این شهر را به خاستگاه تعزیه مشهور کرده است.

,

با توجه به بروز و ظهور سبک های جدید اجرای تعزیه، لازم است که به این هنر توجه ویژه ای شود تا ضمن حفظ سبک سنتی آن، به دور از انحرافات و آسیب‌ها به عنوان میراثی گران بها برای آیندگان باقی بماند.

,

ایجاد موزه تعزیه در تفرش می‌تواند علاوه معرفی این هنر قدیمی به گردشگران و مسافران، به حفظ سبک و نسخ تاریخی تعزیه کمک کند.

,

هر چند طرح ایجاد موزه تعزیه در تفرش، در سال‌های گذشته نیز مطرح شده اما تاکنون عملیاتی نشده است.

,

تاسیس موزه در تکیه تاریخی زاغرم تفرش؛ برای حفظ سبک سنتی تعزیه

, تاسیس موزه در تکیه تاریخی زاغرم تفرش؛ برای حفظ سبک سنتی تعزیه, تاسیس موزه در تکیه تاریخی زاغرم تفرش؛ برای حفظ سبک سنتی تعزیه,

سید مهدی رحیمی، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تفرش در گفتگو با ندای تفرش در خصوص ایجاد موزه تعزیه در تفرش گفت: شهرستان تفرش خاستگاه تعزیه در کشور است؛ و شبیه‌خوانان و گروه‌های موفق تعزیه تفرش توانسته‌اند به اجرای تعزیه در داخل و خارج از کشور بپردازنند.

, ندای تفرش, ندای تفرش,

رحیمی با اشاره به اینکه تاسیس موزه تعزیه در تکیه تاریخی زاغرم برای حفظ سبک سنتی تعزیه در حال پیگیری است، اظهار کرد: قرار است در این موزه، نسخه‌های قدیمی، سپر، کلاه‌خود و هرآنچه که با فرهنگ تعزیه ارتباط دارد، به نمایش درآید.

,

وی با اشاره به ثبت تعزیه تفرش افزود: تعزیه تفرش در سال ۸۷ با شماره ۱۳ در فهرست عادی میراث ناملموس کشور ثبت شده است.

,

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تفرش با اشاره به لزوم حفظ سبک سنتی تعزیه ادامه داد: تعزیه از جمله آثار کهن ایران است که دستگاه‌های موسیقی ایران را به نسل جدید انتقال می دهد. مهمترین ویژگی تعزیه حفظ دستگاه‌های موسیقی مقامی ایران است که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. البته در این سال‌ها، دچار تحریف‌هایی شده است.

,

پژوهشگران و محققان تحریفات وارد شده به هنر تعزیه را بررسی کنند

, پژوهشگران و محققان تحریفات وارد شده به هنر تعزیه را بررسی کنند, پژوهشگران و محققان تحریفات وارد شده به هنر تعزیه را بررسی کنند,

رحیمی اضافه کرد: خلاصه‌کردن تعزیه در مدت زمان کمتر سبب می‌شود که بخش زیادی از مطالب اصل تعزیه حذف شود. همچنین وارد شدن اطلاعات عامیانه و جایگزینی گفتارهای محاوره‌ای به جای بیت‌های شعر در تعزیه، تغییراتی را در نسخ ایجاد کرده است. هرنوع تغییرات باید به گونه‌ای انجام شود تا از هدف اصلی غفلت نشود.

,

وی خاطرنشان کرد: حفظ آیین‌های ملی و مذهبی جزو وظیفه ذاتی میراث فرهنگی است ولی با توجه به کمبود نیروی انسانی، از پژوهشگران و محققین در جهت شناسایی تحریف های هنر تعزیه استقبال می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه