اخبار داغ

وقتی روزگار گرد پیری می پاشد / سالمندان سرمایه های گرانبهای زندگی

وقتی روزگار گرد پیری می پاشد / سالمندان سرمایه های گرانبهای زندگی
دوران سالمندی مانند دوران کودکی یا جوانی یکی از مراحل زندگی است با این تفاوت که دوران کودکی و جوانی سرشار از انرژی و تلاش، اما دوران سالمندی همراه با تحلیل قوا و کاهش میزان فعالیت‌های فیزیکی است و چین و چروک چهره و پینه دستان مهربان‌شان نتیجه گرمی و سردی روزگار و سال‌ها تجربه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، دوران سالمندی مانند دوران کودکی یا جوانی یکی از مراحل زندگی است با این تفاوت که دوران کودکی و جوانی سرشار از انرژی و تلاش، اما دوران سالمندی همراه با تحلیل قوا و کاهش میزان فعالیت‌های فیزیکی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,


سالمندانی که بسیاری از آنان با مشکلات روحی و جسمی فراوانی مانند فقر و تنگنای معیشتی، دسترسی نامناسب به فضاهای شهری، معضلات عاطفی، اختلال حرکتی، پوکی استخوان، درد مفاصل و بیماری آلزایمر روبه رو هستند.

,
,


روزگار می گذرد و آنچه که از این ایام و خاطرات جوانی به یادگار می ماند خاطرات خوب و بدی است که در ذهن هرکس نقش بسته است ، اگر خداوند به عنوان آفریدگار و پروردگار می بایست پرستش شود، پدر و مادر نیز به عنوان واسطه فیض وجود و نعمت های خداوندی بر انسان، باید مورد احترام و احسان قرار گیرند. از این رو خداوند امور چندی را که می تواند نسبت به خدا و پدر و مادر به جا آورده شود در کنار هم می آورد.

, , ,
,


در جامعه ما مساله سالمندان کمی پیچیده است. جامعه مادی گرا شده است و ارزش‌گذاری آدمها با پول شده است. شاید اگر سالمندی پول نداشته باشد مورد توجه نباشد در چنین جامعه‌ای منزلت چنین سالمندی کم می‌شود.

,
,


بی‌توجهی به مسائل بهداشتی و کیفیت زندگی، پایین بودن بیمه تکمیلی سالمندان، بالا بودن هزینه‌های نگهداری و درمانی برای خانواده‌ها و نبود مراکز نگهداری موقت سالمندان از مشکلات این حوزه محسوب می‌شود.

,
,


البته چقدر خوب است که گاهی سالمندان را در برخی کارهای جامعه مشارکت دهیم تا آنها دچار یاس نشوند. مثلا وقتی قرار است درباره آسیب‌های اجتماعی اظهار نظر شود و کارشناسان جامعه شناس وارد می‌شوند چقدر خوب در مورد مسایل سالمندان هم از کارشناسان سالمند بهره بگیریم چون آنها بهتر می‌توانند ایده بدهند.

, , ,
,


با گسترش تکنولوژی و حرکت دنیا به سمت زندگی‌های فردی و انزواطلبی جایگاه اجتماعی سالمندان در معرض خطر قرار گرفته و خانواده و اجتماع در برآوردن نیازهای عاطفی و روانی سالمندان نقش مهمی ایفا می‌کنند.

,
,


سالمندی و پیر شدن و با روزگار ضعف هم آغوش گردیدن، یک جریان طبیعی و عمومی در نظام آفرینش است. انسان نیز خواه ناخواه زندگی را از دوران کودکی و ناتوانی آغاز کرده، مرحله جوانی و قدرتمندی را پشت سر می گذارد و به تدریج با سختی های روزگار پیری و سالمندی دست به گریبان می شود.
جایگاه فعلی سالمندان در اجتماع مطلوب نیست و با توجه به رشد جمعیت سالمندی این که سالمندان جایگاه خود را در اجتماع و به ویژه خانواده از دست بدهند، دور از ذهن نیست.

,
,
,


درآمد و مستمری بازنشستگی کفاف زندگی آنان را نمی‌دهد و این امر به یک معضل جدی برای سالمندان تبدیل شده است.

,
,


حالا صدها سالمند در منطقه ما سکونت دارند و این یعنی یک تجربه عظیم که اگر به درستی از آن استفاده شود، فرصتی بی‌نظیر برای نسل امروز و جامعه است. خیلی‌ها معتقدند اگر از تجربه بزرگ‌ترها استفاده نکنیم؛ مجبوریم بسیاری از تجربه‌های تلخ و شکست‌ها را خودمان تجربه کنیم.

, , ,
,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه