اخبار داغ

پیچ و خم مقاله نویسی در دانشگاه‌های ایران / رسوایی پشت رسوایی برای ایران از سوی وزرای دولت روحانی

پیچ و خم مقاله نویسی در دانشگاه‌های ایران / رسوایی پشت رسوایی برای ایران از سوی وزرای دولت روحانی
موسسه نیچر بیشتر تخلفات در مقالات علمی را مرتبط به دانشگاه‌های علوم پزشکی دیده می‌شود. زمانی که بالاترین مقام این وزارت خانه خود اهل مقاله نویسی است مطمئنن دانشجویان هم از ایشان درس گرفته و به رقابت برای مقاله نویسی می‌پردازند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، سازمان دیدبان مقاله یکی از مراجع نظارت بر مقالات منتشر شده در مجلات و نشریات معتبر دنیا است. این سازمان هر چند سال یکبار به بررسی دیقیق مقالات که در این مکتوبات به چاپ رسیده می‌پردازد تا به صحت و کیفیت آن‌ها پی ببرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,

این سازمان اعلام کرد بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ این سازمان طی تحقیقاتی اعلام کرد ۲۶ مقاله مورد تخلف در این سال‌ها توسط محققان ایرانی به چاپ رسیده که با تغییر ادبیات و دستکاری در مقالات دیگر به دست آمده است.

کافی است سری به میدان انقلاب تهران بزنید تا با مراکز متعددی روبه رو شویم که کار اصلی آن نوشتن پایان نامه دانشجوی و مقالات بین المللی یا ISI  می‌باشد. در این گزارش قصد ما پرداختن به خرید مقالات و پایان‌نامه‌های دانشگاهی توسط برخی از دانشجویان و اساتید نیست. 

برای اطلاع بیشتر از بازار خرید و فروش مقاله و پایان نامه در پایتخت اینجا کلیک کنید.

در این گزارش به بررسی یکی از دزدی‌های علمی در برخی از دانشگاه‌ها و توسط تعداد معدودی از اساتید می‌پردازیم. شاید برای بسیاری از دانشجویان این اتفاق افتاده که اساتید برای اضافه کردن نمره به دانشجو او را مجبور به ترجمه یک مقاله یا انجام یک پروژه می‌کنند. تا اینجا نه تنها موردی خاصی دیده نمی‌شود بلکه این فرصت را به دانشجو می‌دهد تا با انجام این فعالیت‌ها با روش‌های پژوهش و تحقیق آشنا شود.

این موضوع به اینجا ختم نمی‌شود بلکه برخی از اساتید دانشگاه این ترجمه‌ها و پژوهش‌های دانشجویان را در یک مقاله جمع‌آوری می‌کنند و بدون اینکه نامی از دانشجویان که بار اصلی این پژوهش و مقالات را بدوش کشیدند آورده شود به نام خود استاد در مجلات خارجی و داخلی به چاپ می‌رسد. 

شاید سالیان سال است که برخی از اساتید دانشگاه به منظور پر کردن رزومه خود به چنین اقدامی دست می‌زنند و هر ۶ ماه یکبار یک مقاله به نام آن در مجلات معتبر دنیا به چاپ می‌رسد.این موضوع  به تمام اساتید مربوط نمی‌شود و تنها تعداد معدودی از آن‌ها را در برمی‌گیرد. موسسات مختلفی وجود دارند که مقالات علمی را که از سراسر دنیا ارسال می‌شوند را در کتاب‌ها و مجلات متعددی به چاپ می‌رسانند. 

پر بودن رزومه علمی امروزه به یکی از موارد چشم و هم چشمی بین اساتید دانشگاه و حتی دانشجویان شده که همین عامل سبب از دست رفتن کیفیت علمی مقاله و پژوهش می‌شود. اگر سری به بازار کتاب انقلاب تهران زده باشید متوجه مراکز و موسساتی می‌شویم که با پرداخت هزینه یک مقاله در سطح isi به شما تحویل می‌دهند.

طی تحقیقات میدانی خبرنگار  تهران نیوز ، این موسسات به شکل‌های متعددی مقالات علمی و پایان نامه دانشجویی را تهیه می‌کنند و به قیمت‌های بالای آن به فروش می‌رسانند.

استفاده از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا برای نوشتن پایان نامه، ترجمه و دستکاری در مقالات علمی معتبر دنیا، استفاده از مقالات دیگر دانشگاه‌ها و دستکاری در مقالات داخلی از جمله روش‌های است که این موسسات برای نوشتن مقالات استفاده می‌کنند.

*تخلفی که رسیدگی نمی‌شود

محمد باسط درازهی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی تهران نیوز، درباره فروش پایان نامه و مقالات معتبر در پایتخت گفت: موضوع فروش پایان نامه و مقالات علمی  یکی از موضوعات بسیار مهم است که متاسفانه در بسیاری از کلان شهر ها با آن روبه رو هستیم و فردی بدون هیچ گونه توانایی علمی به راحتی صاحب مدرک و مقالات معتبر علمی می شود.

درازهی فروش پایان نامه را خطر جدی برای کشور و مراکز آموزشی خواند و اظهار کرد: این موضوع با مهم ترین بخش علمی کشور یعنی دانشگاه ها در ارتباط است که بعد از مطرح شدن آن در مجلس تصمیم گرفته شد نظارت بیشتری بر این موسسات شود و در صورت تخلف با فرد یا موسسه برخورد جدی شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: بنا بر اطلاعاتی که از سوی مسوولان وزارت علوم به مجلس داده شد در این مراکر افراد با تمایل اقتصادی و انگیزه خاص فعالیت می کنند و برخی از دانشجویان بدون بار علمی و با پول صاحب یک مقاله علمی معتبر می شود و ممکن است در آینده همین افراد در پست های مختلف کشور فعالیت کنند که این وضعیت نگران کننده است.

اوضاع بهم ریخته مقاله نویسی در کشور نه تنها پیامدهای منفی برای کشور دارد بلکه سبب از بین رفتن اعتبار ایران در جهان شده است.

 موسسه نیچر( یکی از بزرگترین ناشران کتاب‌ها و مجلات علمی در جهان) اول نوامبر سال ۲۰۱۶ اعلام کرد این موسسه بعد از دریافت گزارش‌های ادعایی درباره سرقت علمی در یک گروه از مقالات و بررسی مجدد آنها دریافته است که ۵۸ مقاله نوشته شده توسط ۲۵۸ محقق ایرانی که بالای ۹۰ درصد آنها مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی زیر مجموعه وزارت بهداشت بوده است، در هفت نشریه علمی به دلایلی دستکاری در روند پژوهش و تخصیص نامناسب نویسندگان، وارونه نمایی دستاوردها، سرقت علمی و توسط ناشر مجله معتبر علمی نیچر به حال تعلیق در آمده‌اند. 

مجله ساینس پیش از این در مقاله‌ای با عنوان «ایجاد اصول اخلاق علمی در ایران» به مسئله سوءاستفاده‌های علمی نویسندگان ایرانی که در دو سه سال گذشته افشا شده واکنش نشان داد و نوشت«جایگاه علمی ایران از نظر تولید مقاله در رتبه ۲۲ جهان قرار دارد ولی از نظر تعداد مقالاتی که بدلیل سرقت ادبی در ژورنالها از درجه اعتبار ساقط می شود پس از چین رتبه دوم را داراست اگر چه از نظر ارجاعات علمی رتبه ۱۶۱ در جهان را از آن خود دارد.

سایت علمی گریگل در گزارشی به رشد سریع سرقت علمی میان دانشجویان تحصیلات عالی پرداخته است که  آن را یک نگرانی جدی برای دانشگاهیان در سراسر جهان برشمرده است.

در این ایران را یکی از کشورهای با رتبه بالای سرقت علمی برشمرده و دلایل آن را این‌گونه بیان می‌کند:  نادیده گرفتن مدرسان نسبت به سرقت ادبی، عدم مهارت نوشتن تحقیق، فشار بیکاری در بین فارق التحصیلان، انگیزه مهاجرت از کشور و پر کردن رزومه علمی خود  از جمله عوامل موثر در سرقت علمی در ایران است.

  در سال ۲۰۱۵ نزدیک به هفتاد مقاله علمی (هر ۵ روز یک مقاله علمی) با نام حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در مجله‌های علمی بین‌المللی منتشر شده است. جالب توجه است که برخی از مقالات که به نام ایشان منتشر شده در حوزه کاری وی یعنی چشم پزشکی نبوده. علاوه بر آن گزارشات حاکی از این است که این وزیر پر کار در در نوشتن مقاله پرکارتر شده طی ده ماهه اول سال ۲۰۱۶  حدود ۴۰ مقاله ثبت کرده است. 

 مقاله نویسی و ثبت آن در مجلات علمی جهان به معاونین وزیر بهداشت هم سرایت کرده، به عنوان مثال  باقر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۱۱۵ مقاله (تقریباً هر دو روز یک مقاله) علمی ثبت کرده است و تعداد عناوین ثبت شده در ده ماهه اول سال ۲۰۱۶ به ۷۰ عدد می‌رسد. دکتر دیناروند، دکتر ملک‌زاده و دیگر مدیران ارشد وزارت بهداشت نیز عقب‌تر از وزیر و معاون آموزشی در ۱۰ ماه اول سال جاری هرکدام بالای ۳۰ مقاله منتشر کرده‌اند.

اگر به بازررسی موسسه نیچر دقت کنید بیشتر تخلفات در مقالات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی دیده می‌شود. زمانی که بالاترین مقام این وزارت خانه خود اهل مقاله نویسی است مطمئنن دانشجویان هم از ایشان درس گرفته و به رقابت برای مقاله نویسی پرداختند.

*دزدی برخی از اساتید از دانشجویان

محمد نعمتی دانشجوی دکترای دانشگاه شریف در گفت‌گو با تهران نیوز روند مقاله نویسی این‌گونه تشریح می‌کند: مقالات انواع مختلفی دارند که بر حثب نیاز یکی از آن‌های را انتخاب کرده و بر اساس چارچوب‌های تعریف شده برای آن شروع به انجام مراحل تحقیق می‌کند. در ابتدا موضوع یا مسئله مقاله باید انتخاب شود و سپس به انجام کارهای تحقیقاتی پیرامون آن پرداخته می‌شود که بیشترین زمان را در برمی‌گیرد.

نعمتی افزود: بعد از جمع‌آموری تحقیقات نیاز به تحلیل و ارزیابی آن است که در این مرحله یک استاد راهنما نیاز است که ۲۴ ساعت بتوان به آن دسترسی داشت و سوالات خود را از آن پرسید؛ بعد از آن در یک مجمع با حضور اساتید به بررسی مشکلات آن پرداخته می‌شود تا مقاله به صورت کاملا بررسی شده و دقیق به چاپ برسید.

وی ادامه داد: بعد از انجام کامل مراحل مقاله که اگر شخصی تمام زمان خود را صرف انجام آن کند حداقل ۶ ماه به طول می‌انجامد، نیاز به ارتباط گیری با موسسات و مجلات معتبر علمی دنیا می‌باشد که ارسال مقاله به آن‌ها نیز زمانی را نیز به خود می‌گیرد.

این دانشجو دکترا در مورد وضعیت مقالات ایران در مجلات دنیا عنوان کرد: متاسفانه سرقت علمی در ایران به سرعت روبه رشد است که به نظر بنده دلیل آن سختگیری در استخدام دانشگاه و سنج علمی دانشجو بر اساس مقالات علمی است.

وی خاطرنشان کرد: نوشتن نام استاد راهنما و افرادی که در انجام پروژه به شخص کمک می‌کند یک روال عادی است، اما این موضوع که یک شخص در طی چند روز به طور هم زمان در چندین مقاله حضور داشته باشد از نظر روند مقاله نویسی در دانشگاه‌های بزرگ دنیا منطقی نیست.

او با تایید این موضوع که برخی از اساتید تحقیقات دانشجویان را به نام خود به ثبت می‌رسانند گفت: متاسفانه تعداد کمی از اساتید از منظر اخلاق به دور هستند و هر بلای که دوست دارند بر سر دانشجو می‌آورند، بنده چندین بار مشاهده کردم یک دانشجو چندین ماه روی یک موضوع تحقیق می‌کند و بر اساس اعتمادی که به اساتید خود دارد حاصل تحقیقات خود را به یکی از آن‌ها ارائه می‌کند که متاسفانه استاد با بی‌رحمی تمام آن را به فایل مقاله تبدیل کرده و به نام خود در مجلات معتبر به چاپ می‌رساند که این موضوع برای یکی از دوستان بنده اتفاق افتاده است.

نعمتی می‌گوید: در موضوع بی اخلاقی مقاله نویسی اتفاقاتی در دانشگاه‌های صورت می‌گیرد که قابل بیان نیست. امیدوارم یک هیات نظارت بر این موضع دایر شود تا شان کشور جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان حفظ گردد.

*داستان تلخ علی گل فروش

 علی حیدری فارق التحصیل کارشناسی ارشد باغبانی از بلای که یکی از اساتید دانشگاه بر سر آن آورده بود به خبرنگار تهران نیوز گفت: در دوران دانشجویی خود بر روی یک پروژه شروع به کار کردم، از یکی از اساتید که اعتماد زیادی به او داشتم و در این حوزه حرفی برای گفتن داشت این پروژه را در میان گذاشتم. در ابتدا بسیار بنده را تشویق کرد و گاهی ساعت‌ها با تلفن در من را راهنمایی می‌کرد.

حیدری افزود: بعد از یک سال تحقیق و انجام آزمایشات مختلف در نهایت به یک نتیجه‌ای بسیار عالی و جدید در خصوص نگهداری گل‌های تزئینی در زمان بسیار طولانی دست پیدا کردم. زمانی که نتایج را با استاد خود در میان گذاشتم بسیار شگفت زده شد و بنده را مورد تشویق قرار داد به همین خاطر تصمیم گرفتم آن را در یکی از مجلات معتبر دنیا به نام خودم و ایشان به ثبت برسانم.

وی ادامه داد: چیزی نگذشت که دیدم رفتار استاد تغییر کرد و دیگر مثل سابق بنده را تحویل نمی‌گرفت، بعد از بررسی  مشاهده کردم که این پژوهش را به نام خود به ثبت رسانده است، شاید چندین ساعت شوکه شده بودم و نمی‌توانستم حرفی بزنم، وقتی دلیل این رفتار ناشایست را از او پرسیدم گفت، تو مقاله‌ای به من ندادی و همه چیز را کتمان شد وقتی هم به او گفتم که از شما شکایت می‌کنم در جواب پاسخ داد، اگر این کار را انجام بدی تو را به جرم تهمت زدن از دانشگاه اخراج می‌کنم.

این محقق جوان افزود: بعد از آن ماجرا دیگر دچار بیماری روانی شدم و تصمیم گرفتم دیگر ادامه تحصیل ندهم، اما با هزار دردسر مدرک خود را گرفتم و تصمیم گرفتم دیگر کار پژوهشی و تحقیقی انجام ندهم.

او می‌گوید: بعد از چندین سال در سایت خارجی مشاهده کردم که این استاد را به خاطر همین مقاله به هلند دعوت کرده بودند و از او به عنوان مشاوره تقاضای کمک خواسته بودند. اما زمانی که از اساتید دانشگاه در مورد او سوال پرسیدم آن‌ها اعلام کردند به دلیل اینکه نتوانست به صورت دقیق آزمایشات این تحقیق را انجام دهد، درخواست خود را از او پس گرفتند.

حیدری اکنون در بازار گل تهران مشغول به کار است و هر روز از ساعت ۵ صبح تا ۵ عصر در میدان گل با حقوق یک میلیون و ۵۰۰در کار می‌کند. 

*رسوایی پشت رسوایی برای ایران از سوی وزرای دولت روحانی 

هنوز چند ماهی از رسوایی حذف ۲۶ مقاله الزویر از یک گروه پژوهشگر ایرانی به خاطر دستکاری فرآیند داوری و تقلب نگذشته است (https://goo.gl/Tng991). مقالات نجومی و رزومه های بلند بالا و انتشار مقاله هر ۴، ۵ روز یکبار نه تنها اعتباری نمی آورد که دیر یا زود تشت رسوایی آن از بالا به پایین می افتد..

 سوال اینجاست که اگر این مدیران عالی واقعا در شکل‌گیری این مقالات علمی نقش داشته‌اند پس باید به جای رسیدگی به امورات اجرایی عمده فعالیت‌شان صرف این تحقیقات شده باشد و اگر هم در تولید این مقالات نقشی نداشته‌اند پس اینکه چرا به طور مکرر اجازه داده‌اند نام و نشان آنها در پای این پژوهش‌ها ثبت شود خود جای سوال است.

آنها که کار تحقیقاتی کرده‌اند و دستی بر نوشتن مقالات علمی دارند می‌دانند که انتشار مقاله، خاصه در مجلات معتبر بین المللی کاری زمان بر است که برای نویسنده اول مقاله چیزی قریب ۶ ماه الی یک سال از مرحله آغاز تحقیقات و نوشتن مقاله و ثبت و داوری و تصحیح طول می‌کشد.

 رزومه سازی با روش‌های غیر اخلاقی از سوی برخی از مدیران بالا رتبه کشور تازگی ندارد چرا که طبق گزارشات رسیده هنوز مدرک رئیس این دولت در شبه‌ای از ابهام است.

انتهای پیام/*

,

این سازمان اعلام کرد بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ این سازمان طی تحقیقاتی اعلام کرد ۲۶ مقاله مورد تخلف در این سال‌ها توسط محققان ایرانی به چاپ رسیده که با تغییر ادبیات و دستکاری در مقالات دیگر به دست آمده است.

,

کافی است سری به میدان انقلاب تهران بزنید تا با مراکز متعددی روبه رو شویم که کار اصلی آن نوشتن پایان نامه دانشجوی و مقالات بین المللی یا ISI  می‌باشد. در این گزارش قصد ما پرداختن به خرید مقالات و پایان‌نامه‌های دانشگاهی توسط برخی از دانشجویان و اساتید نیست. 

,

برای اطلاع بیشتر از بازار خرید و فروش مقاله و پایان نامه در پایتخت اینجا کلیک کنید.

, برای اطلاع بیشتر از بازار خرید و فروش مقاله و پایان نامه در پایتخت اینجا کلیک کنید.,  اینجا,

در این گزارش به بررسی یکی از دزدی‌های علمی در برخی از دانشگاه‌ها و توسط تعداد معدودی از اساتید می‌پردازیم. شاید برای بسیاری از دانشجویان این اتفاق افتاده که اساتید برای اضافه کردن نمره به دانشجو او را مجبور به ترجمه یک مقاله یا انجام یک پروژه می‌کنند. تا اینجا نه تنها موردی خاصی دیده نمی‌شود بلکه این فرصت را به دانشجو می‌دهد تا با انجام این فعالیت‌ها با روش‌های پژوهش و تحقیق آشنا شود.

,

این موضوع به اینجا ختم نمی‌شود بلکه برخی از اساتید دانشگاه این ترجمه‌ها و پژوهش‌های دانشجویان را در یک مقاله جمع‌آوری می‌کنند و بدون اینکه نامی از دانشجویان که بار اصلی این پژوهش و مقالات را بدوش کشیدند آورده شود به نام خود استاد در مجلات خارجی و داخلی به چاپ می‌رسد. 

,

شاید سالیان سال است که برخی از اساتید دانشگاه به منظور پر کردن رزومه خود به چنین اقدامی دست می‌زنند و هر ۶ ماه یکبار یک مقاله به نام آن در مجلات معتبر دنیا به چاپ می‌رسد.این موضوع  به تمام اساتید مربوط نمی‌شود و تنها تعداد معدودی از آن‌ها را در برمی‌گیرد. موسسات مختلفی وجود دارند که مقالات علمی را که از سراسر دنیا ارسال می‌شوند را در کتاب‌ها و مجلات متعددی به چاپ می‌رسانند. 

,

پر بودن رزومه علمی امروزه به یکی از موارد چشم و هم چشمی بین اساتید دانشگاه و حتی دانشجویان شده که همین عامل سبب از دست رفتن کیفیت علمی مقاله و پژوهش می‌شود. اگر سری به بازار کتاب انقلاب تهران زده باشید متوجه مراکز و موسساتی می‌شویم که با پرداخت هزینه یک مقاله در سطح isi به شما تحویل می‌دهند.

,

طی تحقیقات میدانی خبرنگار  تهران نیوز ، این موسسات به شکل‌های متعددی مقالات علمی و پایان نامه دانشجویی را تهیه می‌کنند و به قیمت‌های بالای آن به فروش می‌رسانند.

, تهران نیوز,

استفاده از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا برای نوشتن پایان نامه، ترجمه و دستکاری در مقالات علمی معتبر دنیا، استفاده از مقالات دیگر دانشگاه‌ها و دستکاری در مقالات داخلی از جمله روش‌های است که این موسسات برای نوشتن مقالات استفاده می‌کنند.

,

*تخلفی که رسیدگی نمی‌شود

, *تخلفی که رسیدگی نمی‌شود, *تخلفی که رسیدگی نمی‌شود,

محمد باسط درازهی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی تهران نیوز، درباره فروش پایان نامه و مقالات معتبر در پایتخت گفت: موضوع فروش پایان نامه و مقالات علمی  یکی از موضوعات بسیار مهم است که متاسفانه در بسیاری از کلان شهر ها با آن روبه رو هستیم و فردی بدون هیچ گونه توانایی علمی به راحتی صاحب مدرک و مقالات معتبر علمی می شود.

, تهران نیوز،,

درازهی فروش پایان نامه را خطر جدی برای کشور و مراکز آموزشی خواند و اظهار کرد: این موضوع با مهم ترین بخش علمی کشور یعنی دانشگاه ها در ارتباط است که بعد از مطرح شدن آن در مجلس تصمیم گرفته شد نظارت بیشتری بر این موسسات شود و در صورت تخلف با فرد یا موسسه برخورد جدی شود.

,

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: بنا بر اطلاعاتی که از سوی مسوولان وزارت علوم به مجلس داده شد در این مراکر افراد با تمایل اقتصادی و انگیزه خاص فعالیت می کنند و برخی از دانشجویان بدون بار علمی و با پول صاحب یک مقاله علمی معتبر می شود و ممکن است در آینده همین افراد در پست های مختلف کشور فعالیت کنند که این وضعیت نگران کننده است.

,

اوضاع بهم ریخته مقاله نویسی در کشور نه تنها پیامدهای منفی برای کشور دارد بلکه سبب از بین رفتن اعتبار ایران در جهان شده است.

,

 موسسه نیچر( یکی از بزرگترین ناشران کتاب‌ها و مجلات علمی در جهان) اول نوامبر سال ۲۰۱۶ اعلام کرد این موسسه بعد از دریافت گزارش‌های ادعایی درباره سرقت علمی در یک گروه از مقالات و بررسی مجدد آنها دریافته است که ۵۸ مقاله نوشته شده توسط ۲۵۸ محقق ایرانی که بالای ۹۰ درصد آنها مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی زیر مجموعه وزارت بهداشت بوده است، در هفت نشریه علمی به دلایلی دستکاری در روند پژوهش و تخصیص نامناسب نویسندگان، وارونه نمایی دستاوردها، سرقت علمی و توسط ناشر مجله معتبر علمی نیچر به حال تعلیق در آمده‌اند. 

,

مجله ساینس پیش از این در مقاله‌ای با عنوان «ایجاد اصول اخلاق علمی در ایران» به مسئله سوءاستفاده‌های علمی نویسندگان ایرانی که در دو سه سال گذشته افشا شده واکنش نشان داد و نوشت«جایگاه علمی ایران از نظر تولید مقاله در رتبه ۲۲ جهان قرار دارد ولی از نظر تعداد مقالاتی که بدلیل سرقت ادبی در ژورنالها از درجه اعتبار ساقط می شود پس از چین رتبه دوم را داراست اگر چه از نظر ارجاعات علمی رتبه ۱۶۱ در جهان را از آن خود دارد.

,

سایت علمی گریگل در گزارشی به رشد سریع سرقت علمی میان دانشجویان تحصیلات عالی پرداخته است که  آن را یک نگرانی جدی برای دانشگاهیان در سراسر جهان برشمرده است.

,

در این ایران را یکی از کشورهای با رتبه بالای سرقت علمی برشمرده و دلایل آن را این‌گونه بیان می‌کند:  نادیده گرفتن مدرسان نسبت به سرقت ادبی، عدم مهارت نوشتن تحقیق، فشار بیکاری در بین فارق التحصیلان، انگیزه مهاجرت از کشور و پر کردن رزومه علمی خود  از جمله عوامل موثر در سرقت علمی در ایران است.

,

  در سال ۲۰۱۵ نزدیک به هفتاد مقاله علمی (هر ۵ روز یک مقاله علمی) با نام حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در مجله‌های علمی بین‌المللی منتشر شده است. جالب توجه است که برخی از مقالات که به نام ایشان منتشر شده در حوزه کاری وی یعنی چشم پزشکی نبوده. علاوه بر آن گزارشات حاکی از این است که این وزیر پر کار در در نوشتن مقاله پرکارتر شده طی ده ماهه اول سال ۲۰۱۶  حدود ۴۰ مقاله ثبت کرده است. 

,

, ,

 مقاله نویسی و ثبت آن در مجلات علمی جهان به معاونین وزیر بهداشت هم سرایت کرده، به عنوان مثال  باقر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۱۱۵ مقاله (تقریباً هر دو روز یک مقاله) علمی ثبت کرده است و تعداد عناوین ثبت شده در ده ماهه اول سال ۲۰۱۶ به ۷۰ عدد می‌رسد. دکتر دیناروند، دکتر ملک‌زاده و دیگر مدیران ارشد وزارت بهداشت نیز عقب‌تر از وزیر و معاون آموزشی در ۱۰ ماه اول سال جاری هرکدام بالای ۳۰ مقاله منتشر کرده‌اند.

,

اگر به بازررسی موسسه نیچر دقت کنید بیشتر تخلفات در مقالات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی دیده می‌شود. زمانی که بالاترین مقام این وزارت خانه خود اهل مقاله نویسی است مطمئنن دانشجویان هم از ایشان درس گرفته و به رقابت برای مقاله نویسی پرداختند.

,

*دزدی برخی از اساتید از دانشجویان

, *دزدی برخی از اساتید از دانشجویان, *دزدی برخی از اساتید از دانشجویان,

محمد نعمتی دانشجوی دکترای دانشگاه شریف در گفت‌گو با تهران نیوز روند مقاله نویسی این‌گونه تشریح می‌کند: مقالات انواع مختلفی دارند که بر حثب نیاز یکی از آن‌های را انتخاب کرده و بر اساس چارچوب‌های تعریف شده برای آن شروع به انجام مراحل تحقیق می‌کند. در ابتدا موضوع یا مسئله مقاله باید انتخاب شود و سپس به انجام کارهای تحقیقاتی پیرامون آن پرداخته می‌شود که بیشترین زمان را در برمی‌گیرد.

,  تهران نیوز,

نعمتی افزود: بعد از جمع‌آموری تحقیقات نیاز به تحلیل و ارزیابی آن است که در این مرحله یک استاد راهنما نیاز است که ۲۴ ساعت بتوان به آن دسترسی داشت و سوالات خود را از آن پرسید؛ بعد از آن در یک مجمع با حضور اساتید به بررسی مشکلات آن پرداخته می‌شود تا مقاله به صورت کاملا بررسی شده و دقیق به چاپ برسید.

,

وی ادامه داد: بعد از انجام کامل مراحل مقاله که اگر شخصی تمام زمان خود را صرف انجام آن کند حداقل ۶ ماه به طول می‌انجامد، نیاز به ارتباط گیری با موسسات و مجلات معتبر علمی دنیا می‌باشد که ارسال مقاله به آن‌ها نیز زمانی را نیز به خود می‌گیرد.

,

این دانشجو دکترا در مورد وضعیت مقالات ایران در مجلات دنیا عنوان کرد: متاسفانه سرقت علمی در ایران به سرعت روبه رشد است که به نظر بنده دلیل آن سختگیری در استخدام دانشگاه و سنج علمی دانشجو بر اساس مقالات علمی است.

,

وی خاطرنشان کرد: نوشتن نام استاد راهنما و افرادی که در انجام پروژه به شخص کمک می‌کند یک روال عادی است، اما این موضوع که یک شخص در طی چند روز به طور هم زمان در چندین مقاله حضور داشته باشد از نظر روند مقاله نویسی در دانشگاه‌های بزرگ دنیا منطقی نیست.

,

او با تایید این موضوع که برخی از اساتید تحقیقات دانشجویان را به نام خود به ثبت می‌رسانند گفت: متاسفانه تعداد کمی از اساتید از منظر اخلاق به دور هستند و هر بلای که دوست دارند بر سر دانشجو می‌آورند، بنده چندین بار مشاهده کردم یک دانشجو چندین ماه روی یک موضوع تحقیق می‌کند و بر اساس اعتمادی که به اساتید خود دارد حاصل تحقیقات خود را به یکی از آن‌ها ارائه می‌کند که متاسفانه استاد با بی‌رحمی تمام آن را به فایل مقاله تبدیل کرده و به نام خود در مجلات معتبر به چاپ می‌رساند که این موضوع برای یکی از دوستان بنده اتفاق افتاده است.

,

نعمتی می‌گوید: در موضوع بی اخلاقی مقاله نویسی اتفاقاتی در دانشگاه‌های صورت می‌گیرد که قابل بیان نیست. امیدوارم یک هیات نظارت بر این موضع دایر شود تا شان کشور جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان حفظ گردد.

,

*داستان تلخ علی گل فروش

, *داستان تلخ علی گل فروش, *داستان تلخ علی گل فروش,

 علی حیدری فارق التحصیل کارشناسی ارشد باغبانی از بلای که یکی از اساتید دانشگاه بر سر آن آورده بود به خبرنگار تهران نیوز گفت: در دوران دانشجویی خود بر روی یک پروژه شروع به کار کردم، از یکی از اساتید که اعتماد زیادی به او داشتم و در این حوزه حرفی برای گفتن داشت این پروژه را در میان گذاشتم. در ابتدا بسیار بنده را تشویق کرد و گاهی ساعت‌ها با تلفن در من را راهنمایی می‌کرد.

, تهران نیوز,

حیدری افزود: بعد از یک سال تحقیق و انجام آزمایشات مختلف در نهایت به یک نتیجه‌ای بسیار عالی و جدید در خصوص نگهداری گل‌های تزئینی در زمان بسیار طولانی دست پیدا کردم. زمانی که نتایج را با استاد خود در میان گذاشتم بسیار شگفت زده شد و بنده را مورد تشویق قرار داد به همین خاطر تصمیم گرفتم آن را در یکی از مجلات معتبر دنیا به نام خودم و ایشان به ثبت برسانم.

,

وی ادامه داد: چیزی نگذشت که دیدم رفتار استاد تغییر کرد و دیگر مثل سابق بنده را تحویل نمی‌گرفت، بعد از بررسی  مشاهده کردم که این پژوهش را به نام خود به ثبت رسانده است، شاید چندین ساعت شوکه شده بودم و نمی‌توانستم حرفی بزنم، وقتی دلیل این رفتار ناشایست را از او پرسیدم گفت، تو مقاله‌ای به من ندادی و همه چیز را کتمان شد وقتی هم به او گفتم که از شما شکایت می‌کنم در جواب پاسخ داد، اگر این کار را انجام بدی تو را به جرم تهمت زدن از دانشگاه اخراج می‌کنم.

,

این محقق جوان افزود: بعد از آن ماجرا دیگر دچار بیماری روانی شدم و تصمیم گرفتم دیگر ادامه تحصیل ندهم، اما با هزار دردسر مدرک خود را گرفتم و تصمیم گرفتم دیگر کار پژوهشی و تحقیقی انجام ندهم.

,

او می‌گوید: بعد از چندین سال در سایت خارجی مشاهده کردم که این استاد را به خاطر همین مقاله به هلند دعوت کرده بودند و از او به عنوان مشاوره تقاضای کمک خواسته بودند. اما زمانی که از اساتید دانشگاه در مورد او سوال پرسیدم آن‌ها اعلام کردند به دلیل اینکه نتوانست به صورت دقیق آزمایشات این تحقیق را انجام دهد، درخواست خود را از او پس گرفتند.

,

حیدری اکنون در بازار گل تهران مشغول به کار است و هر روز از ساعت ۵ صبح تا ۵ عصر در میدان گل با حقوق یک میلیون و ۵۰۰در کار می‌کند. 

,

*رسوایی پشت رسوایی برای ایران از سوی وزرای دولت روحانی 

, *رسوایی پشت رسوایی برای ایران از سوی وزرای دولت روحانی , *رسوایی پشت رسوایی برای ایران از سوی وزرای دولت روحانی ,

هنوز چند ماهی از رسوایی حذف ۲۶ مقاله الزویر از یک گروه پژوهشگر ایرانی به خاطر دستکاری فرآیند داوری و تقلب نگذشته است (https://goo.gl/Tng991). مقالات نجومی و رزومه های بلند بالا و انتشار مقاله هر ۴، ۵ روز یکبار نه تنها اعتباری نمی آورد که دیر یا زود تشت رسوایی آن از بالا به پایین می افتد..

,

 سوال اینجاست که اگر این مدیران عالی واقعا در شکل‌گیری این مقالات علمی نقش داشته‌اند پس باید به جای رسیدگی به امورات اجرایی عمده فعالیت‌شان صرف این تحقیقات شده باشد و اگر هم در تولید این مقالات نقشی نداشته‌اند پس اینکه چرا به طور مکرر اجازه داده‌اند نام و نشان آنها در پای این پژوهش‌ها ثبت شود خود جای سوال است.

,

آنها که کار تحقیقاتی کرده‌اند و دستی بر نوشتن مقالات علمی دارند می‌دانند که انتشار مقاله، خاصه در مجلات معتبر بین المللی کاری زمان بر است که برای نویسنده اول مقاله چیزی قریب ۶ ماه الی یک سال از مرحله آغاز تحقیقات و نوشتن مقاله و ثبت و داوری و تصحیح طول می‌کشد.

,

 رزومه سازی با روش‌های غیر اخلاقی از سوی برخی از مدیران بالا رتبه کشور تازگی ندارد چرا که طبق گزارشات رسیده هنوز مدرک رئیس این دولت در شبه‌ای از ابهام است.

,

انتهای پیام/*

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه