اخبار داغ

یادداشت/ علیرضا دهلوی

مدیریت سابق شهری تهران دقیقاً چه کرد؟!

مدیریت سابق شهری تهران دقیقاً چه کرد؟!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا دهلوی در روزنامه جوان نوشت:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

1- آمارها در حوزه زیرساخت‌های بزرگراه‌ها، تونل‌ها، فضای سبز، فضاهای فرهنگی و... نشان می‌دهد که همه اقداماتی که تا پیش از سال84 در تهران انجام شده، حداکثر به اندازه اقداماتی است که در دوران شهرداری سابق (84 تا 96) صورت گرفته است. در مدتی که اصلاح‌طلبان کلید شهر را به دست گرفتند، مدعی شده‌اند شهری ویرانه و یک شهرداری بدهکار و بدون بودجه در اختیار دارند. به همین دلیل هم هیچ اقدام تازه‌ای توسط نجفی به عنوان شهردار تهران در این حدود پنج ماه صورت نگرفته مگر اینکه پروژه‌هایی را که در زمان قالیباف آماده بهره‌برداری شده افتتاح کرده باشد. 

,

حدود نصف زیرساخت‌های شهر در دوره سابق مدیریت شهری ساخته شد و فضای سبز شهر تقریباً دو برابر شد. در شرایطی که دو تحریم خارجی و داخلی در دولت‌های نهم، دهم و یازدهم نسبت به شهرداری تهران اعمال می‌شد، اما محمدباقر قالیباف کارنامه قابل‌دفاعی از خود برجای گذاشته است. 

,

2- وقتی می‌خواهید حسابرسی انجام دهید باید پایه سال قبل را داشته باشید، اما تا سال 85 این پایه در شهرداری وجود نداشت. بنابراین زمانی که قرار شد در شهرداری تهران حسابرسی در سال 85 انجام شود، حسابرس آن را غیرقابل اظهارنظر اعلام کرد، اما وقتی قالیباف شهرداری را به نجفی تحویل می‌داد تفریغ بودجه سال 95 را هم به شورای شهر داده بود. این تفریغ بودجه علاوه بر شهرداری از سوی شورای شهر هم حسابرسی می‌شد و در واقع دوبار حسابرسی انجام می‌شد. 

,

3- در دوره مدیریت قالیباف خطوط یک و 2 مترو تکمیل شد و خطوط 3، 4 و 8 ساخته شد. خط 5 تکمیل شد. تست گرم خط 6 انجام شد و بخشی از خط 7 حتی به بهره‌برداری نیز رسید. به‌طوری‌که  متروی تهران از حدود 74، 75 کیلومتر به 320 کیلومتر خط مترو رسید. 

,

در این میان فراموش نکنیم که 50درصد هزینه مترو برعهده دولت است که در هزینه‌های زیرساختی باید تأمین می‌شد، اما سهمی که دولت به شهرداری در این 12سال داد خیلی کمتر از این ارقام و تقریباً در حد صفر بود. در دوره قبل مدیریت شهری 10 خط بی‌آرتی احداث شد. علاوه بر این اتوبوس‌های کولردار و اتوبوس‌های دو کابین وارد پایتخت شده تا مردم از دست مینی بوس‌های فرسوده و اتوبوس‌های قدیمی و نامناسب راحت شوند.

,

4- تا سال 84 تهران کلا 157 تقاطع غیرهمسطح شامل پل روگذر و زیرگذر و دسترسی‌ها داشت، اما در پایان دوره مدیریت قالیباف به حدود 350 تقاطع غیرهمسطح رسید و این یعنی بیش از دو برابر شد. به عنوان مثال فقط در اتوبان امام علی(ع) به تنهایی 57 پل ساخته شد. محاسبات نشان می‌دهد 43درصد از بزرگراه‌های شهر تهران معادل 231کیلومتر در یک دهه اخیر ساخته شده است. 

,

5- اگرچه در طول 15سال اجرای طرح جنگل‌کاری پیرامون شهر تا سال84 تنها 20هزار هکتار به اجرا درآمد، اما از سال84 این روند رشد بیشتری یافت، به طریقی که در طول 9سال این طرح پیشرفتی بیش از 74درصدی داشته است و بالغ بر 38هزار هکتار جنگل‌کاری در قالب کمربند سبز به اجرا درآمده است. 

,

6- شرح سایر خدمات شهرداری در دوران مدیریت سابق شهری خارج از حد این نگارش است، اما بخش قابل‌تأملی از آنها عبارتند از: ترمیم و نوسازی بافت فرسوده در تهران چهار برابر کشور، تجهیز 354محله تهران به خانه‌های سلامت، افزایش 5هزارتایی صندلی‌های سینما از سال84تا96، شتاب خدمات‌دهی در جنوب شهر پنج برابر نسبت به شمال شهر، ساخت بالغ بر هزار بوستان از سال 84 تا مرداد96، افزایش حدود 80درصدی ایستگاه‌های آتش‌نشانی، افزایش سالن‌های ورزشی شهرداری به 313 ساختمان

,

7- محمدعلی نجفی که از رفع معضلات در حوزه آسیب‌های اجتماعی طی شش ماه تا ایجاد شبکه قوی بهداشت در تهران وعده داده بود؛ در حالی هیچ نقطه عطفی را در کارنامه‌اش هنوز به ثبت نرسانده که حدود پنج ماه از تکیه‌اش بر کرسی شهرداری پایتخت گذشته است. ‌ای‌کاش شورای شهر تهران گزارشی از عملکرد شهردار فعلی پایتخت می‌خواست تا شاید گرهی از مشکلات شهروندان باز می‌کرد.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه