اخبار داغ

احیای حقابه‌ای که به فراموشی سپرده شده بود/لایروبی بند انحرافی میلاجرد بعد از ۲۵ سال

احیای حقابه‌ای که به فراموشی سپرده شده بود/لایروبی بند انحرافی میلاجرد بعد از ۲۵ سال
حقابه کشاورزان میلاجردی از رودخانه «قره‌چای» که ۳۰ سالی به فراموشی سپرده شده بود اکنون با لایه‌روبی بند انحرافی که از این رودخانه به سمت باغات و زمین های کشاورزی هدایت می‌شد بار دیگر احیا شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سلام کمیجان، رودخانه بزرگ «قره‌چای» یکی از رودخانه‌های دائمی استان مرکزی است که از ارتفاعات شهرستان شازند سرچشمه گرفته و در مسیر خود قسمتی از استان همدان را در برگرفته و پس از گذشت از برخی از شهرستان‌های استان مرکزی به دریاچه نمک قم می‌ریزد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سلام کمیجان, سلام کمیجان, سلام کمیجان,

 این رود با طول ۵۴۰ کیلومتر و با جهت غربی- شرقی به مسیر خود ادامه می دهد و در مسیر این رودخانه سدهایی وجود دارد که مهم‌ترین آن «سد الغدیر» ساوه است، وسعت حوضه آبریز رودخانه «قره‌‌چای» حدود ۲۳۹۲۱ کیلومتر مربع است.

,

, ,

میلاجرد یکی از بخش های شهرستان کمیجان است که رودخانه «قره‌چای» از این بخش عبور می کند، اما باتوجه به سد خاکی که در شهرستان خنداب به منظور ذخیره آب بر روی این رودخانه احداث شده بود، مردم میلاجرد ۱۲ سال این رودخانه بزرگ را به صورت رودی کم‌آب مشاهده می کردند. سال گذشته به جهت بارش های رحمت الهی و سر ریز شدن سد خنداب، آب در رودخانه «قره‌چای» میلاجرد جریان پیدا کرد و این امر باعث خوشحالی مردم، بخصوص کشاورزان شد.

,

مردم میلاجرد از گذشته حقابه‌ای از رودخانه «قره‌چای» داشتند که توسط یک بند انحرافی از این رودخانه تا میلاجرد، آب به سمت باغات و زمین های کشاورزی هدایت می شد اما متاسفانه پس از گذشت سالیان طولانی در حدود ۳۰ سال این بند انحرافی به خاطر سهل انگاری مردم و مسئولان و نبود اعتبارات به حال خود رها شده بود.

,

, ,

لایروبی بند انحرافی میلاجرد بعد از ۲۵ سال

, لایروبی بند انحرافی میلاجرد بعد از ۲۵ سال, لایروبی بند انحرافی میلاجرد بعد از ۲۵ سال,

یوسف غریبی بخشدار میلاجرد در گفتگو با خبرنگار سلام کمیجان با اشاره به اجرایی شدن پروژه لایه‌روبی بند انحرافی میلاجرد گفت: این پروژه یکی از پروژه‌های حیاتی بخش میلاجرد محسوب می شود. با توجه به خشکسالی‌های پی در پی و کمبود بارش ها و خشک شدن سفره های زیرزمینی، کشاورزی بخش میلاجرد در خطر نابودی قرار دارد.

, سلام کمیجان, سلام کمیجان,

وی در ادامه افزود: از ۲۵ سال گذشته تاکنون لایروبی از بند انحرافی و حقابه میلاجرد به این شکل انجام نشده بود. پُرشدن بند انحرافی در مرور زمان با رویش گیاهان و درختچه های هرز و همچنین عدم رعایت حریم کشاورزی از سوی کشاورزان این بند را به طور کامل از بین برده بود.

,

بخشدار میلاجرد تصریح کرد: با تلاش های مستمر و پیگیری های متعدد از استان و شهرستان، عملیات لایروبی بند انحرافی به طول ۳۰ کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۶۵ میلیون تومان از ۱۰ دی ماه آغاز شده است که تلاش داریم تا پایان همین ماه این پروژه را به اتمام برسانیم.

,

وی ادامه داد: پس از پایان یافتن لایروبی، در صدد هستیم در ورودی بند دیوارکشی را انجام داده و با وارد شدن آب آن را ساماندهی کنیم و به باغات و زمین های کشاورزی هدایت کنیم.

,

بخشدار میلاجرد تصریح کرد: با کاهش منابع آبی سفره های زیرزمینی، کشاورزی و باغات منطقه در حال خشک شدن هستند و با اجرایی شدن این پروژه می توانیم باغات را دوباره احیا و تا حدودی ذخایر سفره های زیرزمینی را تقویت کنیم.

,

غریبی بیان کرد: این پروژه از مطالبات به حق مردم میلاجرد بود که با حمایت های امام جمعه میلاجرد و پیگیری های شورای اسلامی و فرماندار شهرستان و مسئولان استانی توانستیم این پروژه را اجرایی کنیم.

,

بخشدار میلاجرد با اشاره به اینکه خشکسالی های اخیر نقش زیادی در بروز کم آبی برخی قنات های منطقه داشته است، خاطرنشان کرد: این طرح ها نیازمند همت مسئولان است تا بتوان با استعانت از خداوند مشکلات کشاورزی بخش میلاجرد را حل کنیم.

,

, ,

, ,

 انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه