اخبار داغ

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه:

کمبود اعتبارات و نیروی انسانی مهمترین مشکل منابع طبیعی سرخه است

کمبود اعتبارات و نیروی انسانی مهمترین مشکل منابع طبیعی سرخه است
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه گفت: کمبود اعتبارات و نیروی انسانی مهمترین مشکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمید همتی رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه در گفت و گو با خبرنگار ندای سرخه با بیان اینکه منابع طبیعی طیف گسترده ای را شامل می شود، اظهار کرد: حوزه استحفاظی منابع طبیعی شهرستان سرخه یک میلیون هکتار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای سرخه ,

وی با بیان اینکه حدود چهار هزار هکتار جنگل های غُرس به صورت پراکنده در شمال سرخه گردنه بشم و منطقه خنار وجود دارد؛ غُرس یک گونه ممنوع القطع است که در نواحی کوهستانی رشد می کند، افزود: مساحت جنگل دست کاشت شهرستان سرخه حدود پنج هزار هکتار است که این جنگل ها شامل تاغ  در جنوب حوزه استحفاظی شهرستان سرخه یعنی منطقه صوفی آباد و بیابانک و نزدیک لاسجرد قرار دارد.

,

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه تصریح کرد: وسعت مراتع شهرستان سرخه 255 هزار هکتار، بیابان 620 هزارهکتار و بیشه زار 4 هزار هکتار  است.

,

وی به اقدامات شاخص منابع طبیعی شهرستان سرخه در سال 96 اشاره کرد و گفت: کپه کاری باریجه یا کاشت گونه مرتعی باریجه در مساحتی به مقدار هزار و 50 هکتار در 10 سامانه اروانه، پادر و وردستی، تنگه ورز، اشنی، عبدالله آباد، ایج، جوین، کهنه ده و سنگه پر از مهمترین اقدامات ما در سال جاری بوده است.

,

همتی خاطرنشان کرد: فاصله کپه ها برای کاشت باریجه باید دو متر و به صورت زیگزاگی باشد؛ جاهایی کپه کاری می کنیم که پوشش کمتری داشته باشد تا اصلاح پوشش مراتع نیز انجام گیرد؛ هر چاله دو الی سه سانتی متر است و در هر چاله سه الی چهار بذر سالم قرار می دهیم.

,

وی با بیان اینکه در سال 95 کاشت باریجه در مساحتی به مقدار 1200 هکتار در این منطقه انجام شده است، اظهار کرد: تعهد ما در سال جاری کاشت باریجه در مساحتی به مقدار 950 هکتار بود که ما بر این اساس 100 هکتار نیز بیش از مقدار تعهد این گیاه را کاشته ایم.

,

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه در ادامه به خواص گیاه باریجه و شرایط رویش و بیان چیستی این گیاه اشاره کرد و گفت: باریجه در ارتفاع از دو هزار متری سبز می شود؛ جایی که باید برف گیر و رطوبت گیر باشد که در شهرستان سرخه در مناطقی از قبیل اروانه، امامزاده عبدالله، ایج و جوین، افتر قابل کشت و بهره برداری است و به عبارتی می توان گفت سرخه شرایط رویش باریجه را دارد.

,

همتی با اشاره به اینکه باریجه علاوه بر خاصیت دارویی در صنعت هم مورد استفاده قرار می گیرد، بیان کرد: باریجه گیاهی پایا با ساقه ضخیم به ارتفاع ۱ تا ۲ متر و برگ‌هایی به رنگ سبز مایل به خاکستری و پوشیده از تار به طول ۳۰ سانتیمتر بوده، رشد گیاه بصورت روزت بوده و از سن پنج سالگی به بعد با ایجاد ساقه گل دهنده به مرحله زایشی وارد می‌گردد؛ گیاه باریجه در طول  عمرتنها یک بار به گل نشسته و بذر می‌دهد و پس از آن از بین می‌رود؛ گل‌های آن زرد و مجتمع به صورت چترهای مرکب و عموماً به صورت دستجات فراهم در قسمت‌های فوقانی ساقه ظاهر می‌گردد.

, .,

وی افزود: باریجه گیاهی خودرو از خانواده چتریان می‌باشد؛ از شیره ریشه آن ماده‌ای معطر گرفته می‌شود و کاربرد دارویی دارد.

,

باریجه یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی در منطقه سرخه

, باریجه یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی در منطقه سرخه,

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه؛ بهره برداری از باریجه را یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی این شهرستان عنوان کرد و گفت: باریجه هم باعث اشتغالزایی و هم ارزآوری می شود؛ هر یک کیلو باریجه 100 تا 150 هزار تومان به فروش می رسد و در بحث بهره برداری برای تیغ زدن در بازه زمانی سه ماه در تابستان برای هر 100 کیلو پنج نیرو نیاز است.

,

همتی بیان کرد: در منطقه سرخه در سال جاری 400 کیلو باریجه و 100 کیلو کتیرا بهره برداری و برداشت شده است.

,

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه از دیگر گیاهان قابل کشت و برداشت در شهرستان سرخه را گیاه شیرین بیان در منطقه لاسجرد عنوان کرد و افزود: شیرین بیان از جمله گیاهان دارویی خودروست و کمتر مورد کشت و کار قرار می‌گیرد؛ این گیاه نورپسند است و در مدت رویش به هوای گرم و رطوبت متوسط نیاز دارد؛ بنا بر این شرایط مطلوب برای رشد این گیاه، خاکهای حاصلخیز در زندازمینهای کم ارتفاع (از سطح دریا)است که به خوبی زهکشی شده باشد (در مناطقی که سطح آب زمین بالاست)؛همچنین باید از آفتاب کافی برخوردار باشد.

, . ,

همتی تصریح کرد: عصاره ریشه شیرین بیان دارای مقادیری گلوکز، ساکارز، آسپاراژین، مواد آلبومیدی، رزین و اسانس است و در پزشکی، داروسازی و صنایع غذایی و بهداشتی مصارف متعدد دارد.

, . ,

وی از دیگر وظایف منابع طبیعی را مراتع عنوان کرد و گفت: در این بخش نیز ما طرحی به نام پایش مراتع را توسط مأموران منابع طبیعی انجام می دهیم که در فصل تابستان پایش15 مرتع انجام و در زمستان نیز همین تعداد مرتع مورد پایش قرار خواهد گرفت.

,

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه با بیان اینکه سال آینده کاشت 350 هکتار بوته تاغ در بیایان را در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: همچنین در بحث بیابانی کنترل هرز آب را انجام دایم؛ بدین صورت که آبراهه هایی که در طبیعت وجود دارد را جلوی آن را می بندیم تا آب پشت بند جمع شود و از رطوبت آب باران تاغ سبز شود.

,

همتی به احداث بوستان های روستایی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این خصوص بحث مراقبت و نظارت را امسال پیگیری می کنیم.

,

وی از دیگر وظایف منابع طبیعی را ممیزی اراضی یعنی پاسخ به استعلام هایی که از اداره ثبت و دفاتر اسناد رسمی ثبت می شود و همچنین پیگیری و دریافت اسناد تک برگی و واگذاری اراضی(تخصیص زمین) عنوان کرد.

,

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه به پروژه حبله رود اشاره کرد و گفت: این پروژه که با کمک سازمان ملل از چند سال گذشته در حال پیگیری بود و امسال در منطقه لاسجرد برای کشاورزان بخش آباد، حسن آباد و  اسدآباد با مشارکت مردمی توانستیم انهار سنتی یا قدیمی را به منظور جلوگیری از هدر رفت آب تبدیل به انهار بتنی کنیم که از محل اعتبارات دولتی 63 میلیون تومان ما  هزینه کردیم و از محل مشارکت مردمی 64 میلیون تومان در مساحتی به مقدار یک هزار و 660 متر این پروژه انجام شد.

,

همتی،مهمترین مشکل منابع طبیعی سرخه را کمبود نیروی انسانی و اعتبارات عمرانی عنوان کرد.

,

وی همچنین از مردم خواست که در خصوص حفاظت از منابع طبیعی با این اداره همکاری و مشارکت لازم را داشته باشند تا مبادا روزی شود که مجبور شویم که عکس یک گونه گیاهی را به فرزندانمان نشان بدهیم و بدین  ترتیب مردم می توانند در صورت مشاهده موارد تخریب منابع طبیعی با سامانه 1504 ارتباط برقرار کنند.

,

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرخه اظهار کرد: فعالیت های منابع طبیعی برای مردم ملموس نیست و دیده نمی شود به همین دلیل در مغفولیت قرار گرفته است؛ در حالی که نیروهای ما مأموریت های مختلف و متعدد را برای حفظ منابع طبیعی در شرایط جوی بد و در مناطق صعب العبور و سخت انجام می دهند؛ اما متأسفانه این اقدامات دیده نمی شود.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه