مهران فرامرزی در یادداشت خود با نقد بر لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری زنجان از حذف پروژههای سفارشی و ارائه برنامه ها بر اساس چشماندازها گفت.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از زنجانم، در تحلیل مهران فرامرزی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان در رابطه با بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری زنجان آمده است: شورای شهر زنجان، و با توجه به اصول حقوق شهروندی همانند اقدامی که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور صورت گرفت و این فایل این لایحه در سایتها قرار گرفت، شایسته بود این اقدام توسط شهرداری زنجان صورت می پذیرفت تا متخصصین همه حوزه نظرات خود را بطور شفاف اعلام کنند، اما با توجه به محدودیت موجود در دسترسی به این لایحه و با اتکا به اخبار منتشره، ذکر چند نکته ضروریست:
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زنجانم,چند مورد از پروژههای عمرانی که در خبرها منتشر شده است عبارتند از: احداث تقاطع غیرهم سطح در سال آینده، احداث ساختمان اداری منطقه یک، تقاطع غیر هم سطح با چشم انداز شهر پاک همخوانی ندارد، تشویق و ترغیب مردم به استفاده از اتومبیل با احداث تقاطع ها و... همواره سبب هدررفت سرمایههای مردم شده است، رویکرد متداول در جهان تبدیل روگذرها و زیرگذرها به فضاهای شهری است. چگونه میخواهیم بخشی از سبزه میدان را به پیاده راه تبدیل کنیم و از طرف دیگر مردم را به استفاده از اتومبیل ترغیب کنیم.
پروژههای سفارشی باید به طور کلی حذف شده و دیدگاههای برنامهای بر اساس چشماندازها جایگزین شوند، ساختمان اداری منطقه یک هم جای بحث داشته با توجه به شرایط موجود اقتصادی، لزومی به این اقدام نیست.
در مقایسه بودجه شهرداری قزوین و زنجان، این نکته را متذکر میشوم که بودجه قزوین در سال آینده ۸۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که اداره املاک شهرداری قزوین با فروش اراضی خود توانسته است در راستای پیشبینی تحقق این بودجه اقدامات لازم را به عمل آورد و دچار مسئله در این زمینه نخواهد شد، شهرداری زنجان برنامه مشخصی در زمینه داراییهای غیرمنقول خود نداشته و صرفا با دیدگاه هزینهای و مصرفی وارد بودجهبندی سال آینده شده است.
جایگاه استفاده از اراضی عمومی و برنامههای درآمدزایی از این فضاها نیز نادیده گرفته شده است، توجه به درآمدزایی از برنامههای گردشگری که مطابق آمار در هشت ماه گذشته از سالجاری یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر وارد استان زنجان شدهاند که میتواند ظرفیت بالایی برای درآمدزایی محسوب شود، مشخصا برنامهریزی و رویکرد برنامهای در این بودجه کمتر بوده و جای تاسف وجود دارد.
موضوع دیگر در بحث بودجه بندی جزیرهای عمل کردن شهرداری زنجان است، چگونه شهرداری زنجان از نظرسنجی مردم در بودجه بندی استفاده کرده است؟ کارشناسان چگونه نیاز را تشخیص دادهاند، در صورتی که برنامه توسعه شهر زنجان دارای دوگانگی است.
بنابراین بودجه سال آینده نیز قطعا در راستای چشم انداز توسعه شهر زنجان نیست، از طرفی شهرداری زنجان میتوانست با تعامل بین سازمانها و ارگانهای دیگر برخی پروژهها را به صورت مشارکتی در بودجه در نظر بگیرد تا از هدررفت سرمایه و موازی کاری سازمانی جلوگیری به عمل آید.
به نظر میرسد نیاز به تجدیدنظر و توجه ویژه در رویکردها و دیدگاههای مدیریت شهری بوده و این روند همان روندی است که در سالهای قبل نیز شوراهای قبلی همین مسیر را طی کردهاند.
انتهای پیام/
چند مورد از پروژههای عمرانی که در خبرها منتشر شده است عبارتند از: احداث تقاطع غیرهم سطح در سال آینده، احداث ساختمان اداری منطقه یک، تقاطع غیر هم سطح با چشم انداز شهر پاک همخوانی ندارد، تشویق و ترغیب مردم به استفاده از اتومبیل با احداث تقاطع ها و... همواره سبب هدررفت سرمایههای مردم شده است، رویکرد متداول در جهان تبدیل روگذرها و زیرگذرها به فضاهای شهری است. چگونه میخواهیم بخشی از سبزه میدان را به پیاده راه تبدیل کنیم و از طرف دیگر مردم را به استفاده از اتومبیل ترغیب کنیم.
,پروژههای سفارشی باید به طور کلی حذف شده و دیدگاههای برنامهای بر اساس چشماندازها جایگزین شوند، ساختمان اداری منطقه یک هم جای بحث داشته با توجه به شرایط موجود اقتصادی، لزومی به این اقدام نیست.
,در مقایسه بودجه شهرداری قزوین و زنجان، این نکته را متذکر میشوم که بودجه قزوین در سال آینده ۸۰۰ میلیارد تومان خواهد بود که اداره املاک شهرداری قزوین با فروش اراضی خود توانسته است در راستای پیشبینی تحقق این بودجه اقدامات لازم را به عمل آورد و دچار مسئله در این زمینه نخواهد شد، شهرداری زنجان برنامه مشخصی در زمینه داراییهای غیرمنقول خود نداشته و صرفا با دیدگاه هزینهای و مصرفی وارد بودجهبندی سال آینده شده است.
,جایگاه استفاده از اراضی عمومی و برنامههای درآمدزایی از این فضاها نیز نادیده گرفته شده است، توجه به درآمدزایی از برنامههای گردشگری که مطابق آمار در هشت ماه گذشته از سالجاری یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر وارد استان زنجان شدهاند که میتواند ظرفیت بالایی برای درآمدزایی محسوب شود، مشخصا برنامهریزی و رویکرد برنامهای در این بودجه کمتر بوده و جای تاسف وجود دارد.
,موضوع دیگر در بحث بودجه بندی جزیرهای عمل کردن شهرداری زنجان است، چگونه شهرداری زنجان از نظرسنجی مردم در بودجه بندی استفاده کرده است؟ کارشناسان چگونه نیاز را تشخیص دادهاند، در صورتی که برنامه توسعه شهر زنجان دارای دوگانگی است.
,
بنابراین بودجه سال آینده نیز قطعا در راستای چشم انداز توسعه شهر زنجان نیست، از طرفی شهرداری زنجان میتوانست با تعامل بین سازمانها و ارگانهای دیگر برخی پروژهها را به صورت مشارکتی در بودجه در نظر بگیرد تا از هدررفت سرمایه و موازی کاری سازمانی جلوگیری به عمل آید.
به نظر میرسد نیاز به تجدیدنظر و توجه ویژه در رویکردها و دیدگاههای مدیریت شهری بوده و این روند همان روندی است که در سالهای قبل نیز شوراهای قبلی همین مسیر را طی کردهاند.
انتهای پیام/
,]
ارسال دیدگاه