اخبار داغ

دل پردرد کشاورز کلاته‌تیغ‌بور؛

منابع طبیعی زمین‌های 200 ساله‌ام را ملی اعلام کرد!/ کسی در خراسان‌جنوبی صدای سرمایه گذار را نمی‌شنود

منابع طبیعی زمین‌های 200 ساله‌ام را ملی اعلام کرد!/ کسی در خراسان‌جنوبی صدای سرمایه گذار را نمی‌شنود
کشاورز کلاته‌تیغ‌بور که دلی پردرد از اقدامات منابع طبیعی دارد و تاکنون پیگیری‌هایش راه به جایی نبرده است گفت: اداره منابع طبیعی 8 هکتار از اراضی ما را که قدمتی 200 ساله دارد، بدون اجازه و اخطار قبلی ملی اعلام و تخریب کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد جعفری‌نسب کشاورز کلاته‌تیغ‌بور واقع در دشت رکات شهرستان بیرجند استان خراسان جنوبی در گفت‌و‌گو با خاورستان، اظهار کرد: از سال 1384 با مجوز رسمی و پروانه فعالیت بر روی زمین‌های پدری خودم که قدمتی 200 ساله دارد، فعالیت و کشت و کار را آغاز کردم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,
 
,
وی با بیان این‌که متأسفانه اداره منابع طبیعی در سال 1394 هشت هکتار از 10 هکتار زمین‌های من را ملی اعلام کرده است و در بهمن‌ماه همان سال بدون اجازه و اخطار قبلی دست به تخریب اراضی من زد، تصریح کرد: با این اقدام خود حاصل دست‌رنج و تلاش چند ساله من را بر باد داد و با بولدوزر به جان درختان زرشک و عناب من افتاد که هنوز آثار آن باقی‌مانده است.
,
 
,
 
,
سند مالکیت اراضی محمد جعفری‌نسب
, سند مالکیت اراضی محمد جعفری‌نسب,
 
,
این کشاورز معترض با بیان این‌که آن‌ها حتی به محصول زعفران من نیز رحم نکردند، یادآور شد: زمین زعفران را نیز با خاک یکسان کردند.
,
 
,
جعفری‌نسب با بیان این‌که آغل گوسفندان را نیز بر سر حیوان‌های زبان بسته تخریب کردند، ادامه داد: در همان سال از صدا و سیما دعوت کردم برای تهیه گزارش آمدند اما بنا به دلایلی این گزارش را پخش نکردند.
,
 
,
وی گفت: چرا اداره منابع طبیعی باید برای زمینی که سند دارد، سند دیگری زده و هشت هکتار از اراضی را جزو اراضی ملی اعلام کند؟
,
 
,
این کشاورز گفت: این‌ها زمین‌های موروثی است که از نیاکانم به ارث برده‌ام و آیا می‌توان به زمین مورثی دست برد و آن را ملی اعلام کرد، این در کجای قانون ثبت شده است؟
,
 
,
جعفری‌نسب با بیان این‌که برای اجرای حکم تخریب از طرف منابع طبیعی به من اخطار و نامه‌ای داده نشده است، اضافه کرد: بدون اطلاع به حریم و زمین شخصی من رفته و آن را تخریب کرده‌اند.
,
 
,
 
,
تخریب اراضی محمد جعفری‌نسب
, تخریب اراضی محمد جعفری‌نسب,
 
,
وی تصریح کرد: در زمان اجرای حکم نماینده دادستان باید در محل حاضر باشد اما این حکم بدون حضور نماینده دادستان اجرا شد.
,
 
,
کشاورز کلاته‌تیغ‌بور خطاب به مسئولان استانی گفت: چرا مسئولان خراسان جنوبی در کار مردم سنگ‌اندازی می‌کنند و اجازه سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال را در استان نمی‌دهند و سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری و ساخت شرکت در این استان فراری هستند؟!
,
 
,
جعفری‌نسب با بیان این‌که انقلاب ما با کمک مردم ولایتمدار به پیروزی رسیده است، افزود: ما این پیروزی را مدیون مردم هستیم و اگر مردم نباشند، دولت کاری نمی‌تواند انجام دهد. 
,
 
,
وی با بیان این‌که باید در جامعه ایجاد اشتغال شود، خاطرنشان کرد: اگر مسئولان برای مردم کاری نمی‌کنند حداقل سنگ‌اندازی نکنند، تا خودمان شهر و استان خود را آباد کنیم.
,
 
,
این کشاورز با بیان این‌که بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی فقط شعار حمایت از سرمایه‌گذاری را سر می‌دهند، افزود: وقتی یک کشاورز از جهاد کشاورزی برای دریافت وام به بانک معرفی می‌شود از او دو ضامن کارمند می‌خواهند اما در قانون آمده سند ملک کافی است که در رهن بانک باشد.
,
 
,
جعفری‌نسب با بیان این‌که خراشادی‌زاده رئیس وقت اداره منابع طبیعی بیرجند در سال 1380  نامه‌ای به شماره 6836/ه‍ مبنی بر این‌که ملک جزو اراضی مستثنیات است، صادر کرده است، یادآور شد: وقتی منابع طبیعی خودش نامه را تأیید می‌کند چرا بعد از گذشت 14 سال مبادرت به تخریب درختان، آغل گوسفندان و منبع ذخیره آب کردند؟
,
 
,
وی با بیان این‌که اداره منابع طبیعی با تخریب مزرعه و آغل گوسفندان، مبلغ 1 میلیارد و 400 میلیون تومان به من خسارت وارد کرده‌است، افزود: من اکنون به افراد زیادی بدهکار هستم و مسئولان باید جوابگوی من باشند.
,
 
,
 
,
تخریب اراضی محمد جعفری‌نسب
, تخریب اراضی محمد جعفری‌نسب,
 
,
این کشاورز گفت: من در روستای پدری‌ام سرمایه‌گذاری کرده‌ام، سند و مجوز دارم و از 7 اداره نیز استعلام گرفته‌ام و از خود اداره منابع طبیعی نیز دو نامه دارم و مدارکم مورد تأیید است.
,
 
,
جعفری‌نسب با بیان این‌که 18 سال خشکسالی را پشت سر گذاشته‌ایم گفت: توسط اداره منابع طبیعی زمین‌های مردم به نفع دولت غصب می‌شود و از پول بیت‌المال خرج می‌کنند تا هر طور شده زمین‌های مردم را از چنگشان در بیاورند، افراد زیادی نزدیک به 70 نفر از اداره منابع طبیعی شاکی هستند و مستندات آن نیز موجود است.
,
 
,
وی با بیان این‌که اداره منابع طبیعی از بنده شکایت کرده است، افزود: قوه قضائیه با توجه به اسناد و مدارکی که ارائه داده‌ام، در مهرماه سال 1392 رأی بر برائت اینجانب داده است اما اکنون بعد از گذشت 4 سال هنوز نتوانسته‌ام زمین خود را پس بگیرم.
,
 
,
کشاورز کلاته‌تیغ‌بور با بیان این‌که مردم ولایت‌مدار هستند و برای نظامشان جان می‌دهند، تأکید کرد: بی‌عدالتی در بعضی از ادارات بیداد می‌کند و به نظر می‌رسد ریاست در این ادارات به صورت موروثی شده و از پدر به فرزند رسیده است!
,
 
,
جعفری‌نسب با بیان این‌که کسی صدای کشاورزان را در خراسان‌جنوبی نمی‌شنود، تصریح کرد: هیچ مسئولی به وظایف خود عمل نمی‌کند که لازم است دولت بر ادارات نظارت بیشتری داشته باشد. 
,
 
,
همان‌طور که این کشاورز در ابتدا بیان کرد، این موضوع در دیگر رسانه‌های استان مورد بررسی قرار گرفته است اما تاکنون اقدامی از طرف مسئولان برای حل مشکل انجام نشده است. اداره منابع طبیعی نیز با بیان دلایلی، جوابی را در خصوص مسائل مطرح شده ارائه کرده بود. اما این مشکل هم‌چنان حل نشده است.
, دیگر رسانه‌های,
 
,
 
,
تخریب اراضی مردم براساس نقشه غلط قبل از انقلاب
, تخریب اراضی مردم براساس نقشه غلط قبل از انقلاب,
 
,
به نظر می‌رسد اعتراض و شکایت کشاورزانی که سال‌ها در روستایشان حضور داشته‌اند و روی زمین‌هایی که اجدادشان روی آن زراعت می‌کردند، کشاورزی خود را ادامه می‌دادند و زندگی خود را می‌گذراندند، هم‌چنان ادامه دارد چراکه در رسانه‌ها بارها این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.
,
 
,
در دیدار نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با مردم زیرکوه، تصرف منابع طبیعی بر زمین‌های مردم، مهم‌ترین مشکل آن منطقه بیان شد که کشاورزان با دلی پردرد این موضوع را بیان کردند. این اعتراض‌ها به قدری زیاد بود که 6 بهمن‌ماه 1395 در دیداری که رئیس سابق سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی داشت، آیت‌الله عبادی، منابع طبیعی را دردی بالاتر از خشکسالی در خراسان جنوبیبیان کرد و گفت: برخی از مردم استان سندهای ۴۰ تا ۱۰۰ ساله دارند اما با این وجود منابع طبیعی دست روی زمین آن‌ها گذاشته است و گاهی اوقات می‌بینیم که منابع طبیعی بعد از تصرف اراضی اقدام به قطع درختان می‌کند که این کار درستی نبوده و سبب اعتراضات مردمی شده است. وی با اشاره به مهاجرت مردم از روستاها و خالی‌شدن مرزها و پیش آمدن مسائل امنیتی، بر ایجاد اشتغال پایدار در روستاها تأکید و اظهار کرد: زمین مال مردم است و باید در خدمت مردم باشد نه این‌که مردم فدای زمین شوند اما منابع طبیعی در بسیاری از مناطق استان داد مردم را درآورده است.
, دیداری که رئیس سابق سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی داشت, خراسان جنوبی,
 
,
خداکرم جلالی رئیس سابق سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور نیز در این جلسه گفته بود: طبق ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید اگر زمینی در قالب قانون‌ها به مردم واگذار شده و از طرفی بر اساس قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع و قوانین بعدی منابع ملی اعلام شده باید به مردم بازگردد که امیدواریم در یک یا دو سال آینده تمامی اختلافاتی که در زمینه اراضی بین مردم و منابع طبیعی است در قالب ماده ۵۴ تعیین تکلیف شود.
,
خداکرم جلالی رئیس سابق سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور نیز در این جلسه گفته بود: طبق ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید اگر زمینی در قالب قانون‌ها به مردم واگذار شده و از طرفی بر اساس قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع و قوانین بعدی منابع ملی اعلام شده باید به مردم بازگردد که امیدواریم در یک یا دو سال آینده تمامی اختلافاتی که در زمینه اراضی بین مردم و منابع طبیعی است در قالب ماده ۵۴ تعیین تکلیف شود.
, در این جلسه,
 
,
بهتر است چاره‌ای جدی برای این موضوعِ مهم از سوی مسئولان اندیشیده شود تا کشاورزان که تولیدکنندگان مهم جامعه هستند بتوانند به کشاورزی ادامه دهند. این‌که باید با زمین‌خواری به شدت مبارزه کرد، اقدامی بسیار مهم و ارزشمند است اما گاهی اوقات، برخی از مسئولان، مسائل را اشتباه می‌گیرند و به جای حل یک مشکل، مشکل دیگری را بر مردم تحمیل می‌کنند. آیا فردی که مساحت زیادی از اراضی ملی را با دیوارکشی و سندسازی به ناحق به تصرف خود درآورده و به اصطلاح، "زمین‌خواری" می‌کند با کشاورزی که سال‌ها اجدادش در روستا و زمین‌هایشان کشاورزی و تولید محصول کرده‌اند و تنها راه درآمدش، تولید محصولات کشاورزی است که آن‌هم در خشکسالی و گاهی عدم حمایت مسئولان، نابود شده است، یکی هستند؟!
,
 
,
محمد جعفری‌نسب نیز از تعداد کشاورزانی است که منابع طبیعی زمین‌های او را گرفته است. نسل‌های قبل از محمد جعفری‌نسب، سال‌ها در روستای کلاته‌تیغ‌بور زندگی و کشاورزی می‌کردند و راه درآمدشان، کشاورزی بوده است اما او نیز به درد دیگر کشاورزان گرفتار شد و چندین سال است که با ارائه‌ی اسناد، سعی در بازپس‌گیری زمین‌هایش از منابع طبیعی دارد اما تاکنون راه به جایی نبرده است و نمی‌داند این درد را چگونه بیان کند.
,
 
,
امید است مسئولان، پس از مطالعه‌ی این گزارش، در جهت رفع مشکلات مردم قدم بردارند نه‌این‌که مسائل را باهم اشتباه بگیرند و خدای‌ناکرده، این گزارش را به عنوان عدم مبارزه با زمین‌خواری تلقی کنند! بلکه مبارزه با زمین‌خواری محکم‌تر از گذشته ادامه داشته باشد اما کشاورزان نیز دیده شوند و حقی، ناحق نشود. به امید روزی که مشکلات مردم به طور کامل رفع شود.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه