اخبار داغ

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان:

زندان مرکزی سمنان یکی از کاروانسراهای دوره صفویه است

زندان مرکزی سمنان یکی از کاروانسراهای دوره صفویه است
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان گفت: زندان مرکزی فعلی سمنان یکی از کاروانسراهای دوران صفویه است که به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمید رضا دوستمحمدی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان در گفتگو با خبرنگار قومس گفت: کاروانسرای شاه عباسی سمنان از اوایل انقلاب به دستورر استاندار وقت سمنان به عنوان زندان مرکزی مورد استفاده قرار گرفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قومس,

وی افزود: مساحت حیات کاروانسرای شاه عباسی سمنان892 متر و و بنای کاروانسرا 1هزارو 450 متر است و در بهمن ماه سال 1352 به شماره 967 به ثبت ملی رسیده است.

,

دوستمحمدی اظهار کرد: این بنا دارای 3 ایوان است که یکی از آنها به ایوان شاه  نشین معروف است؛ دارای یک ورودی از سمت غرب به شرق، 20 حجره و 4 شترخان می باشد که دو به دو به هم متصلند.

,

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمنان با بیان اینکه  کاروانسرای شاه عباسی سمنان 400 سال پیش ساخته شده است،گفت: این بنا بیشتر به عنوان فضای اقامت کاروانیان استفاده می شده است و به عنوان یک فضای فرهنگی مرکز مبادلات کالا بوده است.

,

 وی رعایت  معماری متناسب با اقلیم را یکی از ویژگی های برجسته  این کاروانسرا برشمرد و افزود: علاوه بر "شترخان" که محلی برای نگهداری احشام بوده است،"ایوان شاه نشین" مرکز تبادل کالا و تجربیات و فعالیت های بازرگانان با یکدیگر بوده و کاروانیان داخل ایوانها استراحت می کرده اند.

,

دوستمحمدی با بیان اینکه این کاروانسرا یک ورودی هم  به سمت شرق سمنان دارد، گفت: ورودی های این کاروانسرا بگونه ای ساخته شده که خلاف بادهای مزاحم است.

,

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سمنان  تصریح کرد: این بنا پیش از آن که به زندان مرکزی سمنان تبدیل شود، محل استقرار" حفظ آثار ملی" بوده است.

,

وی بیان کرد: " کاروانسرای شاه عباسی سمنان" یکی از 999 کاروانسرای ساخته شده به دستور شاه عباس صفوی است که در دوران صفویه در مسیر جاده ابریشم و مسیرهای مواصلاتی ساخته شده است.

,

لازم به ذکر است: چندی پیش درجلسه شورای اداری دستور انتقال زندان مرکزی سمنان از محل  کاروانسرای شاه عباسی این شهر توسط استاندارسمنان داده شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه