یکی از کارگردانان و فیلمسازان مطرح کشوری با انتقاد از تغییر اهداف جشنواره ملی فیلم فجر گفت: متأسفانه در سالهای اخیر این جشنواره بیشتر به مهمانی فیلم فجر تبدیل شده است.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ابوالفضل جلیلی از کارگردانان و فیلمسازان مطرح کشور در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب؛ با اشاره به سیو ششمین جشنواره ملی «فیلم فجر» گفت: جشنواره «فیلم فجر» در نخستین سالهای فعالیتش فرصتی برای سینماگرانی بود که به دلیل عشق به حوزه سینما میخواستند ضمن معرفی خود به دنیا نشان دهند که در انقلاب اسلامی جایگاهی برای سینمای مدرن وجود دارد.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,فاصلهگیری جشنواره فیلم فجر از رسالت اصلی
وی افزود: این جشنواره هر ساله استعدادهای نو و جدیدی را به عرصه سینما معرفی میکرد ولی در یک دهه اخیر برخی سینماگران و کارگردانان با انگیزه دریافت جایزه و مطرح شدن، در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا میکنند و همین تغییر انگیزهها سبب شده تا در جشنواره و سینمای ایران دیگر خبری از نوابغ سینمایی نباشد.
این کارگردان مطرح کشوری تصریح کرد: در سالهای اخیر اگر هم عدهای معدود در این جشنواره مطرح شدهاند، تنها برای مدت کوتاهی بوده است؛ یک بار فیلمی ساخته و مطرح شدهاند وگرنه در میان این افراد دیگر کسی مانند «حاتمیکیا» کشف نشده است.
راهیابی به بخش مسابقه جشنواره، معیاری برای سنجش یک فیلم
جلیلی با اشاره به تصمیم امسال دستاندرکاران جشنواره فیلم فجر و راهیابی ۲۲ اثر به بخش مسابقه جشنواره گفت: با این موضوع موافق هستم، زیرا در تمام جشنوارههایی که در دنیا برگزار میشود محدودیتی برای بخش مسابقه وجود دارد؛ در حقیقت راهیابی به بخش مسابقه معیاری برای سنجش خوب بودن یک فیلم است و معتقدم که اگر تعداد زیادی فیلم به بخش مسابقه راه پیدا کند از ارزش آن جشنواره کاسته میشود.
این فیلمساز مطرح کشوری، داوری و ارزیابی فیلم اولیها را در بخش جداگانهای از جشنواره سودمند دانست و گفت: به نظر بنده داوری و ارزیابی فیلم اولیها در بخشی جداگانه میتواند در پرورش استعدادها و ارتقاء کیفیت فیلمها مؤثر باشد؛ میتوان برای این منظور مانند جشنوارهای سراسر دنیا بخشی به عنوان نگاهی نو یا افقهای تازه برای فیلم اولیها در نظر گرفت.
جشنواره فجر به یک میهمانی تبدیل شده است
وی با انتقاد از اینکه جشنواره ملی فیلم فجر از رسالت و اهداف اصلی فاصله گرفته است، گفت: متأسفانه در سالهای اخیر این جشنواره بیشتر به مهمانی فیلم فجر تبدیل شده است.
جلیلی ادامه داد: فلسفه برگزاری جشنواره فیلم در دنیا این بود که فیلمسازان متعهد تصمیم گرفتند، تا هر فیلمسازی که اثرش به خاطر نگرشها و اندیشههای سیاسی با موضاعات جهانی در کشورش نمایش داده نمیشود در جشنواره بینالمللی به روی پرده برود.
مستقل نبودن جشنواره فجر مانعی بر سر راه بروز خلاقیت فیلمسازان/فقط فیلمهای سفارشی دیده میشوند
این کارگردان مطرح بینالمللی به اهمیت استقلال این جشنواره اشاره کرد و گفت: در جشنواره فجر فیلمهای سفارش شده از جایگاه ویژهای برخوردار هستند، بنابراین جشنواره فیلم فجر مستقل نیست و این موضوع خلاقیت را از فیلمسازان میگیرد و به ارتقای کیفیت سینمای کشور آسیب میزند.
وی ادامه داد: جشنواره ملی فیلم فجر مانند برگزاری یک مهمانی است که در یک بخش آن مهمانان داخلی و در بخش دیگر مهمانان خارجی شرکت میکنند؛ جشنواره سینمای ایران به دلیل نداشتن معیارهای خاص بینالمللی نمیتواند به عنوان یک جشنواره بینالمللی مطرح شود و اگر چنین باشد از کشورهای مختلف دنیا فیلمهای متعددی برای شرکت در جشنواره ارسال میشود و باید آن فیلم هم پذیرفته و بدون سانسور نمایش داده شود.
جلیلی با اشاره به معیارهای جشنوارههای بینالمللی خاطرنشان کرد: در جشنوارههای بینالمللی از همه جای دنیا و بدون سانسور فیلم را میپذیرند و نمایش هم میدهند، افراد لایق هم موفق به کسب جایزه میشوند اما در جشنوارههای ایرانی هر فیلمی پذیرش نمیگیرد و از اینرو خیلی مورد استقبال فیلمسازان خارجی قرار نمیگیرد و تنها در بخش بینالملل نمایش فیلم به چند کشور خاص محدود میشود.
انتهای پیام/
فاصلهگیری جشنواره فیلم فجر از رسالت اصلی
, فاصلهگیری جشنواره فیلم فجر از رسالت اصلی, فاصلهگیری جشنواره فیلم فجر از رسالت اصلی,وی افزود: این جشنواره هر ساله استعدادهای نو و جدیدی را به عرصه سینما معرفی میکرد ولی در یک دهه اخیر برخی سینماگران و کارگردانان با انگیزه دریافت جایزه و مطرح شدن، در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا میکنند و همین تغییر انگیزهها سبب شده تا در جشنواره و سینمای ایران دیگر خبری از نوابغ سینمایی نباشد.
,این کارگردان مطرح کشوری تصریح کرد: در سالهای اخیر اگر هم عدهای معدود در این جشنواره مطرح شدهاند، تنها برای مدت کوتاهی بوده است؛ یک بار فیلمی ساخته و مطرح شدهاند وگرنه در میان این افراد دیگر کسی مانند «حاتمیکیا» کشف نشده است.
,راهیابی به بخش مسابقه جشنواره، معیاری برای سنجش یک فیلم
, راهیابی به بخش مسابقه جشنواره، معیاری برای سنجش یک فیلم , راهیابی به بخش مسابقه جشنواره، معیاری برای سنجش یک فیلم ,جلیلی با اشاره به تصمیم امسال دستاندرکاران جشنواره فیلم فجر و راهیابی ۲۲ اثر به بخش مسابقه جشنواره گفت: با این موضوع موافق هستم، زیرا در تمام جشنوارههایی که در دنیا برگزار میشود محدودیتی برای بخش مسابقه وجود دارد؛ در حقیقت راهیابی به بخش مسابقه معیاری برای سنجش خوب بودن یک فیلم است و معتقدم که اگر تعداد زیادی فیلم به بخش مسابقه راه پیدا کند از ارزش آن جشنواره کاسته میشود.
,این فیلمساز مطرح کشوری، داوری و ارزیابی فیلم اولیها را در بخش جداگانهای از جشنواره سودمند دانست و گفت: به نظر بنده داوری و ارزیابی فیلم اولیها در بخشی جداگانه میتواند در پرورش استعدادها و ارتقاء کیفیت فیلمها مؤثر باشد؛ میتوان برای این منظور مانند جشنوارهای سراسر دنیا بخشی به عنوان نگاهی نو یا افقهای تازه برای فیلم اولیها در نظر گرفت.
,جشنواره فجر به یک میهمانی تبدیل شده است
, جشنواره فجر به یک میهمانی تبدیل شده است, جشنواره فجر به یک میهمانی تبدیل شده است,وی با انتقاد از اینکه جشنواره ملی فیلم فجر از رسالت و اهداف اصلی فاصله گرفته است، گفت: متأسفانه در سالهای اخیر این جشنواره بیشتر به مهمانی فیلم فجر تبدیل شده است.
,جلیلی ادامه داد: فلسفه برگزاری جشنواره فیلم در دنیا این بود که فیلمسازان متعهد تصمیم گرفتند، تا هر فیلمسازی که اثرش به خاطر نگرشها و اندیشههای سیاسی با موضاعات جهانی در کشورش نمایش داده نمیشود در جشنواره بینالمللی به روی پرده برود.
,مستقل نبودن جشنواره فجر مانعی بر سر راه بروز خلاقیت فیلمسازان/فقط فیلمهای سفارشی دیده میشوند
, مستقل نبودن جشنواره فجر مانعی بر سر راه بروز خلاقیت فیلمسازان/فقط فیلمهای سفارشی دیده میشوند, مستقل نبودن جشنواره فجر مانعی بر سر راه بروز خلاقیت فیلمسازان/فقط فیلمهای سفارشی دیده میشوند,این کارگردان مطرح بینالمللی به اهمیت استقلال این جشنواره اشاره کرد و گفت: در جشنواره فجر فیلمهای سفارش شده از جایگاه ویژهای برخوردار هستند، بنابراین جشنواره فیلم فجر مستقل نیست و این موضوع خلاقیت را از فیلمسازان میگیرد و به ارتقای کیفیت سینمای کشور آسیب میزند.
,وی ادامه داد: جشنواره ملی فیلم فجر مانند برگزاری یک مهمانی است که در یک بخش آن مهمانان داخلی و در بخش دیگر مهمانان خارجی شرکت میکنند؛ جشنواره سینمای ایران به دلیل نداشتن معیارهای خاص بینالمللی نمیتواند به عنوان یک جشنواره بینالمللی مطرح شود و اگر چنین باشد از کشورهای مختلف دنیا فیلمهای متعددی برای شرکت در جشنواره ارسال میشود و باید آن فیلم هم پذیرفته و بدون سانسور نمایش داده شود.
,جلیلی با اشاره به معیارهای جشنوارههای بینالمللی خاطرنشان کرد: در جشنوارههای بینالمللی از همه جای دنیا و بدون سانسور فیلم را میپذیرند و نمایش هم میدهند، افراد لایق هم موفق به کسب جایزه میشوند اما در جشنوارههای ایرانی هر فیلمی پذیرش نمیگیرد و از اینرو خیلی مورد استقبال فیلمسازان خارجی قرار نمیگیرد و تنها در بخش بینالملل نمایش فیلم به چند کشور خاص محدود میشود.
,انتهای پیام/
,]
ارسال دیدگاه