اخبار داغ

منطقه ای حفاظت شده بیجار مهمترین زیستگاه طبیعی استان کردستان+عکس

منطقه ای حفاظت شده بیجار مهمترین زیستگاه طبیعی استان کردستان+عکس
منطقه حفاظت شده بیجار مهم ترین زیستگاه طبیعی استان کردستان و نگین سبز بام ایران است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بیجار بام ایران،شهرستان بیجار مرکز منطقه ی گروس در شمال شرقی استان کردستان و در مجاورت استان زنجان قرار گرفته است،ارتفاع این شهر از سطح دریا 1870 متر است و بعد از شهر کرد و مرتفعترین شهر ایران می باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, , بیجار بام ایران,

این شهرستان دارای آب و هوای کوهستانی و زمستان های سرد و تابستان های معتدل است که دارای جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی خاصی است.

,

منطقه حفاظت شده این شهر به عنوان مهم ترین زیستگاه طبیعی استان کردستان و نگین سبز بام ایران با وسعتی بالغ بر 2300 هکتار در 18 کیلومتری شمال بیجار در اراضی صلوات آباد واقع شده است.

,

 

,

, ,

این منطقه به دلیل قرار گرفتن در میان سلسله ارتفاعات و تحت تاثیر جریان های رطوبتی،از ریزش های جوی مناسبی برخوردار بوده و تعداد زیادی چشمه های دائمی و فصلی در آن دیده می شود.

,

منطقه حفاظت شده از لحاظ حیات وحش غنی بوده و توده های مختلف پستانداران ، پرندگان،خزندگان و انواع ماهی در این منطقه وجود دارد.

,

مهم ترین حیوانات موجود در این منطقه می توان به وجود قوچ،میش ارمنی،آهو،خرس قهوه ای،گراز،گربه ای وحشی و انواع پرندگان را نام برد.

,

 

,

, ,

سایت تکثیر و پرورشی در دو فاز ۲۰ و ۴۰ هکتاری جهت احیاء و نگهداری گوزن زرد ایرانی و آهو در این منطقه احداث شده است که هم اکنون (خرداد ۱۳۹۲) ۲۵ راس آهو و ۸ گوزن زرد ایرانی در آن نگهداری می شود و در صورت ازدیاد جمعیت، گوزن به جنگل های بانه و مریوان و آهو در مناطق حفاظت شده بیجار رهاسازی خواهند شد. با تولد یک گوساله گوزن زرد ایرانی در اردیبهشت ۱۳۹۲، تعداد گوزن های سایت منطقه حفاظت شده بیجار به ۸ راس افزایش یافت.

,

تمامی محدوده 40 هکتاری این سایت فنس کشی گردیده و قابلیت نفوذ از خارج را ندارد.

,

هدف از ایجاد این منطقه ،تکثیر گونه های در معرض خطر انقراض،انجام تحقیقات در زمینه تنوع زیست ،فرهنگ سازی و آموزش زیست محیطی و توسعه اکوتوریسم است.

,

در حال حاضر 137 گونه گیاهی در منطقه حفاظت شده شناسایی شده است که بادام کوهی ،گون،درمنه،آویشن،بابونه،بوماداران و کاکوتی از پوشش های گیاهی معروف این منطقه هستند.

,

این منطقه جزء جاذبه های گردشگری دیار بیجار گروس است و بازدید علمی دانش آموزان و دانشجویان از سایت تکثیر حیات وحش نیز قابل توجه است.

,

 

,

, ,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه