اخبار داغ

عدم وجود تناسب بین رشته های تحصیلی دانشگاهی و بازار کار؛

دانشگاه باید خاستگاه اقتصاد مقاومتی باشد/ دیدگاه لیبرالی حکمران مسائل اقتصادی کشور!

دانشگاه باید خاستگاه اقتصاد مقاومتی باشد/ دیدگاه لیبرالی حکمران مسائل اقتصادی کشور!
دانشگاه به‌عنوان مکانی برای پرورش نسل آینده در زمینه‌های اقتصادی اهمیت بسزایی دارد چون برای تغییر پایه و اساس اقتصاد در کشور باید ابتدا مفاهیم اصلی اقتصاد مقاومتی در دانشگاه تبیین و آموزش داده و سپس توسط فارغ‌التحصیلان همین دانشگاه‌ها در سایر قسمت‌های جامعه اجرا شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از منطقه آزاد؛ در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم‌های یک‌جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، واژه جدید «اقتصاد مقاومتی» به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است.

این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۸۹ مطرح گردید. در همین دیدار، رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی» را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برای جهش» را معرفی نمودند.

با توجه به اهمیت این موضوع مقام معظم رهبری سال گذشته را "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" و امسال را "اقتصاد مقاومتی، تولید اشتغال" نام نهادند.

انتخاب شعار سال با محوریت اقتصاد مقاومتی برای دو سال متمادی از سوی مقام معظم رهبری نشان از اهمیت این موضوع برای کشور دارد، بنابراین رهایی از اقتصادی که کشور را وابسته به بیگانگان کرده و رفتن به سمت اقتصادی که خودکفایی کشور را به دنبال خواهد داشت، باید در برنامه قرار گیرد.

دانشگاه به‌عنوان مکانی برای پرورش نسل آینده در این زمینه اهمیت بسزایی دارد چون برای تغییر پایه و اساس اقتصاد در کشور باید ابتدا مفاهیم اصلی اقتصاد مقاومتی در دانشگاه تبیین و آموزش داده و سپس توسط فارغ‌التحصیلان همین دانشگاه‌ها در سایر قسمت‌های جامعه اجرا شود.

همچنین باید مسئولان با حمایت از اختراعات دانشجویان و نخبگان راه را برای ایده پردازی دانشجویان باز کنند و به‌این‌ترتیب در تولید و به‌تبع آن در اقتصاد به خودکفایی برسیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, منطقه آزاد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,

بیشتر دانشگاه‌های به‌روز دنیا به سمت رشته‌های بین‌رشته‌ای در حرکت هستند

بهروز مردانی نژاد استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصاد در شهرکرد در گفت‌وگو با منطقه آزاد؛ اظهار کرد: امروز در دنیا و کشورهای توسعه‌یافته صحبت از رشته‌های بین‌رشته‌ای است.

وی با بیان اینکه با توجه به تحولاتی که در دو سه دهه اخیر ایجاد شده است تمام دانشگاه‌های معروف و به‌روز دنیا بیشتر به سمت این رشته‌ها پیش می‌روند افزود: این یعنی که دیگر رشته‌های کلاسیک قدیمی مطرح نیستند بلکه رشته‌هایی موردتوجه قرار دارند که تلفیقی از چند رشته هستند و حرکت آن‌ها با توجه به نیاز روز است.

مردانی نژاد ادامه داد: در دانشگاه‌های به‌روز دنیا قاعدتاً اساس بر این است که این رشته‌ها با توجه به همه نیازها در بازار کار کشورشان یا دنیا تأسیس و تدریس شوند.

نبود رشته‌های بین‌رشته‌ای، بزرگ‌ترین ضعف دانشگاه‌ها در ایران

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه این رشته‌ها با نیازهای صنعت‌، سیاست، علوم اقتصاد، علوم اجتماعی و... منطبق می‌شوند تا بتواند کارآمدی داشته باشد خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که ما در دانشگاه‌های ایران با آن مواجهیم تمایل کم به سمت رشته‌های میان‌رشته‌ای است .

این کارشناس مسائل اقتصادی در شهرکرد اضافه کرد: با توجه به اینکه ایران کشوری جوان و نوپا بوده و به دنبال تمدن سازی است اما کمتر در دانشگاه‌هایمان می‌بینیم اساتید، صاحبان فکر و اندیشه و... به فکر ایجاد این رشته‌ها باشند و این یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌هایی است که با آن مواجهیم.

مردانی نژاد یادآور شد: امروزه رشته‌هایی هست که با آن می‌توان دقیقاً نیازها را برآورد کرده و آن‌گونه که جامعه به آن نیازمند است در دانشگاه تدریس شود.
,
, بیشتر دانشگاه‌های به‌روز دنیا به سمت رشته‌های بین‌رشته‌ای در حرکت هستند,
,
, منطقه آزاد,
,
,
,
,
,
, نبود رشته‌های بین‌رشته‌ای، بزرگ‌ترین ضعف دانشگاه‌ها در ایران,
,
,
,
,
,
,
, ,

نبود تناسب بین رشته‌های دانشگاهی و نیاز بازار خیل عظیمی از فارغ‌التحصیلان بیکار را وارد جامعه می‌کند

وی با تأکید بر اینکه علت وجود سیل عظیمی از دانشجویان بیکار بعد از فراغت از تحصیل، نبود تناسب بین رشته‌های دانشگاه و نیاز بازار است، امیدواریم صاحبان اندیشه، متصدیان و مسئولین دانشگاه‌ها و متصدیان اتاق‌های فکر با تأسیس رشته‌های بین‌رشته‌ای در حل این مشکل قدم بردارند.

این استاد دانشگاه در شهرکرد با اشاره به اینکه ما اندیشه‌ورزان و اندیشه‌سازانی که بتوانند از اقتصاد روز دنیا تعریفی داشته باشند در کشور نداشتیم تأکید کرد: در کشور متفکرانی که بخواهند غیر از اقتصاد لیبرالی فکر کنند نداریم، ما در بحث اقتصاد به کسانی نیاز داریم که نظریه جدیدی در این خصوص ارائه دهند.

کارشناسان اقتصادی باید به سمت بازتولید نظریه اقتصاد اسلامی بروند

مردانی نژاد بیان داشت: کارشناسان ما باید یک بازتولید نظریه اقتصاد اسلامی داشته باشند، تمامی ابزار، امکانات، بورس اوراق بهادار، بانک‌ها و... همگی زائیده نظام لیبرالی هستند و بر اساس نظام لیبرالیستی حرکت می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی یک تئوری و نظریه جدید است که بیان می‌کند غیر از نظریه لیبرالیستی نظریه اسلامی هم در بحث اقتصاد وجود دارد.

مفاهیم و مبانی اقتصاد مقاومتی نیاز به تبیین دارند

وی ادامه داد: متأسفانه هنوز روی مبانی این اندیشه اقتصادی کار اساسی صورت نگرفته است، هنوز تعاریف و مفاهیم اولیه اقتصاد مقاومتی جایی تبیین نشده است.

این استاد دانشگاه در شهرکرد گفت: نیاز است اندیشمندان کشور و کسانی که دل درگرو انقلاب و اسلام دارند، حقیقت اقتصاد مقاومتی را تعریف، تبیین، تشریح کنند و در این راستا مهندسی قابل‌اجرا را پیش برند.

وی به سخنان بسیار در خصوص اقتصاد مقاومتی از سوی مسئولان اشاره و یادآور شد: باید اجزا، لوازم، شرایط و مقتضیات اقتصاد مقاومتی تعریف و شناسایی شود و تا زمانی که این موارد شناسایی نشود مجریان در اجرای اقتصاد مقاومتی خواهند ماند همان‌گونه که در حال حاضر هم در اجرای آن مانده‌اند.
,
, نبود تناسب بین رشته‌های دانشگاهی و نیاز بازار خیل عظیمی از فارغ‌التحصیلان بیکار را وارد جامعه می‌کند,
,
,
,
,
,
, کارشناسان اقتصادی باید به سمت بازتولید نظریه اقتصاد اسلامی بروند,
,
,
,
,
,
, مفاهیم و مبانی اقتصاد مقاومتی نیاز به تبیین دارند,
,
,
,
,
,
,
, ,


دانشگاه و حوزه، باید نقطه آغازین اجرای اصول اقتصاد مقاومتی باشد

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: باید نقطه آغازین اجرای اصول اقتصاد مقاومتی دانشگاه و حوزه باشد، اما پروسه زمانی نیاز دارد و باید برای رسیدن به آن وقت گذاشته و زمان صرف شود.

مردانی نژاد تأکید کرد: قطعاً دانشگاه‌ها باید به سمت این بروند که نظریه اقتصاد مقاومتی را تبیین کنند چون وظیفه دانشگاه‌ها و حوزه‌هاست که اجزا و مبانی اقتصاد مقاومتی را تشریح و تدریس کنند.

پرداختن به رشته‌های متناسب با اقتصاد روز دنیا در سایه اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های مقام معظم رهبری زمینه‌ساز اتکا به توان داخلی

یکی از دانشجویان دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با منطقه آزاد؛ اظهار کرد: متأسفانه رشته‌های دانشگاهی با نیاز بازار کار متناسب نیستند.

وی با اشاره به اینکه امروز ایجاد صنایع بزرگ و سنگین که نیاز به سرمایه زیاد دارند قابل‌پذیرش نیستند چراکه این صنایع از لحظه شروع تا وقتی‌که به بهره‌برداری برسند زمان‌بر هستند افزود: حال‌آنکه در این زمان بسیاری از سرمایه‌های انسانی و نیروهای جوان و فارغ‌التحصیل دانشگاهی فرصت اشتغال را از دست می‌دهند.

این دانشجوی دانشگاه شهرکرد بیان داشت: پرداختن به شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد چون نیاز دنیای امروز صنایع کوچک و زودبازده است.

وی راه رسیدن به شرکت‌های دانش‌بنیان را پرداختن به رشته‌های متناسب با اقتصاد روز دنیا دانست و تأکید کرد: با پرداختن به این رشته‌ها در سایه اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های مقام معظم رهبری در این خصوص فضای رقابت شرکت‌های داخلی با برند‌های بزرگ جهان فراهم می‌شود و به‌این‌ترتیب زمینه‌ساز اتکا به توان داخلی خواهد شد.

به گزارش منطقه آزاد اقتصاد حال حاضر ایران وابستگی شدیدی به نفت دارد، اقتصاد تک‌محصولی همیشه ناپایدار بوده و در تکانه‌های اقتصادی دنیا مانند تحریم‌های ظالمانه‌ای که استکبار جهانی علیه کشور وضع کرده آسیب‌پذیر است. زمانی مالیات جایگزینی برای اقتصاد تک‌محصولی محسوب می‌شد اما امروز شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و همچنین دانش به‌روز در عرصه‌های مختلف چون فولاد، نساجی، پوشاک، کشاورزی و... حرف اول را در جهان می‌زند و اقتصاد مقاومتی تنها گزینه‌ای است که کشور را برای پیشرفت به سمت خودکفایی و رسیدن به ایده آل‌های جهانی یاری می‌دهد و این محقق نخواهد شد مگر به همت اساتید دانشگاهی و حوزوی و حمایت مسئولان.

,
, دانشگاه و حوزه، باید نقطه آغازین اجرای اصول اقتصاد مقاومتی باشد,
,
,
,
,
,
, پرداختن به رشته‌های متناسب با اقتصاد روز دنیا در سایه اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های مقام معظم رهبری زمینه‌ساز اتکا به توان داخلی,
,
, منطقه آزاد,
,
,
,
,
,
,
,
, منطقه آزاد]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه