اخبار داغ

خشکسالی هست، اما امیدوار به لطف خدا هستیم

خشکسالی هست، اما امیدوار به لطف خدا هستیم
خشکسالی سالیان سال است که گریبان کیار و مردمانش را گرفته است و سال به سال هم بر شدت آن افزوده می شود اما مردمان کیار همچنان امیدوار به لطف الهی هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کیار بیدار روزهای بدون بارش زمستان ۹۶ و آفتاب داغ آن که زمستان را به بهار بدل کرده است نه تنها خوشحال کننده نیست که ادامه این روند خبر از وقوع فاجعه زیست محیطی، غذایی، اجتماعی، انسانی در شهرستان کیار می دهد.

شایعات بسیار است و هر کس حرفی می زند، یکی از بارش هایی که در راه است، خبر می دهد و دیگری از دستیابی کشورها به فن آوری باردار کردن ابرها جهت بارش باران و دیگری از فن آوری خنثی سازی ابرهای بارور برای عدم بارش، هر چه هست اکنون شاهد خشکسالی شدید و طولانی مدت در شهرستان کیار هستیم.

هیچکس وقوع چنین وضعیتی در شهرستان کیار را به خاطر ندارد، حتی سالخورده ترین اهالی، پیرمردان و پیرزنان از روزگاری سخن می گویند که در اثر بارش طولانی و سنگین برف همه راه ها بسته می شد و مردم در روستاهایشان به دلیل بسته شدن کوچه ها مجبور به حفر تونل برفی می شدند.

برکت از مردم گرفته شده است

حاج امیدعلی یوسفی از ریش‌سفیدان روستای خراجی به خبرنگار کیار بیدار گفت: برکت از مردم گرفته شده است، روزگاری به قدری آب در شهرستان کیار بود که در روستاهایی که زمین های پهناور و مسطح داشتند برنج کاری می کردند اما الان آب برای خوردنمان هم پیدا نمی شود.

این آفتاب سوزان نشان از بدبختی و فلاکت مردم است

یکی از دیگر از حاضران در جمع پیرمردانی که روبروی آفتاب و در کنار دیوار در حال سپری کردن وقت خود بودند به خبرنگار کیار بیدار گفـت: این موقع سال و این آفتاب سوزان نشان از بدبختی و فلاکت مردم است و اگر بارندگی ها به همین منوال باشد سال آینده همه مان باید راه سفر از این دیار را در پیش گیریم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کیار بیدار,
,
,
,
,
,
, برکت از مردم گرفته شده است,
,
, کیار بیدار,
,
, این آفتاب سوزان نشان از بدبختی و فلاکت مردم است,
,
, کیار بیدار,
, ,
,
زمستان ۱۳۸۳ آخرین زمستان پربارش در شهرستان کیار بود، بارش برف سنگین در بهمن ماه و بارش شدید باران باعث شد در روستاهای دزک، گشنیزجان، سر تشنیز، خراجی، تشنیز، سلم سیل راه بیفتد و خانه های بسیاری تخریب شود و بعد از آن خشکسالی آغاز شد و اکنون ۱۳سال است که آسمان کیار بخیل شده است و دیگر خبری از برف و باران نیست.

۱۳سال است خشکسالی شدید در کیار و شهرستان‌های اطراف همه چیز را خشکانده و نابود کرده است، رودخانه خشک شد، چشمه‌ها یکی پس از دیگری آبی برای جوشش ندارند، چاه ها سال به سال عمیق تر می شوند و تعداد زیاد از چاه ها هم با وجود عمیق تر شدن آبی ندارند.
,
,
,
,
, ,
,

چاه آب دیگر کفاف زمین‌هایمان را نمی‌دهد

, چاه آب دیگر کفاف زمین‌هایمان را نمی‌دهد,
,
,
حاج نادرقلی میرزایی از کشاورزانی است که مزرعه خود را با چاه سیراب می کند در گفتگو با کیار بیدار گفت: تابستان امسال بدلیل کاهش ارتفاع آب چاه نتوانستیم محصولات کشاورزی خود را آبیاری نمائیم و مجبور به عمیق تر نمودن چاه کشاورزی خود شدیم.

زمانی جوانان از کیار برای یافتن کار به دیگر نقاط همچون اصفهان و تهران مهاجرت می کردند در حالی که در کیار هنوز امید به جریان زندگی وجود داشت، در آن سال ها کیار آب داشت اما کشاورزی سود آنچنانی نداشت اما اینک کیار نه جای ماندن است و نه رفتن دردی از مردم درمان می کند.

دیگر آبی برای کشاورزی وجود ندارد

سید محمد حسینی از اهالی روستای تشنیز که روزگاری به شغل کشاورزی اشتغال داشت و اکنون به رانندگی تریلی مشغول شده است گفت: روزگاری با داشتن اندک زمین کشاورزی می‌توانستیم زندگی بگذرانیم، هر چند همان موقع هم زندگی سختی های خودش را داشت اما حداقل این بود که هر شخصی بیکار بود با اجاره کردن زمین کشاورزی به شغل کشاورزی روی می آورد و در کنار ایجاد اشتغال می توانست به تولید محصول هم بپردازد اما حالا دیگر همان کشاورزی را هم نمی توان انجام داد چراکه دیگر آبی برای کشاورزی وجود ندارد.

وی افزود: یکی از حاصلخیزترین اراضی کشاورزی در شهرستان کیار زمین های کشاورزی روستای تشنیز است اما بدلیل اینکه این زمین ها از رودخانه کیار سیراب می شوند و متاسفانه پایان خردادماه سال جاری این رودخانه کاملا خشک شد کشاورزان این روستا نتوانستند زمین های خود را زیر کشت بهاره ببرند.
, کیار بیدار,
,
,
,
, دیگر آبی برای کشاورزی وجود ندارد,
,
,
,
,
,
 
, ,

مردمان این سرزمین ناامید نیستند و هنوز چشم امیدشان به ذات اقدس الهی است. هنوز کشاورزان زمین راشخم می زنند و بذرافشانی می کنند، هنوز مردمان کیار چشم انتظار لطف الهی هستند تا بار دیگر چشمه ها بجوشد و رودخانه کیار خروشان و مواج راه کارون در پیش گیرد.

گزارش از پریسا احمدی تشنیزی

,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه