اخبار داغ

کارشناس مسائل سیاسی:

ترامپ یک قمارباز سیاسی با نگاه و مولفه اقتصادی است

ترامپ یک قمارباز سیاسی با نگاه و مولفه اقتصادی است
کارشناس مسائل سیاسی گفت: ترامپ به دنبال باج گیری از اتحادیه اروپا بوده و چه بسا از نهادهای بین المللی بر حسب هزینه هایی که آمریکایی ها پرداخت می کنند هم باج گیری می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از «تیتریک»، کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر شاهد موضع گیری ریاست جمهور آمریکا بودیم به خبرنگار تیتریک گفت: مواضع سیاست داخلی و خارجی ترامپ بر مبنای شخصیت وی تعریف شده و شخصی تجاری است که مرز اخلاقی نداشته و تصمیماتش اعتباری است به گونه ای که وی یک قمارباز سیاسی با نگاه و مولفه اقتصادی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک ,

علی قربانی افزود: زمانیکه می گوییم ترامپ چارچوب اخلاقی ندارد یعنی نمی تواند خود را پایبند به قوانین و تعهدات بداند لذا فرصت برای این نوع اتخاذ سیاست خارجی را دارد چرا که برجام در چارچوب و قالب های حقوقی نسبت به جمهوری اسلامی ایران ضعیف بسته شده است و این سوال مطرح می شود آیا ما سواد حقوقی نسبت به برجام نداشتیم یا اینکه نخواستیم از آن استفاده کنیم.

,

وی اظهار داشت: در مواضع اخیر ترامپ اگرچه پیش از این از کنگره گزارش 90 روزه خواسته بود از اتحادیه اروپا درخواست کرد و علی رغم اینکه عده ای عدم ثبات و تزلزل وی را مطرح کردند ناشی از زرنگی وی در سیاست خارجی نسبت به اتحادیه اروپا بود و خواست آن را وارد فضای جدیدی کند تا اگر قرار شود آمریکا از برجام برجام خارج شود هزینه آن را اتحادیه اروپا بپردازد.

,

قربانی تصریح کرد: ترامپ به دنبال باج گیری از اتحادیه اروپا بوده و چه بسا از نهادهای بین المللی بر حسب هزینه هایی که آمریکایی ها پرداخت می کنند هم باج گیری می کند و می داند در قبال پرداخت هزینه بهره برداری های لازم را خواهد داشت لذا این مهم به ضعیف بودن بندهای حقوقی درباره منافع ایران در برجام باز می گردد چرا که اگر امروز شاهد بازی ترامپ با برجام هستیم به واسطه فرصت هایی است که در اختیار آمریکا قرار داده شده است.

,

وی گفت: برجام برنامه جامع مشترک بین چند کشور اروپایی و آمریکا بود درحالی که ما مطالبات خود را از آمریکایی ها داریم و جایی که زورمان نمی رسد دست به دامان اتحادیه اروپا می شویم اما در یک نگاه ساده می توان متوجه شد که ایران در برجام دستش به جایی بند نیست چرا که خروج وی از برجام هزینه هایی به مراتب بیشتر خواهد داشت و اگر بماند منافعب نداشته و دائما مانند یک چماق بر سرش کوبیده می شود.

,

قربانی افزود: با وجود دولت فعلی در آمریکا و دولت مستقر در جمهوری اسلامی ایران این بازی ترامپ با برجام در راستای تحت فشار قرار دادن ایران به معنای تغییر رفتار با ساز و کارهای حقوقی و نهادی و تغییر ماهیت نظام بوده و هدفی کلی و تعریف شده در سیاست ایالات متحده آمریکاست اما در سیاست خارجه ایران اینگونه نیست.

,

وی اظهار داشت: شناسایی نقطه آسیب پذیری ما در برجام اهمیت دارد و اقتصادی با تاثیرات سیاسی، نظامی و امنیتی است و اینکه برنامه موشکی ایران به خواسته اول آمریکا تبدیل می شود نشان دهنده توانمندی ایران در این حوزه است و آمریکایی ها اعتقاد دارند که ایران باید دخالت و نفوذ خود را در منطقه کم کند اما زیرساخت های اجتماعی و سیاسی غرب آسیا به نظم منطقه ای مورد نظر ایران کمک می کند اگر چه این مهم مورد اقبال اتحادیه اروپا و آمریکا نیست.

,

قربانی تصریح کرد: حقوق بشر بهانه است اما ابزاری مورد حمایت ملت هاست لذا به تبع ایران در فشار قرار خواهد گرفت و اگر چه ایران عنوان می کند که رسما قدرت منطقه است اما هدفش فراتر از قدرت منطقه ای است و خواهان فعال تر شدن سازمان ملل و نهادهای بین المللی است و در این صورت ملت های منطقه و مردم ایران به حقوق تضییع شده خود خواهند رسید و در ترتیبات جهانی حضوری فعال خواهند داشت.

,

وی با اشاره به اینکه ایران درصدد است که مسلمانان دارای حق وتو در شورای امنیت باشند اما دنیای اسلام برای تحقق آن متحد نیست گفت: به واسطه دولت فعلی باید دیپلماسی تدافعی اتخاذ کنیم چرا که خارج از این امکان نیست اما در داخل قانون اساسی ظرفیتی است که با استناد به آن می توانیم از تعهدات برجام به واسطه عدم دستیابی به حقوق خود استفاده کرده و به حق خود برسیم.

,

وی افزود: مجلس با تصویب قوانین مرتبط با قوانین ایران می تواند از ضررها جلوگیری کند اما مجلس فعلی آمادگی این مهم را ندارد چرا که قدرتمند نیست و در طول تاریخ اگر اقلیتی قدرتمند وجود داشت به مراتب تاثیرات مهم تری در عرصه داخلی و خارجی شاهد بودیم چرا که فلسفه وجودی مجلس مشخص است و و مهمترین رکن نقش مردم است.

,

قربانی با اشاره به نقد نخبگان درباره برجام بین مردم اظهار داشت: به نظر می رسد خوش بینی بیش از حد دولت به برجام را شاهد هستیم ولو اینکه اخیرا مواضع کمی متفاوت نسبت به گذشته را می بینیم لذا برجام نه تنها دستاورد نیست بلکه کارنامه مشروطی بوده و دولت اگر واقعیت را اعلام کند دستاوردی برای آن نخواهد داشت.

,

کارشناس مسائل سیاسی در خاتمه تصریح کرد: دولت باید با شجاعت حقیقت را درباره برجام اعلام کند و این چیزی از اقتدار دولت نمی کاهد اما مواضع اتخاذ شده آن در صدر تحلیل اندیشمندان قرار می گیرد چرا که حرف ها اتوکشیده و آرایش شده به خورد مردم داده می شود و دولت تا زمان فعالیتش برجام را ولو به ضرر خودش ادامه خواهد داد.

,

 

,

 

,

 

,

انتهای پیام/ 

,
 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه