اخبار داغ

به بهانه سالروز فرار شاه از ایران؛

26 دی ماه، سالروز بسته شدن دفتر سلطنت پهلوی ها+تصاویر

26 دی ماه، سالروز بسته شدن دفتر سلطنت پهلوی ها+تصاویر
محمدرضا پهلوی آخرین شاه ایران در روز 26 دی ماه 1357، بعد از سالها ظلم و ستم علیه ملت ایران و به خاک و خون کشیدن خیل عظیمی از مردمی که از طرفداران امام خمینی (ره) بودند، به همراه همسرش فرح دیبا ایران را به مقصد مصر ترک کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از قم فردا، "مدتی است احساس خستگی می کنم و احتیاج به استراحت دارم. ضمناً گفته بودم پس از این که خیالم راحت شود و دولت مستقر گردد، به مسافرت خواهم رفت. این سفر اکنون آغاز می شود و تهران را به سوی آسوان در مصر ترک می کنم. امروز با رأی مجلس شورای ملی که پس از رأی سنا داده شد، امیدوارم که دولت بتواند هم به جبران گذشته و هم در پایه گذاری آینده موفق شود.."

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا،, قم فردا, قم فردا,

جمله فوق مربوط به محمدرضا پهلوی آخرین شاه ایران است که در روز 26 دی ماه 1357، بعد از سالها ظلم و ستم علیه ملت ایران و به خاک و خون کشیدن خیل عظیمی از مردمی که از طرفداران امام خمینی (ره) بودند، به همراه همسرش فرح دیبا ایران را به مقصد مصر ترک کرد.

,

درواقع شکل گیری و گسترش نهضت اسلامی و هماهنگی قیام های مردمی به رهبری امام خمینی (ره)، برگزاری مراسم چهلم های شهدا در شهرهای مختلف، کشتار 17 شهریور و اعتصاب کارکنان شرکت ملی نفت، کنترل امنیت کشور را از دست نیروهای رژیم خارج نموده و سرانجام  منجر به فرار شاه شد.

,

, ,

حضرت امام خمینی(ره) در فرازی از پیام خودبه ملت شریف ایران پس از فرار شاه معدوم فرمودند: گر چه این ستمگر با دست آغشته به خون جوانان ما و جیب انباشته از ذخایر ملت، از دست ما گریخت ولی به خواست خداوند متعال بزودی به محاکمه کشیده خواهد شد و انتقام مستضعفین از او گرفته خواهد شد و لکن قطع دست ستمکار از ادامه ظلم به دست ستمدیدگان فوری است. او رفت و به هم پیمان خود اسرائیل دشمن سرسخت اسلام و مسلمین پیوست و جرایم و آشفتگی هایی را برجا گذاشت که ترمیم آن جز به تائید خداوند متعال و همت همه طبقات ملت و فداکاری اقشار کاردان و روشنفکر میسر نخواهد شد.

,

همچنین رهبر معظم انقلاب درباره ماجرای فرار شاه از ایران، چنین می گویند: «روزی که محمّدرضا از ایران فرار کرد، در واقع رژیم پادشاهی از بین رفته بود. او دید ماندنش دیگر فایده‌ای ندارد [فرار کرد]... نظام پادشاهی در ایران پوک شده بود. به خاطرِ چه؟ به خاطرِحضورمردم. مردم به چه خاطر به میدان آمدند؟ به خاطر دین‌. چون شعار، شعارِ اسلامی بود؛ چون پیشوایان، پیشوایانِ اسلامی و روحانیونِ مورد اعتمادِ مردم بودند. این انقلابِ استثنایی، این گونه پدید آمد و به پیروزی رسید. به تعبیری دیگر، انقلاب ما به برکت حضور مردم شکل گرفت؛ مردمی که حضورشان در صحنه، ناشی از اعتقادات دینی بود.» (14/11/1373)

,

همانطور که در فوق به آن اشاره شد، شاه ایران در آخرین مصاحبه خود، ایران را به قصد استراحت و تجدید قوا ترک کرد و تصور می کرد که مانند ماجرای 28 مرداد، با حمایت دولت های بیگانه بار دیگر به کشور برگردد و بر مسند قدرت بنشیند.

,

اما ملت ایران هرگز اجازه ندادند که این رویای وی به حقیقت بپیوندد و توانستند پس از  تحمل 37 سال ظلم و ستم، بر حکومت چیره شده و شاه ظالم را فراری دهند. به طوری که ساعت حدود چهار بعدازظهر روزنامه های همان روز با تیترهای درشت نوشتند: «شاه رفت».

,

, ,

مردم هم که از خوشحالی سر از پا نمی شناختند، روزنامه ها را بر سر و دست خود گرفته و به یکدیگر نشان می دادند. حتی برخی از آنها بین کلمه "شاه" و "رفت" ابرو باز کرده و با دست کلمه "در" را اضافه کرده بودند که تیتر روزنامه از "شاه رفت" به "شاه در رفت" تغییر کردند.

,

, ,

فرح دیبا که در آخرین روزهای حضور شاه در ایران و خروج از کشور همراه او بود، در خاطرات خود آورده است: «عزیمت اشک آلوده محمدرضا و من در 26 دی ماه 1357 انجام شد. دخالت امریکا در امور داخلی ایران به اندازه ای رسیده بود که دیگر حتی ما را هم در جریان امور قرار نمی دادند، مثلا ژنرال رابرت هایزر مدتها بود به ایران آمده و فعالیت می کرد در حالی که ما اصلا اطلاع نداشتیم. وقتی محمدرضا فهمید ژنرال هایزر در تهران است بیشتر مشکوک شد و به من گفت: به محض اخذ رای اعتماد توسط بختیار کشور را ترک خواهیم کرد. ما در روزی که بختیار به مجلس رفته بود در فرودگاه بودیم و جریان مجلس را از طریق تلفن بی سیم گوش می کردیم.»

,

به هر حال، با خروج شاه مخلوع ایران از کشور و پخش آن از طریق رادیو در ساعت دو بعداظهر 26 دی، فریاد شادمانی مردم به هوا برخاست. چراغ اتومبیل ها روشن، برف پاک کن ها به رقص و بوق ها به صدا درآمدند.

,

, ,

برخی از مردم اشک شوق ریخته و برخی دیگر اسکناس پانصد و هزار تومانی را سوراخ کرده و بر گردن خود آویخته بودند. عده ای هم مشغول پخش گل و شیرینی در بین انبوه جمعیت بودند. عده ای دیگر نیز عکس های امام (ره) را بین سرنشینان اتومبیل ها توزیع می کردند. برخی ها از مردم نیز با نفرت به مجسمه شاه حمله و آن را پایین کشیده و پرچم الله اکبر را به جای آن نصب کردند.

,

, ,

آری، انقلاب اسلامی ایران، روزهای پر فراز و نشیب و تلخ و شیرینی را پشت سر گذاشته است. روزهایی که هر کدام سرنوشت کشور را تغییر داده اند؛ که یکی از این روزها، روز 26 دی ماه 1357 یعنی روز فرار شاه از ایران است که امام خمینی (ره) آن را اولین مرحله در پیروزی ملت ایران دانستند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه