اخبار داغ

طرح هادی روستاها، راهی برای حل مشکلات یا سندی برای بوروکراسی اداری؟!/ روستاهای کوهرنگ، نشانی از پیشرفت ندارند

طرح هادی روستاها، راهی برای حل مشکلات یا سندی برای بوروکراسی اداری؟!/ روستاهای کوهرنگ، نشانی از پیشرفت ندارند
از 223 روستا در کوهرنگ طرح هادی تنها برای 104 روستا انجام و متاسفانه تنها 45 روستا طرح هادی آن هم با حداقل امکانات اجرا در یک فاز یا دو فاز امکان اجرا داده شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کوهرنگ خبر، با توجه به اهمیت توسعه روستایی در فرایند توسعه ملی کشور، در سال های اخیر شیوه ها و رویکردهای متفاوتی جهت دستیابی به اهداف توسعه روستایی مورد توجه قرار گرفته است که یکی از مهم ترین آن ها اجرای طرح های هادی روستایی است.
شهرستان کوهرنگ از سه بخش مرکزی چلگرد، بخش بازفت و بخش دوآب صمصامی با 223 روستا تشکیل شده که از این تعداد 140 روستا بالای 20 خانوار هستند.

از 223 روستا در این سه بخش طرح هادی تنها برای 104 روستا انجام و متاسفانه تنها 45 روستا طرح هادی آن هم با حداقل امکانات در یک فاز یا دو فاز امکان اجرا داده شده است.

علیرغم اهداف و برنامه های اولیه این طرح ها جهت توسعه روستاها در مناطق مختلف کشور، به نظر می رسد که در عمل تهیه و اجرای آن ها با مشکلات متعددی در ابعاد مختلف روبه رو شده است، به نحوی که اثربخشی و کارایی این طرح ها تا حدود بسیار زیادی در شهرستان کوهرنگ کاهش یافته است.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کوهرنگ خبر,
,
,
,
,
,
,
, ,

 

,

 از این رو پرسش اصلی این است که در حال حاضر چه مشکلاتی فرا روی اجرای طرح های هادی در مناطق روستایی وجود دارند و چه خدماتی برای 45 روستای دارای طرح هادی در کوهرنگ انجام می شود؟

بستر طبیعی یک سکونت گاه و تغییرات ایجاد شده در آن مانند ساختمان ها، خیابان ها ، تسهیلات و تأسیسات عمده به عنوان عناصر کالبدی اشغال کننده فضا محسوب می شوند؛ در امر سازندگی کشور یکی از کارهای پایه‌ای و زیربنایی توجه به روستاها و بازسازی و توسعه و ارتقا کیفیت آسایش و بهداشت محیط‌های مسکونی و سالم سازی محیط زیست روستاییان می‌باشد که می‌تواند مانع از مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها شود که این امر می‌تواند راهگشای مشکلات پیچیده‌ای مثل شبکه ارتباط بین شهری، ترافیک، ترابری، توسعه ناهمگون شهرها و ایجاد شهرهای جدید و .... باشد.


طرح هادی یک عبارت بدون استفاده

یکی از روستائیان کوهرنگ در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر می گوید: طرح هادی یک عبارت بدون استفاده است، وقتی در روستای ما اعلام می شود که طرح انجام شد  اما متاسفانه کوچه ها هنوز آسفالت نشده اند و زمان بارش باران عملا امکان رفت و آمد وجود ندارد طرح هادی چه معنی می دهد.

این روستایی با بیان اینکه وقتی بودجه و اعتبارات یک روستا بسیار پایین است که امکان انجام هیچ کار عمرانی، آموزشی و ورزشی وجود ندارد دهیاران و شوراها چه کاری میتوانند انجام دهند، افزود: باید اعتباراتی اختصاص داده شود که بتواند کوچه ها را آسفالت کرد، زیرساخت ها را به حد استاندارد رساند، حداقل امکانات ورزشی  و فرهنگی برای روستا فراهم کرد.
 

,
,
,
,
,
,
,
, کوهرنگ خبر,
,
,
,
, ,

 

,

یکی از مهمترین اقدامات انجام شده جهت خدمت به روستائیان، طرحهای هادی روستایی است، مطالعه و تحقیق درباره روستاهای کشور و گونه شناسی مسکن روستایی توسط نهادهایی چون مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، بنیاد مسکن، بانک مسکن و ... از سال‌های آغازین دهه 60 آغاز شد و نتیجه آن ارایه برنامه مدرن و جامع در این مورد بود که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مجری اجرای این طرح‌ها گردید اما اکنون سوال اینجاست که تا چه حد به روستاها خدمات ارائه شده است و مردم چقدر رضایت دارند ؟

عدم دسترسی به مرکز شهرستان مشکل عمده روستاییان

یکی دیگر از روستائیان کوهرنگ در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر، مشکلات روستائیان را عدم دسترسی مناسب به مرکز شهرستان عنوان کرد و اظهار داشت : به طور کلی راههای دسترسی به مرکز شهرستان بخصوص دهستان موگویی اساسی ترین مشکل و معضل بوده که در صورت تکمیل طرح های از بن بست خارج می شوند.

وی ادامه داد: با توجه به سردسیر بودن بیشتر مناطق در این شهرستان مشکل تامین سوخت وجود دارد و گاز رسانی به بیشتر روستاهای تابعه از جمله ضروریات است.

این روستایی گفت: تسریع در انجام پروژه گازرسانی از مطالبات دیرینه بوده که قرار بود در سالهای گذشته انجام شود اما هنوز این کار انجام نشده است.

وی نیز به بیکاری اشاره کرد و تصریح کرد: باتوجه به عدم وجود اشتغال پایدار، مهاجرت زیاد افراد از روستاها به شهرها را شاهد هستیم که نتیجه این روستاهای خالی از سکنه است.
 

,
,
,
,
, کوهرنگ خبر,
,
,
,
,
,
,
,
, ,

۸۳ روستا در کوهرنگ فاقد طرح هادی هستند

فرماندار شهرستان کوهرنگ در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر اظهار داشت: طبق سرشماری سال 95 تعداد 104 روستا دارای طرح هادی هستند و تعداد 36 بالای 20 خانوار هستند که در حال پیگیری تهیه طرح هادی آنها هستیم و 83 روستا چون زیر 20 خانوار هستند فاقد طرح هادی هستند که پیگیر خط محدوده هستیم.

مرتضی زمانپور گفت: هم اکنون دستگاههای جاده سازی بنیاد مسکن در حال آماده سازی، بهسازی روستاهای بخش بازفت هستند و در روستاههای نیکان، فانی آباد، سیلگاه، گردو سفلی، قلعه خونکار و میهه در بخش مرکزی در حال شن ریزی هستند.

زمانپور عمده ترین مشکلات روستاهها را بهسازی، زیر سازی و آسفالت بیان کرد و افزود: بعلت عدم آشنایی و اطلاعات کافی دهیاران و شوراها به مجوزات ساخت و ساز این مشکل گریبانگیر ساکنان روستاهای شهرستان کوهرنگ شده است.

مهندس زمانپور بیان داشت: در کمترین میزان انتظار جهت ابتدایی ترین زیرساخت ها در روستاها برای هر روستا 5 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

بیش از 74هزار میلیون ریال برای طرح هادی در کوهرنگ تخصیص یافت

رئیس ادار بنیاد و مسکن شهرستان کوهرنگ نیز در گفتگو با خبرنگار کوهرنگ خبر اظهار داشت: اعتبارات هزینه شده این نهاد در شهرستان کوهرنگ جهت طرح های هادی روستائیان 74 هزار 213 میلیون ریال اعتبار مصوب بوده است که 48 هزار 37 میلیون ریال آن تخصیص داده شده است.

حیدری ضمن درخواست از دولت جهت حمایت از طرح هادی، افزود: بانک های عامل جهت انعقاد قرارداد متقاضیان دریافت وام مسکن جهت ایمن سازی ساختمان در برابر زلزله حمایت کنند.
 

,
,
, کوهرنگ خبر,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, کوهرنگ خبر,
,
,
,


انتهای پیام/

,
,
 
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه