اخبار داغ

بارده، نگین بام ایران! لزوم توجه به جاذبه های گردشگری شهرستان بن

بارده، نگین بام ایران! لزوم توجه به جاذبه های گردشگری شهرستان بن
روستای تاریخی و توریستی بارده علاوه بر اینکه بافت های تاریخی بخشی از مناطق ومحلات روستاها را تشکیل می دهند روایتگر ویژگی های هسته اولیه روستاها و همچنین بیانگر یاد وخاطره فرهنگ و آداب و سنن ساکنین منطقه می باشد .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از زنگ خبر روستای تاریخی و توریستی بارده با ارتفاع 2370 متر از سطح دریا، در فاصله 40 کیلومتری شهرکرد،و در شهرستان بن قرار دارد.

این روستا معروف به روستای سنگی  که بیش  از 90 درصد ساختمان های این روستا با سنگ ساخته شده است.

 این روستای سنگی با جمعیتی افزون بر چهار هزار نفر،سکونت داشته اما قلعه تاریخی آن از قرن‌های پیش همچنان محکم و استوار همچون نگینی در این خطه می درخشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زنگ خبر,
,
,
,
,




 

,
,
, ,
,
دستان هنرمند سنگ کاران این روستا، با چیدمانی زیبا، نقش های زیبایی از هنر هنرمندان بارده را در تاریخ به ثبت رسانده است.

لاشه های سنگ پس از طی مسافتی توسط چهارپایان،  از اطراف این روستا جمع آوری و در ساختن بنایی محکم و زیبا تاثیرگزار می شوند.
,
,
,
,


جاذبه های گردشگری روستا
 
, ,
,
,
جاذبه های گردشگری روستا
 
, جاذبه های گردشگری روستا,
,
1- امامزاده سید محمد (ع) از نوادگان امام موسی کاظم که قدمتی بیش از سال 1275 دارد. که فضای زیارتی و سیاحتی بسیار دلنشین و آرام بخشی دارد.

2- مسجد جامع روستا با قدمت 150 سال و با معماری زیبا و منحصر به فردی که چشم هر بیننده را مجذوب خود می کند.

3- قلعه بارده که در اواخر سلطنت ناصر الدین شاه  قاجار 1308 قمری در طول 5 سال با مساحت 6500 متر مربع تاسیس گردید.

4- پل تاریخی بارده

5- حمام تاریخی بارده

6- پیست اسکی: این روستا همه ساله با فرارسیدن فصل زمستان، پذیرای اسکی بازان و گردشگران بی شماری است به طوری که از پیست اسکی بارده، به عنوان دومین پیست زمستانه استان، بعد از پیست کوهرنگ، یاد می شود.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,
,
 شغل و زبان مردم روستا
شغل بیشتر مردم این روستا کشاورزی ، دامداری و قصابی است که به روستای قصابان نیز مشهور است ، زیرا بخشی از گوشت مورد نیاز مناطق اطراف و مرکز شهرستان بن و مرکز استان ازاین روستا به لحاظ اختلاف قیمت با دیگر مناطق تامین می شود.
اکثر مردم این روستا به زبان ترکی  تکلم می کنند.

پیشینه و تاریخچه روستا و وجه تسمیه آن
بر اساس روایات نقل شده از سوی معتمدین و ریش سفیدان روستا  قدمت روستای بارده به 700 سال پیش باز می گردد.
کلمه بارده به معانی مختلفی در نزد اهالی تعبیر وتفسیر می شود با برسی ها وگفتگو با تعدادی از سالمندان و مطاعین و بررسی های کتابخانه ای نزدیکترین و منطقی ترین این معانی به شرح زیر می باشد.

بارده به معنی بهارده
با توجه به حاصلخیز بودن و سرسبز بودن منطقه بنابر  اعتقاد عده ای از اهالی این محل به مثابه سرزمینی بوده است که همیشه در آن جلوه های فصل بهار رخ می نماید و از این رو آن را ده همیشه بهار و یا بهاره می گفته اند که به مرور زمان به بارده تبدیل شده است.

بارده به معنی بار (محصول وحاصل کشت وزرع)

تعبیر وتفسیر واعتقاد  اکثریت اهالی در خصوص وجه تسمیه بارده بر این باور است که چون این منطقه به دلیل آب فراوان و جویبار های زیادی که از ارتفاعات شیدا جاری می باشد وچشمه های موجود دارای زمین های حاصلخیز و مستعدی برای کشاورزی می باشد و همین امر باعث رونق کشاورزی و میزان نسبتا زیاد بازدهی محصولات کشاورزی در این روستا می باشد.  لذا نام آن بر گرفته از محلی است که در آن میزان باردهی محصولات زیاد است و از این رو نام آن را بارده گذاشته اند.

موقعیت جغرافیایی روستا

روستای بارده از در  شهرستان بن واقع در استان چهار محال و بختیاری  می باشد.
 دارای آب وهوای  نیمه مرطوب  معتدل  سرد  می باشد  و دارای روز های زمستان یخ بندان138  روز می باشد و جهت وزش بادهای غالب در استان چهارمحال و بختیاری عموماً غربی و جنوب غربی است و در مرکز استان در شهرکرد در فصل زمستان و بهار سمت وزش بادهای غالب جنوب غربی و در ماههای تیرو مرداد شرقی و در شهریور و تمام ماههای پاییز جنوب غربی است.

روستای بارده زادگاه برادر امام رضا (ع)

بقعه متبرکه حضرت امامزاده سید محمد ابن حمزه (مکنی به ابوالقاسم) بن علی ابن حسین بن احمد بن محمد بن اسماعیل بن ابراهیم الاصغر (ملقب به مرتضی) بن حضرت باب الحوائج؛ امام موسی این جعفر الکاظم (علیه السلام) در ضلع شرقی روستای بارده از توابع شهرستان بن در استان چهارمحال و بختیاری (در 48 کیلومتری جنوب غربی شهرکرد؛ مرکز استان) میان دو کوه نساه و برآفتاب، واقع گردیده و با توجه به مناظر بسیار زیبا و دلنواز کوهستانی و چشمه های خنک اطراف و آب و هوای مطلوب منطقه، سالانه پذیرای هزاران زائر و گردشگر از نقاط مختلف می باشد.
,  شغل و زبان مردم روستا,
, .,
,
,
, پیشینه و تاریخچه روستا و وجه تسمیه آن,
,
,
,
, بارده به معنی بهارده,
,
,
, بارده به معنی بار (محصول وحاصل کشت وزرع),
,
,
,
, موقعیت جغرافیایی روستا,
,
,
,
,
, روستای بارده زادگاه برادر امام رضا (ع),
,
,
,
,
, ,
,
,
در تاریخ آمده سید محمد (ع) با دو نفر شجاع و دلاور خود به نامهای شیخ قاسم و شیخ طاهر در جنگ با ملک یوسف فرزند ملک خورشید در آمدند و امامزاده به درجه رفیع شهادت اجدادی خود نائل گردید و دو نفر شجاع و دلاور آن حضرت بر اثر جراحات و زخمهای وارده بر پیکر مطهرشان به کوههای مجاور متواری شدند. پس از چند روز شیخ قاسم و شیخ طاهر با یاری مردم منطقه، پیکر مطهر حضرت امامزاده سید محمد (ع) را در محل شهادتش در ضلع شرقی روستای کنونی بارده به خاک سپرده و بقعه و بارگاهی به مرور زمان برگرد مزار آن حضرت ساخته شده که هم اکنون زیارتگاه عاشقان است.

در کنار بارگاه امامزاده سید محمد بارده و در دره کوه، بیشه زار فرحبشی از درختان سپیدار قرار دارد که در ایام تعطیل، پذیرای تعداد زیادی از زائران است. مردم محلی در روزهای خاصی مانند اعیاد، شهادت، در حیاط این امامزاده مراسم های مختلفی را برگزار می کنند.
,
,
,
,
,
, ,
 
,
امامزاده سیدمحمد (ع) روستای بارده از فرزندان بلافصل امام موسی کاظم (ع) و برادر حضرت امام رضا (ع) می باشد. شجره نامه اصلی این امامزاده که روی پوست آهو و به املای شیخ طوسی نگارش شده و اصل آن ممهور به مهر شیخ بهایی است،  بعداز مدت ها درخردادماه سال 1393پیدا گردید و به تأیید آستان مقدس امام هشتم (علیه السلام) رسید.
,
,
, ,
,
تنها قلعه بازمانده از خوانین ایل چهارلنگ

قلعه بارده تنها قلعه از خوانین ایل چهارلنگ می باشد که دراستان چهار محال و بختیاری به جای مانده است.

این قلعه درحدود سال 1278 هجری قمری توسط دوبرادر بنامهای محمد حسن خان وداراب خان فرزندان چراغعلی خان ازسران ایل چهارلنگ طایفه محمدصالح ساخته شده است. چراغعلی خان قلعه اول خودرا درجایی که امروزه بافت روستای بارده آنرا احاطه کرده است ساخته که دراحداث آن بیشتر جنبه ی دفاعی مورد توجه قرارداشته است.
, تنها قلعه بازمانده از خوانین ایل چهارلنگ,
,
,
,
,
,
,
, ,
از حدود سال 1270 هجری قمری بنیان قلعه بجای قلعه قبلی گذارده شده است. براساس وصیت نامه مرحوم محمدحسن خان که نزد نوادگان وی موجود است مبلغ 3000تومان خرج احداث قلعه گردیده که ایشان به فرزندان خود وصیت نموده است که قلعه را تکمیل وتزیین نمایند که این کار هیچ گاه انجام نگرفت.

استادکاران قلعه بارده استاد اسماعیل ترکان بنا ، وبرادرش استاد علی محمد معمار اصفهانی بوده اند که قلعه سردار شجاع الممالک در روستای بلومیر از توابع فریدن نیز توسط آنها ساخته شده است.
,
,
,
, ,
,
,
قلعه درغرب روستای بارده قرار دارد.موقعیت مکانی قلعه به گونه ای است که از سمت شرق دارای شیب زیادی با طول حدود 40 متر تا کف دره ی ابتدای روستا واز جهات سه گانه ی دیگر نیز قرار گرفتن آن برروی بلندی مشخص است. به غیر از جهت شرقی بقیه جوانب آنرا دشت ومراتع کشاورزی احاطه نموده است.

چهار برج مدور در چهار زاویه بیرون بنا متصل به دآن ساخته شده است که برجهای شرقی جنبه دفاعی داشته وبرجهای غربی درقسمت فوقانی مسکونی بوده اند. مصالح بکار رفته دربنا خشت ، آجر وسنگ ونمای بیرونی قلعه سنگی است. سقف زیرزمین واصطبل وسر طویله با طاق ضربی وسقف اطاقهای نشیمن با تیر چوبی پوشیده شده اند.

مهجوریت خاص قلعه بارده

اگر چه یکی از ویژگی های این بنا استحکام مطلوب آن است،ولی گذشت زمان به لحاظ بارش برف سنگین وقوع دیگر حوادث طبیعی به فرسایش تدریجی قسمت های از این بنا منجر شده که به لحاظ جاذبه گردشگری و تاریخی این مکان ، تامین بودجه برای تملک دولتی و مرمت آن بیش از پیش نیاز به توجه دست اندرکاران میراث فرهنگی دارد.

در قلعه تاریخی بارده هم اینک یکی از نوادگان سازنده این قلعه سکونت دارد و بازدید کنندگان را برای دیدن ازبخش های این بنا همراهی می کند.
,
,
,
,
, مهجوریت خاص قلعه بارده,
,
,
,
,


 
, ,
,
,
 
,
اگرچه این بنا به گفته کارشناسان میراث فرهنگی چهارمحال و بختیاری از بناهای منحصربفرد استان است، اما از مهجوریت خاصی برخورداست و تاجایی که کمتر به بعد گردشگردی این بنا پرداخته شده است. این مهجوریت تا جایی است که بسیاری از زائران وگردشگران تفرجگاه سیاحتی و زیارتی امامزاده محمد بارده در کمتراز یک کیلومتری متری این بنا از وجود چنین بنایی با شرایط گردشگری و تاریخی اظهار بی اطلاع دارند.

هر گردشگری که وارد این روستا می شود، هرگز تصور وجود یک بنای تاریخی که پس از سالها چون دژی استوار باقی مانده را به ذهن خود راه نمی دهد، در حالی که دیدن این قلعه کاخ با جاذبه معماری زیبا، هر مسافری را شگفت زده می کند

بافت های تاریخی علاوه بر اینکه بخشی از  مناطق ومحلات روستاها را تشکیل می دهند روایتگر ویژگی های هسته اولیه روستاها و همچنین بیانگر یاد وخاطره فرهنگ و آداب و سنن ساکنین منطقه می باشد.
,
,
,
,
,
, ,
با مطالعه ی بافت ها نشان می دهد که ما در گذشته چه تمدن و نظام ارتباطی بین مردم و خوانین آن منطقه داشته ایم.

 قلعه بارده یکی از محدود بناهای سنگی استان است که با شماره 21440در فهرست آثارملی کشور به ثبت رسیده است.

قلعه بارده با داشتن بافت معماری خاص و شرایط ویژه مطلوب جذب گردشگر داخلی وخارجی با هشت هزار مترمربع زیربنا هم اینک در انتظار تامین اعتبار و مرمت است.
می توان این قلعه را به عنوان پایگاهی  برای گردشگری و تماشای حیواناتی که در این منطقه قراردارند  استفاده کرد یا محل اسکان توریست هایی که برای گردش و در زمستان برای اسکی به پیست اسکی که در ورودی روستای بارده قراردارد استفاده کرد.
,
,
,
,
,
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه