اخبار داغ

درگفتگو با کارشناس مسائل منطقه مطرح شد؛

ردپای غرب در ایجاد بحران مدیریت در جهان اسلام در قرن نوزدهم/ پنهان ماندن چهره واقعی شهید نواب صفوی به عنوان مدافع راستین فرهنگ اسلامی ایرانی

ردپای غرب در ایجاد بحران مدیریت در جهان اسلام در قرن نوزدهم/ پنهان ماندن چهره واقعی شهید نواب صفوی به عنوان مدافع راستین فرهنگ اسلامی ایرانی
عرب گفت: مظلومیت شهید سید مجتبی نواب صفوی و فداییان اسلام دراین است که ایشان مدافع صادق هویت اسلامی ایرانی در آن دوره بودند اما متاسفانه مطامع سیاسی و حزبی جریاناتی خاص چون روشنفکران پهلوی و مدعیان ملی‌گرایی سبب پنهان ماندن چهره واقعی نواب صفوی شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا عرب در گفتگو با ناب نیوز با بیان اینکه امروز در ابتدای قرن بیست و یکم شاهد عصر شکوفایی اسلام گرایی و به ویژه اسلام سیاسی در جهان اسلام هستیم، گفت: اسلام در زیرساخت فرهنگی فکری و تمدنی جهان اسلام حضور دارد لذا طبیعی است که در مهمترین وقایع حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این جهان متجلی گردد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  ناب نیوز,

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به ناتوانی مکاتب فلسفی و فرهنگی غرب به شرق در حل مسائل جهان اسلام عنوان کرد: به روشنی مشخص است مکاتب وارداتی اگر قصد مانایی در جهان اسلام داشته باشند باید با ادیان اسلامی سازگار باشند زیرا اسلام گرایی مهمترین گفتمان زنده و موثر در حیات فرهنگی جهان اسلام محسوب می شود.

,

وی با تاکید بر اهمیت مدیریت موارد اختلاف برانگیز در جوامع اسلامی بیان کرد: غرب از ابتدای قرن نوزدهم در قالب های مختلف چون سکولاریسم، اسلام ستیزی و اسلام هراسی سبب ایجاد نوعی بحران مدیریت در بین مسلمین شد که موجب افزایش گرایش جوانان اسلامی به فرهنگ خودی شد که از این امر تحت عنوان اسلام گرایی نوین در عرصه سیاسی یاد می‌شود.

,

عرب با اشاره به اینکه درقرن نوزدهم این بحران با تمام وجود لمس شد، اظهار داشت: سلطه اقتصادی غرب بر جهان اسلام برای مسلمین سخت تکان دهنده بود؛ بحران در جهان اسلام سبب گرایش حاکمان مسلمان به توسعه با مدل غربی شد و قوانین غربی با کمترین تغییر و تنها با قید رعایت احکام شریعت وارد کشورهای اسلامی شد.

,

وی با بیان اینکه روحانیت به حاشیه رانده شد، درخصوص تبعات این امر خاطرنشان کرد: این مسئله موجب افزایش بحران اخلاقی و هویتی در جامعه اسلامی شد؛ مرزهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در مخاطره قرار گرفتند و از نظر مسلمین باید دفاع صورت می‌گرفت.

,

این روزنامه نگار ابراز کرد: واکنش قابل پیش بینی جامعه اسلامی از دید متفکرین هوشمند و تیزبین بود؛ نیرو های نوظهور داخلی در کنار روحانیت به جریان اسلام‌گرایی پیوستند و اسلام‌گرایی طیف وسیعی از اقشار و نیروهای سنتی و مدرن را در برگرفت و دارای انواع گوناگون شد.

,

وی هجوم متفقین به ایران و سپس سقوط حکومت مصدق را دوره مهم تاریخ تحولات فرهنگی و سیاسی ایران دانست و یادآور شد: مبارزه با استعمار غرب به ویژه انگلیسی، تلاش های گسترده حزب توده و فعالیت پردامنه بهائیان جهت نشر فرقه خویش از مهمترین انگیزه های تشکیل جمعیت فدائیان اسلام به رهبری شهید سید مجتبی نواب صفوی بود که نماد واکنش طبیعی اسلامگرایان برای دفاع از هویت اسلامی شیعه جامعه ایران پس از سرکوب رضا شاه است.

,

عرب بااشاره به ابعاد ویژه رهبری شهید نواب صفوی تصریح کرد: بعد بین‌المللی نقشه شهید نواب صفوی و فداییان اسلام به عنوان حلقه ارتباطی مهم میان جنبش های اسلام سیاسی در خارج و داخل ایران، منحصر به فرد است؛ در بعد فرهنگی نیز فداییان اسلام با رویکردی فرهنگی وارد عرصه مقاومت اسلامی در ایران شدند اما به علت وضعیت خاص آن روز کشور به عرصه سیاسی سوق داده شدند.

,

این کارشناس مسائل منطقه اذعان داشت: مظلومیت شهید سید مجتبی نواب صفوی و فداییان اسلام دراین است که ایشان مدافع صادق هویت اسلامی ایرانی در آن دوره بودند اما متاسفانه مطامع سیاسی و حزبی جریاناتی خاص چون روشنفکران پهلوی و مدعیان ملی‌گرایی سبب پنهان ماندن چهره واقعی نواب صفوی شده است.

,

عرب خاطرنشان کرد: هنگامی که استعمار متفقین و استبداد پهلوی و استعمار غرب زدگان داخلی گلوی فرهنگ اسلامی-ایرانی را می فشرد، این شعور شهید نواب صفوی و فداییان اسلام بود که نقشی متعالی و منحصر به فرد در تاریخ این مرز و بوم به یادگار گذاشت.

,

انتهای پیام/م

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه