اخبار داغ

بدهی ۳۲ میلیارد تومانی دامداران فراهانی به بانک‌ها؛

نفس‌های صنعت دام فراهان به شماره افتاده است/ناتوانی هزار دامدار ورشکسته در بازپرداخت تسهیلات بانکی

نفس‌های صنعت دام فراهان به شماره افتاده است/ناتوانی هزار دامدار ورشکسته در بازپرداخت تسهیلات بانکی
گرانی نهاده‌های دامی، بیماری‌های دامی، نرخ بالای سود تسهیلات و عدم حمایت مسئولان، دامداری فراهان را در معرض نابودی قرار داده است و اکنون تعدادی از دامداران فراهانی به دلیل عدم بازپرداخت تسهیلات بانکها، تحت پیگرد قانونی هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از فراهان خبر؛ شهرستان فراهان با جمعیتی بالغ بر ۳۰ هزار نفر و ۷۰ روستای پراکنده، ۳۰ درصد از تولیدات دامی استان مرکزی را تولید می‌کند و شغل اصلی مردم آن نیز کشاورزی و دامداری است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فراهان خبر,

شهرستان فراهان حدود ۵۰۰ واحد دامداری و در مجموع ۲۶ هزار رأس دام دارد که از این میزان، ۷۰ درصد از ظرفیت این واحدها غیرفعال است.

,

هزار دامدار ورشکسته فراهانی؛ ناتوان در بازپرداخت تسهیلات بانکی

, هزار دامدار ورشکسته فراهانی؛ ناتوان در بازپرداخت تسهیلات بانکی,

در سال‌های اخیر، گرانی نهاده‌های دامی، بیماری‌های دامی، سود تسهیلات بالا، بی‌برنامگی و نبود حمایت مسئولان، دامداری فراهان را در معرض نابودی قرار داده است و در حال حاضر حدود هزار دامدار فراهانی به دلیل ناتوانی مالی بدهکار بانک‌ها بوده و تعدادی هم به دلیل عدم بازپرداخت تسهیلات، تحت تعقیب مراجع قضایی هستند.

,

شاید اگر مسئولان کمی بیشتر به این صنعت در شهرستان توجه می‌کردند، دامداری فراهان همچون گذشته در اوج رونق خود می‌توانست بهترین شیر و با کیفیت‌ترین گوشت را به بازار و  مردم عرضه کند.

,

از سه سال گذشته دامداران بارها در دیدار با مسئولان شهرستانی مشکلات خود را بازگو کردند، اما تاکنون اقدامی اساسی برای حل این معضل صورت نگرفته است.

,

هفته گذشته در سفر استاندار به شهرستان فراهان برای شرکت در جلسه کارگروه اقتصادی استان، دامداران ورشکسته با در دست داشتن بنرهایی مقابل فرمانداری فراهان منتظر ورود استاندار مرکزی مانده و خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند.

,

, ,

صنعت دام فراهان در حال احتضار

, صنعت دام فراهان در حال احتضار,

سلیم آبادی، نماینده دامداران فراهانی در گفتگو با خبرنگار فراهان خبر؛ با اشاره به مشکلات دامداران این شهرستان گفت: دامداران فراهان با مشکلات موجود در صنعت دام سوختند و ساختند اما پس از گذشت سال‌ها، صنعت دام این شهرستان در حال احتضار است.

, فراهان خبر,

وی افزود: دامداران روستاهای سلیم آباد، شیرین آباد، دستجان، تلخاب، خنجین و عباس آباد از ۲۵ سال گذشته تولیدکنندگان مطرحی در فرآورده های دامی در استان مرکزی بوده‌اند، اما از مردادماه سال ۹۲ ، تورم کاذب در جامعه عواملی از جمله رکود اقتصادی، خشکسالی‌های اخیر، کاهش قیمت گوشت قرمز و افزایش قیمت نهاده‌های دام سبک و بیماری‌های دامی سبب ورشکستگی دامدارن شده است و این دامداران متضرر قادر به بازپرداخت تسهیلات بانکی با نرخ سود بالا نیستند.

,

سلیم آبادی اظهار کرد: قشر زحمت‌کش دامدار فراهان در حال حاضر با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند، اکثر دامداری‌های فراهان خالی است و با بیکاری دامداران، اغلب آن‌ها برای پیدا کردن شغل مهاجرت کرده‌اند.

,

زندگی دامداران ورشکسته فراهانی فلج شده است

, زندگی دامداران ورشکسته فراهانی فلج شده است ,

نماینده دامداران فراهان بیان کرد: در حال حاضر زندگی این دامداران ورشکسته فلج شده و به دلیل عدم بازپرداخت بدهی بانکی، حساب یارانه آنان نیز مسدود شده است و حتی نمی‌توانند مایحتاج حداقلی زندگی خود را تأمین کنند و برای فرار از مراجع قضایی از خانه و زندگی خود آواره شده‌اند.

,

وی گفت: با این شرایط پیش آمده شاهد بیکاری در فراهان هستیم و روز به روز هم به آمار بدهکاران بانکی در این حوزه افزوده می‌شود که نگران‌ کننده است.

,

سلیم آبادی اظهار کرد: در حال حاضر این دامداران قادر به پرداخت آبونمان آب، برق و گاز دامداری‌های خود نیستند و همه کسانی که با این دامداران ارتباط دارند، از خانواده تا ضامنین آنها گرفتار مشکل دامداران هستند.

,

جلساتی که دردی از صنعت دام فراهان دوا نکرد

, جلساتی که دردی از صنعت دام فراهان دوا نکرد,

نماینده دامداران فراهان تصریح کرد: بارها به ارگان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط مراجعه شده است و جلساتی هم با مسئولان داشته و خواستار پیگیری مشکلات دامداران شده ایم، اما تاکنون خروجی متناسبی که دردی از دامداران دوا کند، صورت نگرفته و بانک‌های عامل و ارائه دهنده این تسهیلات، حاضر به همکاری با مسئولان برای رفع مشکلات مگر در مواردی ابتدایی و پیش پا افتاده نیستند.

,

کلیه مراجعات دامداران به دستگاه‌های اجرایی مکتوب بوده و تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است، بنابراین از مسئولان عاجزانه درخواست همکاری برای حل مشکل این قشر زحمت‌کش را داریم.

,

, ,

کمک‌های فنی و اعتباری برای رفع مشکلات دامداران پیگیری می‌شود

, کمک‌های فنی و اعتباری برای رفع مشکلات دامداران پیگیری می‌شود ,

آقازاده استاندار مرکزی در جلسه کارگروه اقتصادی چند روز گذشته فراهان با اشاره به مشکلات دامداران فراهان گفت: هیچ فعالیتی در بخش کشاورزی و دامداری ۲۵ درصد سود برای فعالان این عرصه ندارد و بانک‌های عامل به خصوص بانک کشاورزی باید نسبت به پرداخت تسهیلات به کشاورزان و دامداران تجدید نظر کرده و با کسب مجوز از شعب سرپرستی و بانک مرکزی نرخ بهره تسهیلات کشاورزان را به زیر ۱۰ درصد برساند.

,

وی افزود: بسیاری از دامداران در نقاط مختلف استان مرکزی برای فرار از بیکاری، بدون تحقیق اقدام به دریافت تسهیلات با نرخ بهره بالای ۲۰ درصد می‌کنند و بعد از ۲ سال با بدهکاری انباشته بانکی مواجه می‌شوند که ضرورت دارد که بانک‌ها و جهاد کشاورزی نسبت به آگاه‌سازی متقاضیان دریافت تسهیلات دامداری و کشاورزی اقدام اصولی کنند.

,

استاندار مرکزی بیان کرد: مشکلات دامداران شهرستان فراهان در حال پیگیری است و موضوع تأمین اعتبارات برای بخشودگی سود تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان و تخصیص کمک‌های فنی و اعتباری برای رفع مشکلات دامداران از سوی استانداری و نماینده فراهان انجام می‌شود.

,

وی اظهار کرد: بانک‌های خصوصی و دولتی نقاط مختلف استان مرکزی نسبت به هرگونه اقدام قضایی علیه گیرندگان تسهیلات و ضامن‌ها خودداری کنند تا در اوایل سال آینده از طریق بانک مرکزی به صورت علمی و کارشناسانه به مشکلات این قشر از جامعه رسیدگی شود.

,

نماینده تفرش، آشتیان و فراهان خبر داد؛

, نماینده تفرش، آشتیان و فراهان خبر داد؛,

اختصاص ۲۱ میلیارد ریال اعتبار برای بخشودگی سود تسهیلات در فراهان

, اختصاص ۲۱ میلیارد ریال اعتبار برای بخشودگی سود تسهیلات در فراهان, اختصاص ۲۱ میلیارد ریال اعتبار برای بخشودگی سود تسهیلات در فراهان,

حسینی، نماینده تفرش، آشتیان و فراهان با اشاره به مشکلات دامداران گفت: مشکلات ایجاده شده در حوزه دامداری که اغلب هم در حوزه روستایی است، نیازمند حرکت جدی مسئولان بدون بروکراسی اداری است.

,

وی افزود: عدم تکمیل زنجیره تولید و نبود کشتارگاه صنعتی در شهرستان سبب شده تا امروز شاهد ورشکستگی و بدهکاری هزار نفر از دامداران فراهانی به بانک‌ها باشیم.

,

حسینی با اشاره به بخشودگی سود تسهیلات اظهار کرد: در راستای اجرای مفاد ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی کشور که در سال ۱۳۹۶ به موجب مفاد بند (و) تبصره ۱۶ قانون بودجه نیز تمدید شده، بخشودگی سود تسهیلات پرونده‌های با مانده اصل بدهی حداکثر چهارصد میلیون ریال در بانک کشاورزی شهرستان اجرایی شده است.

,

بانک ها سعه صدر داشته باشند

, بانک ها سعه صدر داشته باشند, بانک ها سعه صدر داشته باشند,

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: اگر بدهکاران بانکی زیر ۱۰۰ میلیون تومان، اصل بدهی خود را به‌طور کامل و یکجا تسویه کنند از پرداخت جرایم دیرکرد و سود این تسهیلات معاف می‌شوند، بر این اساس ۵۷۵ فقره پرونده تسهیلات با اعتبار ۲۱ میلیارد ریال در فراهان مختومه شده است.

, بدهکاران بانکی زیر , بدهکاران بانکی زیر , ۱۰۰, ۱۰۰, میلیون تومان، اصل بدهی خود را به‌طور کامل و یکجا تسویه کنند از پرداخت جرایم دیرکرد و سود این تسهیلات معاف می‌شوند، , میلیون تومان، اصل بدهی خود را به‌طور کامل و یکجا تسویه کنند از پرداخت جرایم دیرکرد و سود این تسهیلات معاف می‌شوند، ,

وی اظهار کرد: کل اعتبارات استان در بخشودگی سود تسهیلات ۱۰۳ میلیارد ریال بوده که ۲۰ درصد آن در شهرستان فراهان برای بخشودگی سود وام‌ها اختصاص یافته است.

,

حسینی اضافه کرد: این اعتبارات در حال حاضر برای ادامه روند بخشودگی تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون به پایان رسیده است که پیگیری‌های لازم برای تأمین اعتبارات ادامه دارد.

,

نماینده تفرش، آشتیان و فراهان گفت: با توجه به شرایط خاص شهرستان فراهان و مشکلات دامداران، بانک‌ها باید با سعه صدر و انعطاف، دستورالعمل‌ها و شرایط را برای حل مشکلات دامداران مهیا کنند.

,

سود امهال تسهیلات بانکی باید به حساب دولت منظور شود

, سود امهال تسهیلات بانکی باید به حساب دولت منظور شود ,

وی با اشاره به سود امهال وام‌ها از یک تا سه سال تصریح کرد: سود امهال وام‌ها از وام گیرنده اخذ می‌شود که بسیاری از افراد به همین دلیل تمایل به امهال وام‌ها ندارند، لذا این سود باید از محل تبصره ۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران تامین اعتبار شود.

,

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: باید سود امهال وام‌ها به حساب بدهی دولت منظور شود و بانک‌ها این رقم را به دولت اعلام کنند تا از محل منابع دولتی تامین اعتبار شود.

,

, ,

فرماندار فراهان:

, فرماندار فراهان:,

۷۰ درصد ظرفیت واحدهای دامداری گوساله‌ پرواری فراهان غیرفعال است

, ۷۰ درصد ظرفیت واحدهای دامداری گوساله‌ پرواری فراهان غیرفعال است, ۷۰ درصد ظرفیت واحدهای دامداری گوساله‌ پرواری فراهان غیرفعال است,

سید احمد سجادی، فرماندار فراهان گفت: به دلیل مشکلات عدیده موجود، ۷۰ درصد ظرفیت واحدهای دامداری گوساله‌ پرواری شهرستان غیرفعال است.

,

وی افزود: شهرستان فراهان در بخش تولید گوشت قرمز مطرح بوده و واحدهای متعددی در این شهرستان ایجاد شده است اما در سال‌های اخیر نوسانات پولی و بیماری‌های دامی سبب شد تا توان مالی این دامداران تحلیل رود و آنان را ورشکست کند تا این دامداران متضرر در بازپرداخت تسهیلات بانکی دچار مشکل شوند.

,

کاهش ارزش پول کشور، عامل اصلی ورشکستگی دامداران

, کاهش ارزش پول کشور، عامل اصلی ورشکستگی دامداران, کاهش ارزش پول کشور، عامل اصلی ورشکستگی دامداران,

سجادی با اشاره به اینکه یکی از اصلی‌ترین دلایل این چالش بزرگ در بخش دام شهرستان کاهش ارزش پول کشور است، گفت: با کاهش ۴۰۰ درصدی ارزش پول کشور سرمایه‌گذار برای ادامه کار خود باید ارزش سرمایه خود را چهار برابر افزایش می‌داد که این امر از توان دامداران شهرستان خارج بود.

,

فرماندار فراهان افزود: به منظور تامین سرمایه، بانک‌ها باید تسهیلات در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دادند که این امر نیز به دلیل نرخ سود بالای ۲۰ درصد رغبتی در سرمایه‌گذاران ایجاد نکرد و تزریق سرمایه که لازمه ادامه فعالیت دامداران بود، به انجام نرسید و در عمل تعطیلی واحدهای دامداری فراهان را در پی داشت.

,

بدهکاری ۳۲ میلیارد تومانی دامداران فراهانی به بانک‌ها

, بدهکاری ۳۲ میلیارد تومانی دامداران فراهانی به بانک‌ها,

وی ادامه داد: امسال ۲۱ میلیارد ریال اعتبار برای بخشودگی سود تسهیلات در فراهان اختصاص یافته است، اما با این وجود، هزار نفر از دامداران فراهانی ۲۲ میلیارد تومان تسهیلات که با احتساب سود و جرایم ۳۲ میلیارد تومان می‌شود به بانک‌ها بدهکار هستند.

,

سجادی بیان کرد: راهکارهای متعددی در رایرنی با بانک‌ها از جمله تقسیط و تمدید تسهیلات و بخشودگی سود وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان را پیگیری می‌کنیم. برخی از دامداران توان بازپرداخت تسهیلات را نداشته و دادگاه حکم تقسیط تسهیلات با توجه به وسع دامداران صادر کرده است اما بانک‌ها با اجرای این احکام موافق نیستند. 

,

رئیس بانک کشاورزی:

, رئیس بانک کشاورزی:,

اجرای طرح بخشودگی سود تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون در انتظار تامین اعتبار

, اجرای طرح بخشودگی سود تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون در انتظار تامین اعتبار,

ثنایی، رئیس بانک کشاورزی گفت: در بند«و» تبصره ۱۶ تاکنون در شهرستان فراهان ۳۸۵ فقره پرونده با اعتبار ۳۵ میلیارد ریال از تسهیلات بانکی تعیین تکلیف شده است.

,

وی افزود: از محل اجرای مفاد ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی تبصره ۳۵ برای تسویه ۲۲۱ فقره حدود ۱۰ میلیارد ریال به شهرستان فراهان تخصیص یافته است. در بخشودگی طرح دیرکرد وجه التزام هم حدود ۲ میلیارد ریال به بانک پرداخت شده و بانک نیز در سنوات گذشته این بخشش را داشته است.

,

مدیر شعب بانک کشاورزی استان اظهار کرد: بانک کشاورزی تابع مقرارت بوده و در حد توان برای حل معضل دامداران تلاش می‌کند. بدهکاران بانکی باید با پرداخت ۲۰ درصد اصل بدهی تسهیلات خود را پرداخت کنند، ما هم تسهیلات جاری را تا ۳ سال و تسهیلات سرمایه را تا ۵ سال تقسیط مجدد می‌کنیم.

,

وی بیان کرد: بدهکاران بانکی می‌توانند با استفاده از طرح بخشودگی سود تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان با حداکثر ۴۰ میلیون تومان، اصل تسهیلات را پرداخت کنند؛ در این صورت سود این تسهیلات را دولت پرداخت می‌کند و وجه التزام را بانک می‌بخشد.

,

ثنایی گفت: در حال حاضر اجرای این طرح به دلیل نبود اعتبار متوقف شده است و در حال رایزنی با مسئولان ارشد استانی برای تامین اعتبار اجرای طرح هستیم.

,

مدیر شعب بانک مهر استان مرکزی:

, مدیر شعب بانک مهر استان مرکزی:,

تخصیص اعتبارات با نرخ ویژه از سوی بانک مهر به دامداران بدهکار/ امهال ۵ ساله و تقسیط سالانه از سوی بانک مهر برای دامداران بدهکار فراهانی

, تخصیص اعتبارات با نرخ ویژه از سوی بانک مهر به دامداران بدهکار/ امهال ۵ ساله و تقسیط سالانه از سوی بانک مهر برای دامداران بدهکار فراهانی,

حجت‌پور، مدیر شعب بانک مهر استان مرکزی گفت: در شهرستان فراهان ۲۰ فقره تسهیلاتِ مربوط به دامداران به تعویق افتاده و ۵ فقره از این تسهیلات نیز امهال شده است.

,

وی افزود: ۳ نفر دیگر از این افراد نیز در حال تشکیل پرونده برای امهال تسهیلات هستند. بانک مهر در شهرستان فراهان باید با توجه به شرایط دامداران، اعتباراتی با نرخ ویژه از دفتر مرکزی به این بدهکاران پرداخت و از مانده بدهی نیز صرف‌نظر کند.

,

حجت‌پور اظهار کرد: در حال حاضر امکان امهال این تسهیلات تا ۵ سال ایجاد شده و بخشش ۶ درصد وجه التزام هم از حوزه مرکزی درخواست شده است تا به این بدهکاران بانکی تخفیف داده شود.

,

مدیر شعب بانک مهر استان مرکزی بیان کرد: بانک مهر، بانکی خصوصی است و باید بحث حقوق سهام‌دار و سپرده‌گذار رعایت شود. بخشی از تخفیف در بانک‌های دولتی از سوی دولت است و تحت عنوان بدهی دولت محاسبه شده و سود بانک نیز در نهایت از سوی دولت محقق می‌شود.

,

وی ادامه داد: اگر از سوی دولت این موضوع تحقق یابد، بانک می‌تواند حمایت بهتری از این بدهکاران بانکی داشته باشد.

,

حجت‌پور خاطرنشان کرد: بانک مهر برای کمک به این بدهکاران بانکی حاضر به تقسیط تسهیلات است و تلاش می‌کنیم تا نحوه تقسیط به‌صورت سالیانه باشد.

,

مدیر شعب بانک توسعه تعاون استان مرکزی:

, مدیر شعب بانک توسعه تعاون استان مرکزی:,

بانک توسعه تعاون آماده امهال و تقسیط تسهیلات بانکی معوقه بدهکاران است

, بانک توسعه تعاون آماده امهال و تقسیط تسهیلات بانکی معوقه بدهکاران است,

طاهرخانی، مدیر شعب بانک توسعه تعاون استان مرکزی گفت: عمده مطالبات بانک توسعه فراهان در این شهرستان، ۹۰ پرونده است.

,

وی افزود: تاکنون چندین بار این احیا، تمدید، تقسیط و امهال از ۳ تا ۵ سال این مطالبات بانکی صورت گرفته است اما بدهکاران بانکی به ندرت توانسته‌اند بدهی بانکی خود را تسویه کنند.

,

طاهرخانی بیان کرد: بانک بارها برای کمک به این بدهکاران اعلام آمادگی کرده و با سه شیوه حاضر به تقسیط و امهال این بدهی‌های معوقه پرداخته است.

,

مدیر شعب بانک توسعه تعاون استان مرکزی ادامه داد: بدهکاران بانکی می‌توانند با پرداخت ۲۰ درصد اصل سود تسهیلات، بدهی خود را تا ۵ سال تمدید کنند.

,

وی خاطرنشان کرد: بدهکاران در صورت عدم توان مالی، می‌توانند ۱۰ درصد اصل بدهی را پرداخت کنند و به مدت ۳۶ ماه تسهیلات خود را تقسیط کنند. چنانچه افراد توان پرداخت پیش‌پرداخت برای تقسیط را هم نداشته باشند، بانک توسعه تعاون برای تقسیط ۳۶ ماه این بدهی‌ها وارد عمل شده و همه این اقدامات با نرخ پایه تسهیلات انجام می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه