اخبار داغ

نگاهی اجمالی به سخنان بزرگان انقلاب به شهید نواب صفوی؛

هیچ شکی ندارم که اولین آتش را در دل ما «نواب» روشن کرد

هیچ شکی ندارم که اولین آتش را در دل ما «نواب» روشن کرد
شخصیت حجت الاسلام شهید مجتبی نواب صفوی برای بسیاری از بزرگان در سطح ملی و منطقه‌ای بسیار بزرگ و قابل ستایش است؛ چراکه او را شخصیتی مبارز و انقلابی می‌دانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مشهدپیام، نواب صفوی شخصیتی انقلابی در جهان اسلام است که بسیاری از بزرگان درباره او سخن‌ها گفته‌اند، از بین تمامی شخصیت‌ها به اختصار و اجمال به چند گزیده، درباره این شهید انقلاب اشاره می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مشهدپیام,

 

,

مقام معظم رهبری

, مقام معظم رهبری , مقام معظم رهبری ,

گفتند که فردا هم نواب به مدرسه نواب می‌رود. من هم رفتم مدرسه نواب برای اینکه بار دیگر نواب را ببینم. مدرسه نواب مدرسه بزرگی است و جا و فضای وسیعی دارد. آن روز همه آن مدرسه را فرش کرده بودند و منتظر نواب بودند.

,

 

,

گفتند که از مهدیه راه افتاده‌اند به این طرف. من راه افتادم و به استقبالش رفتم که هر چه زودتر او را ببینم. یک وقت دیدم از دور دارد می‌آید. یک نیم دایره‌ای در پیاده رو درست شده بود که وسط آن نیم دایره نواب قرار گرفته بود و دو طرفش همین طور صف مردمی بود که از پشت سر فشار می‌آوردند و می‌خواستند او را ببینند و پشت سرش جمعیت زیادی حرکت می‌کرد.

,

 

,

جذب حرکات او شده بودم. نواب همین طوری که می‌رفت شعار هم می‌داد. نه اینکه خیال کنید همین طور عادی راه می‌رفت، یک منبر در راه شروع کرده بود: ما باید اسلام را حاکم کنیم. برادر مسلمان! برادر غیرتمند! اسلام باید حکومت کند.

,

 

,

به افراد کراواتی که می‌رسید می‌گفت: این بند را اجانب به گردن ما انداخته‌اند، برادر بازکن. به کسانی که کلاه شاپو سرشان بود می‌گفت: این کلاه را اجانب سر ما گذاشته‌اند برادر بردار.

,

 

,

من دیدم کسانی را که به نواب می‌رسیدند و در شعاع صدای او و اشاره دست او قرار می‌گرفتند، کلاه شاپو را بر می‌داشتند و مچاله می‌کردند در جیبشان می‌گذاشتند. اینقدر سخنش و کلامش نافذ بود. من واقعا به نفوذ نواب در مدت عمرم کمتر کسی را دیده‌ام. خیلی مرد عجیبی بود یک پارچه حرارت بود، یک تکه آتش بود.

,

 

,

[نواب صفوی] اولین جرقه‌های انگیزش انقلاب اسلامی را در من به وجود آورد و هیچ شکی ندارم که اولین آتش را در دل ما نواب روشن کرد.

,

, , ,

 

,

نیره سادات نواب احتشام رضوی، همسر شهید نواب صفوی از همسرش می‌گوید:

, نیره سادات نواب احتشام رضوی، همسر شهید نواب صفوی از همسرش می‌گوید:, نیره سادات نواب احتشام رضوی، همسر شهید نواب صفوی از همسرش می‌گوید:,

وجود خود شخصیت سید مجتبی برایم مهم بود که در رویارویی با نواب، فکر می‌کردم یک شخصیت بزرگِ جهان بینی است که می‌خواهد تمام کشورهای اسلامی و غربی را تحت سلطه و قدرت و نفوذ اسلام قرار دهد.

,

 

,

با شهید نواب هشت سال زندگی کردم؛ اما در این هشت سال من در شهر تهران مخفی بودم و هر دو روز یک بار یکی از فدائیان اسلام می‌آمدند دنبال من و در تاریکی شب می‌رفتم ملاقات شهید نواب. من شیفته شهید نواب بودم. نه مثل یک همسری که همسرش را دوست دارد، بلکه مثل یک سربازی که مطیع فرمانده‌اش است و نمی‌خواهد فرمانده‌اش کوچک‌ترین آسیبی ببیند. من به شهید نواب یک طوری عشق می‌ورزیدم که حاضر بودم خودم و بچه‌هایم را کنار دیوار ببندند و تیرباران کنند ولی نواب، این شخصیت مؤثر برای جهان اسلام، زنده بماند. شخصیت نواب صفوی یکی از شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام است.

,

 

,

رابطه قلبی آیت‌الله مهدوی کنی با شهید نواب از زبان محمدمهدی عبدخدایی، بازمانده فدائیان اسلام

, رابطه قلبی آیت‌الله مهدوی کنی با شهید نواب از زبان محمدمهدی عبدخدایی، بازمانده فدائیان اسلام, رابطه قلبی آیت‌الله مهدوی کنی با شهید نواب از زبان محمدمهدی عبدخدایی، بازمانده فدائیان اسلام,

مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی در سال ۱۳۳۴، طلبه مدرسه مرحوم برهان بود که در مسجد لرزاده قرار داشت. مرحوم برهان هم دوست صمیمی شهید نواب صفوی بود و خیلی هم او را دوست داشت و گاهی به منزل او در محله دولاب می‌آمد. گاهی هم شهید نواب صفوی به مسجد لرزاده می‌رفت و من همراهش می‌رفتم. در مسجد لرزاده بود که با آیت‌الله مهدوی کنی آشنا شدم. ایشان در آنجا حجره داشت و جوانِ بسیار متقی و متدینی بود. یادم هست هنگام وضو گرفتن تمام ارکان واجب را با دقت و احتیاط زیاد به جا می‌آورد.

,

 

,

در سال ۱۳۴۴ از زندان که بیرون آمدم، برای شنیدن سخنرانی‌های ایشان، به مسجد جلیلی می‌رفتیم. نکته جالب این بود که با وجود خفقان سنگینی که رژیم بر همه جا تحمیل کرده بود، ایشان با نهایت شجاعت و شهامت روی منبر بارها و بارها از شهید نواب صفوی نام می‌برد و از خدمات او تقدیر می‌کرد. این کار ایشان برای ما، در آن سال‌های دشوار، بسیار ارزشمند بود.

,

 

,

مرحوم حجت‌الاسلام جعفر شجونی، عضو جامعه روحانیون مبارز

, مرحوم حجت‌الاسلام جعفر شجونی، عضو جامعه روحانیون مبارز, مرحوم حجت‌الاسلام جعفر شجونی، عضو جامعه روحانیون مبارز,

این شهید یک اعجوبه بود و دردمندی واقعی برای اسلام محسوب می‌شد. در مورد نواب نه می‌توان نوشت و نه می‌توان گفت، نواب را باید درک می‌کردیم.

,

 

,

در وضعیت فعلی مانند نواب صفوی اشخاصی که دردمند و دلسوز نظام باشند، کم هستند و به فرموده رهبر معظم انقلاب باید از ایشان حماسه‌ها آموخت. اولین زندانم در سال ۱۳۳۴ با این شهید بود.

,

 

,

آیت الله شهید سید مصطفی خمینی (ره)

, آیت الله شهید سید مصطفی خمینی (ره), آیت الله شهید سید مصطفی خمینی (ره),

جمعیتی در ایران معروف بودند به فدائیان اسلام، رئیس آنها مردی بود به نام سیدمجتبی نواب صفوی که واقعا دلیر و توانا بود و از روی احساس، سنگ اسلام را به سینه می‌زد و نمی‌توان او را دور از حقیقت دانست.

,

 

,

مرد شماره دو آنها دوست عزیز خودم مرحوم سید عبدالحسین واحدی بود. این طایفه از دیر زمانی در قم زیست می‌کردند. آن وقت‌ها ما قم بودیم و از دور آنها را می‌پاییدیم.

,

 

,

حجت الاسلام و المسلمین مرحوم حاج سید احمد خمینی (ره)

, حجت الاسلام و المسلمین مرحوم حاج سید احمد خمینی (ره), حجت الاسلام و المسلمین مرحوم حاج سید احمد خمینی (ره),

در قضیه اعدام نواب صفوی و سایر اعضای فداییان اسلام، امام از مرحوم آقای بروجردی و مراجع دلخور شدند که چرا موضع تندی علیه دستگاه نگرفتند و اینها را نجات ندادند.

,

 

,

امام در این قضیه خیلی صدمه روحی خوردند. در آن اوضاع و احوال شرایط به گونه‌ای بود که از دیدگاه متحجرین مبارزه با شاه ننگ بود، یعنی استدلال می‌کردند، حالا که بناست یک روحانی اعدام شود، لباس روحانی را از تن او بیرون بیاورید تا به مقام روحانیت اهانت نشود! درست نقطه مقابل، تفکر امام که اعتقاد داشتند روحانی باید با کسوت مقدس روحانیت شهید شود تا مردم بفهمند و آگاه شوند که اینها در صحنه هستند.

,

 

,

از دیدگاه متحجرین مبارزه با شاه ننگ بود در صورتی که از دیدگاه امام مبارزه روحانیون بزرگواری همچون شهید نواب صفوی، روشنی بخش حیات اسلام و انقلاب راه مبارزین بود.

,

, , ,

 

,

علامه امینی

, علامه امینی , علامه امینی ,

فکر نواب و گسترش آن طوری بود که ثابت می کرد او یک فرد فوق العاده است

,

 

,

نواب از شاگردان مصمم «علامه امینی» بود و در محضر بزرگ مردی چون او مکتب غدیر را آموخت و در محضر «علامه امینی» که گنجی گران قیمت برای نواب بود با فلسفه سیاسی اسلام آشنا شد به گونه‌ای که علامه درباره او گفت: «نواب اول شاگرد من بود و درس می‌خواند ولی زمان کوتاهی نگذشته بود که دیدم جرقه‌های روحی نواب طوری است که مسأله استاد و شاگردی را از بین می‌برد.

,

 

,

فکر نواب و گسترش آن طوری بود که ثابت می‌کرد او یک فرد فوق العاده است و یک شاگرد عادی نیست.

,

 

,

مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی

, مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی, مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی,

"من پیش نواب صفوی رفتم و گفتم که چرابا آقای دکتر مصدق اختلاف دارید؟ "ایشان در پاسخ گفتند: " اگر آقای دکتر مصدق به وعده ای که داده است عمل کند و احکام اسلام را اجرا کند ما هیچ اختلافی با هم نداریم. من حتی رفتگر حکومت اسلامی می‌شوم." پیش دکتر مصدق رفتم. او گفت: "درخواست حکومت اسلامی را بگذارند برای دولت‌های پس از من. من دولت ابدی نخواهم بود."

,

 

,

آیت الله طالقانی در دیداری که با شهید نواب صفوی و مصدق داشت، ریشه اختلافات نواب صفوی و دولت مصدق را در عدم پایبندی این دولت به احکام اسلامی دانست.

,

, , ,

آشنایی مرحوم آیت‌الله طبسی با نواب صفوی از زبان رهبر معظم انقلاب

, آشنایی مرحوم آیت‌الله طبسی با نواب صفوی از زبان رهبر معظم انقلاب, آشنایی مرحوم آیت‌الله طبسی با نواب صفوی از زبان رهبر معظم انقلاب,

چنانکه گفته شد آشنایی آیت‌الله واعظ طبسی با شهید نواب صفوی در آغاز دهه ۳۰، باعث به وجود آمدن روحیه‌ای قوی برای مبارزه با رژیم پهلوی در او شد به طوری که وی در سخنرانی‌های متعدد به مخالفت با رژیم پهلوی پرداخت و در آگاهی بخشی به مردم مشهد و افشاگری و مبارزه با رژیم نقش اساسی داشت.

,

 

,

به موجب این تلاش‌ها و سخنرانی‌ها آیت‌الله واعظ طبسی چندین بار تا زمان پیروزی انقلاب ممنوع المنبر و زندانی شد؛ اما وی به این امر بی‌توجه بود و باز هم به مبارزات خود ادامه داد.

,

 

,

علامه محمد تقی جعفری

, علامه محمد تقی جعفری, علامه محمد تقی جعفری,

شب را میهمان کسی بود که می‌خواست او را بکشد

,

 

,

روزی شهید نواب به من پیشنهاد کرد ‌پای پیاده از نجف به کربلا برویم. پذیرفتم و به راه افتادیم. هنوز چند کیلومتری از شهر دور نشده بودیم که مردی تنومند از اعراب بادیه نشین،‌ سر راه ما سبز شد و با صدای خشن،‌ فریاد ایست داد. در نور مهتاب،‌ خنجر مرد عرب را به کمرش دیدم و سخت ترسیدم؛ ‌اما سید آرام بود. مرد عرب تهدید کرد که هر چه دینار داریم به او تحویل بدهیم. من درصدد بودم چنین کاری را بکنم که ناگهان شهید نواب با چالاکی هر چه تمام‌تر،‌ خنجر مرد عرب را از کمرش بیرون کشید و نوک آن را با قدرت، زیر چانه او گذاشت و گفت: «با خدا باش و از خدا بترس و دست از زشتی بشور.» مرد عرب،‌ ما را به چادرش دعوت کرد و سید بلادرنگ پذیرفت.

,

 

,

من با حیرت گفتم: «چگونه دعوت کسی را می‌پذیری که تا چند لحظه پیش می‌خواست ما را بکشد؟» سید گفت: «این‌ها عرب هستند و میهمان را ارج می‌نهند و کاری به ما ندارند.»

,

 

,

آن شب، من و نواب به چادر مرد عرب رفتیم. سید، آرام خوابید، اما من تا صبح بیدار بودم و می‌ترسیدم که مرد عرب، بلائی سر ما بیاورد. سید نیمه شب برای نماز بلند برخاست و با آوایی ملکوتی به راز و نیاز پرداخت. خاطره آن شب، در طول پنجاه سال گذشته،‌ پیوسته نوازشگر روح  من بوده است و قتی شنیدم که او شهید شده است، بی اختیار در سوگش گریستم.

,

 

,

آیت الله ابوالقاسم خزعلی

, آیت الله ابوالقاسم خزعلی, آیت الله ابوالقاسم خزعلی,

فریاد زد: "هنوز باد به پرچم عمه ما، حضرت معصومه(س) می وزد،‌یزیدیان نابود می‌شوند"

,

 

,

مرحوم شهید نواب صفوی، مردی رزمنده،‌ مؤمن و متدین بود. نخستین بار از نزدیک در قم با او آشنا شدم. آن روز برای زیارت حضرت معصومه(س) آمده بود. از طرف تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه (س)،‌جوسازی نامطلوبی شده بود تا ایشان نتواند سخنرانی کند. منبر و بلندگوها را برداشته بودند و برای جلوگیری از سخنرانی و ایجاد مزاحمت برای او،‌ تحرکاتی به چشم می خورد. آن مرد آهنین اراده،‌ در چنین فضایی،‌ با همراهانش وارد شد،‌ روی دوش هوادارانش بالا رفت،‌ آستین ها را بالا زد و خطابه را شروع کرد.

,

 

,

خطابه‌ای بسیار پر شور و آتشین و غرا، با وجود آنکه بلندگو در اختیار نداشت، صدایش تا صحن کوچک هم می رسید. به یاد دارم که با نهایت رشادت می گفت: «هنوز باد به پرچم عمه ما، حضرت معصومه(س) می وزد. یزید و یزیدیان باید بدانند که دوام و قوامی ندارند و نابود خواهند شد.» مردم با شنیدن این سخنان،‌ هیجان زائد الوصفی پیدا کردند.

,

 

,

آیت‌الله جوادی آملی

, آیت‌الله جوادی آملی, آیت‌الله جوادی آملی,

برخی خصوصیاتی که انسان دارد اکتسابی نیست، بلکه موهبت خداوند است و شجاعت ممتاز نواب صفوی کسبی نبوده و این شجاعت موهبتی از جانب خداوند بود که به شهید نواب صفوی عنایت شد.

,

 

,

حسن رحیم پور ازغدی

, حسن رحیم پور ازغدی, حسن رحیم پور ازغدی,

نواب صفوی یک نابغه الهی بود، در زمان به دنیا آمدن وی، رضاخان در اوج قدرت بود و در سال ۳۴ نیز به شهادت رسید و ۳۰ سال بیشتر عمر نکرد، ولی توانست بنیان روح جهادی و انقلابی‌گری را در این کشور ایجاد کند.

,

 

,

در آن زمان شاه می خواست نواب را ساکت کند به وی پیشنهاد مسئولیت تولیت آستان قدس رضوی را با پرداخت مبلغ ۱۰۰ هزار تومان در ازای سکوت این روحانی داد؛ اما نواب صفوی با این پیشنهاد مخالفت کرد و دست از مبارزات خود نکشید.

,

جهاد ادامه دارد...

, جهاد ادامه دارد...,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه