اخبار داغ

صنعت گردشگری یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال/ بوم گردی، ظرفیت ناشناخته گردشگری در ایران

صنعت گردشگری یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال/ بوم گردی، ظرفیت ناشناخته گردشگری در ایران
بیکاری در حالی در زمره اصلی‌ترین مشکلات سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود که سال به سال نیز آمار بیکاران در این استان افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از چهاربهاران، بیکاری، خشکسالی، نبود امکانات زیرساختی برای تولید و اشتغال همه و همه از دغدغه های استان سیستان و بلوچستان است به گونه ای که تامین معیشت مردم به نزدیک صفر رسیده است، بیکاری جوانان و نداشتن برنامه‌ریزی درست برای ساماندهی بازارچه مرزی و سواحل دریا از مشکلات اصلی استان است؛ در حال حاضر هیچ‌گونه زیرساخت مناسبی برای حضور تجار وجود ندارد و لازم است تا دولت دوازدهم در شاخص‌های اقتصاد، اشتغال، امنیت، توسعه و آبادانی این استان گام‌های بلندی بردارد.

امروزه گردشگری به یکی از بزرگ­ترین و سریع­ترین صنایع در حال رشد، تبدیل شده است. براساس پیش بینی سازمان تجارت جهانی تا سال 2020­ (1398) تعداد گردشگران در کل دنیا به رقمی بالغ بر 6.1 میلیارد خواهد رسید و بیش از 50 درصد معضل اشتغال در کشورهای در حال توسعه از این طریق قابل رفع خواهد بود. 
 
 کارشناس صنعت گردشگری معتقد است که در دنیا گردشگری بیشترین درآمد و اشتغال را در حوزه ­های مختلف ایجاد می­ کند. صنعت گردشگری به دلیل اینکه فراگیر است و گردشگرها به تمام نقاط مقصد سفر می­کنند؛ لذا درآمد و فرصت­های شغلی برابری در کشور به وجود می­ آید؛ در دنیا به ازای هر یازده شغل یکی در حوزه صنعت گردشگری است.
 
 علی رحیم پور عنوان کرد اگر بخواهید در حوزه صنعت یا پتروشیمی شغل ایجاد کنید و بالغ بر 300 میلیون تومان در ایران باید هزینه شود تا یک شغل ایجاد شود. ولی در حوزه صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری، به طور میانگین با 30 تا40 میلیون تومان می­ توان شغل ایجاد کرد؛ امروزه توسعه صنایع گردشگری از شاخص­های توسعه کشورها است.

گردشگری به لحاظ روحی و روانی برای مردم بسیار مفید است و از لحاظ اقتصادی، چرخش مالی خیلی عظیمی دارد لذا می­ تواند جایگاه خوبی را برای کشور ایجاد کند.

کارشناسان حوزه گردشگری کشور بازیابی هویت روستایی را در گرو توسعه بوم گردی می دانند و بر ضرورت شناسایی مناطق روستایی و توسعه این رشته گردشگری تأکید دارند.

بوم گردی یا همان اقامتگاههای سنتی و قدیمی در روستاها آنچنان جایگاه و پایگاهی نزد مسافران پیدا کرده است که نوروز امسال در همان روزهای نخست تعطیلات تکمیل شدند و مسافران زیادی را پذیرا کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان در گفت وگو با رسانه ها گفته است در زمینه راه‌اندازی مراکز بوم گردی توانسته‌ایم فاصله مان را با کشور کم کنیم به طوری که در سال ۹۴ تقریبا هیچ واحد بوم‌گردی نداشتیم اما در سال ۹۵ و ۹۶ آمار را از صفر به ۷۷ واحد بوم گردی رسانده ایم. فعالیت های ما متمرکز بر گردشگری بعد از رفع محدودیت‌ها بود بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال ۲۰۰ واحد بوم‌گردی داشته باشیم.

مشتاق گوهری تأکید کرد بوم‌گردی‌ها می‌توانند ظرفیت ویژه‌ای را برای استان در حوزه گردشگری روستایی و عشایری فراهم کنند. چون قرار نیست که در همه مناطق حضور سنگین مراکز گردشگری را داشته باشیم بلکه از ظرفیت روستایی و عشایری می‌توان برای فراهم کردن زیرساخت‌ها استفاده کرد.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی اماکنی امن، ایمن و در عین حال دارای جاذبه‌های بومی و اصیل محل احداث خود بوده که با همراه داشتن غذاهای بومی و محلی، اقامتگاه‌هایی مطلوب و مقاصدی مورد اقبال گردشگران خارجی و ایرانی است که از زندگی شهری و فضای پراسترس آن دور هستند.

کارشناس اجتماعی عنوان کرد علی رغم اینکه با ظرفیت بالای استانمان می توان فرصت های شغلی متعدد ایجاد کرد که نیازی به مدارک دانشگاهی بالا ندارد و جوانان استان با فعالیت در این شغل ها می توانند معیشت خود را تامین کنند.

علی عباسی گفت افراد جویای کار باید از هر فرصتی برای ورود به بازار کار و کسب معیشت استفاده کنند و منتظر پیدا کردن شغل های دولتی نمانند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, چهاربهاران,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه