اخبار داغ

جاده پاتاوه - دهدشت؛ پیرترین پروژه استان کهگیلویه وبویراحمد/ پروژه ۲۳ ساله در انتظار روبان قرمز بهره برداری

جاده پاتاوه - دهدشت؛ پیرترین پروژه استان کهگیلویه وبویراحمد/ پروژه ۲۳ ساله در انتظار روبان قرمز بهره برداری
پروژه پاتاوه - دهدشت با قدمتی ۲۳ ساله قرار است محور بنادر جنوب کشور و شرق خوزستان را ۲۰۰ کیلومتر به مرکز کشور نزدیکتر و ۴۰۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد را نیز از بن بست خارج کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  چهارفصل؛ پروژه جاده پاتاوه-دهدشت از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به کهگیلویه و بویراحمد است که عملیات اجرایی آن در سال 1373 آغاز شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, چهارفصل,

محور پاتاوه–دهدشت یک قسمت از کریدوری است که مرکز کشور را به بنادر جنوبی ازجمله بندر امام و بوشهر وصل می‌کند و بهره‌برداری از این پروژه مهم سبب خروج تعدادی از شهرستان‌های استان از بن‌بست و تحول اقتصادی در منطقه می‌شود.

,

, ,

موقعیت استراتژیک محور پاتاوه - دهدشت

,

این محور یکی از محورهای مهمی است که به عنوان مسیر جدیدی به مبادی جنوب غرب و غرب کشور است و می تواند بنادر جنوبی کشور را به مرکز کشور وصل کند. این محور بخشی از کریدور شمال به جنوب است در قسمت مرکزی کشور واقع شده است و از اصفهان به سمت شهرضا، از شهرضا به سه راهی پاتاوه به سمت دهدشت و بهبهان  و به بندرامام طراحی شده است.  خوشبختانه قسمت اعظم محور به اجرا رفته است و الان زیر ترافیک است ولی اکثر کارکرد این محور در حال حاضر به صورت منطقه‌ای  استفاده می شود.

,

این پروژه 23 ساله قرار است محور بنادر جنوب کشور و شرق خوزستان را 200 کیلومتر به مرکز کشور نزدیکتر و 400 روستای کهگیلویه و بویراحمد را نیز از بن بست خارج کند.

,

این پروژه به طول 136 کیلومتر و دارای چهار فاز است که هنوز بخشی از آن مانده و پس از 23 سال به دلیل کمبود اعتبار به بهره برداری نرسیده است.

,

با بهره برداری از این جاده 400 روستای بزرگ و کوچک و هشت بخش در شهرستان ‌های بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی بیش از 100 هزار نفر از نعمت راه مناسب برخوردار می‌شوند.

,

, ,

طرح ملی جاده ارتباطی پاتاوه - دهدشت تا سال ۱۳۹۲ تعطیل بود و مردم منطقه نیز هیچ امیدی برای ساخت و افتتاح آن نداشتند، که در سفر استانی سال گذشته رئیس جمهوری و اعضای هیات دولت به استان بر شتاب بخشی در اجرای آن تاکید شد.

,

فازهای یک و سه این طرح به ترتیب ۲۸ و ۲۰ کیلومتر و فازهای دو و چهار این طرح نیز به ترتیب ۲۸ و ۶۳ کیلومتر است و تا کنون افزون بر ۱۰۰ میلیارد تومان برای احداث این جاده ملی هزینه شده است.

,

, ,

در سال 95 اعتباری حدود 60 یا 70 میلیارد تومان به این پروزه تزریق شد در حالی که اعتبار مصوب آن حدود 50 میلیارد تومان بود.

,

تکمیل پروژه محور پاتاوه – دهدشت 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

,

معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور 29 آذرماه امسال خاطرنشان کرد: محدوده که اکنون بازدید شده به طول 127 کیلومتر است و در  حدفاصل سه راهی پاتاوه تا دهدشت قرار دارد که از این میزان حدود 90 کیلومتر زیر ترافیک رفته و عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده است.

,

 

,

خادمی با بیان اینکه امید است مردم این استان از این محور با ایمنی بالا استفاده کنند، تصریح کرد: حدود 40 کیلومتر از این محور باقی است که باتوجه به کوهستانی بودن منطقه و تعدد تونل و ابنیه آن، اتمام این محدوده نیازمند 150 میلیارد تومان اعتبار دارد.

,

, ,

وی پیشرفت فیزیکی این پروژه را 70 درصد اعلام کرد و ادامه داد: امیدواریم در یک برنامه  زمان بندی مناسبی بتوانیم  تا پایان سال 97 عملیات اجرایی این 40 کیلومتر را نیز به پایان برسانیم.

,

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه حدود 7 دستگاه تونل در این محدوده وجود دارد، عنوان کرد: طول هر یک از تونل های در دست احداث حدود 5 کیلومتر است و  در گذشته 5 دستگاه تونل مورد بهره برداری قرار گرفت. این تونل ها در قطعه 1و 2 این محور هر کدام به طول ۲.۵ کیلومتر در اردیبهشت ماه 96 به بهره برداری رسید.

,

قطعه های اول و چهارم این جاده ارتباطی در گذشته افتتاح شده بود و قطعه سوم نیز توسط قرارگاه سازندگی "خاتم الانبیا" در حال ساخت است و تا پایان سال مالی ۱۳۹۶ (تیر ۱۳۹۷) افتتاح می شود.

,

حال باید دید که این پروژه بعد از 23 سال با وعده هایی که مسئولان استان داده اند و قرار است در سال 97 افتتاح گردد به بهربرداری می رسد یا بازهم در ایستگاه وعده ها باقی می ماند!؟

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه