اخبار داغ

دوایی جدید برای دردی کهنه؛

آیا آلودگی هوا، تعطیلات تابستانی را به خواب زمستانی می‌برد؟

آیا آلودگی هوا، تعطیلات تابستانی را به خواب زمستانی می‌برد؟
طرح زوج و فرد و تعطیلی مدارس گویا دردی از آلودگی هوا دوا نکرده است که حال زمزمه‌های تعطیلات زمستانه مدارس به جای تابستانه به گوش می‌رسد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، افزایش آلاینده‌های هوا منجر به افزایش آلودگی در سطح کلان شهرها شده و برخورد مسئولان دستگاه‌های مختلف با این مسئله به گونه‌ای است که گمان می‌رود این مسئله به یک معضل لاینحل تبدیل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

 

,

طرح زوج و فرد و تعطیلی مدارس گویا مثمر ثمر نبوده که حال زمزمه‌های تعطیلی یک ماهه مدارس به گوش می‌رسد.

,

 

,

چهارشنبه 13 دی ماه امسال بود که رئیس سازمان محیط زیست در حاشیه جلسه هیئت دولت با اشاره به تصمیم کمیسیون زیربنایی دولت درباره آلودگی هوا، عنوان کرده بود: در این کمیسیون پیشنهاد کرده‌ایم که مدارس در نیمه شمالی کشور و مناطق سردسیر از جمله تهران یک ماه زودتر آغاز شود و از 15 آذر تا 15 دی مدارس این مناطق تعطیل شوند تا دانش‌آموزان با هوای آلوده مواجه نشوند.

,

 

,

, ,

 

,

هر چند طرح تغییر تقویم آموزشی، سال گذشته نیز از سوی وزارت آموزش‌وپرورش ارائه شد؛ اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی به آن رأی مثبت ندادند.

, .,

 

,

حال باید منتظرتصمیم نهایی مسئولان پیرامون این طرح باشیم.

,

 

,

تعطیلی مدارس راه حل قطعی نیست

, تعطیلی مدارس راه حل قطعی نیست,

 

,

فرخ‌لقا امینی، کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با صبح توس، با اشاره به اینکه تعطیلی مدارس طی دستورالعمل در شرایط اضطرار به عنوان یک اقدام ضربتی محسوب می‌شود، اظهار کرد: این اقدام موجب کاهش آلودگی هوا می‌شود؛ اما هرگز راه حل قطعی نیست، بلکه راه حل قطعی انجام زیرساخت‌ها و اقداماتی بوده که برای کاهش آلودگی هوا لازم است، انجام شود.

,

 

,

, ,

 

,

وی با بیان اینکه تعطیلی مدارس موجب کاهش تردد در سطح شهر می‌شود، افزود: در نیمه دوم سال به دلیل افزایش پدیده‌های جوی، مسئولان این تصمیم را گرفتند تا با تعطیلی مدارس ترددات سطح شهر را کمتر کنند؛ این مسئله به عنوان یک طرح عنوان شده؛ اما زمان عملیاتی کردن آن هنوز مشخص نیست.

,

 

,

آلودگی هوا غیرقابل پیش‌بینی است

, آلودگی هوا غیرقابل پیش‌بینی است,

 

,

وی تصریح کرد: آلودگی هوا متاثر از پدیده‌های جوی است و نمی‌شود پیش‌بینی کرد در کدام ماه بیشتر است؛ اما عموما نیمه دوم سال آلودگی هوا خود را بیشتر نشان می‌دهد.

,

 

,

کارشناس محیط زیست در پایان به وضعیت آلودگی هوای مشهد در امسال و سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون شاهد 14 روز پاک، 217 روز سالم، 70 روز ناسالم برای گروه‌های حساس و چهار روز ناسالم برای تمامی گروه‌ها بوده‌ایم.

,

 

,

امینی اضافه کرد: در سال گذشته 25 روز پاک، 249 روز سالم، 88 روز ناسالم برای گروه های حساس و چهار روز ناسالم برای تمامی گروه‌ها داشته‌ایم.

,

 

,

جواد پورجاهد، معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: وقتی درصد آلاینده‌ها به خصوص ریزگردها بیشتر شود افرادیکه در معرض آسیب هستند از جمله سالمندان و کودکان قطعا با مشکلات تنفسی مواجه می‌شوند، بنابراین زمانیکه بر اساس میزان آلاینده‌ها با وضعیت قرمز روبه رو هستیم تکلیفی برای وزارت آموزش و پرورش تعیین شده است که بر اساس آن فعالیت‌های ورزشی در این روزها تعدیل پیدا کرده؛ اما تعطیل نمی‌شود.

,

 

,

, ,

 

,

وی خاطرنشان کرد: در آموزش و پرورش استان بخشنامه‌ای صادر شده و کارگروه آلودگی هوا را تشکیل دادیم که تمام معاونین آموزشی در این کارگروه حضور داشته و با نظر اعضا و همچنین نظر دبیر کارگروه آلودگی هوا در استانداری پیرامون این مسئله تصمیم‌گیری می‌کنیم که  اگر شاخص آلودگی از 151 به 200 برسد مدارس را تعطیل کنیم.

,

 

,

تعطیلی مدارس به نفع دانش‌آموزان است

, تعطیلی مدارس به نفع دانش‌آموزان است,

 

,

پورجاهد با اشاره به اینکه در تهران نرم‌افزارها می‌توانند 24 ساعت قبل وضعیت آلودگی هوا را نشان دهند، بیان کرد: بر این اساس کارگروهی که در آنجا وجود دارد بر اساس پیش‌بینی این نرم‌افزار تصمیم می‌گیرد چه اقدامی انجام دهد؛ اما مشکلی که در استان ما و شهر مشهد وجود دارد این است که ما این نرم‌افزار را نداریم، بنابراین نمی‌شود به طور قطع پیش‌بینی کرد که فردا وضعیت شاخص قرمز است و یا نارنجی.

,

 

,

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: بنابراین علاوه بر این کارگروه، کارگروهی را هم متشکل از آموزش و پرورش، محیط زیست و مرکز پایش آلاینده‌های هوا تشکیل دادیم که حدود ساعت 9 الی 10 شب تبادل نظر انجام می‌دهند و در صورتیکه تشخیص دهند فردا احتمال آلودگی هوا است همانجا تصمیم گیری می‌کنند که آیا مدارس تعطیل شود یا نه.

,

 

,

وی پیرامون تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا، عنوان کرد: تعطیلی مدارس قطعا برای دانش‌آموزان موثر است زیرا آنان اگر در منزل باشند کمتر در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرند.

,

 

,

طرح تعطیلی یک ماهه تنها به دلیل آلودگی هوا نیست

, طرح تعطیلی یک ماهه تنها به دلیل آلودگی هوا نیست,

 

,

پورجاهد همچنین در رابطه با طرح تعطیلی یک ماهه مدارس، گفت: این طرح تنها به دلیل آلودگی هوا نیست، بلکه تمام فرآیندها در بحث آموزش، بحث خانواده‌ها، بحث گرمی و سردی هوا پیرامون این مسئله دخیل هستند و این طرح تنها مختص آلودگی هوا نیست.

,

 

,

, ,

 

,

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی یادآور شد: این مسئله جزء سیاست‌های کلان وزارت آموزش و پرورش است که باید پیرامون آن تمام لحاظ را سنجیده و سپس تصمیم‌گیری کند.

,

 

,

تعطیلی مدارس پاک کردن صورت مسئله است

, تعطیلی مدارس پاک کردن صورت مسئله است,

 

,

ابولقاسم خسروی سهل‌آبادی، عضو سابق کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: هنوز اقدامات زیربنایی و اساسی پیرامون مسئله آلودگی هوا انجام نشده است لذا تعطیلی مدارس به طور کل مشکلی از آلودگی هوا حل نمی‌کند و آن‌هایی که باید مشکل آلودگی هوا را حل کنند با این اقدامات تنها صورت مسئله را پاک می‌کنند.

,

 

,

وی طرح یک ماهه تعطیلی مدارس را یک برنامه سراسری خواند که نظرات کارشناسی بیشتر وزارت آموزش پرورش را می‌طلبد.

,

 

,

پیشنهاد تعطیلات زمستانه را ابتدا «ابتکار» داد

, پیشنهاد تعطیلات زمستانه را ابتدا «ابتکار» داد,

 

,

عضو سابق کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مشابه این طرح در گذشته از سوی ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست، عنوان شد که وی این پیشنهاد را داد تا تعطیلات مدارس در تمام سال تقسیم شود و همه تعطیلات در تابستان نباشد؛ اما در آن زمان با این طرح موافقت نشد.

,

 

,

خسروی با بیان اینکه بهتر است نکات مثبت و منفی این طرح بیشتر سنجیده شود، بیان کرد: این طرح اگر به صورت کشوری انجام شده و تنها مختص چند شهر نباشد اقدام مناسبی است و ضربه‌ای به سیستم آموزشی وارد نمی‌کند، بنابراین بهتر است جلسات بیشتری در کمیسیون آموزش به آن اختصاص داده شده و کارشناسان و مدیران فرهنگی خبره آموزش و پرورش پیرامون آن نظر دهند.

,

 

,

گزارش: سارا آویشی

, گزارش: سارا آویشی,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه