اخبار داغ

بیجار بام ایران گزارش می دهد؛

نگاهی به تاریخ کشتی در ایران و بام ایران/ قلیان سراها و قهوه خانه ها جای سالن های ورزشی را گرفته اند

نگاهی به تاریخ کشتی در ایران و بام ایران/ قلیان سراها و قهوه خانه ها جای سالن های ورزشی را گرفته اند
در این گزارش جایگاه والای کشتی یکی از قدیمترین ورزش های ایران در شهر بیجار بام ایران تشریح شده است .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بیجار بام ایران،کشتی نوعی ورزش است که در آن دو انسان غیر مسلح با هم گلاویز می شوند و برای زمین زدن هم تلاش میکنند .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , بیجار بام ایران,

کشتی قبل از تاریخ هم وجود داشته و به مرور زمان و با تغییر تدریجی به صورت پیروزی نمادین فردی بر فرد د یگر تجلی کرده و کم کم آداب پهلوانی و گذشت و جوانمردی در آن راه یافته است.

,

قدیمی ترین سند مربوط به کشتی لوحی برنزی است که در سال 1938 میلادی در نزدیکی بغداد کشف شده و شکل دو نفر در حال کشتی کمر به کمر نشان می دهد،باستان شناسان قدمت این لوح را  به حدود پنج هزار سال قبل و زمان سومریان نسبت می دهند.

,

جالب است که بعدها یونانیان  کشتی  را در ورزشهای المپیک وارد کرده اند. کلمه کشتی به معنای شال یا کمربندی آیینی است و کشتی گرفتن در گذشته های خیلی دور گرفتن شال یا کمربند رقیب و زمین زدن او بوده است.

,

کشتی یکی از پرطرفدار ترین  ورزش ها است که به عنوان ورزش ملی ایران شناخته شده و سبکهای مختلفی دارد که مهمترین آنها کشتی پهلوانی است .

,

از دیگر انواع کشتی های محلی می توان به زوران در کردستان ، گیله مردی در گیلان ، لوچو در مازندران ، باچوخه در خراسان ،عاشیرما در آذربایجان  شرقی  ، کمری در آذربایجان غربی ،  دست بغل در فارس ، کج گردان در سیستان و بلوچستان ، لشکر کشی در یزد ، کمربندی در اصفهان  ،گوراش در ترکمن صحرا ، لری در لرستان ،عربی در خوزستان و بغل به بغل در قزوین اشاره کرد .

,

زورآزمایی در گذشته های دور در میادین شهرهاو روستاها روی خاک نرم انجام می گرفت و زن ومرد و پیر و جوان به تماشای آن می نشستند.
 

,
,

 

,

, ,

گرچه ایجا د زورخانه را به پهلوان محمود خوارزمی ( پوریای ولی ) نسبت می دهند اما این مکان صدها سال قبل از او و بطور مخفیانه به منظور آمادگی رزمی و حمایت از مظلو مین به وجود آمده و تکامل پیدا کرده و به جایی برای پرورش پهلوانان و جوانمردان و قلندران تبدیل شده و رونق آن در زمان صفویه به اوج خود رسیده است . 

,

تاریخ احداث زورخانه بیجار هم به عهد صفویه بر می گردد این مکان مقدس  در محل ارگ حکومتی گروس و درکنار کاخ گلستان و حسینیه اختصاصی آن ایجاد شد.  

,

در زمان ناصرالدین شاه قاجار فردی به نام  صاحب الدوله مسئول توسعه کشتی در سراسر ایران شد و با توجه به حضور مقتدرانه امیر نظام گروسی در حکومت وقت کشتی بیجار رونق گرفت  اما در اواخر سلطنت احمد شاه قاجا ر وآغاز جنگ جهانی اول  بر اثر تجاوز مکرر نیروهای روس و عثمانی ( ترکیه فعلی ) و انگلیس به ایران و مخصوصا  بیجار زورخانه این شهر متروک و رو به ویرانی نهاد .  

,

بعد از پایان جنگ جهانی اول مجددا صدای ضرب و زنگ زورخانه در کوچه پس کوچه های اطراف بازار و میدان بزرگ شنیده شد و کسانی چون آقا محمد زرگر (جواهری ) ، نایب میرزا گنج طوماری ، علی اصغر فخار  ، سید اصغر کبابی ( جلالی )  ، محمد میرزا خیاط ( یوسفی ) ، سید قاسم جلالی و دیگران  زورخانه را احیا کردند. 

,

متاسفانه در سال 1348 شمسی زورخانه قدیمی بیجار که مربوط به دوره صفویه بود به علت احداث  خیابان شهیداردلان فعلی  ویران و در سال1355 شمسی در حیاط زورخانه قدیمی ساختمان جدیدی ساخته شد 

,

 

,

 کشتی به سبک امروزی 

,

با روی کار آمدن رضا شاه و اجباری شدن ورزش در مدارس و بین نیروهای نظامی وانتظامی و ایجاداداره تربیت بدنی  در سراسر ایران  ،  در سال 1317 شمسی تعلیم کشتی آزاد و فرنگی با مقررات جهانی توسط مجید محمود پور در تهران آغاز و در سال 1318 شمسی اولین دوره مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور در امجدیه  برگزار شد .

,

در میان قهرمانان کشورمان که در سالهای بعد مطرح شدند میتوان به جهان پهلوان تختی  ، عباس زندی ، حبیبی ، سیف پور،  صنعت کاران ، مهدی زاده ، موحد ، جوادی ، سید عباسی ، فرح وشی ، برزگر ، نوایی ، سوخته سرایی ، محبی ، ترکان ، عسکری  ، محمدیان ، سلیمانی و برادران خادم اشاره کرد ضمنا محمد علی فردین هنرپیشه مشهور سینمای ایران قبل از بازیگری در سال 1954 میلادی در مسابقات کشتی قهرمانی جهان مدال نقره گرفت . 

,

 رضا بیک ایمان وردی دیگر چهره سینمایی گذشته کشور هم قهرمان و مربی کشتی کچ بود  . در میان قهرمانان هشت سال دفاع مقدس  می توان از سردار شهید بابا نظر نام برد که از قهرمانان صاحب نام کشتی باچوخه آسیا بود . 

,

 

,

تاریخچه کشتی بیجار 

,

در اواخر دهه 1330 شمسی بازار کشتی بیجار با مطرح شدن نام دارانی چون محمد حسین نیازی  ،محمد یوسف حیدرزاده ، صالح سیدالشهدایی ، غلامحسین نادرپور ، جلیل ارتجایی ، فرمان سلیم پور ، ناصر فولادی ، هوشنگ  ملا قدیمی ، احد هاشمی ، هادی الوندی و ابوالقاسم مینایی گرم شد .

,

 

,

, ,

کشتی گیرانی که نام کردستان را در سطح کشور مطرح کردند . بعدها با درخشش محمد ابراهیم بهاری  ،کامبیز نیرومند ، ناصر لحافی ،  جمشید مالکی ، محمود حیدری ، صحبت الوندی ، غلامرضا متقی ، سید مهدی سبحانی ،  مهدی شریفیان ، هادی فانی و محرم زارعی  کشتی بیجار دگرگون شد .

,

در سالهای پس از آن کشتی بیجار مدیون دلاورمردانی چون غلامحسین  همتی  ، سید جعفر صادری ، ایرج شالیاری  ،کاظم آوجیان ، حمید لطف الهی ،جلال پیشکاری ،  حسین فتح اله پور  ، بهرام توکلی ،جعفر ولی زاده ، مهدی فانی ،مرتضی کبودوند ، منوچهر محمد نظامی ، امیر رضانیا  ،خیراله رستگاری ، صمد آوجیان ،عباس داودیان و محمد کریم زاده بود .

,

 نام آورانی که اندوخته های ارزشمند خود را به قهرمانانی چون منصور خداکرمی ، سید شهرام صیافی ، عباس قمر نیا  ، اصغر شعبانپور، محمد باباکرمی  ، محسن اصفهانیان  ،عبداله جمشیدی ، حمید موسوی ، صابر بهاری ، حمید قاسمی فر ، سهراب باشی ،علی عظیمی، میثم لشگری و برادران عزیزخانی منتقل کردند تا نام کشتی کردستان  لرزه براندام چهره های مطرح کشور بیندازد. 

,

 

,

محبوبیت کشتی فرنگی از دیدگاه کشتی گیران بیجار

,

عباس قمرنیا مربی خوشنام و با اخلاق بیجار که از قهرمانان مطرح کشتی منطقه و جودوی کشور است در رابطه با کشتی فرنگی به خبرنگار بام ایران ،گفت:چهارده سال است با دست اندرکاران کشتی فرنگی مشغول برنامه ریزی و تمرین هستیم و به لطف خدا توانسته ایم نه تنها از نظر اخلاقی بلکه از نظر قهرمانی هم موفق باشیم. 

,

کسب عناوین قهرمانی توسط آقایان یاسر لشگری ،  میثم طهماسب پور  ، محسن حیدری ، فتح اله شعبانی ، ساسان پیران  ،شهرام و بهرام احمدی ، مجید باباخانی ، مبین مصطفایی ، امیر حسین مرادی ، مصطفی اکبر شاهی ،محمد اصفهانیان ، علی زمانی ، کامران و احسان کهزاد ، سعید همدانی ، مصطفی الوندی ، امیر عباس قمرنیا ، یونس و محمد مهدی عزیز خانی ، عرفان جعفرنیا ،  محمد نصر الهی ، شاهین محمد امینی  ، میلاد باقر پناه  و رضا مبارک آبادی از افتخارات کشتی بیجار است.

,

 

,

, ,

وی ادامه می دهد ما نه تنها در سطح منطقه بلکه در سطح کشور هم مطرح هستیم  . فرنگی کارانی چون روح اله و مهدی عزیز خانی ، میثم لشگری ،  آرمان باباخانی ، عدنان گل محمدی ، سلمان میر احمدی ، مجید باباخانی و ... بارها مدالهای رنگارنگ کشوری را به گردن آویخته و حتی از آنها برای اردوهای تیم ملی و مسابقات برون مرزی دعوت به عمل آمده است . 

,

قمرنیا تاکید کرد :ما برای پیش برد کارهای خود به حمایت مسئولین نیاز داریم . 

,

جلال پیشکاری یکی از پیشکسوتان مطرح کشتی بیجار بیان داشت:  خانه کشتی بیجار در تمام ایام هفته در خدمت علاقه مندان قرار دارد  اما امکانات سطح شهر پاسخگوی نیاز جوانان نیست . 

,

یکی از کشتی گیران جوان و دارای عنوان که نخواست نامش نوشته شود گفت :  اعتیاد به مواد مخدر سنتی و صنعتی جوانان همه شهر ها را تهدید میکند و متاسفانه  بعضی از باشگاههای بدن سازی  به محل فروش داروهای تناسب اندام و مواد انرژی زا تبدیل شده  اند .

,

وی بیان داشت:از طرفی مسئله دوپینگ بین  بعضی از ورزشکاران رده بالا مشاهده  می شود که متاسفانه به شهرستانها هم سرایت کرده است و مسئولین باید نظارت جدی و مستمر بر این قبل کارها داشته باشند .

,

ورزشکار دیگری گفت متاسفانه در مناطق سراب ، تازه آباد ، ریگ سیاه ، محمود آباد ،  شهدا و الماسیه  بیجار هیچگونه ورزشگاه و یا سالن ورزشی  دولتی( به غیر از چند باشگاه به اصطلاح بدن سازی بخش خصوصی )وجود ندارد اما تعداد قهوده خانه و قلیان سرا و کبوتر فروشی ها فراوان است.

,

وی خاطر نشان کرد: دست اندکاران امر باید به فکر بچه های ا ین گونه مناطق هم باشند . 

,

این ورزشکار بیجاری ادامه داد: دولت باید زیر ساخت های لازم را فراهم کند و امور ورزش را به خود ورزشکاران بسپارد و بر اجرای درست قانون نظارت کند تا هر کسی نتواند با خرج کردن پول و ایجاد اختلاف و باند بازی ورزش و سلامتی و نشاط جامعه را در اختیار بگیرد و آنرا تیول شخصی خود بداند .

,

وی تاکید کرد:دولت موظف است همانطوری که برای بهداشت و درمان هزینه می کند برای ورزش هم هزینه کند،البته بودجه ورزش کشور باید عادلانه تقسیم شود تا به شهر های کوچکی مانند بیجار هم برسد نه اینک پول ورزش ایران خرج یکی دو تا تیم فوتبال پایتخت نشین بشود که مانند چاه ویل تنها تمام بودجه ورزش کشور را می بلعند.

,

گزارش و عکس: طاهره جلوخانی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه