اخبار داغ

ضرورت ساماندهی شبکه ملی اطلاعات؛

پیام‌رسان‌های خارجی تهدید جدی برای هویت خانواده‌های ایرانی

پیام‌رسان‌های خارجی تهدید جدی برای هویت خانواده‌های ایرانی
یکی از شبکه‌های اجتماعی که در ایران بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفته، تلگرام است، این شبکه پیام‌رسان در بسیاری از موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربران حتی خصوصی‌ترین اطلاعات خود را با استفاده از آن انتقال می‌دهند، خریدهای تلگرامی، پرداخت‌های تلگرامی و کارهای بسیار دیگری که اطلاعات شخصی افراد را در اختیار سوءاستفاده‌گران و بزهکاران می‌گذارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ "شبکه‌های اجتماعی" عنوانی که شاید امروز تبدیل به بخشی از زندگی همه ما شده است و در سال‌های اخیر استفاده از آن‌ها در دنیا رواج یافته، دسترسی به این شبکه‌ها زمینه برقراری روابط گسترده را برای مخاطبان فراهم ساخته که به واسطه همین روابط و اعتمادسازی‌هایی که اتفاق می‌افتد، گاها شاهد بروز مشکلات برای کاربران هستیم.

سوءاستفاده‌های خانوادگی، مالی، اجتماعی و... همگی آسیب‌هایی هستند که بارها و بارها درخصوص جدی گرفته شدن آن‌ها اخطار داده شده اما فکر این موضوع که هیچ اتفاقی نمی‌افتد یا ناآگاهی از این آسیب‌ها همیشه ما را یک گام به دردسر و کلاهبرداران و سوءاستفاده‌گران را یک گام به هدف‌شان نزدیک‌تر می‌کند.

یکی از شبکه‌های اجتماعی که در ایران بیشتر مورد توجه کاربران قرار گرفته، تلگرام است، این شبکه پیام‌رسان در بسیاری از موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربران حتی خصوصی‌ترین اطلاعات خود را با استفاده از آن انتقال می‌دهند، خریدهای تلگرامی، پرداخت‌های تلگرامی و کارهای بسیار دیگری که اطلاعات شخصی افراد را در اختیار سوءاستفاده‌گران و بزهکاران می‌گذارد.
 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
, ,


نگران لو رفتن اطلاعات شخصیم در شبکه‌های پیام‌رسان بیگانه هستم

یکی از شهروندان شهرکردی در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: این روزها دسترسی به شبکه‌های پیام‌رسان از ضروریات زندگی است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر از تلگرام برای پیگیری اخبار و انتقال اطلاعات استفاده می‌کنم افزود: همیشه این نگرانی را دارم که مبادا کسی به اطلاعات شخصی که در گوشی دارم دسترسی پیدا کند.

این شهروند شهرکردی ادامه داد: اگر یک شبکه پیام‌رسان ایرانی در اختیار کاربران قرار گیرد می‌توانیم با خیال راحت از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کنیم و همواره ترس از این نداشته باشیم که مبادا اطلاعات‌مان در اختیار افراد نادرست قرار گیرد.

وی یکی دیگر از مزیت‌های شبکه‌های اجتماعی وطنی را عدم دسترسی کودکان و نوجوانان به محتواهای نادرست عنوان و اضافه کرد: خانواده‌ها نمی‌دانند فرزندان خود در این شبکه‌ها چه مطالبی را دریافت می‌کنند.

شایعات درخصوص شبکه‌های پیام‌رسان داخلی را قبول ندارم

یکی از دانشجویان دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: قبلا از تلگرام به‌عنوان پیام‌رسان استفاده می‌کردم اما مدتی است که به جای آن از شبکه‌های پیام‌رسان داخلی یا امن استفاده می‌کنم.

وی ادامه داد: این موضوع که شبکه‌های داخلی شرایط خاصی دارد اصلا درست نیست و من در این مدت یک ماه موردی از شایعاتی که در بین دوستانم رواج داشت مشاهده نکردم.

این دانشجوی شهرکردی بیان داشت: تنها مشکل این پیام‌رسان‌ها سرعت پایین آن است و من از مسئولان درخواست دارم برای رفع این مشکل اقدام کنند تا زمینه ورود همه را فراهم ساخته و به این ترتیب از فعالیت یک پیام‌رسان بیگانه در کشور جلوگیری شود.

مجرمان طعمه‌های خود را از پیام‌رسان‌های با سرور خارجی انتخاب می‌کنند

سرهنگ مرتضی عسگری رئیس پلیس فتای چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: از آنجایی که پیام‌رسان‌های ملی بیشتر مورد اعتماد هستند بنابراین مجموعه پلیس همواره مردم را به استفاده از این پیام‌رسان‌ها توصیه می‌کند.

وی با بیان اینکه ردگیری پلیس از مجرمین در شبکه‌های اجتماعی وطنی بسیار ساده‌تر است و از طرفی افراد بزهکار کمتر به دنبال این شبکه‌ها هستند ادامه داد: خوشبختانه کمتر بزهکاری دیده شده که بخواهد در پیام‌رسان‌های داخلی خلافی انجام دهد.

,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
,

 

,
, ,


عسگری با تاکید بر اینکه فعالان در فضای مجازی هیچ کدام تمایل ندارند مورد بزه قرار بگیرند، اما مجرمان پیام‌رسان‌هایی را انتخاب می‌کنند که سرور خارجی دارند و ردگیری آنها سخت‌تر از پیام‌رسان‌های داخلی است و نیاز به هماهنگی‌های فرامنطقه‌ایی دارد بنابراین پروسه زمانی بیشتری را نیاز دارد.

رئیس پلیس فتای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه توصیه پلیس فتا برای جلوگیری از کلاهبرداری‌ها ترجیحا استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی است.

استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی امنیت اجتماعی و خانوادگی  را به همراه دارد

وی با اشاره به اینکه ایرانیان انسان‌های اخلاق‌مداری هستند اما در بسیاری موارد بزهکاران مرزهای اخلاقی را زیر پا گذاشته و حریم‌های خصوصی را نقض می‌کنند و از این ترفند برای سوءاستفاده از آن‌ها و خانواده‌هایشان بهره می‌گیرند، همچنین برای پاک کردن رد خود از پیام‌رسان‌های خارجی استفاده می‌کنند تا بتوانند افراد را در این شبکه‌ها مورد تهدید قرار داده مزاحمت‌های اینترنتی برای کاربران ایجاد کنند.

عسگری با تاکید بر اینکه توصیه می‌شود همه کاربران و خانواده‌ها که اخلاق و تربیت فرزندان برایشان مهم است از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند چون همه قابلیت‌هایی که پیام‌رسان‌های داخلی دارند در این پیام‌رسان‌ها هم وجود دارد خاطرنشان کرد: تلاش‌گران در این عرصه به دنبال این هستند که در پیام‌رسان‌های داخلی همه سرویس‌ها را به کاربران بدهند و امیدواریم با استقبال و حمایت مردم شاهد این باشیم که در آینده دیگر از پیام‌رسان‌های خارجی استفاده نشود  و شاهد ایجاد فضای امنی که مقام معظم رهبری بارها از آن یاد کردند باشیم.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,
, ,


رئیس پلیس فتای چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: باید برای خانواده‌ها این موضوع تبیین شود که پشتیبان و سرورهای پیام‌رسان‌های خارجی افرادی هستند که اصلا کسی شناختی از آن‌ها ندارد و اغلب آن‌ها دست افرادی است که با کشور ما تضاد داشته، دنبال این هستند که فعالیت مردم ایران را در فضای مجازی رصد کنند.

وی حفظ فرهنگ ملی و اصیل ایرانی را در گرو دوری از این پیام‌رسان‌ها دانست و خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده کسانی که در پشت صحنه نشسته‌اند در بسیاری موارد نقل قول از کاربران ایرانی زده و به این ترتیب هنجارهای جامعه را به ناهنجاری و ناهنجاری‌ها را به هنجار تبدیل می‌کنند.

عسگری یادآور شد: باید کمک کنیم فرهنگ اصیل جامعه را به نوعی حفظ کنیم خاطرنشان کرد: اکثر کشورهای دنیا در استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی حساسیت بالایی دارند و مثلا انگلیس محدودیت‌های شدیدی برای پیام‌رسان‌های خارجی و حتی داخلی خود ایجاد کردند.

جولان پیام‌رسان‌های بیگانه تنها در ایران دیده می‌شود

رئیس پلیس فتای چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: همه کشورها حساسیت بالایی دارند که پیام‌رسان بیگانه وارد کشورشان نشود اما در ایران به راحتی این پیام‌رسان‌ها ورود کرده و درحال جولان دادن هستند.

عسگری با تاکید بر اینکه چین، کره جنوبی، کره شمالی، و کشورهای اروپایی و حتی آمریکایی در این موارد حساسیت دارند و این ساده‌انگاری است که فکر کنیم یک سرویس پیام‌رسان خارجی وارد ایران شود و با زبان فارسی این همه سرمایه‌گذاری می‌کند و قطعا پشت این مو ضوع برنامه‌ریزی‌های بسیاری وجود دارد.

وی با اشاره بر اینکه هرجایی که از فرامین مقام معظم رعبری عقب ماندیم و به فرمان‌های ایشان توجه نکردیم با چالش‌های بسیاری مواجه می‌شویم چون علی‌رغم اینکه رهبر معظم انقلاب در سال ۸۹ اعلام کردند باید فرهنگسازی برای حضور در فضای مجازی صورت بگیرد اما بی‌توجهی به این موضوع باعث شد فرهنگ‌سازی‌ها در این زمینه انجام نشد.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,
, ,


عسگری با بیان اینکه خیانت‌های فرازناشویی و خیانت‌های اینترنتی ترویج فحشا و فساد در این فضا، به دلیل نبود کنترل‌های لازم در این زمینه به وقوع می‌پیوندد، ادامه داد: با پیگیری‌های وزیر ارتباطات قرار بر این است که اینترنت پاک در اختیار کاربران ایرانی قرار بگیرد.

وی دسترسی همه رنج‌های سنی در ایران به اینترنت را یکسان دانست و اضافه کرد: دسترسی کودکان به همه مطالب در اینترنت تبعات بسیاری را در پی دارد و به همین دلیل شاهد بروز مشکلات برای کاربران هستیم.

به گزارش جهانبین نیوز؛ استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بین مردم به یک نیاز مبرم و اساسی تبدیل شده است اما این موضوع که شبکه‌های پیام‌رسان بیگانه تا چه اندازه می‌تواند مردم را دچار مشکل کند و اطلاعات آن‌ها را در اختیار بیگانگان قرار دهد موضوعی است که باید با آگاه‌سازی خانواده‌ها و جوانان از آن جلوگیری کرد.

گزارش از مرضیه نظری زاده

,
,
,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه