اخبار داغ

فعال اصلاح طلب:

اغتشاشات اخیر یکی از محصولات برجام بود/ تیم مذاکره کننده به یک "رویا" دل بستند

اغتشاشات اخیر یکی از محصولات برجام بود/ تیم مذاکره کننده به یک "رویا" دل بستند
یک فعال اصلاح طلب مقیم آمریکا با اشاره به برخی تلاش های داخلی و خارجی برای ایجاد بحران معیشت در ایران، اغتشاشات اخیر را یکی از محصولات برجام عنوان کرد!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، امروز، بیست و هفتم دی ماه، دومین سالگرد اجرای برجام است. به همین بهانه به سراغ فعال اصلاح طلب مقیم آمریکا و مشاور سابق کروبی رفتیم تا تحلیل آنچه که در دو سال پس از اجرای برجام بر ایران گذشته است را از زبان وی بشنویم. سجادی در این گفتگو حرف های مهمی را مطرح کرده است. بی مقدمه شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

مرآت- آقای رئیس جمهور در دی ماه سال گذشته در پاسخ به منتقدان برجام گفته بودند که «کسانی که لوکس نقد می کنند باید قشنگ به مردم بگویند که اگر برجام نبود چه می شد؟» پاسخ شما به این پرسش آقای رئیس جمهور چیست؟

, مرآت- آقای رئیس جمهور در دی ماه سال گذشته در پاسخ به منتقدان برجام گفته بودند که «کسانی که لوکس نقد می کنند باید قشنگ به مردم بگویند که اگر برجام نبود چه می شد؟» پاسخ شما به این پرسش آقای رئیس جمهور چیست؟, مرآت- آقای رئیس جمهور در دی ماه سال گذشته در پاسخ به منتقدان برجام گفته بودند که «کسانی که لوکس نقد می کنند باید قشنگ به مردم بگویند که اگر برجام نبود چه می شد؟» پاسخ شما به این پرسش آقای رئیس جمهور چیست؟,

این پرسشی است که آقای روحانی باید پاسخ آن را بدهند! ایشان باید پاسخگوی ادعاهای خود باشند. اگر به خاطر داشته باشید رئیس جمهور و تیم دخیل در انعقاد برجام، با یک خوش بینی بی مبالاتانه! آینده روشنی برای جامعه و شهروندان ایرانی ترسیم می کردند. آن ها می گفتند پس از برجام کلیه مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گشایش خواهد یافت و سرمایه گذاری های خارجی فراوانی انجام خواهد شد.

,

همه دغدغه های دلواپسان اتفاق افتاد!

, همه دغدغه های دلواپسان اتفاق افتاد! , همه دغدغه های دلواپسان اتفاق افتاد! ,

همین دیروز صبح هواپیمایی بوئینگ هم تحویل هواپیماهای خود را به تأخیر انداخته است. آن نوع خوشبینی که تیم مذاکره کننده به ویژه آقای ظریف با عاملیت آقای روحانی در ماجرای برجام داشتند، عاری از واقع بینی بود. در واقع یک مذاکره بین المللی صورت گرفت که حرف اول و وسط و آخرش به میزان قدرت و نفوذ و هژمونی بستگی دارد و همین سبب که شد تمامی مسائلی که دوستان دلواپس متهم به قضاوت نادرست درباره آن می شدند، اتفاق بیفتد.

,

دولتی ها می گفتند منتقدان مذاکره کردن را بلد نیستند!

, دولتی ها می گفتند منتقدان مذاکره کردن را بلد نیستند!, دولتی ها می گفتند منتقدان مذاکره کردن را بلد نیستند!,

دوستان دلواپس با طعنه های بسیاری مواجه شدند. رهبری هم شروطی را برای برجام درنظر گرفتند که این شروط هم اعمال نشد. دولتی ها همواره دلواپسان را با این طعنه که شما نظام بین الملل را نمی شناسید و مذاکره کردن را بلد نیستید می نواختند! بنابراین پرسشی که شما اکنون مطرح می کنید، به جای من باید آقای رئیس جمهور پاسخ بدهند. شما اصحاب رسانه باید رئیس جمهور را مخاطب قرار دهید و ایشان باید پاسخگو باشند.

,

تصور می کردند که می توانند برجام های دو و سه را دنبال کنند

, تصور می کردند که می توانند برجام های دو و سه را دنبال کنند, تصور می کردند که می توانند برجام های دو و سه را دنبال کنند,

آقای رئیس جمهور باید پاسخ بدهند که چرا آفتاب تابانی که قرار بود برای ما گشایش اقتصادی همراه داشته باشد، غروب کرد؟ البته پاسخ این پرسش بدیهی است. از ابتدا هم مشخص بود که این اتفاق می افتد؛ منتها دوستان با نوعی خوش بینی عجیب تصور می کردند که می تواند از طریق این برجام، برجام های دو و سه را دنبال کنند که خوشبختانه عوامل متعددی دست به دست هم دادند تا مانع از این امر شوند.

,

مرآت- اصحاب رسانه و منتقدان البته تلاش خود را برای مطرح کردن این پرسش بکار بستند اما متأسفانه رفتار مطلوبی با منتقدان از سوی دولت صورت نگرفت. پرسش بعدی من این است که اکنون آمریکا به شدت با سیاست های خارجی و داخلی ایران مقابله می کند. در چنین شرایطی شما آینده برجام را چگونه می بینید؟ آیا قبول دارید که برجام به اهرم فشاری در قبال ایران تبدیل شده است؟

, مرآت- اصحاب رسانه و منتقدان البته تلاش خود را برای مطرح کردن این پرسش بکار بستند اما متأسفانه رفتار مطلوبی با منتقدان از سوی دولت صورت نگرفت. پرسش بعدی من این است که اکنون آمریکا به شدت با سیاست های خارجی و داخلی ایران مقابله می کند. در چنین شرایطی شما آینده برجام را چگونه می بینید؟ آیا قبول دارید که برجام به اهرم فشاری در قبال ایران تبدیل شده است؟,

من معتقدم برجام از ابتدا یک اهرم فشار بود و این اتفاق تازه ای نیست. این سخنی که من پیشتر هم بارها گفته ام. متأسفانه تیم مذاکره کننده نگاهی حقوقی به مذاکرات داشتند در حالی که طرف مقابل کاملا با نگاه سیاسی وارد مذاکرات شده بودند. آن ها برجام را به عنوان یک اهرم سیاسی پس از مذاکرات ژنو و وین به ما تحمیل کردند تا بتوانند به این واسطه پشت ایران را تحت فشارهای اقتصادی به خاک برسانند!

,

دشمنان می خواستند به واسطه فلاکت اقتصادی، مردم را از نظام خسته کنند

, دشمنان می خواستند به واسطه فلاکت اقتصادی، مردم را از نظام خسته کنند, دشمنان می خواستند به واسطه فلاکت اقتصادی، مردم را از نظام خسته کنند,

آن ها تلاش کردند به واسطه برجام و فشارهای اقتصادی در ایران بحران معیشت ایجاد کنند و کردند. بدانید که اغتشاشات اخیر یکی از محصولات برجام بود. از سال 90 که تحریم های فلج کننده اقتصادی آغاز و نهایتا منجر به برجام شد، ماهیت فعالیت های آمریکا اساسا حقوقی نبود. آن ها تلاش کردند به واسطه پمپاژ بحران معیشت به ایران و فلاکت اقتصادی، شهروندانِ این انقلاب را از نظام خسته و آن ها را مستأصل کنند. نظامی که تنها در 8 سال آن خون های پاک بسیاری برای ماندگاری نام ایران بر زمین ریخته است.

,

با کدخدا هم به توافق رسیدند و اهدافشان تأمین نشد

, با کدخدا هم به توافق رسیدند و اهدافشان تأمین نشد, با کدخدا هم به توافق رسیدند و اهدافشان تأمین نشد,

آقای روحانی برای ورود در مسأله برجام، کدخدا بودن آمریکا را مطرح کردند. ایشان گفتند نظام بین المللی کدخداسالار است و اروپایی ها محوریت کدخدا را به رسمیت شناخته اند بنابراین اگر ما بتوانیم با کدخدا به توافق برسیم اروپایی هم به تبع آمریکا آن توافق را دنبال می کنند. دیدید که با کدخدا هم به توافق رسیدند اما اهدافشان تأمین نشد.

,

چرا سرمایه گذار اروپایی باید به ایران بیاید؟

, چرا سرمایه گذار اروپایی باید به ایران بیاید؟, چرا سرمایه گذار اروپایی باید به ایران بیاید؟,

دنیای اقتصاد بسیار شفاف است. تجارت، بیزینس و اقتصاد اروپا به کدام دلیل منطقی باید پیش از آن که روابط آمریکا با ایران حسنه شود، بازار گسترده آمریکا را رها و در بازار محدود ایران سرمایه گذاری کند؟ نخستین مسأله ای که برای بیزینس من اروپایی اهمیت دارد، امنیت سرمایه گذاری است. سرمایه گذار اروپایی به چه دلیلی باید سرمایه اش را در چنین شرایطی وارد اقتصاد کوچک ایران کند؟ آن هم در حالی که مناسبات ایران و آمریکا پیچیده است و هر لحظه امکان دارد که سرمایه ی سرمایه گذار به همین واسطه به کلی از بین برود.

,

بزرگ ترین پیروزی برجام پمپاژ بحران معیشت در ایران بود!

, بزرگ ترین پیروزی برجام پمپاژ بحران معیشت در ایران بود!, بزرگ ترین پیروزی برجام پمپاژ بحران معیشت در ایران بود!,

آقای روحانی وقت ایران و چند کشور را دیگر را گرفتند و کشور را معطل کردند و عملا هم بحران معیشت تشدید کردند و شما در اغتشاشات اخیر بزرگ ترین پیروزی کشور در موضوع برجام را دیدید! بزرگ ترین پیروزی برجام این بود که آقای ترامپ و تیم های اروپایی بحران معیشت را در عمیق ترین لایه های کشور پمپاژ کنند. این که مقام معظم رهبری بر مسأله اقتصادی مقاومتی تأکید می کردند به این دلیل بود که این روزها را می دیدند و آنچه می گفتند اتفاق افتاد.

,

مرآت- آمریکا عصر روز گذشته اعلام کرده است که مذاکرات هسته ای واشنگتن و ریاض آغاز خواهد شد. این بدان معنی است که کشور عربستان برای هسته ای شدن خود تلاش می کند! عده ای در ایران همچون جناب آقای دکتر صادق زیباکلام عنوان می کردند که دنیا به دنبال مسائل دیگری جز مسأله هسته ای است و اصلا پیاده سازی سیاست های هسته ای در ایران هزینه بر است! آیا شما مذاکرات هسته ای واشنگتن و متحجرترین کشور منطقه را سیاستی در جهت تحقیر ایران می دانید؟

, مرآت- آمریکا عصر روز گذشته اعلام کرده است که مذاکرات هسته ای واشنگتن و ریاض آغاز خواهد شد. این بدان معنی است که کشور عربستان برای هسته ای شدن خود تلاش می کند! عده ای در ایران همچون جناب آقای دکتر صادق زیباکلام عنوان می کردند که دنیا به دنبال مسائل دیگری جز مسأله هسته ای است و اصلا پیاده سازی سیاست های هسته ای در ایران هزینه بر است! آیا شما مذاکرات هسته ای واشنگتن و متحجرترین کشور منطقه را سیاستی در جهت تحقیر ایران می دانید؟, مرآت- آمریکا عصر روز گذشته اعلام کرده است که مذاکرات هسته ای واشنگتن و ریاض آغاز خواهد شد. این بدان معنی است که کشور عربستان برای هسته ای شدن خود تلاش می کند! عده ای در ایران همچون جناب آقای دکتر صادق زیباکلام عنوان می کردند که دنیا به دنبال مسائل دیگری جز مسأله هسته ای است و اصلا پیاده سازی سیاست های هسته ای در ایران هزینه بر است! آیا شما مذاکرات هسته ای واشنگتن و متحجرترین کشور منطقه را سیاستی در جهت تحقیر ایران می دانید؟,

در هژمونی حاکم و نظام بین الملل، مسائل اخلاقی کاملا در حاشیه هستند. بنابراین در نظام بین المللی که به قول آقای روحانی کدخدامحور است، کدخدایی حاکم است که کوچکترین تقیدی به اخلاق ندارد؛ کما این که آقای ترامپ با تکیه بر ایران هراسی به دنبال تأمین منافع اقتصادی خود از طریق فروش تسلیحات گسترده نظامی به کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

,

تنش در منطقه به معنای چرخیدن چرخ اقتصاد آمریکاست

, تنش در منطقه به معنای چرخیدن چرخ اقتصاد آمریکاست, تنش در منطقه به معنای چرخیدن چرخ اقتصاد آمریکاست,

آمریکا می کوشد تا از طریق ترساندن کشورهای منطقه از هیولایی فرضی به نام ایران بتواند منافع خود را از طریق فروش هرچه بیشتر تسلیحات ولو تسلیحات هسته ای، تأمین کند. برای آمریکا از دیدگاه صلح جویانه اهمیتی ندارد که در این منطقه جنگ وجود داشته باشد یا وجود نداشته باشد و البته آن ها منطقه را ناآرام می خواهند چرا که تنش آمیز بودن مناسبات منطقه ای به معنای چرخیدن چرخ اقتصاد آمریکا و رونق کمپانی هایی آمریکایی است.

,

این روند، تحقیر ایران است!

, این روند، تحقیر ایران است!, این روند، تحقیر ایران است!,

کمپانی های آمریکایی بر مبنای همین ایران هراسی ها و کره شمالی هراسی ها و تکیه بر بحران های منطقه ای، بهره خود را می برند. بنابراین اقدامات ترامپ از منظر سرمایه سالاری آمریکا قابل توجیه و فهم است. روندی که به آن اشاره کردید تحقیر ایرانی است که در متمدنانه ترین حالت ممکن مذاکره می کنند و دو سال و نیم وقت کشور را می گیرند و نتیجه این می شود که می بینید!

,

نظام بین الملل معیوب است!

, نظام بین الملل معیوب است!, نظام بین الملل معیوب است!,

در مقابل، عربستان یعنی چیپ ترین و عقب افتاده ترین نظام منطقه، نه به دلیل نقض حقوق بشر زیر سوال می رود و نه به دلیل کشتار گسترده مردم در یمن و بلکه بحث مذاکرات هسته ای نیز با این کشور مطرح می شود! این امر نشاندهنده معیوب بودن نظام بین الملل است. در چنین شرایطی متأسفانه آقای ظریف و تیم ایشان به سیاست های خود به عنوان یک دیپلماسی مسئولیت محور چشم امید بستند!

,

آنچه آقای ظریف و تیم مذاکره کننده به آن باور داشتند و به آن دل بستند بیشتر یک رویا بود!

,

مرآت- ترامپ اخیرا و پس از  تمدید مجدد تعلیق تحریم های ایران، اعلام کرد که این اقدام را برای آخرین بار انجام می دهد. با این حساب یکی از مسائل بسیار محتمل، خروج آمریکا از برجام خواهد بود. اگر آمریکا از برجام خارج شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

, مرآت- ترامپ اخیرا و پس از  تمدید مجدد تعلیق تحریم های ایران، اعلام کرد که این اقدام را برای آخرین بار انجام می دهد. با این حساب یکی از مسائل بسیار محتمل، خروج آمریکا از برجام خواهد بود. اگر آمریکا از برجام خارج شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟, مرآت- ترامپ اخیرا و پس از  تمدید مجدد تعلیق تحریم های ایران، اعلام کرد که این اقدام را برای آخرین بار انجام می دهد. با این حساب یکی از مسائل بسیار محتمل، خروج آمریکا از برجام خواهد بود. اگر آمریکا از برجام خارج شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟,

بالاتر از سیاهی که رنگی نیست. مگر اکنون که آمریکا از برجام خارج نشده چه گلی به سر ما زده اند که اگر خارج شوند بپرسیم چه اتفاقی می افتد؟ من معتقدم ترامپ به طرز زیرکانه ای از این حربه برای عشوه گری در مقابل اروپایی ها سوءاستفاده می کند. محل توجه ترامپ بیشتر اروپاست تا ایران! او می کوشد سهم خود را از این طریق از بازار اروپا بیشتر کند.

,

به اعتبار توهماتشان به تأکیدات رهبری توجهی نکردند

, به اعتبار توهماتشان به تأکیدات رهبری توجهی نکردند, به اعتبار توهماتشان به تأکیدات رهبری توجهی نکردند,

برجام تا کنون سودی برای ما نداشته بنابراین چه ماندن در برجام و خروج از آن تفاوت چندانی ندارد. متأسفانه به رغم تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری، دولتمردانِ تدبیر و امید در غیر مدبرانه ترین شکل ممکن اهمیتی به این تأکیدات ندادند آن هم به اعتبار توهمی که از نظام بین الملل در ذهن داشتند. مبانی نگاه آن ها به نظام بین الملل بر تخیل استوار شده بود!

,

دو سال ظرفیت های کشور را معطل نگه داشتند

, دو سال ظرفیت های کشور را معطل نگه داشتند, دو سال ظرفیت های کشور را معطل نگه داشتند,

آقای ظریف با یک خودفریبی عجیب و با این نگاه که نظام بین الملل مسئولیت محور است دو سال تمامی ظرفیت های کشور را معطل نگه داشت و از این معطلی برجام حاصل شد. طی دو سال گذشته که برجام اجرایی شده است، متأسفانه مخنث بودن آن ثابت شده است.

,

مرآت- ما قصد نداریم به شکل بدبینانه ای فعالیت های آقای رئیس جمهور را تحلیل کنیم. با وجود همه انتقاداتی که نسبت به ایشان وجود دارد، به هر حال، حسن روحانی رئیس جمهور ایران است. اما برخی در ایران معتقدند که برخی از رویکردهای اتخاذشده توسط دولت عامدانه مردم را به سوی ناامیدی می برد. این که در ارتباط با برجام امیدهای واهی فراوانی را به جامعه تزریق کنند و بگویند که حتی مشکل آب خوردن مردم هم به این واسطه حل می شود و این اتفاق نیفتد، صبر جامعه را لبریز می کند. قصد وارد کردن اتهامی به آقای رئیس جمهور نداریم اما آیا سخن برخی از منتقدان مبنی بر عامدانه بودن تزریق ناامیدی در جامعه را قبول دارید؟

, مرآت- ما قصد نداریم به شکل بدبینانه ای فعالیت های آقای رئیس جمهور را تحلیل کنیم. با وجود همه انتقاداتی که نسبت به ایشان وجود دارد، به هر حال، حسن روحانی رئیس جمهور ایران است. اما برخی در ایران معتقدند که برخی از رویکردهای اتخاذشده توسط دولت عامدانه مردم را به سوی ناامیدی می برد. این که در ارتباط با برجام امیدهای واهی فراوانی را به جامعه تزریق کنند و بگویند که حتی مشکل آب خوردن مردم هم به این واسطه حل می شود و این اتفاق نیفتد، صبر جامعه را لبریز می کند. قصد وارد کردن اتهامی به آقای رئیس جمهور نداریم اما آیا سخن برخی از منتقدان مبنی بر عامدانه بودن تزریق ناامیدی در جامعه را قبول دارید؟, مرآت- ما قصد نداریم به شکل بدبینانه ای فعالیت های آقای رئیس جمهور را تحلیل کنیم. با وجود همه انتقاداتی که نسبت به ایشان وجود دارد، به هر حال، حسن روحانی رئیس جمهور ایران است. اما برخی در ایران معتقدند که برخی از رویکردهای اتخاذشده توسط دولت عامدانه مردم را به سوی ناامیدی می برد. این که در ارتباط با برجام امیدهای واهی فراوانی را به جامعه تزریق کنند و بگویند که حتی مشکل آب خوردن مردم هم به این واسطه حل می شود و این اتفاق نیفتد، صبر جامعه را لبریز می کند. قصد وارد کردن اتهامی به آقای رئیس جمهور نداریم اما آیا سخن برخی از منتقدان مبنی بر عامدانه بودن تزریق ناامیدی در جامعه را قبول دارید؟,

من بر خلاف شما مأخوذ به حیا نیستم؛ شما نمی خواهید اتهام بزنید اما من میزنم! من در مصاحبه پیشینم با شما گفتم که دولت تدبیر و امید بدش نمی آید که از طریق ایجاد بحران معیشت و پمپاژ بی پشتوانه امیدهای واهی، بتواند بحران های شهری ایجاد کند و جناح انقلابی و نظام و رهبری را به حاشیه براند تا از این طریق بتواند باج گیری کند! آن ها می خواهند مردم را مستأصل کنند و بگویند حالا که مردم مستأصل شده اند ما مجبوریم با آمریکا سازش کنیم.

,

ترفندی که در نیکاراگوئه، کوبا و السالوادور اعمال شد

, ترفندی که در نیکاراگوئه، کوبا و السالوادور اعمال شد, ترفندی که در نیکاراگوئه، کوبا و السالوادور اعمال شد,

این ترفندی بود که در نیکاراگوئه و کوبا هم اعمال شد. این ترفندی است که در السالوادور در حال اعمال است. در ایران هم 28 سال است که اعمال می شود، منتها رویین تنی ما به اعتبار سرمایه بی حساب نفت بوده است. متأسفانه یا خوشبختانه نفت تمام شدنی است. من با آقای روحانی و دولتش خصومت شخصی ندارم اما آن ها موظفند که برای منافع ملی، با پرهیز از خوش بینی های بی معنا، مبانی قدرت و نظام بین الملل را بر اساس فهم قدرت تفهیم و تبیین کنند.

,

مرآت- بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دهید سپاسگزارم.

, مرآت- بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دهید سپاسگزارم., مرآت- بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دهید سپاسگزارم.,

من هم از شما و همکارانتان تشکر می کنم.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه