اخبار داغ

وقف؛ پلی برای مشارکت اقتصادی درجامعه/ روش های جدیدوقف باید به مردم معرفی شود

وقف؛ پلی برای مشارکت اقتصادی درجامعه/ روش های جدیدوقف باید به مردم معرفی شود
جامعه ما با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه است که تنها به وسیله دولت و دستگاه های اجرایی حل نمی شود و نیاز به مشارکت مردم است تا برای برداشتن این مشکلات از سر راه بتوان سریعتر و موثرتر اقدام کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از «تیتریک»، یکی از راه های مشارکت مردم برای حل مشکلات و کمبودهای جامعه وقف است. این عمل پسندیده ونیکو از گذشته در آیین ایرانیان بوده اما با توجه به اینکه در این زمینه فرهنگسازی درست و کافی انجام نشده، استقبال مردم از وقف کافی و مناسب نیست در حالیکه با آگاهی از راه های وقف و تاثیر آن در شرایط اقتصادی و فرهنگی جامعه می توانند تاثیر بسزایی دربهبود مسائل شهری و اقتصادی جامعه داشته باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

یکی از شهروندان البرز در پاسخ به اینکه وقف را تاچه حد می شناسد، اظهار می کند: از قدیم برخی افراد اقدام به ساختن مسجد یا مدرسه کرده و آن را وقف می کردند.جواد پورمند می گوید: وقف یکی از کارهای ماندگار است که حتی پس از مرگ هم خیر و ثواب آن به وقف کننده می رسد.

,

وی می افزاید: من همیشه دوست داشتم بتوانم مالی را وقف کنم اما شرایط و توان مالی چندانی ندارم تا بتوانم مدرسه یا ملکی را وقف کنم. 

,
 
,
 
,
, ,

نقش وقف درمسائل اقتصادی

, نقش وقف درمسائل اقتصادی,

مدیرکل اداره اوقاف وامورخیریه استان البرز با بیان اینکه سنت وقف از مهم‌ ترین اقدامات در دین اسلام برای تامین آینده مسلمانان است می افزاید: موقوفات در زمینه مسائل اقتصادی نقش بسزایی دارند و می توانند جلوی انباشت ثروت را گرفته و در راستای اقتصاد مقاومتی،مشکلی از مشکلات جامعه را حل کنند.
حجت الاسلام والمسلمین محمد صالحی در ادامه اظهار می کند: اگر اقتصاد در بخش های مختلف اجتماع با رویکرد وقف پیگیری شود و فعالیت‌ های اقتصادی بر مبنای آن انجام شود، می‌توان شاهد تحولی مثبت در اقتصاد جامعه بود.
حجت الاسلام والمسلمین صالحی با تاکید بر اینکه به اندازه همه نیازهای بشرامکان وقف وجود دارد می گوید: به همین دلیل بکاربردن انواع وقف در زمینه اقتصاد مقاومتی می تواند از هرگونه آسیب و تنگناهای اجتماعی که دشمن برای کشور ایجاد می کند جلوگیری کند .

,
,
,

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان البرزبا اشاره به کمبود سرانه های درمانی و سلامت در جامعه می افزاید: امروزه فرصت‌هایی فراهم است که واقفان و خیران می‌توانند در ساخت بخشی از یک مرکز بهداشتی و بیمارستانی کمک کنند یا اماکنی را در اختیار مراکز آموزشی قرار دهند که حاصل آن تربیت افرادی ماهر و باتجربه برای پیشگیری از بیماری‌ها و درمان مردم کشور خواهد بود.

, .,

برای وقف نیاز به مال و دارایی زیاد نیست

, برای وقف نیاز به مال و دارایی زیاد نیست,

حجت الاسلام والمسلمین محمد صالحی بیان می کند: باید با تشویق و روشن سازی در این زمینه مشوق مردم برای ورود به حوزه وقف باشیم تا در زمینه کمک به مسائل بهداشت و درمان مردم پیش قدم شوند.
این مسئول می افزاید: ما هم در مورد وقف با نهایت دقت عمل خواهیم کرد چرا که در این عرصه امانتدارهستیم و غیر از مسیری که واقف تعیین کرده است، قدمی برنخواهیم داشت وهمه تلاش خود را به کار می‌ بریم تا بتوانیم در قالب وقف فردی و جمعی، ظرفیت‌ های مناسبی را برای سرمایه گذاری خیران فراهم کنیم.

,
,

وی تاکید می کند: بر خلاف باور برخی افراد برای وقف کردن نیاز به مال و دارایی زیاد نیست و هر شخصی می تواند با کمترین مبلغ در وقف های دسته جمعی مشارکت کند. 
مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان البرزدر ادامه اظهار می کند: مشاوران اداره اوقاف راهنمایی های لازم در زمینه وقف را به واقفان می دهند و نیازها و اولویت‌ هایی که در استان‌ مشخص شده را به خیران معرفی می کنند تا واقفان بتوانند با آگاهی کامل در این حوزه به مردم و جامعه خدمت کنند . 

,
,  . ,
 
,
, ,

 

,

فقط نیازمندان در دایره وقف نیستند

, فقط نیازمندان در دایره وقف نیستند,

امام‌ جمعه کرج با تاکید بر اینکه وقف ظرفیت بالایی برای رفع مشکلات اقتصادی، توسعه علوم و فرهنگ دینی وعلمی و ترویج معارف الهی و همچنین آثار و برکات اجتماعی، به ویژه در زمان کنونی دارد، می افزاید: متأسفانه وقف هنوز جایگاه لازم را در کشور به دست نیاورده است.

,

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی می گوید: وقف از احکام ابداعی اسلام نیست و قبل از اسلام هم وجود داشته است که به‌عنوان یک سنت نیک و حسنه مورد تأیید و امضای اسلام نیز قرارگرفته است و آن را نظام‌مند و منسجم کرده است.

,

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی بیان می کند: آگاهی مردمی در زمینه وقف، آثار و برکات و همچنین نقش آن در حل معضلات اجتماعی باید مشخص شود تا مردم خود به سمت این سنت حسنه گرایش پیدا کنند.

,

وی با تاکید بر اینکه دایره‌ی وقف، تنها نیازمندان نیستند می افزاید: وقف وحدت اجتماعی ایجاد می‌کند و عامل مهمی در ایجاد ارتباطات سازنده بین افراد است که بین خیران و سایر مردم همگرایی ایجاد می‌کند و سرمایه‌های بزرگ جامعه را به گردش درمی‌آورد و این ظرفیت عظیم می‌تواند در مسیر اقتصاد مقاومتی به‌کارگرفته شود.

, .,

روش های جدیدوقف باید به مردم معرفی شود

, روش های جدیدوقف باید به مردم معرفی شود,

امام جمعه کرج اظهار می کند:امروزه مسائلی مانند درمان آسیب‌های اجتماعی، هزینه‌های گزافی به کشور تحمیل می‌کند و در چنین تنگناهایی، وقف می‌تواند به‌عنوان یک عنصر تأثیرگذار و مؤثر در این زمینه‌ها کمک کند.

,

نماینده ولی‌فقیه در البرز با تأکید بر اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف‌سازی هر چه بیشتر عملکرد اوقاف و امور خیریه می افزاید: مردم باید از وضعیت وقف اطلاع کافی داشته باشند تا دیگران نتوانند با شیطنت، در خصوص وقف و سرنوشت آن نگرانی ایجاد کرده و این سنت نیک را تضعیف کنند.

,

وی با اشاره به گستردگی وقف درزمینه‌های مختلف می گوید: ابعاد جدید وقف باید ارزیابی‌شده و به مردم معرفی شود چرا که آگاهی از آن انگیزه‌ی افراد برای حضور در عرصه وقف را تقویت می‌کند. 

,
, ,
 
,
دقت در تاسیس و تداوم نهادهای وقفی
, دقت در تاسیس و تداوم نهادهای وقفی,

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج با بیان اینکه دخالت مردم در امور شهری و همکاری آنها با مدیریت شهری و شورای شهر نتایج بسیار مثبت و قابل توجهی را به همراه داردمی افزاید: مشارکت با وقف یکی از راه هایی است که علاوه بر بعد معنوی آن می تواند در مدیریت شهری و در نتیجه بهبود شرایط جامعه تاثیرگذار باشد به عنوان مثال، وقف کتاب و کتابخانه کهبرای ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین مردم تاثیرگذار بوده است.
عضو دوره پنجم شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به آثار وقف در جامعه می گوید:وقف مؤسسه یا نهاد مهمی است که فقط ایجاد آن سودمند نیست، چراکه علاوه بر ایجاد و تأسیس آن باید با دقت و متناسب با ظرفیتها و اولویتهای جامعه طراحی شود، در مرحله تداوم هم باید طوری اداره شود که همواره سوددهی مطلوب داشته باشد. 
سلیم نژاد می افزاید: نهاد وقف مانند دیگر نهادها ورودی و خروجی دارد که ورودی آن اموال موقوفه است که در وقفنامه، شرایط آن مشخص شده است، خروجی آن هم سودها، ثمرات و عایدات آن است که در هر دوره حسابرسی باید محاسبه شود و در صورت کاهش شاخص های سوددهی، مدیریت و دیگر عوامل مؤثر به ارزیابی و اصلاح سازمان بپردازند.

,
,
,

وی بر آگاه سازی مردم با هدف مشارکت در امور اقتصادی و شهری تاکید کرده و می گوید: در این زمینه رسانه ها باید بیش از پیش اقدام کنند. 

,

 

,

 

,

انتهای پیام/ 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه