اخبار داغ

تلاشهای پشت پرده برای ایجاد خدشه بر روابط ایران و چین/وقتی بی تدبیری لابه لای تیتر رسانه های زنجیره ای گم می شود

تلاشهای پشت پرده برای ایجاد خدشه بر روابط ایران و چین/وقتی بی تدبیری لابه لای تیتر رسانه های زنجیره ای گم می شود
با غرق شدن «سانچی» و شهادت ۳۲ خدمه ایرانی این نفت کش، بررسی ابعاد مختلف این حادثه و نقش و عملکرد دستگاه‌ها و سیستم‌های امدادی داخل و خارجی این روزها در صدر اخبار قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح محلات، «سانچی» نفت کش ایرانی که ۲۵ آذر ماه بندر عسلویه را به مقصد کره جنوبی ترک کرده بود ۱۶ دی ماه در یک سانحه دریایی با برخورد به یک کشتی باری دچار حریق و پس از تلاش‌ها برای مهار آتش در نهایت ۲۴ دی ماه، ۸ روز پس از حادثه غرق و ۳۲ سرنشین آن نیز جان باختند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , صبح محلات, صبح محلات,

در بررسی ابعاد مختلف این سانحه علاوه بر نیاز به استفاده از اطلاعات فنی، نظرات کارشناسان می‌تواند راهگشا و روشن کننده باشد.

,

 

,

هانی زاده؛

, هانی زاده؛,

نظر قطعی درباره سانچی منوط به بررسی‌های فنی و دریافت اطلاعات از کمیته‌های بررسی سانحه/تلاش عده‌ای برای ماهی گیری از آب گل آلود

, نظر قطعی درباره سانچی منوط به بررسی‌های فنی و دریافت اطلاعات از کمیته‌های بررسی سانحه/تلاش عده‌ای برای ماهی گیری از آب گل آلود, نظر قطعی درباره سانچی منوط به بررسی‌های فنی و دریافت اطلاعات از کمیته‌های بررسی سانحه/تلاش عده‌ای برای ماهی گیری از آب گل آلود,

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری صبح محلات گفت: در بررسی اولیه این حادثه، ظاهرا چین بنا بر دلایل مختلف اعم از نداشتن امکانات مورد نیاز و حتی ترس از بروز خسارت جانی برای نیروهای خود به موقع برای مهار آتش وارد عمل نشده است.

,

وی ادامه داد: برای بررسی ابعاد مختلف این سانحه کمیته‌هایی تشکیل شده و در چهار چوب رایزنی های انجام شده می‌توان گفت تلاش‌های ایران قابل قبول بوده است اما نظر قطعی در خصوص این حادثه نیازمند بررسی‌های فنی و دریافت اطلاعات از کمیته‌های بررسی سانحه است.

,

هانی‌زاده با اشاره به سوالی در خصوص چرایی عمل نکردن به موقع مقامات چینی اظهار کرد: قالبا بعد از چنین حوادثی، عده‌ای تلاش می‌کنند از آب گل آلود ماهی بگیرند و با شایعه سازی روابط ایران و چین را دچار مشکل کنند.

,

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: نکته اساسی این است که چنین رخدادهایی نمی‌تواند روابط دو کشور بخصوص ایران و چین را خدشه دار کند.

,

 

,

سراج؛

, سراج؛,

اتاق بحران ایران در چین خیلی دیر تشکیل شد/دولت باید پاسخگوی اقدامات خود باشد

, اتاق بحران ایران در چین خیلی دیر تشکیل شد/دولت باید پاسخگوی اقدامات خود باشد, اتاق بحران ایران در چین خیلی دیر تشکیل شد/دولت باید پاسخگوی اقدامات خود باشد,

رضا سراج، کارشناس مسائل سیاسی روز اما در همین خصوص در کانال تلگرامی خود نوشت: «غرق شدن کشتی سانچی و جان باختن تمام ۳۲ دریانورد ایرانی، بار دیگر مردم عزیزمان را در غمی بزرگ فرو برد. اکنون این سؤال مطرح است که چگونه تمام خدمه کشتی باری چینی با امداد فوری و به موقع نیروهای چینی و کره‌ای از مهلکه نجات یافتند، اما دریانوردان ایرانی بی‌یاور ماندند. تدابیر دولت، بویژه وزارت راه، در طی این هشت روز برای نجات دریانوردان چه بود؟!»

,

این کارشناس مسائل سیاسی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری صبح محلات، در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال سوء استفاده جریانی خاص برای خدشه وارد کردن به روابط ایرن و چین گفت: از پشت صحنه‌های احتمالی برای جریان سازی در این خصوص مطلع نیستم.

,

وی ادامه داد: سوال اساسی در خصوص این حادثه اقدامات دولت ایران در خصوص کمک رسانی به سانحه دیدگان است.

,

تاخیر در تشکیل اتاق بحران و اعزام تیم امدادی به چین

, تاخیر در تشکیل اتاق بحران و اعزام تیم امدادی به چین, تاخیر در تشکیل اتاق بحران و اعزام تیم امدادی به چین,

سراج تصریح کرد: تیمی که از طرف ایران به سرپرستی وزیر کار برای بررسی میدانی سانحه و امداد رسانی به چین اعزام شد تاخیر داشته و چه بسا ممکن بود اگر زودتر وارد عمل می‌شد نتیجه بهتری حاصل می‌شد.

,

این کارشناس مسائل سیاسی ضمن درخواست از دولت برای شفاف سازی در خصوص اقدامات خود بیان کرد: باید از دولت مطالبه شود تا از عملکرد خود دفاع کند و وزارت امور خارجه، وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت باید در اولین روز از حادثه با تشکیل ستاد بحران در چین روند امداد رسانی را به صورت میدانی بررسی و دستورات لازم را صادر می‌کردند.

,

وی تصریح کرد: متاسفانه این اتاق بحران خیلی دیر تشکیل شده و شاهد غرق شدن نفت کش بودیم.

,

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به سوالی در خصوص امکان تاثیر گذاری این حادثه بر روابط دو کشور ایران و چین خاطر نشان کرد: اگرچه حادثه رخ داده برای نفت کش ایرانی تاسف بر انگیز است اما این موضوع در حدی نیست که بخواهد در روابط دو کشور تاثیر گذار باشد.

,

 

,

تلاشهای پشت پرده برای خدشه دار کردن روابط ایران و چین

, تلاشهای پشت پرده برای خدشه دار کردن روابط ایران و چین, تلاشهای پشت پرده برای خدشه دار کردن روابط ایران و چین,

بررسی فضای رسانه‌ای و جو حاکم بر فضای مجازی یک روز پس از این حادثه تا حدودی گمانه زنی و نظرات کارشناسان در خصوص تلاش عده‌ای برای سوء استفاده از این حادثه به منظور تاثیر گذاری بر عواطف عمومی مردم جامعه و حتی ایجاد تنش در روابط ایران و چین حکایت دارد.

,

 

,

, ,

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان « تأیید مرگ همه سرنشینان سانچی» ابعاد مختلف این حادثه را بررسی می‌کند و در بخشی از گزارش با تیتر «شکایت از چین  در مراجع بین‌المللی» تلاش می‌کند در مصاحبه‌های خود به مخاطب القاء کند کوتاهی از طرف مقامات چینی صورت گرفته و باید این حادثه در ابعاد حقوقی و از طریق مراجع بین المللی پیگیری شود.

,

این روزنامه همچنین در بخش‌هایی از گزارش خود با محکوم کردن کوتاهی مسئولان دولتی در رسیدگی به روند امداد رسانی به نفت کش و سرنشینان آن، علت این کوتاهی‌ها را طرف بودن با کشور چین می‌داند.

,

 

,

, ,

روزنامه آفتاب نیز در بخشی از گزارش خود در خصوص این حادثه در تیتری به نقل از یک کارشناس می‌نویسد«چین کمک کرد تا نفت کش غرق شود!» تلاش می‌کند تا باز هم بار مسئولیت این حادثه را بر دوش کشور چین قرار دهد.

,

, ,

روزنامه آرمان دیگر روزنامه منتسب به جریان اصلاحات نیز در تیتری با عنوان « فاجعه سانچی از حادثه تا توجیه کارشکنی چینی‌ها» با اشاره به یاداشتی از هدایت الله خادمی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی  تلاش می‌کند مسئولیت این حادثه را بر دوش کم کاری‌های وزارت امور خارجه در فشار آوردن بر چین و البته به صورت بسیار پر رنگ تر بر دوش چینی‌ها بگذارد.

,

, ,

روزنامه اقتصاد پویا نیز در گزارشی با عنوان «ایران در سوگ دریادلانی که آسمانی شدند» در زیر تیتر اصلی خود می‌نویسد «نا همراهی شریک بزرگ اقتصادی ایران در خاموش کردن آتش سانچی» تلاش دارد همان خط قبلی در کوتاهی چینی‌ها در امداد رسانی را پیگیری کند.

,

اگر چه حادثه‌ برای نفت کش ایرانی تعمدی نبوده و اعلام نظر قطعی در خصوص کوتاهی یا عدم کوتاهی مسئولین دولتی و چینی‌ها در برخورد با این سانحه نیازمند جمع آوری اطلاعات فنی بیشتر است اما بررسی تحولات ماه‌های اخیر در عرصه بین الملل و همچنین بررسی‌های میدانی در فضای رسانه‌ای و فضای مجازی این نظر را به ذهن نزدیک می‌کند که دست‌هایی در کار است تا روابط بین ایران و چین را چه در عرف بین الملل و چه در افکار عمومی مردم جامعه خدشه دار کند.

,

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز روز گذشته در گفتگویی مطرح کرد که دولت باید به دنبال مقصر این حادثه،جبران خسارت و جوابگویی به خانواده‌های داغدار این سانحه باشد.

,

بی‌تعهدی دولت چین در قبال «سانچی»/ازدست‌دادن نیروی انسانی توانمند قابل جبران نیست

, بی‌تعهدی دولت چین در قبال «سانچی»/ازدست‌دادن نیروی انسانی توانمند قابل جبران نیست, بی‌تعهدی دولت چین در قبال «سانچی»/ازدست‌دادن نیروی انسانی توانمند قابل جبران نیست, بی‌تعهدی دولت چین در قبال «سانچی»/ازدست‌دادن نیروی انسانی توانمند قابل جبران نیست,

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: پس از سوختن و غرق شدن کشتی و افردا داخل آن، پیگیری دیگر فایده‌ای ندارد، چرا که نیروهای ایرانی را دوباره نمی‌توان زنده کرد و از دست دادن چنین نیروهایی دیگر قابل جبران نیست.

,

محمدابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار خمین نیوز، با اشاره به آتش گرفتن نفتکش ایرانی خامل میعانات گازی گفت: وقتی کشتی با این عظمت آتش می‌گیرد و در شرایط بحرانی قرار دارد، نباید بعد از شش روز تازه به فکر رفع این مشکل باشیم، بلکه باید از همان لحظات اولیه، با حرکت انقلابی این آتش مهار می شد.

, خمین نیوز, خمین نیوز, ،,

وی اظهار کرد: اگر از همان ابتدای حادثه، دولت چین اقدام به مهار آتش می‌کرد، الان خدمه و کارکنان کشتی سالم بودند و می‌شد از خسارت بیشتر به کشتی جلوگیری کرد.

,

دولت ایران منفعلانه عمل کرد

, دولت ایران منفعلانه عمل کرد, دولت ایران منفعلانه عمل کرد,

رضایی بیان کرد: متأسفانه دولت ایران هم منفعلانه و با بی‌انگیزگی عمل کرد و بعد از شش روز تازه به فکر نجات این کشتی و کارکنان آن افتاد.

,

اقدامات دولت بعد از شش روز جنبه تبلیغی داشت

, اقدامات دولت بعد از شش روز جنبه تبلیغی داشت, اقدامات دولت بعد از شش روز جنبه تبلیغی داشت,

وی افزود: حرف‌ها و کارهای دولت بعد از شش روز که دیگر امید به نجات افراد کشتی نبود بیشتر جنبه تبلیغی و به ظاهر پیگیری قضایا را داشت.

,

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرد: پس از سوختن و غرق شدن کشتی و افردا داخل آن، پیگیری دیگر فایده‌ای ندارد، چرا که نیروهای ایرانی را دوباره نمی‌توان زنده کرد و از دست دادن چنین نیروهایی دیگر قابل جبران نیست.

,

رضایی گفت: اگر حوادث این چنینی رخ می‌دهد مسئولین باید به امید کسی نمانند و با تکاوران و نیروهای زبده خود در بخش‌های مختلف، مشکل را برطرف کنند تا خسارات جبران ناپذیری به دنبال نداشته باشد.

,

برای دولت فقط خجالت زدگی ناشی از قصور به جای ماند

, برای دولت فقط خجالت زدگی ناشی از قصور به جای ماند, برای دولت فقط خجالت زدگی ناشی از قصور به جای ماند,

وی تصریح کرد: در این مسئله دولت با بی‌تعهدی و بی‌انگیزگی نسبت به این افراد عمل کرد و اگر از آنها بازخواست شود سریع آن را به مسائل سیاسی ربط می‌دهند، این در حالی است که برای آنها جز خجالت‌زدگی قصور در انجام کار، چیزی دیگر باقی نمانده است.

,

رضایی بیان کرد: با این حال دولت باید به دنبال مقصر این حادثه،جبران خسارت و جوابگوی خانواده‌های آنها باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه