اخبار داغ

بلاتکلیفی چغندرکاران شاهرود و میامی؛

کام کشاورزان با برداشت چغندرقند تلخ شد/ چغندر بدهید، شکر بگیرید!

کام کشاورزان با برداشت چغندرقند تلخ شد/ چغندر بدهید، شکر بگیرید!
چندسالی است که دوندگی چغندرکاران شهرستان های شاهرود و میامی برای دریافت مطالبات رهاورد و دسترنجشان به جز خستگی و نا امیدی برای آنان چیزی باقی نمی گذارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار نسل شاهوار شهرستان های شاهرود و میامی تنها شهرستان هایی هستند که چغندر قند استان سمنان در آن کشت می شود و در این میان شهرستان میامی قطب تولید چغندر قند در استان است اما هر سال با فرا رسیدن فصل برداشت چغندر قند کشاورزان این دور شهرستان با دل نگرانی و دغدغه تحویل چغندر تولیدی خود به کارخانه قند شاهرود دست به گریبان هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نسل شاهوار,

همه ساله با فرا رسیدن فصل پاییز و سرد شدن هوا چغندرکاران به دلیل اینکه سرما به محصول شان آسیب نزند محصول را زود برداشت می کنند. از سختی کاشت و برداشت چغندر که بگذریم دل نگرانی تحویل چغندر قند به کارخانه قند و دوندگی برای دریافت وجه محصولی که به کارخانه تحویل داده اند شیرینی کامشان را به تلخی مبدل می کند و رهاورد و دسترنجی به جز خستگی و نا امیدی را برای آنان باقی نمی گذارد.

,

چغندرکاران شهرستان های شاهرود و میامی که سال های طولانی است محصول تولیدی خود را به کارخانه قند شاهرود تحویل می دادند چند سالی است که با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند. در سال جاری نیز پرداخت مطالبات کشاورزان با حواله شکر و بخشی از آن به صورت تفاله چغندر است، حواله شکری که به ازای تحویل چغندر به کشاورز داده می شود با قیمت بازار همخوانی نداشته و سبب شده که کشاورزان با قیمت پایین تر حواله ها را فروخته و متضرر شوند و این موضوع باعث نارضایتی و اعتراض کشاورزان این دو شهرستان شده است.

,

طرح اعتراضات و شکایات به امام جمعه ها و فرمانداران دو شهرستان شاهرود و میامی هم تا کنون برای کشاورزان هیچ نتیجه ای در بر نداشته است و صد البته گویا باید گفت "آنچه البته به جایی نرسد فریاد است".

,

حواله شکر به جای پول چغندر قند

, حواله شکر به جای پول چغندر قند,

علی اکبر پور علی یکی از چغندرکارانی است که همراه با برادرش حدود چهار هزار تن چغندر به کارخانه قند شاهرود تحویل داده اند و تا کنون هیچ وجهی به ازای تحویل محصول شان دریافت نکرده اند.

,

این کشاورز در گفتگو با خبرنگار نسل شاهوار با بیان اینکه بیش از چهار هزار تن چغندر قند به کارخانه شاهرود تحویل داده ایم گفت: دریغ از اینکه کارخانه قند در ازای دریافت محصول تا کنون به ما یک ریال وجه نقد داده باشد.

, نسل شاهوار,

پورعلی با اشاره به مطالبات چند میلیونی سال های گذشته خود از کارخانه قند شاهرود اظهار کرد: نه تنها مطالبات گذشته را با ما تسویه حساب نکرده اند بلکه امسال به جای پرداخت وجه چغندری که تحویل کارخانه داده ایم به ما حواله شکر داده اند.

,

وی افزود: کارخانه قند حواله شکر را با ما به ازای هر کیلو دو هزار و 720 تومان حساب می کند و اگر ما بخواهیم این حواله را در بازار آزاد فروخته و به پول تبدیل کنیم هر کیلو دو هزار و 440 تومان از ما خریداری می شود.

,

این کشاورز چغندر کار ادامه داد: حواله شکر را هم به ازای هر کیلو دو هزار و 720 تومان به خود کشاورز می دهند یا خودشان با ده درصد ضرر به دلال های شکر می فروشند و پولش را به کشاورز می دهند.

,

پور علی بیان کرد: به عبارتی ساده تر اگر حواله شکری که یک کشاورز به ازای چغندرش دریافت کرده یکصد میلیون تومان باشد موقع فروش ده میلیون تومان ضرر می کند و اگر کشاورزی یک میلیارد تومان چغندر تحویل داده باشد یکصد میلیون تومان ضرر کرده است.

,

وی یادآور شد: برای این مشکل به فرماندار شاهرود و میامی و امام جمعه های این دو شهرستان نیز مراجعه کردیم اما هیچ پاسخی دریافت نکردیم.

,

قطع کرایه بار، تفاله و قند کشاورزان

, قطع کرایه بار، تفاله و قند کشاورزان,

خیزاب یکی دیگر از چغندرکارانی است که اراضی کشاورزی اش در شهرستان میامی است، وی در گفتگو با خبرنگار نسل شاهوار وضعیت برداشت چغندر قند را در سال جاری خوب ارزیابی کرد و گفت: کارخانه قند شاهرود خیلی ما را اذیت می کند، ظرف سال گذشته تا امسال هر کیلو صد تومان چغندر را ارزان کرده است.

, نسل شاهوار ,

وی با بیان اینکه کرایه باری هم که کارخانه برای کمک هزینه به ما پرداخت می کرد امسال قطع شده است اظهار کرد: کارخانه قند غیر از خرید چغندر قند به ازای هر تن چغندری که کشاورز به کارخانه تحویل می داد دو کیلو قند و سه کیلو تفاله چغندر قند به قیمت ارزان به کشاورز می داد اما امسال تمام این موارد قطع شده است و باید کرایه بار چغندر تحویلی به کارخانه را هم خود کشاورز بدهد.

,

این کشاورز چغندرکار میزان برداشت محصول چغندر خود در سال جاری را دو هزار تن عنوان کرد و افزود: بعد از تحویل چغندر به کارخانه قرار شد به ازای طلب پولی که کشاورز از کارخانه قند دارد شکر به ازای هر کیلو دو هزار و 720 تومان تحویل دهند که آن هم خودشان در بازار آزاد با 250 تومان زیر قیمت برای کشاورز می فروشند و اگر هم تفاله چغندر را به کشاورز بدهند باز هم هر کیلو 90 تومان برای کشاورز ضرر است.

,

خیزاب ادامه داد: در واقع اصلا به ما شکری تحویل نمی دهند، حواله شکر را به نام ما صادر کرده و موقع فروش هم کد ملی ما را وارد می کنند تازه باید به اداره مالیات هم بابت خرید و فروش شکر مالیات بدهیم.

,

هیچ کس به اعتراض ما رسیدگی نمی کند

, هیچ کس به اعتراض ما رسیدگی نمی کند,

وی تصریح کرد: کشاورزی که بانک و کارگرانی که محصول را برداشت کرده اند بدهی دارد هم مجبور است این شرایط را بپذیرد و شکر را در بازار آزاد به قیمت ارزان بفروشد.

,

این کشاورز چغندرکار گفت: برای حل این مشکل و طرح شکایات و اعتراضات خود به فرمانداران دو شهر شاهرود و میامی و ائمه جمعه این دو شهر هم مراجعه کردیم اما متاسفانه تا کنون هیچ کس به درد و دل ما گوش نداده و هیچ رسیدگی نشده است... واقعا نمی دانیم باید به چه کسی مراجعه کنیم، مگر فرماندار بالاترین مقام اجرایی در هر شهرستان نیست؟ پس چرا هیچ پاسخ قانع کننده ای به ما نمی دهند؟

,

خیزاب بیان کرد: هنگام کاشت و برداشت محصول باید هزینه های تولید و برداشت را به صورت نقدی پرداخت کنیم آن وقت مطالبات ما از کارخانه قند شاهرود باید بدین صورت پرداخت شود....

,

مصاحبه نسل شاهوار با مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود و دبیر اجرایی خانه کشاورز استان سمنان را در خصوص مشکل چغندرکاران در قسمت بعدی این گزارش بخوانید...

, نسل شاهوار,

انتهای پیام

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه