اخبار داغ

به بهانه ۲۶ دی ماه؛

روایتی از شادی مردم تفرش، در روزی که شاه فرار کرد

روایتی از شادی مردم تفرش، در روزی که شاه فرار کرد
در ۲۶ دی ماه، فرار شاه از کشور سبب شادی مردم شد که در این روز، جوانان، مجسمه شاه را از میدان اصلی شهر به زیر کشیدند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ندای تفرش، ۲۶ دی‌ماه امسال، سی‌ونهمین سالگرد فرار شاه مخلوع از کشور است. این فرار، سقوط رژیم پهلوی را حتمی کرد و باعث شد که کمتر از یک ماه، انقلاب اسلامی به پیروزی برسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ندای تفرش, ندای تفرش,

با فرار شاه، مردم ایران که از رژیم منحوس پهلوی خسته شده بودند، در سراسر ایران به خیابان‌ها آمدند و با پخش شیرینی، این رویداد مهم تاریخی را جشن گرفتند؛ ۲۶ دی‌ماه ۵۷ نقطه عطف دیگری در تاریخ انقلاب اسلامی به شمار می‌آید.

,

شکل‌گیری اولین جرقه‌های تظاهرات مردمی در تفرش

, شکل‌گیری اولین جرقه‌های تظاهرات مردمی در تفرش, شکل‌گیری اولین جرقه‌های تظاهرات مردمی در تفرش,

مردم شهر تفرش و مبارزان انقلابی اعم از روحانیت، جوانان، زنان و... نیز همراه با مردم سراسر کشور، در حوادث و وقایع انقلابی حضور پررنگ داشته‌اند.

,

البته مبارزات ضدرژیم مردم تفرش تشکل‌یافته نبود و تظاهرات به صورت خودجوش و با راهنمایی و هدایتگری سخنرانانی که در مساجد تفرش حضور پیدا می‌کردند، صورت می گرفت.

,

هرچند جوانان انقلابی تفرش در سال ۵۷ فعالیت‌هایی همراستا با سایر مبارزان سطح کشور داشته‌اند، اما به گفته برخی از آنها، آذر ۵۷، اولین جرقه‌های تظاهرات و اعتراضات در تفرش شکل گرفته است.

,

شاید اولین حضور اعتراضی مردم تفرش در خیابانها در اواسط دی ۵۷ انجام شد. 

,

شبی که مردم پس از پایان سخنرانی واعظی که آن روزها از قم به حسینیه بعثت تفرش می‌آمد، به راهپیمایی پرداختند.

,

مردم پس از پیمودن چند خیابان دوباره به مسجد برگشتند و با همفکری و برنامه‌ریزی، راهپیمایی در روزهای بعدی ادامه یافت.

,

 در روزهای بعد، دامنه تظاهرات گسترده‌تر شد و خیابان‌های بیشتری را در برگرفت.

,

شادی مردم تفرش در روز فرار شاه

, شادی مردم تفرش در روز فرار شاه, شادی مردم تفرش در روز فرار شاه,

چند روز بعد و در ۲۶ دی ماه، فرار شاه از کشور سبب شادی مردم شد که در این روز، جوانان، مجسمه شاه را از میدان اصلی شهر به زیر کشیدند.

,

کریمی یکی از جوانان انقلابی آن روزها، با اشاره به وقایع روز فرار شاه در تفرش گفت: نشستن پای منبر سخنرانان که اواسط دی ماه سال ۵۷ در تفرش سخنرانی می‌کردند، این احتمال را به ذهن افراد می‌داد که شاه از کشور فرار خواهد کرد.

,

وی افزود: من نیز با توجه به حس شاعری خود، توانستم شعری را در زبان حال شاه وطن‌فروش بسرایم. روز فرار شاه با کمک دانش آموزان این شعر را استنسیل کردیم و در میان مردم پخش شد.

,

, ,

کریمی ادامه داد: شب همان روز، با همراهی ۱۲ نفر از دوستانم به میدان شاه (آزادی فعلی) رفتیم و لوح یادبود شاه را با کمک دستگاه برش دادیم.

,

وی خاطر نشان کرد: روز بعد شهید ولی‌الله زمانی در راهپیمایی این لوح را با افتخار در دست داشت و به مردم نشان می‌داد که بالاخره این لوح نگین به زیر کشیده شد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه