اخبار داغ

لزوم توجه به فرهنگ کتابخوانی در شهرستان سامان؛

بی توجهی به فرهنگ در مهد فرهنگ و ادب!/ روستاهای شوراب صغیر و هوره کتابخانه ندارند

بی توجهی به فرهنگ در مهد فرهنگ و ادب!/ روستاهای شوراب صغیر و هوره کتابخانه ندارند
یکی از مطالبات اهالی دهستان شوراب صغیر و هوره در شهرستان سامان ایجاد کتابخانه در این دو روستا است چرا که با ایجاد کتابخانه مشکلات اجتماعی و آسیب های اجتماعی کمتر و غنی سازی اوقات فراغت بیشتری برای قشر کودک و نوجوان صورت می گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش خبرنگار سامان ما ، کتابخانه‌ها به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی فرهنگی، مکان مناسبی برای پرکردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان است و کتاب بهترین گزینه برای پر کردن اوقات فراغت است زیرا با آگاهی‌بخشی به جامعه سبب ارتقای فرهنگ عمومی می‌شود.

گسترش و ترویج کتاب خوانی و انس با دریچه فرهنگ بشری که همان مطالعه و کتابخوانی است از یک نگاه نیازمند زمینه سازی مناسب و از سوی دیگر وابسته به تمهیدات و چارچوب های از پیش تعیین شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سامان ما ,
,
,

رهبر انقلاب اسلامی می فرمایند:"در واقع کتاب باید وارد زندگی مردم شود" و  لذا از اثرات همین مسئله است که در طی سال های اخیر هر مجموعه و تشکلی دستی بر آتش فرهنگ دارد تلاش کرده است تا در جهت توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی قدمی برداشته باشد.

,


در واقع مسئله مهم و اساسی خرید کتاب، ترویج و گسترش فرهنگ مطالعه در گرو مشارکت تمامی اقشار باید تحقق پیدا کند ولی در تامین کتاب ها باید به نیازهای فکری، روحی و روانی و تغذیه کتاب بر حسب سلیقه ها توجه شود تا جامعه با کتاب آشتی دوباره پیدا کنند.

 باید بکوشیم با برنامه‌های ابتکاری و فرهنگ‌سازی نوجوانان و جوانان را به سمت کتاب و کتابخوانی سوق داده و با اجرای فعالیت‌های فرهنگی کتابخوانی را در بین اقشار مختلف مردم اشاعه دهیم.

امروز همه مدارس باید از کتابخانه‌های مفید برخوردار باشند و هر دانش‌آموز حضورش در کتابخانه و استفاده از منابع آن را بخشی از فعالیت مدرسه‌اش بداند. باید به‌گونه‌ای فضای کتابخانه‌ای در مدارس تعبیه شود که در منظر و دید دانش‌آموزان باشد.

یکی از مطالبات اهالی دهستان شوراب صغیر و هوره در شهرستان سامان ایجاد کتابخانه در این دو روستا است چرا که با ایجاد کتابخانه مشکلات اجتماعی و آسیب های اجتماعی کمتر و غنی سازی اوقات فراغت بیشتری برای قشر کودک و نوجوان صورت می گیرد.

جلوگیری از آسیب های اجتماعی با احداث کتابخانه

زمانی یکی از اهالی روستای شوراب صغیر در گفتگو با خبرنگار سامان ما با بیان اینکه رسوتای شوراب صغیر چهار هزار جمعیت دارد و این روستا با توجه به این جمعیت کتابخانه ای ندارد، اظهار داشت: وجود کتابخانه جلوگیری از آسیب های اجتماعی را به همراه دارد.

مراجعه فرزندان برای تحقیق به کتابخانه شهر سامان

وی با اشاره بر اینکه فرزندان ما برای تحقیق باید به دلیل نبود کتابخانه به سامان یا شهرکرد مراجعه کنند ، بیان داشت: اگر کتابخانه در این روستا وجود داشته باشد برای اوقات فرغات می شود از کتابخانه و کتاب های موجود در کتابخانه استفاده کرد.

زمانی بیان داشت: زمینی برای ساخت کتابخانه در اختیار نهاد کتابخانه ها قرار داده شده است ، عنوان کرد: علاوه بر زمین فضای آموزشی نیز در اختیار کتابخانه ها قرار داده شده که به صورت موقت کتابخانه ای احداث شود اما تا کنون هیچ گونه جوابی به شورا و دهیار این روستا داده نشده است.

برای ایجاد کتابخانه مشارکتی باید فضا در اختیار نهاد کتابخانه قرار داده شود

شهلا اقابابایی رئیس کتابخانه های شهر سامان در گفتگو با خبرنگار سامان ما با بیان اینکه در حال حاضر در شهرستان سامان 3 کتابخانه وجود دارد ، دو کتابخانه نهادی و یک باب کتابخانه به صورت مشارکتی است ، اظهار داشت: در راستای ایجاد کتابخانه های مشارکتی باید فضای خود در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم کنابخانه های مشارکتی را راه اندازی کنیم.

اقابابایی با بیان اینکه سرانه فضا فیزیکی کتابخانه های شهرستان سامان 1.80 سانت است بیان داشت: سرانه فضای فیزیکی کتابخانه های مشارکتی 80 سانت است.

راه اندازی کتابخانه مشارکتی در چهار روستا در شهرستان سامان

وی با اشاره بر اینکه اولویت راه اندازی کتابخانه های مشارکتی در شهرستان سامان در روستا های شوراب صغیر، هوره، چم چنگ و مارکده است ، بیان داشت: باید برای افتتاح کتابخانه مشارکتی ساختمان از سوی شورا و دهیاری روستا در اختیار نهاد کتابخانه ها قرار بگیرد.

آقابابایی با تاکید بر اینکه در روستای شوراب صغیر باید ساختمان در اختیار حق انتفاع و مجوز از تهران با توجه به قابلیت های و شرایط لازم کتابخانه در روستا ها تجیهز می شود، بیان داشت: در دهستان هوره ساختمان مورد نظر در اختیار نهاد کتابخانه قرار داده شده و با رفع نواقص کتابخانه در دهستان هوره احداث می شود.

وی با اشاره بر اینکه  در کتابخانه های شهرستان سامان 40 هزار جلد کتاب وجود دارد ، عنوان کرد: تعداد اعضای کتابخانه های شهرستان سامان یک هزار و 500 نفر عضو است .

سرمایه گذاری نهاد کتابخانه شهرستان سامان در بین قشر کودک و نوجوان است

آقابابایی با بیان اینکه اکثرا افراد  در شهرستان سامان اهل مطالعه هستند ، بیان داشت: بیشترین اعضای کتابخانه بخش کودک هستند و سرمایه گذاری در حوزه مطالعه و کتابخوانی بیشتر در بین قشر کودک و نوجوان است .

رئیس کتابخانه های شهرستان سامان با اشاره بر اینکه در راستای ایجاد انگیزه برای کتابخوانی کودک و نوجوان آموزش و پرورش بیش از دیگر نهاد ها تاثیر گذارتر است، بیان داشت: کتابخانه شهید جعفر زاده در یکی از مدارس شهر سامان مستقر است که مسئولین پیگیری این هستند که این کتابخانه از این مکان جابه جا شود .

شهلا آقا ابراهیمی با بیان اینکه اولیاء و موسولین مدرسه به بهانه اجرای صبحگاه و سردی هوا پیگیر جابه جایی کتابخانه بوده اند، تصریح کرد: در سالن کتابخانه کافی نت ، دفتر تحقیق و پژوهش و ... وجود دارد که با این کار اولیاء و مسئولین مدرسه و آموزش و پرورش  کودکان و نوجوانان از مسیر کتابخوانی دور می شوند.

آموزش و پرورش و کتابخانه در کنار هم در راستای فرهنگ کتاب و کتابخوانی کنار یکدیگر قرار دارند

آقا بابایی با بیان اینکه باید در امر کتاب و کتابخوانی فرهنگ سازی توسط تمامی اقشار جامعه صورت گیرد، بیان داشت: آموزش و پرورش و کتابخانه در کنار هم هستند و باید در راستای اعتلای فرهنگ کتابخوانی در بین قشر کودک و نوجوان با یکدیگر همکاری داشته باشند .

وی افزود: باید در راستای افزایش سرانه مطالعه خیرین  در حوزه کتاب و کتابخانه سازی فعالیت کنند.

وی با اشاره بر اینکه اطلاعاتی که در فضای مجازی وجود دارد صحت اطلاعات تایید شده نیست و هیچ زمان هیچ چیزی جای کتاب را نمی گیرد، بیان داشت: استناد به کتاب محکم تر از فضای مجازی است .

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
, جلوگیری از آسیب های اجتماعی با احداث کتابخانه, جلوگیری از آسیب های اجتماعی با احداث کتابخانه,
,
, سامان ما ,
,
, مراجعه فرزندان برای تحقیق به کتابخانه شهر سامان, مراجعه فرزندان برای تحقیق به کتابخانه شهر سامان,
,
,
,
,
,
, برای ایجاد کتابخانه مشارکتی باید فضا در اختیار نهاد کتابخانه قرار داده شود, برای ایجاد کتابخانه مشارکتی باید فضا در اختیار نهاد کتابخانه قرار داده شود,
,
, سامان ما ,
,
,
,
, راه اندازی کتابخانه مشارکتی در چهار روستا در شهرستان سامان, راه اندازی کتابخانه مشارکتی در چهار روستا در شهرستان سامان,
,
,
,
,
,
,
,
, سرمایه گذاری نهاد کتابخانه شهرستان سامان در بین قشر کودک و نوجوان است, سرمایه گذاری نهاد کتابخانه شهرستان سامان در بین قشر کودک و نوجوان است,
,
,
,
,
,
,
,
, آموزش و پرورش و کتابخانه در کنار هم در راستای فرهنگ کتاب و کتابخوانی کنار یکدیگر قرار دارند, آموزش و پرورش و کتابخانه در کنار هم در راستای فرهنگ کتاب و کتابخوانی کنار یکدیگر قرار دارند,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه