اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی:

دولت در مقابل واردات و توجه به تولید از خود سلب مسئولیت کرده است/ برنامه عدم تولید بنزین به بهانه آلودگی به نفع واردکنندگان و به ضرر مردم بود

دولت در مقابل واردات و توجه به تولید از خود سلب مسئولیت کرده است/ برنامه عدم تولید بنزین به بهانه آلودگی به نفع واردکنندگان و به ضرر مردم بود
رزاقی گفت: امروز چندمیلیون فقیرو بیکار داریم و بنزین تنها نمونه ای کاملا عریان از این است که دولت از خود سلب مسئولیت کرده است و به نفع عده ای در داخل که فقط پول ومقام می بینند و به ضرر تولیدکنندگان و ملت ایران عمل می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ابراهیم رزاقی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی راه آرمان درخصوص بحث واردات بنزین و برخی کالاهای دیگر به کشور با بیان اینکه این مورد مانند سایر بحث های اقتصادی به نگاه مسئولین بستگی دارد، گفت: نگاه مسئولین به اقتصاد و امور اجتماعی و ... نگاهی برون زاست؛ درحالیکه نگاه درون زا شامل نگاه قانون اساسی، اندیشه امام در وصیت نامه واندیشه مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی است که به درون نگاه می کند و هرچه هم از بیرون می آید، باید بومی شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی راه آرمان,

 

,

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به پیشرفت ها در صنایع دفاعی ابراز کرد: ما موشک ساز نبودیم اما باهمت مدیران جهادی، به یکی از پیچیده ترین و مشکل ترین صنایع دنیا مجهز شدیم درحالیکه معمولا به این سادگی امکان نمی دهند کسی صنایع دفاعی داشته باشد.

,

 

,

وی در خصوص دلیل این موفقیت عنوان کرد: علت اساسی این است که وقتی امام زنده بودند، نگاه ما به اقتصاد درونی بود؛ چون امام ایراد می گرفتند برای همین برخی صنایع مثل هپکو، ماشین سازی ها، تراکتور سازی ها، فولاد، مس، آلومینیوم و... ایجاد شد که نیازهای این صنایع را برطرف کرد.

,

 

,

رزاقی تصریح کرد: البته پس از فوت امام، با اندیشه های سرمایه داری لیبرالی هاشمی رفسنجانی بدون توجه به اینها شروع به اداره کشور کردند بدون توجه به اینکه قانون اساسی چه می گوید و وظیفه دولت در این زمینه چیست؛ همه چیز را خصوصی کردند اما همین امر هم طبق مبانی سرمایه داری لیبرال مطرح شده توسط غرب بود.

,

 

,

تفاوت لیبرال سرمایه داری در ایران و آمریکا / محور لیبرال سرمایه داری در آمریکا تولید است

, تفاوت لیبرال سرمایه داری در ایران و آمریکا / محور لیبرال سرمایه داری در آمریکا تولید است,

وی بااشاره به اختلافات سرمایه داری لیبرال در ایران و آمریکا بیان کرد: آنها وقتی با سرمایه داری لیبرالی کشور را اداره می کنند محورشان تولید است اما در کشور ما محور تولید نیست بلکه استخراج نفت خام و پتروشیمی نیمه خام است وهرچه آنها می خواهند تولید می کنیم؛ هروقت هم لازم باشد مارا تنبیه می کنند و نمی خرند اما بازهم خام می دهیم در حالیکه باید تبدیل کنیم.

,

 

,

این استاد دانشگاه ادامه داد: در غرب وسیاست های اقتصادی سرمایه داری هم خصوصی سازی می کنند یعنی اگر هدف تحقق پیدا نکرد، کارخانه ای که به بخش خصوصی داده اند به دولت برمی گردد اما ما هیچ نظارتی دراین زمینه نداریم؛ این فضا نشان می دهد دولت برای خود مسئولیت تولید را قائل نیست، بحث آزادی واردات است که تولیدکننده باید در مقابل واردات مقاومت کند.

,

 

,

وی تاکید کرد: تولید کننده در عرضه و تقاضا و خرید و فروش آزاد است و دولت هیچ مسئولیتی احساس نمی کند؛ این در حالی است که حتی یک کشوروجود ندارد که بدون حمایت دولت صنعتی شده باشد؛ حتی اولین دولت صنعتی شده به عنوان صنایع ماشینی یعنی انگلستان، بدون یاری دولت امکان پذیر نبود.

,

 

,

رزاقی خاطرنشان کرد: لیبرال ترین کشور دنیا از لحاظ اقتصادی آمریکاست؛ دراین کشور به کالاهایی که از خارج وارد می شود، مثل فولاد چین به اندازه ای تعرفه تعلق می گیرد که فولادکاران آمریکا را ورشکست نکند اما ما این کار را نمی کنیم؛ یا وقتی می بیند بالاترین سود در تولید نیست، از فعالیت هایی که سود بالا دارند مالیات می گیرد که وارد فعالیت تولیدی شوند اما ما چنین نمی کنیم.

,

 

,

وی با بیان اینکه درآمریکا از خرید و فروش مسکن 80 درصد مالیات می گیرند و ما حتی از خانه های خالی که قرار بود مالیات بگیریم و تصویب شده، مالیات نمی گیریم، اظهار داشت: نگاه دولت چنان لیبرالی است که ربطی به لیبرال آمریکا و فرانسه و انگلستان ندارد؛ بلکه لیبرالی خاصی به نفع اقلیت خاص است که با خصوصی سازی افراد خاص ثروتمند می شوند.

,

 

,

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: دراین زمینه نظارتی هم وجود ندارد؛ وقتی هم بالاترین سود در تولید نیست، مالیات نمی گیرد مثل کشورهای صنعتی بلکه اجازه می دهد آنگونه که هست و بدون دخالت دولت انجام شود و همچنین امکانات صنعتی وکشاورزی وارد فعالیت های غیرتولیدی می شود و نیاز به واردات پیدا می شود.

,

 

,

دولت حتی در واردات به نفع واردکننده خارجی عمل می کند

, دولت حتی در واردات به نفع واردکننده خارجی عمل می کند,

رزاقی مطرح کرد: دولت حتی برای واردات نیز از دلاری که متناسب با تعرفه تورم داخل محاسبه شده، استفاده نمی کند بلکه  به نفع وارد کننده خارجی دلار ارزان می دهد؛ این کار به نفع وارد کنندگان و توزیع کنندگان و کسانی که اقتصاد را بااین مبنا اداره می کند صورت می گیرد و کسانی هم به عنوان نماینده مجلس، رییس جمهور و ...انتخاب می شوند که این نوع نگاه اهمیت بدهند نه به اقتصاد مقاومتی.

,

 

,

وی تاکید کرد: نتیجه این می شود سلاطینی به وجود می آید که هرکدام قدرت ممتاز و تاثیرگذار در اقتصاد، فرهنگ، سیاست کشور  و انتخابات مجلس وریاست جمهوری است.

,

 

,

نتیجه حذف کارت سوخت و آزاد شدن بنزین افزایش واردات وقاچاق بنزین بود/ برنامه این است که کشور به نفع واردکنندگان، بنزین تولید نکند

, نتیجه حذف کارت سوخت و آزاد شدن بنزین افزایش واردات وقاچاق بنزین بود/ برنامه این است که کشور به نفع واردکنندگان، بنزین تولید نکند,

این کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص بحث بنزین تشریح کرد: ما بنزین نیاز داریم با وجود اینکه سال هاست صنایع پتروشیمی وپالایشگاهی داریم؛ در دوره احمدی نژاد که آمریکا تهدید کرد ورود بنزین را به ایران ممنوع می کند، وزیر مربوطه جهادی عمل کرد و بنزین را از پتروشیمی ها تولید کرد و ما بی نیاز شدیم و کارت سوخت به وجود آمد تا هرکس نتواند هرچه خواست بخرد و هرکاری انجام دهد.

,

 

,

رزاقی با اشاره به اتفاقات پس از آن اذعان داشت: نتیجه حذف کارت سوخت و آزاد شدن بنزین این شد که به سرعت واردات، مصرف بنزین و قاچاق بنزین افزایش یافت چون کنترلی وجود نداشت؛ صنایع مربوطه هم در خلیج فارس عمدا یا سهوا به مرحله نهایی نرسید و تنها فاز اول را افتتاح کردند چون برنامه این است که کشور به نفع واردکنندگان بنزین تولید نکند وخودکفا نشویم.

,

 

,

چرا به جای رشد حمل و نقل عمومی، جاده ها و حمل و نقل فردی را توسعه می دهند؟

, چرا به جای رشد حمل و نقل عمومی، جاده ها و حمل و نقل فردی را توسعه می دهند؟,

وی گفت: قبل از این اقدام صنایع پتروشیمی بنزین تولید و نیاز ایران را برطرف می کرد اما بحث آلودگی آن مطرح شد درحالیکه بنزین خارجی آلوده تر است وهمچنین می توانستیم با تغییر تکنولوژی، بنزین ایران را تغییردهیم؛ درنهایت به این نتیجه می رسیم که مسئولین ما به طور عمد یا غیرعمد از تولید داخل، پاکیزگی شهر و هوای خوب دفاع نمی کنند.

,

 

,

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: الان حدود 20 میلیون خودرو در ایران و حدود  4 میلیون در تهران است؛ این چه سیاستی است که به جای رشد حمل و نقل عمومی، جاده ها و حمل و نقل فردی را رشد می دهد در صورتی که می توانست اتومبیلی باشد که مصرف سوخت آن فسیلی نبوده و آلودگی نداشته باشد.

,

 

,

وی اظهار داشت: این نشان می دهد اگر دولت ها می خواستند، می توانستند این قدر خودرو دست مردم ندهند که شاهد آلودگی و کشتار در جاده ها و ... باشیم؛ به جای آن می توانستند حمل نقل کالا و مسافر را با حمل ونقل عمومی، قطار بین شهری، مترو و اتوبوس داخل شهری آن هم به صورت حساب شده وکنترل شده توسعه دهند.

,

واردات سوخت با دلار ارزان به ضرر تولیدکنندگان داخل و مردم است/ دشمن به دنبال ناامید کردن مردم نسبت به نظام است

, واردات سوخت با دلار ارزان به ضرر تولیدکنندگان داخل و مردم است/ دشمن به دنبال ناامید کردن مردم نسبت به نظام است,

رزاقی ادامه داد: اما در عوض حمل و نقل جاده ای را توسعه داده اند تا سوخت، بنزین و گازوییل با دلار ارزان به نفع واردکننده و به ضرر تولید کنندگان داخلی وارد کنند؛ این صنایع به ضرر مردمی است که مصرف می کنند و قربانی آلودگی هستند.

,

 

,

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مسئولین اعتقاد به قانون اساسی ندارند؛ اعتقاد به استقلال اقتصادی، به اشتغال برای همه و عدم وابستگی ندارند درصورتی که می بینند از 28 سال پیش تمام هم و غم دشمنان این کشور این بود که با تهاجم اقتصادی مردم ایران را فقیر و نسبت به حکومت و نظام ناامید کنند و شرایطی ایجاد کند که مردم حس کنند نظام حامی آنها نیست.

,

 

,

وی باانتقاد از اینکه مدیران ما جهادی نیستند مگر در عرصه های خاص چون دفاعی و هسته ای، عنوان کرد: مسئولین ما به گونه ای عمل می کنند که رهبر انقلاب می گوید مردم باید مطالبه کنند یا آتش به اختیار عمل کنند؛ آتش به اختیار یعنی به فرمانده نمی توان اعتماد کرد پس مردم معمولی به عنوان حافظان این نظام آتش به اختیار عمل کنند؛ حتی علیه مسئولینی که اقدام نمی کنند.

,

 

,

رزاقی گفت: هرچند وقتی اعتراض و اقدام می کنند مانند کارگرانی که 13 ماه حقوق نگرفته بودند، جوابی نمی گیرند چون دولت اعتقاد دارد بازار عمل کرده و حرف می زند یعنی مسئولیت اقدام اجتماعی با دولت نیست؛ فضایی هم ایجاد شد که مردم خواستند تقاضای اشتغال و معیشت کنند اما برخی به نفع آمریکا آشوب کردند که با حمایت مردم جمع شد.

,

 

,

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه 66 میلیون ایرانی در سن کارند که 22 میلیون کار می کنند، اذعان داشت: 1500 میلیارد دلار دولتمردان ما زمان هاشمی رفسنجانی درسرمایه داری لیبرال خرج کردند که در شرایط درست می بایست 50 میلیون شغل ایجاد می شده اما 11 میلیون شغل ایجاد شده؛ این مسیر بااین نوع مدیریت و انتخاب وزیر و نماینده مجلس همین گونه ادامه می یابد.

,

 

,

شانه خالی کردن مسئولین از بار مسئولیت به پای نظام نوشته می شود

, شانه خالی کردن مسئولین از بار مسئولیت به پای نظام نوشته می شود,

وی ابراز کرد: بالاخره مردم اعتمادشان نسبت به نظام سلب می شود درصورتی که نظام الگوهای مناسبی دارد؛ مسئولین اجرایی به وظیفه خود عمل نکردند اما به پای نظام گذاشته می شود، نظامی که برای کل دنیا الگو دارد.

,

 

,

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید براینکه هرانسانی حق دارد از حداقل ها شامل کار، مسکن، خوراک، پوشاک، بیمه، درمان و بهداشت بهره مند باشد، خاطرنشان کرد: امروز چندمیلیون فقیرو بیکار داریم و بنزین تنها نمونه ای کاملا عریان از این است که دولت از خود سلب مسئولیت کرده است  و به نفع عده ای در داخل که فقط پول ومقام می بینند و به ضرر تولیدکنندگان و ملت ایران عمل می کند.

,

 

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه