اخبار داغ

مدیر عامل صندوق تعاونی روستای درمیان:

زنان روستای درمیان با اشتغال‌زایی مانع مهاجرت شده‌اند

زنان روستای درمیان با اشتغال‌زایی مانع مهاجرت شده‌اند
این سالها که خشکسالی امان مردم را بریده است زنان روستای درمیان با مشاغل خانگی و ایجاد صندوق های خرد زنان روستای مانع مهاجرت شده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، سال‌های متمادی خشکسالی در خراسان جنوبی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

 

,

زندگی‌هایی که نفسشان در خراسان جنوبی به کشاورزی و دامداری وابسته و در این سالها به شماره افتاده.

,

 

,

نبض زندگی مردم روستایی در دست ریزش نزولات جوی و رفع تشنگی زمین است اما ظاهرا ابرهای آسمان خراسان‌جنوبی بنای آشتی کردن با زمین تشنه و چشمان منتظر کشاورزان و دامداران را ندارند.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

با وجود همه این خشکسالی‌ها و تحت تاثیر قرار گرفتن منابع درآمد مردم محروم خراسان‌جنوبی ظرفیت‌های دیگری در روستاها است که می‌تواند نور امیدی برای مردم در روستاها به همراه داشته باشد.

,

 

,

همواره زنان روستاهای خراسان‌جنوبی در همه زمینه ها بازوی قوی برای درآمد خانواده ها بوده و پا به پای مردان این منطقه برای گذران زندگی تلاش کرده اند.

,

 

,

زنان روستاهای خراسان جنوبی با کار کشاورزی، دامداری و قالی بافی همراه مردان نیروی انسانی قوی و کمکی برای کسب و کار و درآمد زایی در این منطقه بوده و هستند.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

با وجود خشکسالی کاهش کار کشاورزی و دامداری مردم از روستاها مهاجرت کرده و به تبع آن قالی بافی هم کمرنگ شده است.

,

 

,

اما باید یادآور شد که در این شرایط زنان روستایی همچنان مانند گذشته به فکر کار و تلاش اند و از نامهربانی های طبیعت نا امید نشده راه دیگری برای کسب درآمد خود پیدا کرده اند.

,

 

,

از جمله اقدامات زنان روستایی می‌توان به راه اندازی شرکت تعاونی‌ها و صندوق های خرد زنان روستایی که زیر نظر جهاد کشاورزی است اشاره کرد.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

یکی از صندوق های خرد زنان روستایی خراسان جنوبی صندوق زنان روستای درمیان در شهرستان مرزی درمیان است که طی روزهای گذشته به عنوان صندوق منتخب زنان روستایی در سطح کشور برگزیده شده است.

,

 

,

طاهره درمیانی مدیر عامل شرکت تعاونی زنان روستای درمیان در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: شرکت تعاونی روستای درمیان سال 1386 آغاز به کار کرده است.

, خاورستان,

 

,

وی که بازنشسته آموزش و پرورش است، افزود: پس از پایان یافتن مدت زمان خدمت درآموزش و پروش وقتی دیدم به واسطه نبود آب و کاهش کار کشاورزی و دامداری مردم از روستا مهاجرت می‌کنند تصمیم به راه اندازی کاری گرفتم که بتوانم زنان را در روستا نگه دارم با زنان روستا هم در این زمینه صحبت کردم که خوشبختانه همکاری بسیار خوبی از طرف زنان روستا را شاهد بودم.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

مدیرعامل شرکت تعاونی زنان روستای درمیان بیان‌کرد: قرار شد ماهیانه هر نفر از اعضا مبلغی را گذاشته و این پول برایشان پس انداز شده و علاوه بر آن بتوانند از طریق وامی که به آنها بدهیم اشتغالی راه اندازی کنند.

,

 

,

درمیانی عنوان کرد: ابتدا با زنان روستا برای ساخت مکانی که خواهران برای برگزاری جلسات خود داشته باشند صحبت کردم و هر نفر با توجه به وسع و درآمدش مبلغی را کمک کرد و مکانی برای برگزاری جلسات خود خواهران در سطح روستا ساختیم.

,

 

,

وی ادامه داد: بعد از آن با همکاری زنان روستا، غسالخانه و آشپزخانه در سطح روستا ساخته شد.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

مدیر عامل شرکت تعاونی زنان روستای درمیان گفت: بعد از آن به واسطه همکاری بسیاری خوبی که از طرف زنان روستا بود و با سرمایه گذاری برای خواهران در صندوق شرکت تعاونی راه اندازی کرده و به ایجاد مشاغل خانگی از جمله بسته بندی زرشک و خشکبار، بسته بندی گیاهان دارویی، راه اندازی کارگاه عرق و گلاب گیری، پرورش زنبور عسل، گاوداری، راه اندازی نانوایی، خیاطی و آرایشگری پرداختیم.

,

 

,

درمیانی اظهار کرد: از ابتدای راه اندازی صندوق خرد زنان روستا ماهیانه پنج هزار تومان سرمایه گذاری کرده و درحال حاضر سرمایه صندوق 40 میلیون تومان است.

,

 

,

وی با اشاره به اینکه هدف از راه اندازی شرکت تعاونی اشتغال‌زایی و کسب درآمد برای زنان در روستا بوده است، عنوان کرد: پس از مدتی صندوق خرد زنان روستای درمیان زیر نظر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان قرارگرفت با حمایت و برگزاری کلاسهای آموزشی از طرف جهاد کشاورزی صندوق خرد زنان روستای درمیان زیر نظر صندوق مادر در سطح شهرستان درآمد؛ به همان میزان که سرمایه صندوق بود به همان نسبت هم صندوق شهرستان سرمایه گذاری می‌کند.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

 

,

 مدیرعامل شرکت تعاونی زنان روستای درمیان خاطر نشان کرد: راه اندازی این صندوقها در روستاها برای اشتغال زنان بسیار موثر و از طرفی نیز تسهیلاتی که به شخص پرداخت می‌شود بدون ضامن و بازپرداخت آن چهار درصد است.

,

 

,

درمیانی گفت: با توجه به سرمایه ای که داریم میانگین هر دوماه به سه یا چهار نفر از اعضا تا سقف دو میلیون تومان وام می‌دهیم.

,

 

,

وی یادآورشد: در سطح کشور در 9 استان صندوق های خرد زنان روستایی زیر نظر صندوق مادر است که در خراسان جنوبی صندوق زنان روستای درمیان شرایط برای اینکه زیر نظر صندوق مادر باشد را به دست آورد.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

مدیر عامل صندوق زنان روستای درمیان عنوان کرد: با توجه به اینکه محصولات تولیدی و بسته بندی شده توسط زنان روستا را معمولا خودشان به فروش می‌رسانند و بازار فروش پیدا کرده اند این امر یکی از دلایلی بود که صندوق زنان روستای درمیان به عنوان صندوق منتخب در کشور برگزیده شد.

,

 

,

درمیانی اظهار کرد: در کنار صندوق خرد زنان روستا من شرکت تعاونی راه اندازی کرده و این شرکت حدود 250 نفر عضو داشت  طی چهار سال سرمایه شرکت تعاونی به 11 میلیون تومان رسید اما بنا بر دلایلی الان غیر فعال است که تصمیم دارم این شرکت را مجدد فعال و راه اندازی کنم.

,

 

,

وی با اشاره به توان و ظرفیت فوق العاده زنان روستای درمیان، بیان کرد: اگر جهاد کشاورزی مکانی را برای پرورش گیاهان دارویی در سطح شهرستان درمیان به زنان روستای درمیان واگذار کند ما این توانایی را داشته  در شرایط کم آبی محصولی که به آب نیاز نداشته باشد را کشت و درآمد زایی داشته باشیم اما در حال حاضر مشکل ما نداشتن زمین است که در این زمینه درخواست خود را به تهران داده و منتظر جواب هستیم.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

مدیرعامل شرکت تعاونی زنان روستای درمیان با بیان اینکه مهمترین کاری که با راه اندازی صندوق در روستا شد جلوگیری از مهاجرت درصدی از خانواده های روستا بوده است، تصریح کرد: در زمینه واگذاری یک مکان برای راه اندازی مجدد شرکت تعاونی نیاز به همکاری مسئولان روستا و شهرستان درمیان دارم.

,

 

,

درمیانی عنوان کرد: حضور در نمایشگاه های استانی و انتخاب شدن به عنوان غرفه برتر اینکه در روستا تعداد زیادی کار برای اشتغال زایی ایجا کرده ایم و بازار یابی توسط خود اعضا از جمله دلایلی بود که صندوق خرد زنان روستای درمیان به عنوان صندوق برتر در کشور انتخاب شد.

,

 

,

طبق گزارش خبرنگار ما، در این شرایطی که خشکسالی باعث مهاجرت مردم شده است و روز به روز روستاها خالی از سکنه می‌شود نیاز است که مسئولان با ایجاد اینگونه مشاغل که باعث ماندگاری  مردم در روستا می‌شود همکاری کنند.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

راه اندازی صندوق های خرد زنان روستایی که علاوه بر اشتغال زایی منبعی برای درآمد آنها شده است در این شرایط که مردم از کشاورزی و دامداری نا امید شده و بازار فرش هم وضعیت خوبی ندارد فرصتی بسیار خوبی برای کسب درآمد خانواده ها است.

,

 

,

این کارها همه نشان دهنده امید مردم به زندگی است و اینکه اگر در حال حاضر حال و روز کشاورزی به خاطر خشکسالی خوب نیست و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است می‌توان از طریق دیگری برای خانواده ها درآمد زایی کرد نباید نا امید شد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه