اخبار داغ

چهره تابناک شیخ عبدالحسین فاضل گروسی شخصیتی بلند مرتبه در ابعاد علمی و عرفانی/برگزاری همایش شیخ فاضل گروسی در بیجار

چهره تابناک شیخ عبدالحسین فاضل گروسی شخصیتی بلند مرتبه در ابعاد علمی و عرفانی/برگزاری همایش شیخ فاضل گروسی در بیجار
شیخ فاضل گروسی یکی از شخصیت ها و مشاهیر علم و عرفان بیجار است که به همت سپاه بیجار بزرگداشت وی در اوایل اسفند سال جاری با حضور بیش از 500 مهمان کشوری و استانی در بیجار برگزار می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بیجار بام ایران ، دیار گروس با قدمت بیش از هفت هزار سال از قدیم الایام دارای مشاهیر فرهنگی، ادبی، سیاسی و علمی متعددی بوده است، که شیخ عبداللحسین فاضل گروسی از مشاهیر علم و عرفان این دیار کهن است ، اما شرایط اجتماعی زمان او بگونه ی بوده که تا کنون ناشناخته و گمنام مانده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بیجار بام ایران,

 

,

عالم فاضل شیخ عبدالحسین فاضل گروسی در سال 1295 شمسی در شهرستان بیجار دیده به جهان گشود، در همان دوران کودکی پدرش را از دست داد و به تشویق مادرش که از خانواده های سرشناس بیجاری بود به تحصیل علوم دینی تشویق شد.

,

 

,

فاضل گروسی تحصیلات مقدماتی را به مدت هفت سال در بیجار گذراند و برای تکمیل تحصیلات خود  به قزوین عزیمت نمود.

,

 

,

این عالم ربانی بعد از 12 سال اقامت در قزوین جهت علم آموزی تکمیل تر به دیار عراق شتافت و به مدت 32 سال در این مرکز علمی، دینی در رشته های فقه،اصول، کلام،فلسفه ، هیئت، نجوم و طب سنتی به تحصیل مشغول شد.

,

 

,

, ,

 

,

شیخ فاضل گروسی علاوه بر زبان کردی و فارسی به زبانهای عربی، فرانسه و انگلیسی مسلط بود و خط میخی و پهلوی و اوستایی را می توانست به دقت مطالعه کند و ترجمه نماید.

,

 

,

این عالم ربانی در تمام دوران زندگی خود با خرافات مذهبی در ستیز بود و نسبت به فرقه بهائیت و بابئیت عکس العمل نشان می داد، بیشتر توجه این دانشمند به قرآن و حدیث بود و در تفسیر قرآن اهتمام خاصی داشت.

,

 

,

شیخ فاضل گروسی بعد از گذراندن دوران عالیه تحصیلی در علوم مختلف بر اساس  احساس وظیفه شرعی و خدمت به مردم دیارش به ولایتش بازگشت و به دور از هرگونه هیاهو و مرید پروری به ارشاد و هدایت مردم پرداخت.

,

 

,

عالم فاضل شیخ عبدالحسین گروسی  در زهد و بی اعتنایی نسبت به دنیا زبان زد خاص و عام بود، به طوریکه دست مایه زندگیش بعد از مرگش اندکی اثاث خانه و تعدادی کتاب بیش نبود.

,

 

,

, ,

 

,

شیخ فاضل گروسی در تاریخ 19 بهمن سال 1341دار فانی را وداع گفت و در زادگاهش بیجار گروس به خاک سپرده شد.

,

 

,

در حال حاضر مزار این عالم ربانی زیارتگاه مردم دیار بیجار گروس و میدانی نیز به نام این شخصیت وارسته نامگذاری شده است.

,

 

,

فرمانده سپاه بیجار شامگاه یکشنبه در جلسه هماهنگی بزرگداشت آیت الله فاضل گروسی بیان داشت: شیخ فاضل از مشاهیر علمی و عرفانی دیار گروس است که در بین خود مردم ما هم تا کنون به خوبی شناخته نشده است.

,

 

,

وی تصریح کرد: شیخ فاضل گروسی ادیبی توانا و مفسر قران و عارفی چیره دست بود که در تفسیر قرآن اهتمام ویژه داشت.

,

 

,

عسکری از برگزاری بزرگداشت شیخ فاضل گروسی در اوایل اسفند با حضور مهمانان کشوری، استانی در سالن شهید رحمانی با حضور سخنران برجسته کشوری خبر داد.

,

 

,

, ,

 

,

فرمانده سپاه بیجار با تاکید بر اینکه مسئول اجرایی این بزرگداشت است ، از همکاری دانشگاه پیام نور، شهرداری، شورای اسلامی شهر، جهاد دانشگاهی ، آموزش و پرورش و برخی ادرات دیگر در جهت هر چه بهتر برگزار شدن این بزرگداشت خبر داد.

,

 

,

وی یادآور شد: این بزرگداشت در نیمه اول اسفند با حضور بیش از 500 مهمان در بیجار برگزار می شود.

,

 

,

انتهای پیام /

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه