اخبار داغ

یادداشت؛

تخریب عظیم هویت و تمدن/ فضای تاریخی نباید به فراموشی سپرده شود

تخریب عظیم هویت و تمدن/ فضای تاریخی نباید به فراموشی سپرده شود
امروز پس از گذشت سال‌های سال از تغییر شیوه شهرسازی قدیم به شیوه جدید در ایران، ما با یک تخریب تمدنی مواجه هستیم که این امر باید به صورت کاملا تخصصی مورد بررسی قرار گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ شهر به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مقوله ‌های انسانی که در تعامل با زندگی اجتماعی انسان قرار دارد، از کوچک‌ترین تغییرات متأثر می‌شود و این تأثیر در ابعاد و شئون مختلف و درهمه اندام‌های آن رسوخ می‌کند و بعد از آن است که باید انتظار داشته باشیم براحتی و سهولت نتوانیم این تأثیر را از حافظه شهر پاک کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

در قرن اخیر، همان‌طور که شهر، دارای قلمروی جدید به اسم خیابان می‌شود، وسیله نقلیه به سرزمین تاریخی ایران ورود پیدا می‌کند، مدیریت شهری از آنجا که در بستر فضای تاریخی قرار گرفته و کاملاً با داشته‌های فرهنگی و تاریخی و آثار معماری متصل به گذشته مواجه است.

,

 امروز پس از گذشت سال‌های سال از تغییر شیوه شهرسازی قدیم به شیوه جدید در ایران، ما با یک تخریب تمدنی مواجه هستیم و این چیزی بزرگتر از یک ضایعه ملی است و بسیار جای سؤال و تعجب دارد که چرا مسأله‌ای با این درجه از اهمیت، در اذهان عمومی و در بین مردم و در بستر جامعه، به آن پرداخته نشده و مورد توجه و تأکید قرار نگرفته‌ است.

,

, ,

به منظور نخستین اقدام؛ ضرورت دارد که هر نوع ساخت و ساز، امروز متوقف شود و اقدامات اساسی برای تنظیم نظام ساخت شهری در همه‌ شهرهای ایران به وجود بیاید و این یک نگرش روشنفکرانه یا یک سفارش دانشگاهی یا یک برداشت غیرکاربردی از مسائل نیست.

,

سیاست‌های اشتباه توسعه شهری، باعث شده که به جای مراقبت از هویت شهری، کیفیت‌های شهری نیز از دست بروند. سکونتگاه‌هایی بی‌روح و بی‌کیفیت که مربوط به سرزمین ما نیست به وجود آمده است.

,

بحثی که اخیراً در دولت جدید، توسط وزارت راه و شهرسازی مطرح شد، بازآفرینی شهری است و این رویکردی درست نسبت به تغییر و ایجاد معماری شهری است.

,

به نظر کارشناسان این امرضرورت دارد تا در هماهنگی ستادی برای رسیدگی به این بحران ملی، کارگروه‌هایی متشکل از متخصصان شهرداری‌های مربوط به هر پهنه و سیاستگذاران امر مسکن و شهرسازی تشکیل شود و گونه‌شناسی مشخص برای ساخت و توسعه شهری در هر یک از این مناطق طراحی، تنظیم و تصویب شود.

,

اما همه‌ ما به‌عنوان ایرانی نباید به کیفیت زیست سرزمین و ارزش‌های فضایی شهرهایمان بی‌توجه باشیم بلکه باید در رابطه با این اتفاق بزرگ و این تخریب عظیم هویت و تمدن سرزمین فریاد بزنیم و در جهت سامان‌ دادن به آن تلاش کنیم که این آثار تخریبی به مراتب بیشتر از یک زلزله داشته است.

,

عادل نعمتی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه